Korona-arki on "UUSI NORMAALI". Kuinka kauan kestää aikaa tottua tähän uuteen elämäntapaan?
Onko teillä mennyt elämäntyyli ihan mullin mallin vai oletteko eläneet suunnilleen samalla tavalla kuin ennenkin?
Eniten tämä uusi normaali kirpaisee varmasti niitä, jotka ovat meneväisiä, ulospäinsuuntautuneita ja pitävät tapahtumista, matkustamisesta ja täyttävät arkensa tekemisellä.
Kommentit (67)
Olen tottunut hyvin siihen, että voin ostaa enemmän osakkeita kuin ennen nyt kun niitä saa halvalla. Mua ei sinänsä haittaa rajoitukset, koska työpaikkani on turvattu ja olen puutarhanhoidosta ja kissojeni seurasta nauttiva erakkoluonne. Mulle olisi oikeastaan hyvä jos kriisi pitkittyisi ja syvenisi, koska silloin osakkeiden alennusmyynnit jatkuisi pidempään.
En kuitenkaan ole itsekäs paska vaan ajattelen muidenkin hyvinvointia. Siksi toivon, että elämä palaisi pian takaisin ennalleen. Ruotsin mallilla tästä selvitään mahdollisimman vähin vaurioin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en aio tottua mihin " uuteen elämäntapaan " taudin takia joka aiheuttaa suurimmalle osalle ihmisiä kurkkukipua ja päänsärkyä. Joku raja järjettömille peloillekin.
Ootpa tosi rohkea ajattelija.
Realisti. Kyseessä on tauti joka tappaa noin 0.2-0.6% mahdollisuudella. Kun kerran sen sairastat niin tiedät kuulutko siihen harvinaiseen ryhmään ihmisiä joiden immuniteetin korona tuhoaa. Näitä on äärimmäisen pieni joukko kuolleissakin, joten riski kuulua siihen ryhmään on erittäin epätodennäköistä. yli 90% kuolleista on iäkkäitä ja monisairaita ja kaikilla vaikea perussairaus. Lähes 80% hoitokotien asukkaita suomessakin ja mediaani-ikä 84 vuotta. Kun ymmärtää nämä faktat ja todennäköisyydet niin ei ole mitään syytä elää ylimitoitetussa pelossa.
Voi tuota sinun itsekehusi määrää. Totta kai palstahörhö tietää jotain mitä kukaan muu maailmassa ei.
Mielestäni useimmille ihmisille aiheuttaa järjestelyjä ja mukavuusalueeltaan poistumista kuten turvavälit ja matkustuskielto. Työttömiksi ja lomautetuiksi joutuneille tuleekin jo enemmän haittaa ja selviytymistä.
Inhimillistä hätää tuo eristys heille jotka asuvat vanhainkodeissa, palvelutaloissa, yksin kotonaan, asumisyksiköissä ja vankiloissa oleville kun he eivät saa tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan, vanhempiaan ja perheitään. Muistisairaat ja kehitysvammaiset eivät edes ymmärrä miksi eivät enää tutut rakkaat ihmiset tule tai miksi ei pääse kotilomille. Varsinkin näihin omaisten tapaamisiin pitäisi keksiä joku ratkaisu etteivät ehkä elämänsä illassa olevat vanhukset joudu viettämään viimeisiä aikojaan yksin ja ikävissään!
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärtää nämä faktat ja todennäköisyydet niin ei ole mitään syytä elää ylimitoitetussa pelossa.
Nämä menettelyt vaan ei ole suunniteltu sinun suojelemiseksi vaan juuri niiden riskiryhmien suojelemiseksi. Oireetonkin taudinkantaja voi tartuttaa tautia pari viikkoa. Se on se fakta mikä tuntuu sinulta aina unohtuvan. Eikä "uusi normaali" tarkoita koko loppuhistoriaa vaan ainakin kesän ja osan syksyä. Kun taudin huippu on mennyt niin rajoituksia voi purkaa lisää.
Mikä se normaali sitten oli? Ei minun normielämässänikään paljon kehumista ollut. Nyt on vieläkin paskempaa, pitkään eteenpäin. Ei paljon naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika sopeutuvainen silloin, kun näen muutosten tarpeellisuuden ja hyödyn.
Niin minäkin, mutta koronan kohdalla näen tässä paljon puhutussa "uudessa normaalissa" paljon enemmän haittoja kuin hyötyjä.
Ikävää että haluat vanhusten kuolevan tuskallisesti ja kivuliaasti mutta meistä on moneen junaan.
Aiheuttaako korona vanhuksille keskimääräistä tuskallisemman ja kivuliaamman kuoleman?
Jotain rajaa tuolle moraalittomalle tunteisiin vetoavalle syyttelylle, kiitos.
En ole tottunut, ja toivottavasti ei tarvitsekaan. Uskon edelleen että tämä on ylimitoitettua hölynpölyä ja tilanne normalisoituu vuoden sisällä entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika sopeutuvainen silloin, kun näen muutosten tarpeellisuuden ja hyödyn.
Niin minäkin, mutta koronan kohdalla näen tässä paljon puhutussa "uudessa normaalissa" paljon enemmän haittoja kuin hyötyjä.
Ikävää että haluat vanhusten kuolevan tuskallisesti ja kivuliaasti mutta meistä on moneen junaan.
Aiheuttaako korona vanhuksille keskimääräistä tuskallisemman ja kivuliaamman kuoleman?
Jotain rajaa tuolle moraalittomalle tunteisiin vetoavalle syyttelylle, kiitos.
Aijai mitä olkiukkoilua taas suurelta ajattelijalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en totu ikinä tuohon "uusi normaali " sanontaan. Koronalingon hokijat sai vähän vaihtelua nyt. "Puhkuu aerosoleja" unohtui onneksi viikossa.
Saamme jatkossa kuulla myös hokemaa "kahden metrin yhteiskunta".
Tämä on mulle hyvä tekosyy vieroittautua ihmisistä entistä enemmän. "Kiitos kutsusta, muuten voisin, mut kun on tää korona ja uusi normaali..." Eli ei kirpaise, päinvastoin, tekee mut onnellisemmaksi.
Olen varmaan ainut, kellä ei ole muuttunut elämä oikeastaan mitenkään... Työtä on tehtävä työpaikalla ja muuten vietän aina vapaa-ajan kotona puuhaillen ja ulkoillen. Yksi asia, mitä olen muuttanut on se, että käyn ruokakaupassa harvemmin
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin uuteen normaaliin siirtymisen, jos tauti leviäisi kuin tuhkarokko ja tappaisi kuin ebola. Mutta miksi ihmiskunta antautuisi koronan edessä, kun suurin osa meistä voi jatkaa elämää ihan normaalisti?
Jos eristystä ei olisi tehty, niin maailmassa olisi kuollut koronaan jo miljoonia. Nautin siitä miten tämä eristystilanne aiheuttaa pinnallisissa verkostoituja-menoihmisissä ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan ainut, kellä ei ole muuttunut elämä oikeastaan mitenkään... Työtä on tehtävä työpaikalla ja muuten vietän aina vapaa-ajan kotona puuhaillen ja ulkoillen. Yksi asia, mitä olen muuttanut on se, että käyn ruokakaupassa harvemmin
Uskotko oikeasti noin? No tässä heti toinen, jonka elämä ei ole muuttunut. Töissä käyn, en juuri tapaa ihmisiä, viihdyn kotona ja aina löytyy tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en totu ikinä tuohon "uusi normaali " sanontaan. Koronalingon hokijat sai vähän vaihtelua nyt. "Puhkuu aerosoleja" unohtui onneksi viikossa.
Saamme jatkossa kuulla myös hokemaa "kahden metrin yhteiskunta".
