Koulut tasojen mukaan. Älykkyystestit, jaottelu. Mitä mieltä?
Minusta se toimisi. Fiksut saisivat opiskella keskenään, keskiverrot keskenään ja apua tarvitsevat keskenään. Sitten vielä erikseen koulut käytöshäiriöisille.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa systeemissä olisin ollut vielä enemmän väliinputoaja kuin nykyisessä. Olin älykäs häirikkö, ja olisin opettajan päätöksestä ollut erityisluokalla, jos vanhempani olisivat sen sallineet. Jonkinlaisesta pitkästymisestä häiriköintini varmaan kumpusi, mutta en tiedä, olisiko sitä voinut lääkitä antamalla lisää kehittävää tekemistä. Tuskin, enemmän se oli sellaista auktoriteettipitkästymistä ja halua testata rajoja.
En totellut ohjeita, jos ei huvittanut. Saatoin esimerkiksi hyppiä roskiksissa ja pistää kaverit vetämään niitä pitkin käytäviä, kun istuin roskiksen sisällä, maalata vessan nestesaippualla tai penkoa opettajan tavaroita, kun hän oli poissa. Testein todettu äo 145. Tämä on itse annettu titteli, mutta olen melko varma, että olin opettajille jopa rasittavampi tapaus kuin eritysluokkalaiset sosiaalitapaukset, jotka keskittyivät lähinnä mukiloimaan toisiaan, mutta olivat kyllä tottelevaisia opettajia kohtaan, kun oikea ihminen käski. Minulla ei ollut ongelmia tulla toimeen muiden kanssa, päin vastoin yleensä sain porukan yllytettyä tyhmyyksiin ja olin yleinen luokan pelle.
Et sinä ollut älykäs häirikkö, vaan ihan pelkkä huomionkipeä typerys.
Tässä ei ole kyse vihervasemmistosta. Tämä ei ole poliittinen kysymys. Psykologia on tieteenala, joka on itsekriittinen, kuten kaikkien alojen kuuluu ollakin. Tatu Vanhasella ei ollut koulutusta tehdä älykkyystestejä, eikä tulkita niiden tuloksia.
Älykkyystestit eivät ole kulttuurivapaita. Ne mittaavat eri populaatioissa eri asioita, ja vaikka niitä toki pyritään standardoimaan, se ei lopultakaan ole täysin mahdolllista. Jos älykkyyttä mittaavat testit olisivat masai-heimon kehittämiä, me kaikki länsimaalaiset olisimme täysin idiootteja.
Älykkyystestin tulos ja älykkyys eivät ole sama asia. Toki älykkyystestissä pärjääminen mittaa pärjäämistä siinä ympäristössä, jossa testi on kehitetty. On kuitenkin erittäin alkeellinen ajatteluvirhe, jos päättelee eri kulttuurista tulevan huonon tuloksen omassa testissään viittaavaan alempaan älykkyyteen.
Yksi ihan klassinen moka näissä vanhaslaisten tekemissä testeissä on esim. mitata älykkyyttä näyttämällä kuvia esineistä, joita jonkun populaation asuinalueilla ei tunneta ja päätellä sitten siitä, että idiootteja ovat, kun eivät hehkulamppua tunne.
Samoin kulttuuriset tavat ja esimerkiksi visuaalinen hahmottaminen vaihtelevat suuresti populaatioittain. On ihan turha vetää johtopäätöksiä siitä, ettei joku ymmärrä mitä kuvassa on, jos siihen on piirretty elefantti ylhäältäpäin, jos piirtäminen ei kuulu kyseisen kansan perinteiseen, eikä kuvien katselu laukaise samoja johtopäätelmiä kuin länsimaalaisessa ihmisessä. Sen lisäksi jos asuu puuttomalla tasangolla, ei voi tietenkään olla mitään käsitystä siitä, miltä asiat ylipäänsä näyttävät ylhäältäpäin. Tämä henkilö saattaa silti olla äärimmäisen älykäs omassa ympäristössään, ja jokaikinen meistä voisi olla hänen kontekstissaan täysin avuton idiootti.
Älykkyys ei ole yleismaailmallinen mitattavissa oleva asia, vaan ihmislajin aivojen plastisiteetista johtuva kyky sopeutua vallitseviin olosuhteisiin. Millään testillä ei voida arvioida jotain kansaa toista tyhmemmäksi. On äärimmäisen vaarallista ja virheellistä myös nostaa itsensä sillä tavalla jalustalle, että kun on ollut mahdollisuus elää etuoikeutetussa ympäristössä, jossa on tarjolla koulutusta ja riittävää ravintoa, olisi lähtökohtaisesti rotunsa puolesta toisia älykkäämpi.
Älykkyys ei ole objektiivinen asia, se on aina kulttuurisidonnaista, ja meidän kaikkien aivot mukautuvat siihen ympäristöön, jossa elämme. On todella alkeellinen virhe mennä mittaamaan älykkyyttä omilla kriteereillä ja metodeilla täysin toisenlaiseen ympäristöön. On myös alhaista olla tajuamatta omaa etuoikeutustaan ja selittää se henkilökohtaiseksi paremmuudekseen.