Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon säästöjä 40v "pitäisi" olla? Paljonko sinulla on?

Vierailija
03.05.2020 |

Minulla on mennyt lähinnä asunnonmaksuun rahat, mutta kaikkialla puhutaan että pitäisi olla säästöjä. Muutama tonni on rahasto-osuuksia.

Miten teillä muilla?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se oman asunnon maksaminen ole säästämistä? Minulla 40-vuotiaalla on puolet asunnon maksetusta osasta n 50000e, puolet autoista n 35000e, säästötilillä 25000e, rahastoissa ja osakkeissa n 20000e. Asuntovelasta mun osuus on 50000e joten pääsen plussan puolelle kokonaisuudessaan.

Vierailija
2/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tonnia rahastoissa, siinä kaikki. Ei omaa asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se oman asunnon maksaminen ole säästämistä? Minulla 40-vuotiaalla on puolet asunnon maksetusta osasta n 50000e, puolet autoista n 35000e, säästötilillä 25000e, rahastoissa ja osakkeissa n 20000e. Asuntovelasta mun osuus on 50000e joten pääsen plussan puolelle kokonaisuudessaan.

Teillä on kalliit autot. Huono sijoitus!

Vierailija
4/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto alkaa olla lähes velaton, lisäksi tileillä tällä hetkellä n. 25000€. Puskurirahaston rajana olen pitkään pitänyt 10000€ jotta koen oloni turvatuksi, en halua joutua ottamaan lainaa jos vaikka pesukone hajoaa.

Vierailija
5/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan riippuu kokonaisuudesta muutenkin. Jos olet työssä, jossa voit luottaa, että työt jatkuu, ei ole väliä, vaikka puskuri olisi 1000-2000 euroa. Ei toki siitäkään ole haittaa, jos eläkeläisenä on turvattu tilanne.

Olen itse 42, matalapalkka-alalla ja puskuria on kolmen kuukauden palkan verran. Rahastoissa on 800, osakkeissa noin tonni.

Vierailija
6/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto alkaa olla lähes velaton, lisäksi tileillä tällä hetkellä n. 25000€. Puskurirahaston rajana olen pitkään pitänyt 10000€ jotta koen oloni turvatuksi, en halua joutua ottamaan lainaa jos vaikka pesukone hajoaa.

Mikä pesukone maksaa useita tonneja?

Vierailija
7/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyrkinyt pitämään tilillä kuuden kuukauden nettopalkan. Näytti olleen 16.000€, eli itse asiassa vähän reilu kuuden kuukauden silloisen nettopalkan verran.

Vierailija
8/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 v, ei omistusasunto (asumisoikeus) ja säästöjä noin 1500 euroa. En ole ikinä nähnyt tarpeelliseksi säästää, kaikki saa mennä mitä tulee. Ei tässä maassa nälkään kuole vaikka työtkin menisi, sosiaaliturva toimii. Ja mulla ei siis kyse siitä ettei olisi pystynyt säästämään, olen it-alalla ja hyvä palkka, mutta en halua, mieluummin elän leveästi.

Vierailija
9/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v

Säästötilillä 2000e

Käteisjemmassa 800e

Osakesalkussa ja rahastoissa 3000e

Ei muuta mainittavaa omaisuutta. Sen siitä saa, kun perustaa perheen ilman avioliittoa. Mutta voi pojat, lähtö on kepeä kun ei tarvinnut kuin ottaa lapset ja ne vaatteet, jotka sai autoon mahtumaan.

Vierailija
10/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tileillä puskuria reilut 20 000 ja rahastoissa saman verran ja sinne säästän koko ajan lisää. Asuntolainaa on vielä. Asunnot liikkuu täällä huonosti että asunto ei sinänsä täällä mikään sijoitus ole. Jos on onnekas niin ei ota takkiin kovin montaa kymmentä tuhatta. Enemmänkin voisi siis olla mutta avioero ja yksinhuoltajuus ei ole paras mahdollinen kuvio raha-asioissa. Pärjäilen.

Vierailija
11/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika kalliita kodinkoneita ostelet. Meillä normaaleilla tuohon tarpeeseen riittää 1/10 tuosta. 

Vierailija
12/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla voi mennä työ alta milloin vaan (akateeminen pätkätyöläinen), eli säästän niin paljon kuin voin. Nyt on 25 000 säästössä/rahastoissa.

Asunnosta on maksettu reilu 100 000e, 200 000e vielä jäljellä, puoliksi miehen kanssa. Mies onneksi onkin hyvätuloinen ja vakaa työpaikka.

Vierailija
13/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien mielestä aivan liikaa, koska olen roopeankka-syndroomainen ja saidaksikin haukuttu. En koskaan osta itselleni mitään ylimääräistä "kivaa" ja pyrin jatkuvasti minimoimaan menoni.

Vierailija
14/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika kalliita kodinkoneita ostelet. Meillä normaaleilla tuohon tarpeeseen riittää 1/10 tuosta. 

En ole edellisen kirjoittaja, mutta ymmärsit varmaan, että tuossa tilanteessa on kiva olla hieman ylimääräistä. Pystyy valitsemaan uuden koneen muunkin kuin hinnan perusteella. Myös kuljetus ja asennus + vanhan poisvienti maksaa. Sitten jää vielä varaakin eikä tarvitse jännää hajoaako seuraavassa kuussa jääkaappi.

Vierailija
15/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä. 1800e rahastossa. Muutama satanen puskuria.

Vierailija
16/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksettu puolen miljoonan omakotitalo kehä1:n sisäpuolella omalla puutarhatontilla. Lisäksi säästössä riittävästi pahan päivän varalle.

Vierailija
17/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän syksyllä 40. Säästöjä reilu 30 000. Asuntolaina on puoliksi miehen kanssa ja sitä on vielä 35 000. Asunnon arvo ehkä 200 000. Mun auto on velaton, muttei mikään kallis, arvo ehkä muutaman tonnin.

Olen tosi tyytyväinen nykytilanteeseen. Reilu 10 vuotta sitten tilillä oli ehkä muutama satanen ja raha stressasi koko ajan. Sittemmin palkka töissä noussut reilusti, päivähoitomaksut jääneet pois ym joten on ollut talodellisesti paljon vapaampaa.

Vierailija
18/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaisuutta, ei säästöjä, ei työpaikkaa, ei tuloja. Kallein omaisuuteni on varmaan viitisen vuotta sitten ostettu polkypyöräni tai ehkä sänkyni. Ei tämmöisellä tilanteella kehtaa kyllä ihmisten kanssa keskustella tai missään ihmisten ilmoilla käydä. Tai voisihan sitä valehdella, mutta helpompaa on, kun ei vaan näe tuttuja tai tutustu uusiin ihmisiin. Status, taustat ja materia ovat monelle tämän ikäiselle niin tärkeitä, että näissä asioissa epäonnistujaa katsotaan kieroon ja pidetään luuserina.

Vierailija
19/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä tonnia velkaa. Ei oikein saa rahaa säästöön kun asuu yksin pk-seudulla ja omistaa auton.

Vierailija
20/89 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto (omistettu puolison kanssa puoliksi) lähes velaton, säästöjä itselläni noin 40 000e, lisäksi yhteisellä taloustilillä parin kuukauden puskuri. Pari sijoitusasuntoa, (omistetaan puolison kanssa puoliksi) ja niistä vielä lainaa reilusti. Tarkoitus on pystyä vähentämään töitä ehköä parinkymmenen vuoden kuluttua, en usko että muuten pääsen eläkkeelle ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme