Kuinka paljon säästöjä 40v "pitäisi" olla? Paljonko sinulla on?
Minulla on mennyt lähinnä asunnonmaksuun rahat, mutta kaikkialla puhutaan että pitäisi olla säästöjä. Muutama tonni on rahasto-osuuksia.
Miten teillä muilla?
Kommentit (89)
Säästötilillä on 82 500, asuntolainaa on jäljellä 95 000.
Paljon oli,lähes 150 000 mutta kaikki meni avioerossa ja nyt aloitan säästämisen uudestaan.
En ole ihan 40 vielä, mutta säästössä on 16 000. Asuntolainaa ei ole, koska matalapalkkaisena pätkätyöläisenä sitä ei saa ja tässä iässä on varmaan myöhäistä. Olen yksineläjä. Muitakaan lainoja ei ole.
Asuntolainaa reipas satku jäljellä, alunperin 18-vuotiaana otettu laina ja muutama onnistunut asuntokauppa välissä. Nykyisen arvo n.600 000€. Lisäksi rahastoissa ja osakkeissa pahan päivän varalle n.30 000€. Autolainaa toki on n. 15 k€ jäljellä. Emme varsinaisesti säästä ja nollasta on lähdetty. Tienaamme miehen kanssa molemmat vajaa 3500€/ kk.
Vierailija kirjoitti:
Paljon oli,lähes 150 000 mutta kaikki meni avioerossa ja nyt aloitan säästämisen uudestaan.
Miten huonosti pitää pelata korttinsa että kaiken menettää exälle?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se oman asunnon maksaminen ole säästämistä?.
No onhan siitä etua, että asunto on velaton, jos aikoo asua siinä loppuelämänsä. Miettisin myös asunnon arvoa ja myytävyyttä, monilla paikoilla se voi olla 0 tai lähelle 0. Oma asunto ei kuitenkaan tuota mitään, vaan vie kassasta joka kuukausi rahaa. Eli oma asunto on vastuuta, ei varallisuutta.
Ei yhtään rahaa, tilipäivänä kun maksaa laskut, lainanlyhennyksen ja tankkaa auton, se on sitten siinä.
Säästöjä (edellisen asunnon myynnistä) 115 000€, osakkeissa ja rahastoissa 67 000€. Asuntolainaa jäljellä 95 000€. Ikää 43v.
39 v, velaton omistusasunto jonka arvo n. 50 000 €, säästötilillä 5 000 €, osakerahastoissa 13 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huonosti pitää pelata korttinsa että kaiken menettää exälle?
Aika epätodennäköistä että menikään, ehkä asianajajille?
- ikä 42
- asunto Hgin kantakaupungissa arvoalueella, arvo noin 480 000, josta velkaa noin 220 000
- sijoituksissa noin 10 000
- puskurina noin 15 000
- siirrän joka kk säästöön ja sijoituksiin 500
En omista mitään koska ei kukaan palkkaa minua. M40v
Näiden keskustelujen perusteella suomalaisilla ei ole hätiä mitiä, vaikka tulisi pidempikin taantuma. Vähintään 80 prosentilla on jo nelikymppisenä kymppitonneja säästössä, sen (lähes) velattoman asunnon lisäksi.
500000 luottotiedotonta, mutta tänne kasaantuu henkilöt joilla kymppitonnien säästöt. Hmm...
Meillä noin 500t euron talo puoliksi. Lainaa vielä 45t.
Sijoituksissa minulla on noin 150t.
Käteistä 15t.
Olen 41v.
Se paljonko pitäisi olla on kovin suhteellinen kysymys. Jos on matalapalkka-alalla, tai pitkiä työttömyysjaksoja, on selvää ettei voi olla kummoisia säästöjä.
Sitten taas itselläni on ehjä työhistoria ja koko ajan olleet varsin hyvät tulot. Koen, että minulla pitäisi olla enemmän jo säästössä, olen aika huolettomasti tuhlannut ja nyt se harmittaa - olisi hienoa olla lähempänä tavoitetta taloudellisesta riippumattomuudesta.
Nelikymppisenä oli ehkä jotain 15000 ja koti puoliksi maksettu.
Nyt 48v koti on maksettu ja remontoitu, pankissa 25000 ja saman verran sijoituksissa eläkepäiviä varten.
Avimiehellä sitten omat säästönsä.
Tuollainen kysymys on relevantti vain erittäin ennustettavassa yhteiskunnassa, jossa opiskelllaan ammatti, työllistytään ammattia vastaavaan työhön, saadaan samanmoinen puoliso, ostetaan asunto saadaan pari lasta ja jäädään lopulta eläkkeelle.
Olen 30-vuotias. Viisihenkinen perhe. Omat säästöt 50 000 e, puolet korkeakorkoisella ja puolet sijoituksissa. Velaton auto 12 000 e ja talosta jäljellä lainaa vielä omasta osuudesta n. 40 000 e (talon arvo n. 120 000 e).
Tuloni vaihtelevat koska treidailen. Tammi-maaliskuu oli hyvää aikaa ja kuukausituloni olivat ansio- ja pääomatuloineen sillä välillä 8000-9000 e / kk. Viime kuussa tuloni jäivät vain 4500 euroon. Kuukausipalkkani on 2600 e.
Eletään aika vaatimattomasti. Matkustelu on ollut oikeastaan ainut meidän ”luxus” -juttu. Suunnitellaan tässä kyllä veneen ja asuntovaunun hankintaa, jos saan treidailulla hyvät tulot ennen kesälomaa 🤔 Minulta ei löydy kalliita merkkilaukkuja tai vaatteita, ostan omat vaatteeni mielellään kirpputorilta 😊
Huh, itsellä on näihin parhaisiin lukuihin kyllä kovasti matkaa seuraavan seitsemän vuoden aikana. Olen huono raha-asioissa ja kaikki meinaa mennä, mikä tuleekin. Asuntolaina on ainoa tapa, jolla saan isompaa summaa säästettyä.
Pitänee oikeasti ryhdistäytyä.
Terv. 33-vuotias tuhlari