Mutta eihän 2 metriä riitä mihinkään! Tutkimusten mukaan korona voi leijailla ilmavirran mukana jopa 8 metrin päähän. Siksi Suomeen on tehtävä laki joka kieltää menemästä 8 metriä lähemmäs toista ihmistä ilman pakottavaa syytä.
Luulen, että maailma palaa samaan vanhaan pas k aan muutamassa kuukaudessa. Valitettavasti. Jatkuvan talouskasvun tavoittelu, järjetön kulutus, saastuttava matkailu tulee jatkumaan. Maailma tulee kaatumaan mahdottomuuteensa. En usko, että ihmiskunta on oppinut yhtään mitään.
Omaan arkeeni tämä ei ole vaikuttanut paljoa. No okei vappuna olisin halunnut käydä terassilla ottamassa yhden bissen. Mutta pärjäsin ilmankin. Kävin kaupasta kaljan ja tilasin pizzan, nautin ne rannassa missä ei ollut ketään muita, vain minä, joutsenet, lokit, telkät, sorsat. Kaulushaikaraa en nähnyt, mutta kuulin kyllä.
Mutta muuten. Työpaikka säilynyt, osan teen etätyönä, teini hoitaa hommiaan kotona (no sitä joutunut enemmän komentamaan, että tekee kanssa annetut hommansa). Viihdyn enimmän aikaa kotona itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on, että hupimatkailu on peruttu :) Ehkä jopa koko loppuvuoden. Turhanpäiväistä. Työmatkaliikenne eri juttu. Tähän uuteen aikaan pitää vaan tottua eikä kitistä ja narista (Jos ei päästä ulkomaille esim.).
Hupimatkailu on nyt hetken vielä tauolla. Käytän tämän ajan rahojen ja lomien säästämiseen. Sitten kun reitit aukeaa, mennään taas. Siirrän kesälomasta kaksi viikkoa talveen ja kaksi viikkoa kalastelen mökillä. Ei pala fyrkkaa, joten kalliimpi lentolippu ei syö lomakassaa.
Työmatkat kun avataan niin duunireissuja ajoitan loppuviikkoon ja otan paluulennon sunnuntaille. Aah, pitkät viikonloput Euroopassa. Ne on kivoja ne.
Matalapalkkaiselle ei ole juuri elämää muuttanut. Ei ennenkään ollut varaa käydä missään mikä maksaa. Tätä tämä on töissä käymistä, kituuttamista ja asunnon maksamista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en aio tottua mihin " uuteen elämäntapaan " taudin takia joka aiheuttaa suurimmalle osalle ihmisiä kurkkukipua ja päänsärkyä. Joku raja järjettömille peloillekin.
Nuokin oireet tosi pitkällisiä ja rajuja, niillä terveilläkin, vielä yskä ja hengenahdistus päälle. Ei leikin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootpa tosi rohkea ajattelija.
Realisti. Kyseessä on tauti joka tappaa noin 0.2-0.6% mahdollisuudella. Kun kerran sen sairastat niin tiedät kuulutko siihen harvinaiseen ryhmään ihmisiä joiden immuniteetin korona tuhoaa. Näitä on äärimmäisen pieni joukko kuolleissakin, joten riski kuulua siihen ryhmään on erittäin epätodennäköistä. yli 90% kuolleista on iäkkäitä ja monisairaita ja kaikilla vaikea perussairaus. Lähes 80% hoitokotien asukkaita suomessakin ja mediaani-ikä 84 vuotta. Kun ymmärtää nämä faktat ja todennäköisyydet niin ei ole mitään syytä elää ylimitoitetussa pelossa.
Kova tiede ei tue tueta arviota. Sitä emme vielä tiedä ovatko jotkut täysin immuuneja virukselle vai tarttuuko tauti vain paljon kuviteltua huonommin. Joka tapauksessa osa aikaisemmista arvailuista ovat yksioikoisen vääriä ja komplikaatiot ja kuolleisuus muilla kuin mielikuvituksessaan sairastuneilla ovat paljon korkeampia.