Vielä yksi lapsi?
Itse olen 32v ja mies 41v. Minulla on jo yksi 12v, Miehellä 11 ja 14vuotiaat. Yhteistä lasta mietimme. Itsehän olen sinänsä vielä nuori saamaan lapsia. Mietin minkä ikäinen olen, kun lapsi on 18, entä mies.Onko silloin vielä aikaa matkustelulle ja vapaalle elämälle? Kaipuu lapseen on kova, mieskin innokas. Molemmat mietimme yhteisen aikuisten ajan menetystä, koska nyt meillä on jokatoinen viikonloppu lapsivapaata ja jokatoinen viikko lapsista vain yksi kotona. Taloudellisesti yksi vielä menisi. Tukiverkkoja ei juuri ole ja lapsenvahti pitäisi saada jostain, jotta edes joskus pääsisi treffeille miehen kanssa. Vanhimmat lapset olisivat toki sitten jo niin isoja, että voisivat jäädä pikkusisaruksen lapsen vahdiksi, vaikka korvausta vastaan. Oikeastaan mikään muu ei pelota, kuin se että ollaanko kamalan vanhoja jo sitten kun iltatähti olisi täysi ikäinen..toki matkustella voi tämän iltatähdenkin kanssa ja jossain kohtaa kouluikäisenäkin lapsi pärjää illan kotona jos haluamme miehen kanssa käydä elokuvissa vaikka..mites teillä muilla?mitä mietteitä? Itsellä kun vain yksi oma, niin haaveissa olisi vielä toinen oma lapsi.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä isommat lapset hoitavat pienempiä, ikäänkuin kotitöinä. Ovat muutenkin tekeviä ja auttavat paljon arjessa kotitöistä. Joskus pyydetään että olisivat pikkusiskon 4v kanssa pari tuntia ja saavat siitä pari kymppiä..hyvin on mennyt ja ovat läheisiä, vaikka vanhimmat 16 ja 17v.
Se ei ole mikään teinin kotityö!
Eikä ole muutenkaan oikein pistää teinejä tekemään kaikki kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia pitäs vielä yks puskea maailmaan? En tekisi, sisaruksetkin jo niin paljon vanhempia, itse olin sen takia yksinäinen lapsi eikä ole läheisiä välejä sisaruksiin.
Tuolla logiikalla kaikki ainoat lapsetkin ovat yksinäisiä.
Anna mennä ap!
Vierailija kirjoitti:
Miksi särähtää korvaan? Kyllähän nyt moni esim.16-18v mielellään hoitaa lapsia taskurahan eteen, helppo vielä jos oma tuttu sisarus ja omassa kodissa saisi tätä tehdä. Itsekkin hoisin naapurien lapsia kesät läpeensä 15-16v ikäisenä ja sain siitä omaa rahaa. Ap
Ei taatusti hoida. Älä vaan tähän ajatukseen nojaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä isommat lapset hoitavat pienempiä, ikäänkuin kotitöinä. Ovat muutenkin tekeviä ja auttavat paljon arjessa kotitöistä. Joskus pyydetään että olisivat pikkusiskon 4v kanssa pari tuntia ja saavat siitä pari kymppiä..hyvin on mennyt ja ovat läheisiä, vaikka vanhimmat 16 ja 17v.
Kuka puhui kaikista kotitöistä?
On tää nyt ihan hullua, jos ei teini voi vahtia omaa sisarustaan joskus pari tuntia, mutta toisen lapsia voisi mennä hoitamaan. Se lähentääkin suhdetta kun viettävät aikaa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää nyt ihan hullua, jos ei teini voi vahtia omaa sisarustaan joskus pari tuntia, mutta toisen lapsia voisi mennä hoitamaan. Se lähentääkin suhdetta kun viettävät aikaa keskenään.
Sisarpuoli ei ole koskaan sama asia kuin täyssisar, joten voipi olla ettei halua olla sellaisen vaavin kanssa missään tekemisissä.
Ni mä en ole päässyt 14 vuoteen miehen kanssa treffeille eikä ole ollut yhtään kahdenkeskistä ”lapsivapaata” yötä tänä aikana. Ei tukiverkkoja ja yksi lapsista erityinen. Oikein hyvin pärjätään eikä mitään ongelmaa. Päätätte vaan että kestätte sen ettei niitä treffejä ole.
Vierailija kirjoitti:
No et nyt ole varsinaisesti NUORI tekemään lasta. Nyt olisi se päätös tehtävä ja alettava yrittää, jos aikoo. Sinun iässä down-lapsen mahdollisuus on jo enemmän kuin 1/100 ja 35-vuotiaana hedelmällisyys kääntyy jo jyrkkään laskuun. Puhukaa siitäkin etukäteen mitä teette, jos sikiö osoittautuu downin syndrooma -lapseksi.
Älä puhu paskaa. Tuossa iässä todennäköisyys on jotain 1/950. Lisäksi on sikiöseulonnat ja nip-testin saa jokainen halutessaan rahalla.
Jos tällaisia kyselet, et ole valmis lastentekoon. Älä tee virhettä, lapsi joutuisi kärsimään syntymästään mille ei mitään voi. Lasten täytyy olla haluttuja.
Kristiina xx kirjoitti:
Jos olisin ap, en jaksaisi enää sitä vauva-ajan hulabaloota.
Kannattaa muistaa, että vaikka nyt asia tuntuisi kaukaiselta, niin aina on mahdollista, että mies jättää ja nainen jää yksin lapsen kanssa.
Tai nainen jättää ja mies jää yksin lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi särähtää korvaan? Kyllähän nyt moni esim.16-18v mielellään hoitaa lapsia taskurahan eteen, helppo vielä jos oma tuttu sisarus ja omassa kodissa saisi tätä tehdä. Itsekkin hoisin naapurien lapsia kesät läpeensä 15-16v ikäisenä ja sain siitä omaa rahaa. Ap
Ei teinit kestä pikkulapsia kotonaan.
Ihan eri asiana työnä kuin kotona.
No riippuu teinistä. Meillä on kolme teiniä ja yksi taapero, ainakaan ekaan kolmeen vuoteen nämä teinit eivät ole saaneet tarpeekseen pienestä eivätkä ole sanoneet yhtä negatiivista sanaa. Ihan mahtavaa, kuinka pienin saa teineistä esiin niiden parhaat puolet :) Ja hoitavat myös tarpeen tullen mielellään pienimmäistä (ei ole usein ollut tarvetta).
Itse miettosin niitä teinejäkin. Miten se vaikuttaisi heidän eeelämäänsä? Miten heillä nyt menee?
Nyt ymmärrän miksei niitä lapsia synny.
Jokainen asia pitää tarkkaan miettiä ja punnita etukäteen, plussat ja miinukset. Täältä saa aina vastauksen, että ei kannata koska olet liian nuori, liian vanha, liian monta lasta, liian suuri ikäero, liian pieni ikäero jne jne.
Itse toki päätöksesi teet, mutta kun mielipiteitä kerran kysyt niin henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi uusioperheeseen pitää tehdä se "yhteinen lapsi".
Monimutkaistaa vain perhesuhteita, ennen kaikkea laitan painoarvoa sille, miltä muista lapsista tuntuu, kokevatko he ehkä olevansa vähemmän tärkeitä mitä se "vanhempien yhteinen lapsi", syntyykö epäreiluja asetelmia: entiset lapset - yhteinen lapsi, sinun - minun - MEIDÄN. Syntyykö sisarusten välille eriarvoisuutta (todellista tai koettua)? Miten tämä vaikuttaa kodin ilmapiiriin ja perhesuhteisiin yleensä?
Entäs sitten, jos nykyisestäkin tulee ero ja löytyy taas uusi uusioperhekuvio? Sitten onkin jo lomasuunnittelmien yms. osalta aina vähintään viiden vanhemman lusikat sopassa.
Varmasti on tällaisia oikeinkin hyvin toimivia perheitä myös, mutta silti omasta mielestäni fiksuinta tehdä lapset yhden ihmisen kanssa, ja jos se suhde epäonnistuu, keskittyä siihen jo olemassa oleviin lapsiin ja suhteen luomiseen niihin puolison lapsiin.
Liian vanhahan et toki ole, mutta muutoinkin raskasta aloittaa vauva-arki alusta kun on päässyt jo sinne teinivaiheeseen. Mutta edelleen päätös on yksin sinun ja puolisosi, mutta harkitkaa tarkkaan haluatteko molemmat vielä yhden lapsen, vai "yhteisen lapsen".
Ottakaa ennemmin yhteinen koira, jos jotain yhteistä pitää hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa ennemmin yhteinen koira, jos jotain yhteistä pitää hankkia.
Tämä.
Minä en ymmärrä uusioperhekuviota jossa pitää tehdä se yhteinen lapsi. Jos molemmat ovat olleet tahoillaan aiemmin parisuhteessa, tehneet siihen lapsia ja se parisuhde on mennyt pieleen niin miksi aloittaa sama rumba uudelleen. Lapset tuovat parisuhteeseen aina ylimääräistä rasitetta. Ehkä nykyinen parisuhde on hyvä nimenomaan siitä syystä että siinä ei ole samanlaista jokapäiväistä rasitetta eikä samanlaista vanhemmuuden ja vastuun jakamista/ jakamattomuutta. Välillä suhteessa on sitä kahdenkeskistäkin aikaa mitä ydinperheessä ei ole jos tukiverkot ovat heikot.
Niin, lastahan ei noin vain saada. Yksinkertainen on ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisarpuoli ei ole koskaan sama asia kuin täyssisar, joten voipi olla ettei halua olla s
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuota ajatusmaailmaa. Monella on sisaruspuoli joita kyllä pidetään ihan täysinä sisaruksina eikä mitenkään hyljeksitä. Kaikki ei ole tuollaisia mulkkuja kuten sä.
Vierailija kirjoitti:
"Vanhimmat lapset olisivat toki sitten jo niin isoja, että voisivat jäädä pikkusisaruksen lapsen vahdiksi, vaikka korvausta vastaan."
Särähti korvaan ja pahasti. Eli vanhemmat lapset olisivat sitten lapsenvahteja?
Tuskin tarkoitti päivittäin, vaan kun on menoa. Kyllä lapsetkin voivat auttaa perheessä
Tämä. Älä nyt ainakaan tee lasta sillä mentaliteetilla että kyllähän ne vanhemmat lapset auttaa ja hoitaa..