Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja, jännitätkö torstai 14. päivää?

Vierailija
04.05.2020 |

Tuntoja, mietteitä?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkovamma kirjoitti:

Opettajat eivät ole mitään erikoisoikeutettuja. Sitä paitsi olisi opettajien työn merkityksen väheksymistä, jos he voisivat olla loputtomiin pois kouluilta.

Eli nielkää nyt sitä koronavirusta ja astukaa luokkahuoneeseen!

Onpa taas fiksua...not. Pitää katsoa työn merkitys eikä mennä kateus-asenteella "jos minäkin niin sitten sinäkin". Etäkoulu on toiminut erinomaisesti. Toukokuun kahdella vikalla viikolla ei koskaan milloinkaan ole mitään opetuksellista merkitystä. Numerot on jo annettu. Ei ole yhtään hyvää syytä, että lapset menisivät kahdeksi viikoksi kouluun. Melkein missään muussa maassa koulut eivät ole auki, vaikka heillä koulu jatkuu pitkälle kesäkuuta tai jopa heinäkuulle. Niissä maissa missä kouluja on avattu, on aivan eri luokan varotoimia esim. porrastettu niin että vain pieni määrä oppilaita kerrallaan koulussa, 2m väli luokassa. 

P.S. en ole ope

Vierailija
62/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jännitä. Kiva palata kouluun! 😊

Allekirjoitan saman! Kiva palata normaaliin :) Ja ennen kaikkea oppilaiden parhaaksi, koska kaikkia ei ole saatu nyt etäaikana ollenkaan kiinni. Osalla ei välineitä, ohjelmia tai taitoa, eikä valitettavasti korona aikana ole pystynyt tätä epäkohtaa auttamaan. Osa ihan pudonnut opetuksesta. Osalla läheiset tosi peloisaan koronasta. Osalla ei mitään muita kavereita kuin luokkakaverit. Hyvä palata edes kahdeksi viikoksi kouluun ja vähän kartoittaa tilannetta. Pelottaa vaan, että osa oppilaista edelleen tavoittamattomissa.

Olen myös luottavainen kouluun paluusta. Ja lapsistajan THL kirjoittaa alla olevan.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Voivatko lapset tartuttaa koronavirusta eteenpäin?

Nykytiedon mukaan lapset tartuttavat vähemmän kuin aikuiset.

Sairastuvatko lapset aikuisia helpommin COVID-19-koronavirusinfektioon?

Nykytiedon mukaan eivät sairastu. Suurin osa tapauksista on raportoitu aikuisilla, joskin myös lasten COVID-19-tapauksia on kuvattu. Aiemmissa koronavirusepidemioissa (SARS, MERS) lasten infektiot olivat harvinaisia. 

Eroaako lasten COVID-19-koronavirusinfektio jotenkin aikuisten infektiosta?

Lasten COVID-19-koronavirusinfektioista on toistaiseksi vähän tietoa. Kiinalaiset ovat kuvanneet COVID-19-infektioon sairastuneilla lapsilla flunssan kaltaisia oireita, kuten nuhaa, yskää ja kuumetta; joillakin oli myös vatsaoireita. 

Laboratoriossa varmistetut koronavirusinfektiot ovat tähän mennessä julkaistun tiedon mukaan olleet lapsilla lähes poikkeuksetta lieviä. Perussairaudet voivat altistaa lapsia – kuten aikuisiakin – vaikeammalle taudille, mutta tästä on toistaiseksi kertynyt vähän tietoa. Valtaosa vakavista tapauksista on todettu iäkkäillä. Heistä isolla osalla on myös ollut muita sairauksia taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työn kolme parasta asiaa: kesä-, heinä- ja elokuu.

Miksi elokuu?

Onhan siitäkin n. puolet lomaa.

Sanonta oli tosin osuvampi silloin kun koulut alkoivat vielä vasta syyskuussa.

Sanoinhan, että tänne kirjoittavat eivät ole opettajia. Eivätkä edes selvillä koulujen työ- ja loma-ajoista, jotka ovat vapaasti saatavilla olevaa tietoa. 

Elokuussa alkaa koulu meillä 18. elokuuta. Eikö siinä ole silloin yli puolet kuusta vielä lomaa? Vai osaako ope laskea?

Missä alkaa? :D Hesassa alkaa 8.8. Opettajien on tultava ennen sitä kokoustamaan ja järjestämään luokkaa, tutustumaan uusien oppilaiden papereihin.

Hesassa alkaa kylläkin 13.8.

Vierailija
64/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jännitä. Hain jo saikkua. En aio sairastua jonkun Li Anderssonin takia.

Aineenope 61v Hki

Pitäiskö sun jäädä jo pois työelämästä.

Ei ole eläkeikäinen, senkin juntti.

Voisi hyvin ollakin. Omalta koulultani jää tänä vuonna kaksi 60v eläkkeelle.

Vierailija
65/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä mielin tulen kouluun ja uskon asioiden järjestyvän parhaiten. On hienoa nähdä taas oppilaat. Ja on ollut aikamoinen huolikin osasta oppilaita, joten kaksi viikkoa aikaa päästä vähän yhteisesti tekemään ja eteenpäin asioissa varmasti helpottaa. 

Vierailija
66/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenope 61v Hki

Itse ainakin ajattelen, että siinä vaiheessa, kun muutokset tuntuvat haastavilta, voisin iästä riippumatta miettiä eläkkeelle jäämistä. Kyllä nuoremmat jaksavat hoitaa hommat ja tarttuvat reippaasti toimeen ja toteuttavat muutoksia. En ajatellut jämähtää kehityksen esteeksi, yhteiskuntahan muuttuu vauhdilla nykyään ja tällaiset korona-ajat vain vauhdittavat muutosta. Onneksi on vielä intoa ja rohkeutta!

Vierailija
67/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenope 61v Hki

Itse ainakin ajattelen, että siinä vaiheessa, kun muutokset tuntuvat haastavilta, voisin iästä riippumatta miettiä eläkkeelle jäämistä. Kyllä nuoremmat jaksavat hoitaa hommat ja tarttuvat reippaasti toimeen ja toteuttavat muutoksia. En ajatellut jämähtää kehityksen esteeksi, yhteiskuntahan muuttuu vauhdilla nykyään ja tällaiset korona-ajat vain vauhdittavat muutosta. Onneksi on vielä intoa ja rohkeutta!

No toisilla ei ole pätäkkää säästössä niin paljoa, että etuajassa eläkkeelle jäämisen takia huomattavasti pienempi eläke riittäisi. On vain jatkettava ja jaksettava loppuun asti.

Vierailija
68/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvillä mielin tulen kouluun ja uskon asioiden järjestyvän parhaiten. On hienoa nähdä taas oppilaat. Ja on ollut aikamoinen huolikin osasta oppilaita, joten kaksi viikkoa aikaa päästä vähän yhteisesti tekemään ja eteenpäin asioissa varmasti helpottaa. 

Onko sulla näistä oppilaista aikamoinen huoli kesälläkin?

Vierailija
69/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenope 61v Hki

Opettajan eläke ei kovin kummoinen ole. Jos sitä vielä aikaistaa, se jää erittäin vaatimattomaksi.

Vierailija
70/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noille "pitkästä" kesälomasta kadehtijoille sanon saman, jonka olen useasti sanonut aiemminkin. Vaihtaisin "ylimääräisen" loman mielellään siihen, että kouluviikko olisi nelipäiväinen, ti-pe. Näin minulle jäisi maanantai viikon suunnittelupäiväksi. Näin viikon työmäärä saattaisi pysyä siinä, missä monella muullakin alalla, eli 38,25 tai 37,65 tunnissa. Voisi vain olla useille vanhemmille hankala, kun eivät tietäisi, mihin laittaa lapset maanantaksi.

Vierailija
71/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä kannan osasta oppilaita huolta myös pitkän kesäloman aikana.  Ja heidän perheistään. Kaikilla ei ole asiat hyvin eikä niitä voimavarojakaan niin paljoa ja kyllä se saa minut huolestumaan joidenkin lasten (ja perheiden) tilanteesta. Tämä pitkä korona karenssi on varmasti ollut monelle haastavaa ja aiheuttanut ylitsepääsemätöntä pelkoa, siksi ajattelen, että on hyvä palata kouluun ja arkirutiineihin. Niissä on paljon positiivista ja voimauttavaa. 

Paitsi, että suren oppilaitani, suren myös kaikkia, jotka ovat nyt korona aikana jääneet todella yksin ja joille se on vaikeaa. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä jo vuosia ja huomannut, miten vaikeaa monelle on muutokset, pelottavat tapahtumat (kuten tämä korona) ja yksinkertaisesti jokapäiväisestä elämästä pienillä tuloilla (ja voimavaroilla) selviäminen. 

Vierailija
72/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pari viikkoa olen nukkunut 3-4 tuntia yössä kun en voi mitään muuta miettiä. Eka sekunti hereillä jo muistuu mieleen vain tämä korona ja että kohta joutuu töihin henkensä uhalla. Olen töissä yläasteella eli töissä joutuisin vaihtamaan  luokkaa miltei joka tunnin välein. Viime viikot vielä pelkäsin pahinta kun olin ihan varma, että taas kerran tehdään järjetön päätös. Olen yksinhuoltaja, riskiryhmää ja huomenna menossa lääkäriin kysymään voinko päästä etätöihin. Olen kyllä miltei varma, että etätöihin ei pääse muuta kuin syöpäosastolta. Palkatonta olen miettinyt  tai sitä, että pidän kaikki tunnit ulkona satoi tai paistoi. 

Voisitko ilmoittaa olevasi flunssainen ja jäädä sen varjolla kotiin?

Kaikki sympatia teille opeille. Onhan tämä ihan syvältä, menisivät hallituksen väki itse kouluihin viimeiseksi pariksi viikoksi!

