Vuokranantajan omistama laite hajoaa
Eli mites tämmösessä tapauksessa, kun vuokranantajan omistama laite (nyt astianpesukone) hajoaa? Minulla tietenkin kotivakuutus, mutta meneekö laite sitä kautta? Kotivakuutuksessakin on omavastuu. Vuokranantaja käski ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Jotenkin tuntuu oudolta? Toki omassa käytöss hajonnut masiina, mutta olen asunut tässä vasta 6kk ja apk on ties kuinka monta vuotta vanha.
Sivuhuomautuksena, meillä on myös lapsia, joten asialla on kiire. Nyt vaikuttaa siltä että uutta laitetta saa odottaa hetken jos toisenkin.
T. Uupunut äiti
Kommentit (192)
Kyllä se vuokranantajan kuuluu joko korjauttaa tai hankkia uusi laite.
Vuokranantaja on vastuussa omistamistaan kodinkoneista, mikäli niitä on käytetty asianmukaisesti. Vuokralainen ei ole normaalissa käytössä aiheutuneista rikkoontumisista vastuullinen. Jokainen järkevä vuokranantaja tietää, että kodinkoneet eivät ole ikuisia. Eli sinä ET MAKSA.
Olet oikeutettu myös vuokranalennukseen, mikäli vuokranantaja ei pysty tarjoamaan sinulle asunnon perustasoa.
Vuokranantaja hankkii uuden laitteen. Maksat vuokraa tietyllä tavalla varustellusta asunnosta. Eihän kotivakuutus korvaa muuta kuin vahinkoja. Kun laite sanoo sopimuksen irti ikääntymisen ja kulumisen vuoksi se menee omistajan piikkiin. Jotta sinä olisit vadtuussa täytyy pystyä osoittamaan että olet ollut tahallisesti huolimaton tai väärinkäyttänyt laitetta.Nuljuja vuokranantajia riittää ja siksi tällaisilta yksityisiltä ei kannata vuokrata.
Sitä minäkin. Asia ois täysin eri jos olisi minun omistamani laite. Mutta nyt jos menee minun vakuutukseeni, niin joutuisin maksamaan hänen omistamastaan laitteesta (uudesta) kalliin omavastuun.
Ap
Vuokranantajan kuuluu hommata uusi hajonneen tilalle tai korjauttaa! Älä mene maksamaan senttiäkään omasta pussista, asunnon kodinkoneet kuuluu vuokranantajan hoidettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin. Asia ois täysin eri jos olisi minun omistamani laite. Mutta nyt jos menee minun vakuutukseeni, niin joutuisin maksamaan hänen omistamastaan laitteesta (uudesta) kalliin omavastuun.
Ap
Pysy lujana, ap! Sanot, että jos hommaat itse uuden astianpesukoneen niin viet sen myös mukanasi kun muutat. Mikä ihmeen nihilisti sinulla on vuokranantajana...
Ensinnäkään, mikään vakuutusyhtiö ei korvaa vuosia vanhasta kodinkoneesta yhtään mitään. Niissä kun tuppaa olemaan aika radikaali ikävähennys. Toisekseen se ei ole sinun asiasi hankkia uutta tai korjata vanhaa, vaan laitteen omistajan. Pidä pääsi ja ilmoita, että vastuu kuuluu vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja on vastuussa omistamistaan kodinkoneista, mikäli niitä on käytetty asianmukaisesti. Vuokralainen ei ole normaalissa käytössä aiheutuneista rikkoontumisista vastuullinen. Jokainen järkevä vuokranantaja tietää, että kodinkoneet eivät ole ikuisia. Eli sinä ET MAKSA.
ja joku nilihisti vuokranantaja ehti jo tätäkin alapeukuttamaan -ohis-
Muista myös että jos asunnon varustukseen kuuluu se astianpesukone niin voit pyytää vuokran alennusta kunnes laite on taas käytössä.
Tarvitseeko tosiaan vaihtaa uuteen? Mä olen tilannut korjaajan ja lasku mennyt vuokranantajalle.
