Kuinka paljon säästöjä 40v "pitäisi" olla? Paljonko sinulla on?
Minulla on mennyt lähinnä asunnonmaksuun rahat, mutta kaikkialla puhutaan että pitäisi olla säästöjä. Muutama tonni on rahasto-osuuksia.
Miten teillä muilla?
Kommentit (89)
Mulla ei ole penniäkään säästössä, vähänkään kun laittaa päätä oman kuplan ulkopuolelle rahan maine tukena ja turvana tahriintuu, sosiaalinen pääoma on se missä ihan kaikissa tilanteissa pärjääminen asustaa.
Mulla oli 40-v noin 20 000 tilillä. Sitten kouluttauduin työkkärin rahoilla ja ilman niitä, ja kaikki meni.
Vierailija kirjoitti:
Näiden keskustelujen perusteella suomalaisilla ei ole hätiä mitiä, vaikka tulisi pidempikin taantuma. Vähintään 80 prosentilla on jo nelikymppisenä kymppitonneja säästössä, sen (lähes) velattoman asunnon lisäksi.
Kyllä nelikymppisellä pitäisi helposti olla parikymmentä tonnia säästössä. Jos on 20 vuotiaana ruvennut säästämään 84 kuukaudessa niin nelikymppisenä on yli 20000 säästössä. Ei se nyt hirveen paha rasti ole.
Omakotitalo (arvo n. 250 000) on pian maksettu (4 vuotta jäljellä). Säästötileillä on yhteensä noin 10 000. Kotona käteistä 1000.
Kesämökki on ja okt. Lainaa n 60 000. Säästössä joitain tonneja, miehellä usempia kymmeniä tuhansia.
Varmaan pitäisi olla oma asunto, kymppitonneja tai satoja tuhansia säästössä ja osakkeissa ja omaisuudessa, uusi auto pihalla jne.
Olen velkajärjestelyssä, ei mitään muuta omaisuutta kuin asunnon kalusteet, tilillä 50€ ja toisella tilillä 1100€ joka jäi käteen kun jouduin myymään edellisen auton tappiolla pois kun loppui rahat sen korjaamiseen. Tuolla tonnilla pitäis nyt sitten ostaa joku auto, että pääsisi edes töihin. Tiedän, olen luuseri.
N44
Vierailija kirjoitti:
Asunto alkaa olla lähes velaton, lisäksi tileillä tällä hetkellä n. 25000€. Puskurirahaston rajana olen pitkään pitänyt 10000€ jotta koen oloni turvatuksi, en halua joutua ottamaan lainaa jos vaikka pesukone hajoaa.
Aika helvetin kallis pesukone.
Miksi pitää olla kymppitonni jemmassa kun pesukone maksaa korkeintaan tonnin, muutamalla satasellakin saa hyvän?
Ja jos olisi luottokortti, voisi sillä ostaa koska vaan pesukoneen, ja aika nopeasti tulisi maksettua pois jos on työpaikka.
Ja sit sulla on vielä 25 000€ tileillä makaamassa täysin turhaan?
Vierailija kirjoitti:
500000 luottotiedotonta, mutta tänne kasaantuu henkilöt joilla kymppitonnien säästöt. Hmm...
Olen tuolla sivulla 4 =D
säästöjen markkina-arvo 66,000, pari tonnia tilillä, puolet velattomasta asunnosta ja velaton kymppitonnin auto. Mutta tähän on tietysti lisättävä vielä 20 kuukauden pitämätön ansiosidonnainen melkein 40,000 :)
Ei ole mitään. Nyt katsoin juuri tiliä ja se näytti olevan miinuksella. Loppukuukausi mennään siis kaapista löytyviä nuudeleita ja papuja syömällä. Ensi kuulle on pakollisia laskuja ja maksuja useamman sata euroa normaalia enemmän, joten sinne menee kaikki tukirahat. Ensi kuu on siis myös syömättömyyden kuukausi. Toivottavasti rahat riittävät sähkölaskuun edes.
