Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kieltä osaisit nyt jos pakkoruotsia ei olisi ollut

Vierailija
04.05.2020 |

Kysymys otsikossa. Pakkoruotsin sijasta olisin halunnut opiskella enemmän englantia. Onneksi englantini on kehittynyt hyväksi siitä huolimatta.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttamassa ensi vuonna Itävaltaan, ja opiskelen parhaillani saksaa.

Kyllähän tämä helpompaa olisi, jos koulussa olisi saanut jonkinlaisen pohjan tähän.

Vierailija
62/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pakkoruotsi? Itse lintsasin joka tunnilta enkä pitänyt koulua yleensäkään pakollisena ja silti se on jäänyt päähäni seitsemän muun kielen lailla. Tosin sujuvasti en osaa mutta pärjään vallan hyvin. Ja tulipa sitä kolmisen vuotta joskus Tukholmassa asuttuakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ette oppineet ruotsia mutta väitätte että samoilla luokkahuonemetodeilla osaisitte nyt espanjaa, ranskaa, saksaa, venäjää? Mutta ette ole niitä kyenneet aikuisena omin avuin opettelemaan?

Eiköhän se ongelma ole muualla. Minä aikuisena opiskelin ja opin kahta kieltä hyvin, kolmatta auttavasti. Ja aivan normaalilla älykkyydellä, en ole mikään nero. Koulussa tein minimin, sillä motivaatiolla nyt ei opi kummoisia. Mutta aikuisena voi valita, asenteensakin. Vai ettekö te pakkoruotsijankkaajat ole opetelleet mitään koulun jälkeen?

Miksi ei saa valita kieleksi sitä jonka kokee hyödyllisemmäksi hyödyttömän ruotsin sijasta?

Vierailija
64/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin paremmin ranskaa ja saksaa. Molemmista olisi ollut rutkasti hyötyä tulevaisuudessa. Ruotsista ei mitään. Täysin turha kieli.

Vierailija
65/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkähän tekniikat siinä on taustalla kun jotkut oppii kieliä helposti? Itse en opi. Opin suurempia kokonaisuuksia helposti, kuten biologiaa, kemiaa, historiaa ym. lukuaineita. Niihin minulla on toimivia muistitekniikoita. Kielten opiskelu on aina ollut takkuista. En ole jotenkin löytänyt itselleni tapaa miten saisin kielet pysymään päässä. 

Vierailija
66/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin ruotsia, koska en koskaan ajatellut sen olevan pakotettua, koska pidin siitä.

Kävin yhden kurssin saksaa lukiossa ja en tykännyt siitä.

Vierailija
67/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkähän tekniikat siinä on taustalla kun jotkut oppii kieliä helposti? Itse en opi. Opin suurempia kokonaisuuksia helposti, kuten biologiaa, kemiaa, historiaa ym. lukuaineita. Niihin minulla on toimivia muistitekniikoita. Kielten opiskelu on aina ollut takkuista. En ole jotenkin löytänyt itselleni tapaa miten saisin kielet pysymään päässä. 

Kuuntelemalla ja käyttämällä. Sanastoa pänttäämällä harvemmin oppii, sanat pitää pystyä yhdistämään johonkin.

Vierailija
68/68 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi valita toinen pakollinen kieli englannin lisäksi, olisin varmaan valinnut ruotsin. Yläasteella ainoa lisäkielivaihtoehto oli tuolloin A2-saksa, joka piti aloittaa ala-asteella, joten todellisia vaihtoehtoja ei edes olisi ollut.

Jos taas pakkoruotsin tunnit olisi voinut korvata millä tahansa muulla, olisin varmaan ottanut jonkin koodauskurssin tai lisää äidinkieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi