Opettaja, jännitätkö torstai 14. päivää?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työn kolme parasta asiaa: kesä-, heinä- ja elokuu.
Miksi elokuu?
Onhan siitäkin n. puolet lomaa.
Sanonta oli tosin osuvampi silloin kun koulut alkoivat vielä vasta syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Samaa ihmettelen. Esim viime syksynä työt alkoivat jo 5.8., joten ehtihän siinä olla kaksi lomapäivää elokuunkin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Samaa ihmettelen. Esim viime syksynä työt alkoivat jo 5.8., joten ehtihän siinä olla kaksi lomapäivää elokuunkin puolella.
Se on vanha sanonta. Ennen vanhaan koulut alkoivat syyskuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Eli kaikkien, joilla on vain 4 viikkoa kesälomaa, kannattaa ajoittaa se kahden kuukauden puolelle siten, että molemmissa on puoli kuukautta lomaa. Esim. 18.7-16.8. Sitten voikin sanoa, että työn paras puoli on heinä- ja elokuu... Kiitos vinkistä.
Omassa koulussani on jo tiedossa, että etäkouluaikana on muutamia oppilaita koronaan sairastunut/ovat toipilaana. Heidät on testattu, mutta ei tietenkään testata enää, joten mistäpä sitä tietää ovatko vielä tartuttavia kouluun palatessaan.
Sama tilanne voi hyvin olla myös sinun lastesi koulussa/sinun koulussasi. Ei näitä julki tuoda, edes omalle henkilökunnalle välttämättä.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä, mennäänkö töihin nyt vai elokuussa. Minulle on ihan sama. Lähinnä jännittää, että kaiken maailman hullut ovat pelotelleet oppilaat.
Tuota argumenttia kuulee, mutta onhan siinä eroa; 3 kk, jona aikana voi tapahtua yhtä jos toista ja tiedetään enemmän koko taudista.
Kyllähän mm. Helsingin Lauttasaaren Vattuniemessä, joka on ollut Suomen tartuntakärkeä, nimenomaan tauti levisi Italiassa käyneen opettajan mukana kouluun, josta oppilaat sitten veivät sen koteihinsa. Olisi varmaan melko erinäköiset tilastot, jos tuota ketjua ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Sanoinhan, että tänne kirjoittavat eivät ole opettajia. Eivätkä edes selvillä koulujen työ- ja loma-ajoista, jotka ovat vapaasti saatavilla olevaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Sanonta oli tosin osuvampi silloin kun koulut alkoivat vielä vasta syyskuussa.Sanoinhan, että tänne kirjoittavat eivät ole opettajia. Eivätkä edes selvillä koulujen työ- ja loma-ajoista, jotka ovat vapaasti saatavilla olevaa tietoa.
Olen entinen opettaja. Onnekseni olen vaihtanut alaa.
Kyllä koulun alkamispäivä vaihtelee paljonkin. Johan se vaihtelee yli viikolla paikkakuntienkin välillä.
Ja etkö tunne koulunkäynnin historiaa Suomessa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä, mennäänkö töihin nyt vai elokuussa. Minulle on ihan sama. Lähinnä jännittää, että kaiken maailman hullut ovat pelotelleet oppilaat.
Tuota argumenttia kuulee, mutta onhan siinä eroa; 3 kk, jona aikana voi tapahtua yhtä jos toista ja tiedetään enemmän koko taudista.
Tämä. Tulee uutta tietoa, hoidot kehittyvät, ehkä tulee tepsiviä lääkkeitä. Missään tapauksessa ei ole yhdentekevää, saako tartunnan nyt vai syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Sanonta oli tosin osuvampi silloin kun koulut alkoivat vielä vasta syyskuussa.Sanoinhan, että tänne kirjoittavat eivät ole opettajia. Eivätkä edes selvillä koulujen työ- ja loma-ajoista, jotka ovat vapaasti saatavilla olevaa tietoa.
Elokuussa alkaa koulu meillä 18. elokuuta. Eikö siinä ole silloin yli puolet kuusta vielä lomaa? Vai osaako ope laskea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on niin tyhmää moittia opettajia ja vedota siihen, että muillakin aloilla ollaan töissä. Itse en ole koulun ope. Olen varhaiskasvatuksen ope, mutta tänä vuonna opiskelen muuta alaa joten ei ole mitään mietittävää koronan suhteen, kun olen etänä. Mutta olen ollut sekä koulussa open sijaisena että tosiaan päiväkodissa. Jos ette ole sitä työtä tehneet, niin ette vissiin voi ymmärtää. Siinä ollaan niin läheikkäin lasten kanssa ja lapset on lapsia. Eivät he osaa noudattaa ohjeita, kun vasta harjoittelevat. Mitä pienempi lapsi, niin sitä vaikeampi kontrolloida nenän/pepun/silmän kaivamista. Päiväkodissa yksi taapero tuli kerran hymy korvasta korvaan ojentamaan minulle ihanaa lahjaa. Se oli hänen omasta pikku nenosesta kaivettu mehukas räkäpallero. Olen elämässäni tehnyt myös toimistotyötä, kaupassa töitä, ollut siivoojana ym.ym. Ne vaan eivät ole samaa luokkaa ihmiskontaktien suhteen. Kaupassakin sä näät paljon ihmisiä juu, mutta eivät ne tule iholle eikä kontakti kestä kauaa. Vähän naurattaakin välillä kun kaupoissa on pleksit ja kuittiautomaatti käännetty niin että asiakas itse ottaa kuitin; meidän vuokranantajan firmalla on ovet kiinni ja avaimet piti palauttaa postiluukusta; ravintolat on kiinni ja vaan luukulta saa ostaa ruokaa...sitten närkästytään siitä että koulujen opet ovat nostaneet äläkän tai päiväkodit. Itseäni harmittaa lähinnä se, että päiväkodeissa ollaan niin lammasmaisia, että ei olla nostettu äläkkää. (Siksi vaihdankin alaa, kun siellä on huonot työolot ja liikaa lammasmaisuutta.) Minä pidän oman lapseni loppu kevään kotona. Hänen koulussaan oli jo koronaa ennen koulujen sulkua ja en vaan halua opelle enää yhtään enempää työstressiä. Hän on upeasti vetänyt etäopetuksen. Usein lapsella on ollut neljäkin tuntia videoyhteyttä kouluun päivässä. Alan ihmisenä voin kuvitella miten paljon työtä siihen menee, kun pitää etäkoulua suunnitella ja ohjata vilkkaita lapsia etänä. En voi kun hattua nostaa ja toivottaa oikein rentouttavaa kesälomaa opettajalle. Muistakaa, että opet tekevät töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Siksi heillä on niin pitkä kesäkeskeytys.
Eiköhän se "kesäkeskeytys" ole lähinnä siksi, että oppilaillakin on lomaa.
Ei ole pelkästään siksi. Opettajat oikeasti tekevät lukuvuoden aikana valtavasti töitä koulutuntien ulkopuolella. Varsinkin aineenopettajilla on todella paljon merkattavaa. Itse tein puolen vuoden ajan luokanopettajan sijaisuutta ja minulla meni kaikki illat ja viikonloput suunnitteluun ja merkkaamiseen. Jokainen 15 minsaa pitää suunnitella, koska sen ikäiset (minulla 4.lk) lapset ovat nopeita ja toisaalta eivät jaksa keskittyä samaan asiaan kovin pitkään. Pitää myös suunnitella eroiytys eli mitä tekee se lapsi joka ei vielä lue sujuvasti mitä tekee se lapsi joka on nerompi kuin sinä...ym.ym. esim. 30 lasta luokassa. Kokeileppa luonnostella paperille 72 tällaista vartin pätkää. Ja siihen lisäksi kaikki kokeiden ja vihkojen merkkaaminen. Kaikkein väsyttävintä minulle oli se sosiaalinen puoli ja olen todennut olevani liian introvertti opettajaksi. Päiväkodissa minusta rankinta on ne pitkät päivät ilman taukoa. Melkein 8h koko ajan lasten kanssa eikä usein edes vessaan pääse, jos on vessahätä, koska joku henkilökunnasta on pois eikä sijaista saada. Päiväkodissa on periaatteessa yksi 10 minsan kahvitauko päivässä, mutta sitä ei useinkaan ehdi pitää. Ei ole ruokataukoa, ei saa poistua työpaikalta. Päiväkodissa on myös surkeat lomat, vaikka tuollainen hektinen ihmissuhdetyö vaatisi kunnollisen palautumisen. Minulla oli vain vähän yli 20pv vuosilomaa. Lisäksi lomaa ei välttämättä saa silloin kun toivoo, koska kaikki riippuu perheiden tarpeista. Perheet eivät ilmoita ajoissa joten lomaakaan ei saa tietoon kuin viime tingassa. Ei pysty mitään matkoja varaamaan. Toisaalta eipä sitä hieman yli 2000€ palkalla paljon matkusteltaisikaan. Molemmissa tehtävissä (koulu ja pk) olin aivan rättiväsynyt iltaisin enkä kovin mukavaa seuraa läheisilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Elokuussa alkaa koulu meillä 18. elokuuta. Eikö siinä ole silloin yli puolet kuusta vielä lomaa? Vai osaako ope laskea?