Mulla on säästötilillä 47 000 (keittiö- ja piharemontit tulossa, olen saanut säästettyä niihin nyt korona-aikana aika kivasti). Rahastoja on lasten opiskelu- ja omaa eläkeaikaa ajatellen mutta niistä on nyt sulanut muutama tonni. Olisko niissä n. 35 tonnia tällä hetkellä.
On mulla vielä lainaa talosta jäljellä sellaiset 60 tuhatta kyllä. Kahden teinin vuoroviikkohuoltaja olen. Kun lapset aikanaan lähtee maailmalle, sitten mulla helpottaa. Varsinkin kun säästän tosiaan jo nyt sitä aikaa ajatellen.
Noin 140 000e, mutta asuntoa ollaan juuri ostamassa. Sen jälkeen velkaa (omaa) noin 180 000 ja sijoituksia/säästöjä 40 000. Ja tietenkin se puolikas asunto. Ihan ok, mutta tuntuu, että enemmän pitäisi olla. Ehkä ennen eläkevuosia vielä ehtii säästää, ikää nyt 41.
Tileillä 25 000€, velkaa asunnosta 30 000€
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä vastanneilla lapsia?
Onko niitä pakko tehdä että saa vastata tähän kyselyyn?
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki on ja okt. Lainaa n 60 000. Säästössä joitain tonneja, miehellä usempia kymmeniä tuhansia.
Kysyttiinkö tässä puolison säästöjä??
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään. Nyt katsoin juuri tiliä ja se näytti olevan miinuksella. Loppukuukausi mennään siis kaapista löytyviä nuudeleita ja papuja syömällä. Ensi kuulle on pakollisia laskuja ja maksuja useamman sata euroa normaalia enemmän, joten sinne menee kaikki tukirahat. Ensi kuu on siis myös syömättömyyden kuukausi. Toivottavasti rahat riittävät sähkölaskuun edes.
Miten olet päätynyt tuohon tilanteeseen?
En koita vittuilla tai mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koita vittuilla tai mitään.
Sitä kysyn usein itseltänikin. Kai se on huonojen ratkaisujen, epäonnistumisten, luovuttamisten, tyhmyyden ja selkärangan puutteen yhdistelmä. Tämä nyt on kuitenkin hieman poikkeustilanne. Kyllä minä normaalit kuukaudet ihan ok pärjään. Katto on pään päällä ja ruokaakin saa. Mihinkään muuhun ei tietenkään rahaa ole, mutta en minä muuta tarvitse eikä työttömille sen enempää tarvitse antaakaan. Yllättävät menot tietenkin ovat aina hankalia, mutta niistä selvitään parin kuukauden paastolla ja minimikulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koita vittuilla tai mitään.Sitä kysyn usein itseltänikin. Kai se on huonojen ratkaisujen, epäonnistumisten, luovuttamisten, tyhmyyden ja selkärangan puutteen yhdistelmä. Tämä nyt on kuitenkin hieman poikkeustilanne. Kyllä minä normaalit kuukaudet ihan ok pärjään. Katto on pään päällä ja ruokaakin saa. Mihinkään muuhun ei tietenkään rahaa ole, mutta en minä muuta tarvitse eikä työttömille sen enempää tarvitse antaakaan. Yllättävät menot tietenkin ovat aina hankalia, mutta niistä selvitään parin kuukauden paastolla ja minimikulutuksella.
Tsemppiä. Jouduin itsekin työttömäksi koronan takia. Paskaahan tää mutta selvitään silti.
Olen nyt 34-vuotias, säästöjä 30 000, lainoja noin 45000 joita lyhennän 1500/kk eli noin kolme vuotta niin velaton (asunto ja auto). Samalla laitan 300/kk osakkeisiin. Karkeasti noin 2 vuotta ehdin siis kerryttää säästöjä kunnolla 2000/kk about kun lasken mukaan tulevat palkankorotukset. Eli 40-vuotiaana säästöjä noin 90 000 ja lainaa nolla. Ei perintönä, vain työntekoa taustalla.