Jos astianpesukone on mainittu kuuluvan asunnon varustukseen, niin sitten se kuuluu vuokrantajan pitää kunnossa. Ylenesä astianpesukone, pyykkikone ja kuivausrumpu ovat laitteita, joita vuokralainen saa käyttää, mutta ne eivät kuulu sellaiseen varusteluun, jota vuokrantaja ylläpitäisi. Jääkaappi ja hella katsotaan aina kuuluvan varusteluun, ellei ole erikseen muuta sovittu. Muut koneet eivät kuulu, ellei ole muuta sovittu.
Normaali käytäntöä on se että vuokrantaja ei ylläpidä astianpesukonetta ja tähän viittaisi vahvasti sekin, että vuokrantaja ei ole korjauttamassa tai vaihtamassa konetta.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tosiaan vaihtaa uuteen? Mä olen tilannut korjaajan ja lasku mennyt vuokranantajalle.
Ei korjaaja voi automaattisesti laskuttaa vuokranantajaa, ellei tästä ole sovittu. Pääsääntöisesti tilaaja maksaa laskun.
Vierailija kirjoitti:
Muista myös että jos asunnon varustukseen kuuluu se astianpesukone niin voit pyytää vuokran alennusta kunnes laite on taas käytössä.
Erittäin epätodennäköistä että apk olisi mainittu vuokraan kuuluvaksi varusteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja hankkii uuden laitteen. Maksat vuokraa tietyllä tavalla varustellusta asunnosta. Eihän kotivakuutus korvaa muuta kuin vahinkoja. Kun laite sanoo sopimuksen irti ikääntymisen ja kulumisen vuoksi se menee omistajan piikkiin. Jotta sinä olisit vadtuussa täytyy pystyä osoittamaan että olet ollut tahallisesti huolimaton tai väärinkäyttänyt laitetta.Nuljuja vuokranantajia riittää ja siksi tällaisilta yksityisiltä ei kannata vuokrata.
Kaveri asui alle vuoden peruskuntoisessa=vanhanpuoleisessa vuokra-asunnossa. Kun muutti pois, vuokranantaja heitti laskun lattian muovimaton uusimisesta. Väitti että kaveri on entisen pilannut. Monenlaista tarkastajaa piti antaa lausuntoa ennenkuin ukko uskoi , että 20 v vuotta vanhassa matossa kyseinen kuluma on normaalia. Aina kannattaa kuvata kaikki kolhut ja puutteet , jotta on kättäpitempää jos sulta aletaan periä korjauskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään, mikään vakuutusyhtiö ei korvaa vuosia vanhasta kodinkoneesta yhtään mitään. Niissä kun tuppaa olemaan aika radikaali ikävähennys. Toisekseen se ei ole sinun asiasi hankkia uutta tai korjata vanhaa, vaan laitteen omistajan. Pidä pääsi ja ilmoita, että vastuu kuuluu vuokranantajalle.
Vttu, mä olen niin väsynyt jo valmiiksi, en millään jaksaisi aloittaa vääntöä. :( mutta niin hän ei osannut kertoa apkn ostohintaa, ikää tai edes mallia. Näillä tiedoillako pitäis joku vakuutusasia hoitaa?! Tuskin mikään vakuutus edes reagoi tömmöisillä tiedoilla. Laittavat lisäselvitystä, juurikin malli, hinta, ikä. Ja vastaus on en tiedä. Just
Ap
Vuokranantajan vastuulla on! Älä mene ostamaan uutta omilla rahoillasi, nuo eivät kuulu sinun maksettavaksi paitsi tietenkin, jos olet tahallesi laitteen rikkonut.
Mulla yritti vuokranantaja ihan samaa. Kerrot vuokranantajalle, että kodissa olevat koneet kuuluvat vuokranantajan korvattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
'
Jos tiskikonetta ei ole mainittu huoneen varusteluun kuuluvaksi, niin myöskään vuokrantajan ei tarvi maksaa uutta tai korjausta.
Vuokranantajan vastuullahan se käsittääkseni on. Vähän niin kuin jääkaappi.