Sadan euro seteli on loistava idea!
Siitä hyötyy kaikki. Seteli koskee vain tiettyjä palveluiden tarjoajia jotka kärsivät koronan aiheuttamasta kriisistä eniten. Raha menee siis heille ja he maksavat myös av veroja takaisin valtiolle.
Tarkoituksena on saada taouden pyörät pyörimään taas. Monella työttömällä itsetunto nousee kun pääsee pitkästä aikaa kampaajalle ja uskaltaa siten hakea töitä. Palvelun tarjoaja taas saa liiketoimintansa käyntiin. Valtio saa kuitenkin arvolisäverojen myötä myös takaisin rahaa.
Tämä seteli voi tehdä myös hyvää perheelle joka pääsee nauttimaan illallisen ravintolassa ja kerrankin siihen on varaa tämän myötä. Ravintolayrittäjä on iloinen ja osa myös menee arvonlisäveroina takaisin valtiolle.
Idea on hyvä, itseasiassa loistava!
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäainakin myyn sen. Mä saan satasen ja mun 1 kaveri kampaaja saa satasen.
miksi kukaan maksaisi sinulle satasta tuosta? jos jollain on ylimääräinen seteli, niin voi mennä suoraan johonkin liikkeesen kuluttamaan.
Koska mä myyn sen. Se ei oo raha mut sitten se on raha. Mä saan satasen ja se saa satasen mut sen satanen ei ole raha muttta valtio antaa sille sen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole laillistettua ryöstöä veronmaksajilta?
Laillistettua ryöstöä oli ne satatonniset joita maksettiin erilaisille julkkiksille, blogisteille ja poliitikkojen omille tai heihin muuten kytköksissä oleville yrityksille.
Koska se koronatuen jako epäonnistui täysin, on tarpeellista miettiä parempia tukimuotoja, jollainen tämä seteli ehdottomasti olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisella tasolla minun käsissäni siitä ei olisi hyötyä. En käy kampaajalla tai muissa ja ravintoloita käytän muutenkin. Se olisi siis ylimääräistä rahaa vain minulle, ei kenellekään muulle.
Ideana onkin, että se raha tulee käyttää johonkin palveluun tai muuten siitä ei ole iloa kenellekään. Saisihan sen toki jättää käyttämättäkin, jolloin raha jäisi kuitenkin valtion kassaan eikä sinun omaasi.
Ehkäpä se siis kuitenkin innostaisi sinutkin jonkun palvelun käyttäjäksi, kun lopulta tarkemmin kaikkia sen mahdollisia käyttökohteita miettisit.
Käytän palveluita mitä tarvitsen. Ja niihin sen satasen pistäisin. Pointti olikin se että laittaisin sen rahan niihin palveluihin muutenkin eli se ei olisi ylimääräistä kenellekään muulle kuin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole laillistettua ryöstöä veronmaksajilta?
Laillistettua ryöstöä oli ne satatonniset joita maksettiin erilaisille julkkiksille, blogisteille ja poliitikkojen omille tai heihin muuten kytköksissä oleville yrityksille.
Koska se koronatuen jako epäonnistui täysin, on tarpeellista miettiä parempia tukimuotoja, jollainen tämä seteli ehdottomasti olisi.
Eli valtio voi mielestäsi pakottaa ihmiset ostamaan palveluita jota he eivät halua tai tarvitse? Ja tämä kaikki heidän verorahoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisena joutuisin maksamaan veroissa tuon moneen kertaan.
Lisäksi seteli, jonka voisi käyttää kulttuuriin ja palveluihin on ihan höpö. Ne joilla on oikeasti ongelmia, tarvitsisivat rahaa rehellisesti ruoan ostamiseen ruokakaupasta. Ne joilla on varaa kuluttaa kulttuuria, eivät tarvitse mitään tukea. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa jonkun kampaajakäyntejä?
En kannata tätä, mutta nettoveronmaksajaltahan ei kysytä.
Sillä tuetaan erilaisia palvelualan yrityksiä saamaan liiketoiminta jälleen käyntiin sen jälkeen kun epidemian voidaan katsoa olevan ohi. Setelin saaja voi itse valita mitä palvelua haluaa tukea ja sillä tavoin itsekin hyötyy yrittäjille maksetusta tuesta.
Vaihtoehto on pelkkä suoraan yrittäjän tilille maksettu raha, joka ei takaa asiakkaita eikä siis hänen itsensä ja mahdollisten työntekijöidensä työpaikkoja jatkossa.
Ne jotka eivät palveluja käytä mutta menevät ilmaiseksi kokeileen eivät tule takaisin. Muuten olisivat jo asiakkaita jos olisi kiinnostusta ja varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäainakin myyn sen. Mä saan satasen ja mun 1 kaveri kampaaja saa satasen.
miksi kukaan maksaisi sinulle satasta tuosta? jos jollain on ylimääräinen seteli, niin voi mennä suoraan johonkin liikkeesen kuluttamaan.
Eihän siitä tarvisi satasta saada. Minä lompsisin lähimpään parturiin ja sanoisin "anna mulle 80 niin saat tän satasen setelin - ei tarvi leikata päätä".
Win win, parturi sais 20 euroa tekemättä mitään, minä 80 euroa, ja valtio häviäsi 100 euroa.
Olisiko tämä samanlainen satanen kun vuosi sitten vappuna lupailtiin?
Ap on varmaan perusköyhä tukien imuttaja. Varakkaamaat maksaa tuon vappasatasen moninkertaisesti takaisin veroina. Ilmaista rahaa ei ole. Tämänkin vappusatanen on todellisuudessa ehkä 90 euroa, kun siitä vähennetään tämän koko prosessin kulut.
Satanen on vitsi. Tonni olisi sopiva raha.
Lin satasen lahjonta uppoaa juntteihin koittaa nostaa imagoaan joka romahti täysin ton koulusekoilun takia. Valitan Li ei toimi.
Roskiin lentää meillä
USA:ssa Trump teki juuri noin. Jakoi kaikille 1000 dollaria.
Sitä sanotaan "helikopterirahaksi".
Mutta samalla jakoi tyhjästä tehtyä rahaa 13 triljoonaa miljoonaa...ne meni yrityksiin.
Mitään tarkoistusta ei olekaaan maksaa näitä takaisin.
Tätä on "elvytys".
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmaan perusköyhä tukien imuttaja. Varakkaamaat maksaa tuon vappasatasen moninkertaisesti takaisin veroina. Ilmaista rahaa ei ole. Tämänkin vappusatanen on todellisuudessa ehkä 90 euroa, kun siitä vähennetään tämän koko prosessin kulut.
Kumma kun ainakin osalla varakkaista tuntuu olevan heti negatiivinen asenne.
Tällä satasella tuettaisiin myös suomalaisia yrittäjiä jotka ovat vaikeuksissa, ei pelkästään köyhiä. Ei sitä satasta ole pakko ottaa varmaan vastaan jos ei halua. Tai sen voi lahjoittaa jollekin.
Varjossa kirjoitti:
Roskiin lentää meillä
Outoa, että joku laittaa rahaa roskiin. Haluatteko jotenkin korostaa sillä, että olette rikkaita? Minäkään en ole köyhä, mutta ei tulisi mieleenkään tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Satanen on vitsi. Tonni olisi sopiva raha.
Jollekin toiselle se voi olla iso raha.
Samaa "helikopterirahaa" suuunnittelevat muutkin EU maat.
Eli...tyhjästä tehtyä rahaa, jota on jaettu yrittäjille vain.
Mutta NYT sitä tarvitsevat tavalliset ihmiset.
Viisi keskuspankkia ovat ainoat, jotka tämän voivat tehdä.
Eli luoda rahaa tyhjästä.
EKP on yksi niistä
Tosi hyvä idea. Varmasti menisi itsellä käyttöön kampaajalle. Olisi ihanaa vähän hemmotella itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun ainakin osalla varakkaista tuntuu olevan heti negatiivinen asenne.
Tällä satasella tuettaisiin myös suomalaisia yrittäjiä jotka ovat vaikeuksissa, ei pelkästään köyhiä. Ei sitä satasta ole pakko ottaa varmaan vastaan jos ei halua. Tai sen voi lahjoittaa jollekin.
Voisikohan se johtua siitä, että me isotuloiset maksamme tämänkin lystin? Olisipa kiva kerrankin rällätä jonkun muun rahoilla, lupaan ettei olisi mitään negatiivista sanottavaa!
Fakta on, että 1% maailman ihmisistä omisttaa puolet koko maailman kaikesta varallisuudesta.
Ja 10% omistaa 80% kaikesta.
Helikopterirahaa on ennenkin ehdotettu.
Näitä "elvytyksiä" on ennen saaneet VAIN yritykset.
Missä on niiden yritysten työntekijät?
Kilometritehtaalla osa, osa taas paiskii hommia, että rikkaat rikastuisivat. Ja niinhän ne tekeekin.
Ansaintapyramidin huipulta pudotetaan rahaa sinne alempiinkin kerroksiin.
Tätä ovat 500 maailman rikkainta jo ehdotelleetkin....20 v sitten jo. Viimeksi 2019 ENNEN koronakriisiä.
Sillä tuetaan erilaisia palvelualan yrityksiä saamaan liiketoiminta jälleen käyntiin sen jälkeen kun epidemian voidaan katsoa olevan ohi. Setelin saaja voi itse valita mitä palvelua haluaa tukea ja sillä tavoin itsekin hyötyy yrittäjille maksetusta tuesta.
Vaihtoehto on pelkkä suoraan yrittäjän tilille maksettu raha, joka ei takaa asiakkaita eikä siis hänen itsensä ja mahdollisten työntekijöidensä työpaikkoja jatkossa.