Vuokralainen ei ole maksanut ekaa vuokraa ennen avainten luovutusta?
Voinko kieltäytyä antamasta avaimia? Kuitin hän on lähettänyt, mutta omalla tilillä ei näy rahoja.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaintenluovutus on aika turvallinen prosessi, kunhan olet ensin selvittänyt vuokralaisen luottotiedot, pyytänyt antamaan palkkatodistuksen ja maksamaan parin kuun takuuvuokran ennen kuin päästät ovesta sisälle. Ensimmäisen kuun vuokrakin tulee kunnollisten valmistelujen kanssa kohtalaisen varmasti.
Tämä. Palkkatodistus tukee osoittaa vuokranantajalle. Itsellä on ollut ehto että vuokralaisen on oltava vakutisessa työssä ja vuokran on vastatava vähintään kolmasosaa palkasta.
Että sellaiset psykoosit tänään. Tais jäädä vappu päälle?
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mitä mulkeroita vuokranantajia linjoilla. Itse olen saanut AINA avaimet ennen ensimmäisen vuokran maksua. Sen sijaan olen maksanut vuokravakuuden vuokravakuustilille (ei vuokranantajan tilille). Ihan uskomatonta pantata avaimia jos toisella ei enää edellistä kämppää käytettävissä, muutto pitäisi tehdä, muuttoauto on saatettu jo vuokrata jne.
En kyllä taida muuttaa nykyisestä kämpästä ikinä kun lotossa sattunut ystävällinen ja täyspäinen vuokranantaja, vuokrakin jopa markkinahintoja hieman matalampi.
Näin poikkeusaikana pitää koronan takia olla entistä tarkempi ja tiukempi siitä kenelle vuokraa kun työttömien määräkin on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Pelko on että kun vuokraat väärälle henkilölle niin jää rahat saamatta ja samalla padkotaan asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kuulu maksas ellei ole asuntoa edes saanut kyttöönsä.
Toukokuu jää nyt vajaaksi. Ei voi periä koko kuun vuokraa.
Vuokrasopimus kannattaa laatia niin että vuokra lähgee juoksemaan sillä sekunnilla kun uusi vuokralainen kirjoitta nimen alle sopimus paperiin ja että koko kuun vuokra on maksettava ennen kuin saa avaimet vaikka sopimus olisi tehty vasta kuun viimeinen päivä.
En ole moisesta ikinä kuullut. Hyvä tietää mitä pitää ihmisten varoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täällä riittää viisastelijoita, mutta jokaisella vuokranantajalla kolkuttelee se päivä lähempänä, että kohdalle osuu ammattivedättäjä, joka tekaisee kuitteja ja hoitelee erilaisia vakuuspapereita ihan omiin nimiinsä, avaimet saatuaan asuu ja paskoo kohdetta niin pitkään, kunnes vouti kantaa häätöpäätöksen tultua vihdoin asukkaan pihalle. Ja sitten vaan seuraavaa kusetettavaa vuokranantajaa kohti. Ilmaista asumista, ei tarvitse kuin rikollisen mielenlaadun.
Yleensä välissä koko ajan vedätettään, että maksut on muka maksettu ajallaan, vuokrat on vahingossa menneet väärälle tilille, Kela on mokannut, kaveri on luvannut maksaa, just on tulossa rahaa... selityksiä tulee niin moneen junaan, että kannattaa mieluummin katsoa, kuin katua.
Sopimukset laaditaan niin että niistä selviää miten toimitaan. Huijareita on aina. Tässäkin tapauksessa näyttää nyt vähän siltä, että ap ei oikein tiedä mitä on avainten luovutuksesta sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja. S pankista op. Vakuus on kelan toimesta hoidettu. Tällä kertaa ei ollut kunnon vuokralaisia tarjolla. Sopimus astunut voimaan 1.5
Asumistuki tulee kuun 1. päivä, muutoin kuun ensimmäisenä _arkipäivänä_ eli nyt toukokuussa 4.5. Eli tänään.
Rahan siirtoon menee 1-3 arkipäivää (=pankkipäivää) kun on eri pankki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja. S pankista op. Vakuus on kelan toimesta hoidettu. Tällä kertaa ei ollut kunnon vuokralaisia tarjolla. Sopimus astunut voimaan 1.5
Asumistuki tulee kuun 1. päivä, muutoin kuun ensimmäisenä _arkipäivänä_ eli nyt toukokuussa 4.5. Eli tänään.
Nykyisin rahat siirtyy saman tai seuraavan pankkipäivän aikana. Jos siirto ei näy ylihuomenna, niin sitä ei ole tehty. Jos vakuus on kunnossa, niin ap luovuttaa avaimen ja purkaa purkaa vuokrasopimukset loppuviikosta, jos rahoja ei näy tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vuokranantaja, mutta jos olisin niin mitä se minulle kuuluisi minä päivänä asumistuki maksetaan? Vuokra maksetaan joka tapauksessa viimeistään sinä päivänä, mikä on sopimukseen kirjattu. Jos tämä ei vuokralaiselle sovi niin pitää etsiä sellainen asunto, jossa vuokraehdot on sopivat. Sama toimii myös toisinpäin. Ei vuokralaiselle kuulu minä päivänä vuokranantajan täytyy maksaa vastikkeet tms. Vuokralainen maksaa vuokransa siten ja silloin kun on sopimuksessa sovittu.
T. vuokralainen itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan siirtoon menee 1-3 arkipäivää (=pankkipäivää) kun on eri pankki.Nykyisin rahat siirtyy saman tai seuraavan pankkipäivän aikana. Jos siirto ei näy ylihuomenna, niin sitä ei ole tehty. Jos vakuus on kunnossa, niin ap luovuttaa avaimen ja purkaa purkaa vuokrasopimukset loppuviikosta, jos rahoja ei näy tilillä.
Tämä on huono ratkaisu, monestakin syystä. Nimittäin vuokrasuhdetta ei saa purkaa vähäisestä syystä ja vähäinen syy ei ole yhden kuukauden maksamaton vuokra.
Käräjäoikeuden läpimenoaika häätötapauksille on karkeasti kaksi kuukautta. Käytännössä joudut avainten antamisen jälkeen odottamaan toisen kuukauden vuokrapäivään asti, ennen kuin saat vuokrasuhteen purettua, jonka jälkeen odotat sen 2-3kk, että saat luvallisesti käräjäoikeuden päätöksellä tyhjentää asunnon. Huonoimmillaan jää siis 3-4 kuukauden vuokrat saamatta + mahdolliset paskomiset päälle.
Hallinta kannattaa luovuttaa asuntoon vasta kun kaikki on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti edes vuokrasopimuksessa on päivämäärä oikein kirjoitettu, vai mitä toi "yksi piste viisi" mahtaa tarkoittaa? Itse en lähtisi vuokraamaan asuntoa henkilöltä, joka ei osaa oikeinkirjoitusta. Ei/et vaikuta kovin pätevältä vuokranantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan siirtoon menee 1-3 arkipäivää (=pankkipäivää) kun on eri pankki.Nykyisin rahat siirtyy saman tai seuraavan pankkipäivän aikana. Jos siirto ei näy ylihuomenna, niin sitä ei ole tehty. Jos vakuus on kunnossa, niin ap luovuttaa avaimen ja purkaa purkaa vuokrasopimukset loppuviikosta, jos rahoja ei näy tilillä.
Ei kuule siirry 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti edes vuokrasopimuksessa on päivämäärä oikein kirjoitettu, vai mitä toi "yksi piste viisi" mahtaa tarkoittaa? Itse en lähtisi vuokraamaan asuntoa henkilöltä, joka ei osaa oikeinkirjoitusta. Ei/et vaikuta kovin pätevältä vuokranantajalta.
No eiköhän se tarkoita ensimmäinen toukokuuta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia pellejä vuokranantajina, huhhuh.
Ei kannata vuokrata yksityiseltä. Ihme touhua.
1.5 -3.5 ei ollut arkipäiviä. Maksu lähtee liikkeelle tänään ja on huomenna sun tilillä ja et voi olla niin tampio että jos kuitti on niin silloin on maksettu.
Aloittaja tässä. Tuollaisen kuitin pystyy tekemään kuka vaan. Tänään on pari maksua jo saapunut, mutta ei hänen. Menee muutto siis tulevaisuuteen..
Tänään siirrot pankkien välillä näköjään kestävät normaalia kauemmin. Yleensä aamulla tai edellisenä iltana maksetut ovat jo kymmenen maissa näkyvissä. Jos on maksettu, tänään ne rahat näkyvät tililläsi.
Jos sopimuksessa lukee, että avaimet luovutetaan ensimmäisen vuokranmaksun saapuessa vuokranantajalle, niin silloinhan sä odotat sitä rahaa tai päätät luottaa vuokralaisen kuittiin maksusta, vaikkei vielä omalla tilillä näykkään.
Usein avaimet saa vuokravakuuden maksamisen jälkeen saattaa olla vaikka 28.4 tai 3.5, jos vuokrasopimus alkaa 1.5. Ensimmäisen kuun vuokra maksetaan niinkuin vuokrat normaalistikkin. Eräpäivänä, ellei toisin sovita. Muutat asuntoon 1.5, erä päivä vaikka 7.5, niin miksi se pitäisi maksaa jo 1.5?
Kuitti ei riitä. Niillä on tehty huijauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut avaimet takuuvuokran suoritusta vastaan.
Minä olen luovuttanut avaimet vasta sitten kun ensimmäinen vuokra ja kolmen kuun vuokravakuus on maksettu ja näkyvät tilillä sekä vasta sitten kun uudella vuokralaisella on todiste siitä että tällä on koti- ja irtainvakuutus uuteen asuntoon. Siihen asti pidän avaimet itselläni.
Mitä se vuokralaisen vakuutus sinua liikuttaa kun se korvaa vain vuokralaisen omaisuuden? Ei ole vuokralaisen asia vakuuttaa sinun omaisuuttasi.
No totta kai se liikuttaa vuokranantajaa, jos vuokralainen rikkoo esimerkiksi jääkaapin ja persaukisena jättää korjaukset maksamatta, koska ei ole vakuutusta. Ok, sen saa kuitattua vakuudesta, mutta jos on muutakin korvattavaa... lisäksi saattaa olla, että vuokralainen aiheuttaa oikein kunnon kokoisen vahingon, vaikkapa vesivahingon, jossa syntyy niin iso korvausvastuu, ettei sitä vuokravakuudesta kateta. Silloin kotivakuutukseen sisältyvä vastuuvakuutus saattaa korvata vuokranantajalle/taloyhtiölle vahingot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut avaimet takuuvuokran suoritusta vastaan.
Minä olen luovuttanut avaimet vasta sitten kun ensimmäinen vuokra ja kolmen kuun vuokravakuus on maksettu ja näkyvät tilillä sekä vasta sitten kun uudella vuokralaisella on todiste siitä että tällä on koti- ja irtainvakuutus uuteen asuntoon. Siihen asti pidän avaimet itselläni.
Mitä se vuokralaisen vakuutus sinua liikuttaa kun se korvaa vain vuokralaisen omaisuuden? Ei ole vuokralaisen asia vakuuttaa sinun omaisuuttasi.
No totta kai se liikuttaa vuokranantajaa, jos vuokralainen rikkoo esimerkiksi jääkaapin ja persaukisena jättää korjaukset maksamatta, koska ei ole vakuutusta. Ok, sen saa kuitattua vakuudesta, mutta jos on muutakin korvattavaa... lisäksi saattaa olla, että vuokralainen aiheuttaa oikein kunnon kokoisen vahingon, vaikkapa vesivahingon, jossa syntyy niin iso korvausvastuu, ettei sitä vuokravakuudesta kateta. Silloin kotivakuutukseen sisältyvä vastuuvakuutus saattaa korvata vuokranantajalle/taloyhtiölle vahingot.
No mistä ajattelit tarkistaa että vuokralainen ei irtisanonut sitä vakuutusta saman tien kun oli tulostanut vakuutuskirjan?
Kyllähän täällä riittää viisastelijoita, mutta jokaisella vuokranantajalla kolkuttelee se päivä lähempänä, että kohdalle osuu ammattivedättäjä, joka tekaisee kuitteja ja hoitelee erilaisia vakuuspapereita ihan omiin nimiinsä, avaimet saatuaan asuu ja paskoo kohdetta niin pitkään, kunnes vouti kantaa häätöpäätöksen tultua vihdoin asukkaan pihalle. Ja sitten vaan seuraavaa kusetettavaa vuokranantajaa kohti. Ilmaista asumista, ei tarvitse kuin rikollisen mielenlaadun.
Yleensä välissä koko ajan vedätettään, että maksut on muka maksettu ajallaan, vuokrat on vahingossa menneet väärälle tilille, Kela on mokannut, kaveri on luvannut maksaa, just on tulossa rahaa... selityksiä tulee niin moneen junaan, että kannattaa mieluummin katsoa, kuin katua.