Miksi restonomeja koulutetaan?
Onko syy yksinkertaisesti se, että saadaan kasa nuoria nyt johonkin kouluun vaan? Ei ne sillä mitään töitä tule saamaan ainakaan niitä hommia mihin on koulutettu.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei selvinnyt miksi niitä restonomeja koulutetaan?
Ilmeisesti ei auta vaikka kuinka monesti vastaa, kun ei osata lukea vastauksia. Kysyjä ei taida olla restonomi 😂
Perusteletko, missä kohti tuotiin ilmi nykymuotoisen restonomikoulutuksen tarpeellisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän restonomi paremmin työllisty kuin esim. filosofiaa, etnologiaa tms. opiskellut maisteri.
Perusteletko vähän? Esimerkki koulutusta vastaavaan työhön, vai yleisesti? Onko tarjoilijana työskentelevä restonomi alansa töissä?
Mikä on etnologin koulutusta vastaavaa työtä? t. eri
No, mun tuntemia/tietämiä etnologeja on museoissa, toimittajina, kunnan kulttuurihommissa, arkistoissa, kirjastossa, tutkijana, oma yrityskin on ainakin yhdellä.
Mihin kaikki AMK kandidaatit hävisi?
Kovin tuli nyt hiljaista, ehkä he nielivät tappionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa oppii uutta: AMK kouluttaa kandeja!
Onko oikeasti vielä olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä, että AMK-tutkinnot ovat bachelor-tutkintoja eli vastaavat kandintutkintoa? Jopa av-tasolle hämmästyttävää tietämättömyyttä, jos näin on.
Se, että duaalimallissa ne rinnastetaan ei silti tee niistä kandidaatin tutkintoja. Vai vieläkö täällä joku haluaa väittää, että AMK kouluttaa kandeja?
Jos AMK ei ole sama kuin kandi, miksi minun tutkintotodistuksessani lukee Bachelor of Business Administration? Joo, suomeksi ei käytetä sanaa kandidaatti, mutta siitähän tässä ei nyt puhuttukaan. Puhuttiin siitä, että AMK ja kandi ovat samantasoisia tutkintoja ja molemmat ovat englanniksi Bachelor of jotain.
Joko hänkin on ymmärtänyt mikä ero on kadidaatin ja AMK tutkintojen välillä?
Seitsemän sivun ketju, mutta 99% vastauksista käsittelee muuta, kuin aloitusta.
Huhuu, te kanditradet, missä olette?
Seitsemän sivua kommentteja ja kymmeniä vastauksia kysymykseen "Miksi restonomeja koulutetaan?", mutta yksi jankkajaraukka vain ei tajua niitä.
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän sivua kommentteja ja kymmeniä vastauksia kysymykseen "Miksi restonomeja koulutetaan?", mutta yksi jankkajaraukka vain ei tajua niitä.
Itseasiassa tähän ei ole vastattu. Mutta se on tehty selväksi mikä ero on AMK ja kandin tutkintojen välillä. Siihen, miksi restonomin kolutus on olemassa, ei ole vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tähän ei ole vastattu. Mutta se on tehty selväksi mikä ero on AMK ja kandin tutkintojen välillä. Siihen, miksi restonomin kolutus on olemassa, ei ole vastattu.
Lukutaito.
Täällä yksi restonomi!
En kadu tutkinnon suorittamista, sain paljon ystäviä ja elämänkokemusta vaihto-opiskelun myötä.
Opiskelin restonomiksi lukion jälkeen ja fakta on se, että se ei pätevöitä sinua mihinkään työhön. Lukiosta tuleet, ravintola-suuntauksen valinneet eivät parin kokkikurssin jälkeen tiedä keittiöhommista mitään, suurin osa luokkakavereista on tarjoilijoina Amarilossa.
Itse valitsin suuntautumiseksi matkailun. Vastaanottovirkailijaksi pääsee ilman AMK-tutkintoa jos on päästäkseen. Itse en päässyt edes vastaanottovirkailijaksi tässä pienessä kaupungissa, sillä hotelleita on kourallinen ja joka vuosi valmistui uusia matkailun restonomeja.
Koulutuksen tarkoituksena ei ole työllistyä tarjoilijaksi, kuitenkin näin usein tapahtuu. Luulen, että on eri asia, mikäli olet ammatiltasi kokki ja liität siihen restonomi-opinnot.
Olen saanu valmistumiseni jälkeen töitä, olen ollut töissä kaupanalalla ja myöhemmin toimistotyössä. Moni luokkakaveri päätti myöhemmin opiskella tradenomiksi siitä syystä, että restonomi saa paljon hyväksilukuja. Toimistotöihin valitaan usein tradenomi, sillä monella työantajalla ei ole käsitystä siitä, mitä restonomi tekee, tai sitten ajatellaan, että on tarjoilija tai vastaanottovirkailija. Tosiasiassa ihan ihmisestä kiinni kumpi on parempi, restonomi vai tradenomi.
Itse olen tällä hetkellä sosiaalialalla töissä, uudelleen kouluttauduin. Restonomina pitää asua ulkomailla, lapissa tai Helsingissä. Sosiaalialalla löytää työtä mistä vain.
Vierailija kirjoitti:
Eräillä on muutakin elämää kuin jankuttaa päiväkausia av:lla merkityksettömästä titteliasiasta. Sinulla näköjään ei ole. Taidat olla akateeminen, jonka elämän ainut sisältö on se akateeminen tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi restonomi!
En kadu tutkinnon suorittamista, sain paljon ystäviä ja elämänkokemusta vaihto-opiskelun myötä.
Opiskelin restonomiksi lukion jälkeen ja fakta on se, että se ei pätevöitä sinua mihinkään työhön. Lukiosta tuleet, ravintola-suuntauksen valinneet eivät parin kokkikurssin jälkeen tiedä keittiöhommista mitään, suurin osa luokkakavereista on tarjoilijoina Amarilossa.
Itse valitsin suuntautumiseksi matkailun. Vastaanottovirkailijaksi pääsee ilman AMK-tutkintoa jos on päästäkseen. Itse en päässyt edes vastaanottovirkailijaksi tässä pienessä kaupungissa, sillä hotelleita on kourallinen ja joka vuosi valmistui uusia matkailun restonomeja.
Koulutuksen tarkoituksena ei ole työllistyä tarjoilijaksi, kuitenkin näin usein tapahtuu. Luulen, että on eri asia, mikäli olet ammatiltasi kokki ja liität siihen restonomi-opinnot.
Olen saanu valmistumiseni jälkeen töitä, olen ollut töissä kaupanalalla ja myöhemmin toimistotyössä. Moni luokkakaveri päätti myöhemmin opiskella tradenomiksi siitä syystä, että restonomi saa paljon hyväksilukuja. Toimistotöihin valitaan usein tradenomi, sillä monella työantajalla ei ole käsitystä siitä, mitä restonomi tekee, tai sitten ajatellaan, että on tarjoilija tai vastaanottovirkailija. Tosiasiassa ihan ihmisestä kiinni kumpi on parempi, restonomi vai tradenomi.
Itse olen tällä hetkellä sosiaalialalla töissä, uudelleen kouluttauduin. Restonomina pitää asua ulkomailla, lapissa tai Helsingissä. Sosiaalialalla löytää työtä mistä vain.
Tässä siis vastaus: varsinaisesti ei ole mitään syytä kouluttaa restonomeja, se ei pätevöitä itsessään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpä vastaan rautalankamallilla, kun muu ei näy menevän perille:
Restonomi koulutus on olemassa, koska Suomessa ja muuallakin maailmassa tarvitaan matkailu- ja ravitsemisalan ammattilaisia. Restonomi on matkailu- ja ravitsemisalan tutkinto. Menikö perille vai haenko ratakiskoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi restonomi!
Tässä siis vastaus: varsinaisesti ei ole mitään syytä kouluttaa restonomeja, se ei pätevöitä itsessään mihinkään.
Yksi tapaus=kaikki restonomit? Miten voi ottaa noin koville, ettei päässyt opiskelemaan restonomiksi? Vai veikö joku restonomi naisesi/miehesi, kun olet noin katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi restonomi!
Minäkin olen restonomi. Toimin aiemmin tarjoilijana. Työnantajani suositteli kouluttautumaan restonomiksi, jotta saisin pätevyyden myös muun muassa esimiestehtäviin. Tein niin ja tällä hetkellä työskentelen ravintolapäällikkönä. Vaatimuksena tehtävään oli nimenomaan restonomin tutkinto. Tadaa, sinne meni teoriasi!
Vierailija kirjoitti:
Hän on niin pettynyt, ettei päässyt opiskelemaan restonomiksi, että yrittää nyt epätoivoissaan kumota koko tutkinnon merkityksen. Vain hän itse uskoo hänen väitteisiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräillä on muutakin elämää kuin jankuttaa päiväkausia av:lla merkityksettömästä titteliasiasta. Sinulla näköjään ei ole. Taidat olla akateeminen, jonka elämän ainut sisältö on se akateeminen tutkinto.
Oletko kenties näitä amk poikamiehiä?
Ilmeisesti ei auta vaikka kuinka monesti vastaa, kun ei osata lukea vastauksia. Kysyjä ei taida olla restonomi 😂