Missä alkaa? :D Hesassa alkaa 8.8. Opettajien on tultava ennen sitä kokoustamaan ja järjestämään luokkaa, tutustumaan uusien oppilaiden papereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Niinpä. Viime syksynä koulujen alkamisajoissa ei sitä vaihtelua paljoakaan ollut: Rovaniemellä syyslukukausi alkoi 7.8., Helsingissä 13.8., Porissa 8.8., Jyväskylässä 8.8., Somerolla 8.8., Kuusamossa 8.8., Tampereella 8.8., Joensuussa 13.8., Kokkolassa 13.8., Kajaanissa 8.8., Oulussa 8.8., Vaalassa 8.8., Kotkassa 8.8., Hyrynsalmella 8.8., Utsjoella 12.8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elokuu?
Missä alkaa? :D Hesassa alkaa 8.8. Opettajien on tultava ennen sitä kokoustamaan ja järjestämään luokkaa, tutustumaan uusien oppilaiden papereihin.
Olisi kivä tietää missä koulu tosiaan alkaa 18.8.? Keitä nämä tänne "opettajina" kirjoittavat oikein ovat, jotka eivät tajua kesäloman tarkouittavan opettajalle myös töitä, seuraavaan lukukauteen valmistumista ja kenties lisäopintoja ja jopa edellisen lukukauden juttuja vielä.
Vierailija kirjoitti:
En jännitä. Kiva palata kouluun! 😊
Allekirjoitan saman! Kiva palata normaaliin :) Ja ennen kaikkea oppilaiden parhaaksi, koska kaikkia ei ole saatu nyt etäaikana ollenkaan kiinni. Osalla ei välineitä, ohjelmia tai taitoa, eikä valitettavasti korona aikana ole pystynyt tätä epäkohtaa auttamaan. Osa ihan pudonnut opetuksesta. Osalla läheiset tosi peloisaan koronasta. Osalla ei mitään muita kavereita kuin luokkakaverit. Hyvä palata edes kahdeksi viikoksi kouluun ja vähän kartoittaa tilannetta. Pelottaa vaan, että osa oppilaista edelleen tavoittamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Odotan jo oppilaiden näkemistä, vaikka joihinkin olen tänä aikana törmännytkin ulkona. Koulussani ei liene yhtään koronaan sairastunutta. En tunne muitakaan siihen sairastuneita paitsi siskoni, jolla tauti selvisi työn takia tehdyssä koronatestissä. Koska olin ollut hänen kanssaan tekemisissä, myös minut testattiin ja todettiin negatiiviseksi. Siskoni selvisi koronasta helpolla, sillä hänellä ei ollut mitään oireita. En usko koronan juurikaan tarttuvan ikäisiini tai oppilaisiin. Eikä se minun uskostani ole kiinni, sehän on todettu asia ettei korona tartu lapsiin ja nuoriin. Menen siis luottavaisin ja hyvin mielin kouluun.
Jos tämä on ihan tosissaan kirjoitettu viesti, niin kannattaisi tututstua hieman paremmin aiheeseen. Korona tarttuu myös lapsiin ja nuoriin!
Totta kai opettajilla on erittäin suuri riski saada koronatartunta ja aivan varmasti he tulevat myös tartuntoja saamaan. Asia pelottaa ja ahdistaa ja tauti kurittaa osaa kamalalla tavalla.
Eristykset ja karanteenit tulevat muuttamaan monen arjen.
Mutta MUISTAKAA ETTÄ TÄMÄ ON JO MONILLE normaalia. Suomessa on iso määrä ihmisiä joiden on ollut pakko käydä työpaikalla koko tämän epidemian ajan ja osalle on tullut tartunta työpaikkaa kohdanneessa epidemiassa.
Opettajat eivät ole mitään erikoisoikeutettuja. Sitä paitsi olisi opettajien työn merkityksen väheksymistä, jos he voisivat olla loputtomiin pois kouluilta.
Eli nielkää nyt sitä koronavirusta ja astukaa luokkahuoneeseen!
Ei ole eläkeikäinen, senkin juntti.