Vierailija
73/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ratkaisu, että koulu alkaa vaikka vain kahdeksi viikoksikin :) Olen innoissani näistä kevään työviikoista enkä pelkää koronaa itseni enkä myöskään oppilaiden puolesta. Meidän koulussa pystymme järjestämään opetuksen turvallisesti ja noudattamaan kaikkia hygieniaohjeita. Tutkimusten mukaan korona ei myöskään tartu lapsiin helposti ja jos tarttuu, ilmenee hyvin lievänä. Muiden maiden koulujen avaamiset ovat sujuneet hyvin eikä korona ole lähtenyt kasvuun koulujen henkilökunnan eikä oppilaiden joukossa. 

Vierailija
74/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä kannan osasta oppilaita huolta myös pitkän kesäloman aikana.  Ja heidän perheistään. Kaikilla ei ole asiat hyvin eikä niitä voimavarojakaan niin paljoa ja kyllä se saa minut huolestumaan joidenkin lasten (ja perheiden) tilanteesta. Tämä pitkä korona karenssi on varmasti ollut monelle haastavaa ja aiheuttanut ylitsepääsemätöntä pelkoa, siksi ajattelen, että on hyvä palata kouluun ja arkirutiineihin. Niissä on paljon positiivista ja voimauttavaa. 

Paitsi, että suren oppilaitani, suren myös kaikkia, jotka ovat nyt korona aikana jääneet todella yksin ja joille se on vaikeaa. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä jo vuosia ja huomannut, miten vaikeaa monelle on muutokset, pelottavat tapahtumat (kuten tämä korona) ja yksinkertaisesti jokapäiväisestä elämästä pienillä tuloilla (ja voimavaroilla) selviäminen. 

Mutta kun siellä koulussa ei nyt ole niitä tuttuja arkirutiineja. On taas uudet systeemit, jotka myös voivat pelottaa. Ja on myös pelko tartunnasta.

Vierailija
75/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyväisin fiiliksin menossa kouluun. Samoin kolme lastani. Se lomakin tuntuu kivemmalta aloittaa, kun ehtii vähän olla koulussa. Lapset odottavat kavereiden näkemistä kovin. Ja yhteisiä kesäsuunnitelmia. Koulumme kaikki opettajat ovat tulossa samoin fiiliksin takaisin töihin. Myös järjestelyt koulullamme sujuvay mainiosti ja pystymme takaamaan turvalliset ja hygieeniset olot oppilaille. Enpä ole kuullut oppilaidenkaan valittavan paluusta kouluun, muutaman kymmenen tiedän viestineen tyytyväisyyttä kouluun paluusta. 

Vierailija
76/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun siellä koulussa ei nyt ole niitä tuttuja arkirutiineja. On taas uudet systeemit, jotka myös voivat pelottaa. Ja on myös pelko tartunnasta.

Kannattaa hakea apua omiin tartuntapelkoihin ja kannustaa lasta kouluun. Noista peloista voi ja kannattaa jutella myös lapsen kanssa, mutta niiden siirtämistä lapselle kannattaa välttää vaikka kertomalla, että äiti nyt on tällainen huolehtija ja murehtija, mutta että koulussa on kaikki kunnossa ja asiat menevät hyvin. Kannattaa kannustaa lasta rohkeuteen ja luottavaisuuteen. Ja itseäkin. Uudet systeemit eivät ole kuin uusia systeemejä, maailma muuttuu nykyään nopeasti ja uusiin systeemeihin joutuu sopeutumaan joka paikassa. 

Vierailija
77/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, että on aika erilainen mieliala riippuen sijainnista. Eri tilanne esim. Hesassa vs joku paikkakunta missä koronaa ei ole ollenkaan ollut.

Vierailija
78/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jännitä, ilolla menossa kouluun!

Vierailija
79/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pari viikkoa olen nukkunut 3-4 tuntia yössä kun en voi mitään muuta miettiä. Eka sekunti hereillä jo muistuu mieleen vain tämä korona ja että kohta joutuu töihin henkensä uhalla. Olen töissä yläasteella eli töissä joutuisin vaihtamaan  luokkaa miltei joka tunnin välein. Viime viikot vielä pelkäsin pahinta kun olin ihan varma, että taas kerran tehdään järjetön päätös. Olen yksinhuoltaja, riskiryhmää ja huomenna menossa lääkäriin kysymään voinko päästä etätöihin. Olen kyllä miltei varma, että etätöihin ei pääse muuta kuin syöpäosastolta. Palkatonta olen miettinyt  tai sitä, että pidän kaikki tunnit ulkona satoi tai paistoi. 

Jos työterveyteen menet, niin ei varmasti onnistu lupa etätöihin. Ovat siellä erityisen tarkkoja. Ystäväni työskentelee diabeetikkona koronaosastolla. Ja oli kysynyt, onko turvallista. Kuulema on.

Vierailija
80/81 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei jännitä eikä pelota, mutta ketuttaa, kun ilmeisesti jäljellä oleva työaika menee ihan hukkaan. Ainakin kollegat varoittelee, että ei kannata teettää enää mitään arviointiin tarvittavaa eikä olettaa että nuoria saa tekemään mitään. Höh, etäopetuksessa olisi vielä yli viikko mennyt ihan täydessä työn touhussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi