Tiesitkö, jos et kuulu kassaan joudut työttömänä kituuttamaan olemattomalla toimeentulotuella
Kassaan tai liittoon kuuluminen on ainoa mahdollisuus saada parempaa välillistä toimeentuloa työttömänä. Kelalla ei ole vastaavaa sosiaalitukijärjestelmää.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, tuliko tämä jollekin yllätyksenä? Ja ei kai sitä heti automaattisesti saa toimeentulotukea vaan sitä Kelan pientä työttömyyspäivärahaa vai millä nimellä se kulkeekaan.
Tämän takia pitäisi liputtaa yleissivistyksen ja asioiden seuraamisesta jatkuvasti, nämä on sellaisia yhteiskunnan perusasioita, joita jokaisen tulisi tietää. Minäkin tiedän, vaikka koskaan en ole työttömyyskorvausta saanut. (Ei kannata hihkua, että olisin hyvä osainen, en tosiaan ole sitä saanut esimerkiksi opiskelupaikan vuoksi, vaikka muualtakaan en rahaa ole saanut.)
Minusta sosiaaliturvan tulee olla olemassa, mutta kyllä se on ihmisen omalla vastuulla handlata perustiedot siitä.
Oikeassa maailmassa nämä asiat opetettaisiin jo peruskoulussa.
Siellä on aikaa käsitellä kaikkea joutavaa viikko ja kuukausikaupalla. Miksei sitten ihmisten elämään oikeasti vaikuttavia asioita pitäisi käsitellä sen sijaan kun kertoa miten madot lisääntyy.
Zinc
Nämä opetetaan kyllä peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon tietää lähestulkoon kuitenkin kaikki. Mutta tietääkö iso yleisö sitä, että siinä kassan ansiosidonnaisessa työttömyyskorvauksessa on ns. taitekohta? Eli siis perusmalli on, että korvaus nousee sitä mukaa mitä suuremmat palkkatulot ovat olleet. Mutta jos henkilö on tienannut yli 3200€/kk, niin sen ylittävät tulot vaikuttavatkin enää vain hyvin vähän ansiosidonnaisen suuruuteen.
Eli järjestelmä on rakennettu pienituloisille. He voivat saada yli 60% palkan määrästään ansiosidonnaisena työttömyyskorvauksena. Mutta parempituloista rangaistaan tässäkin. Hän saa joku 30% palkkansa määrästä. Miksikö? No koska tässä maassa on aina inhottu ja vihattu sitä, jos joku on onnistunut saamaan itselleen työn josta maksetaan.
Kaikkien pitäisi saada työ, josta maksetaan ihan hyvin. Se olisi oikeaa tasa-arvoa. Toki parempituloisille voi mielestäni antaa enemmän ansiosidonnaista, jos he ovat maksaneet vuosia enemmän veroja käydessään töissä.
Suomessa kaikilla on työ, josta maksetaan hyvin. Mutta vaikka kaikille maksetaan hyvin, joillekin maksetaan aina vielä paremmin. Ja kun kaikille maksetaan hyvin, hintataso nousee ja sen jälkeen hyväkään palkka ei tunnu hyvältä. Tätä et tainnut tulla ajatelleeksi.
Suomessa ei läheskään kaikilla ole työtä, josta maksetaan hyvin. Ja kaikilla ei ole töitä ollenkaan.
Mitä siitä vaikka hintataso nousisi, jos kaikki tienaisivat hyvin ja myös tuet olisivat isommat? Sittenhän ihmisillä olisi varaa kuluttaa ja maksaa tuotteista ja palveluista enemmän. Myös kaupan ala ja muut palvelualat hyötysivät siitä.
Leikitään että Suomi on kelluva saari maailmankaikkeudessa. Sanotaan vaikka että palkat ja hinnat ja tuet nousisi 25-kertaiseksi nykyiseen verrattuna. Kaikki olisi miljonäärejä, mutta miten tilanne muuttuisi nykyiseen verrattuna vähiten miljoonia tienaavilla?
Kaikilla olisi korkea elintaso, köyhiä ei olisi. Nykyään on Suomessa oikeasti köyhyydessä eläviä ihmisiä, kun tuet tai liian pieni palkka ei riitä elämiseen.
Suomessa jokainen syntyy tuolle saarelle missä kaikki on mahdollista. Ei vaadita varakkaita vanhempia mahdollistamaan opiskelua lääkiksessä. Kuka vaan voi perustaa yrityksen ja saa siihen jopa tukea yhteiskunnalta. Silti monet valitsevat köyhyyden tien. Se on kuitenkin oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Joo todellakaan ei kaikki kelan työttömät ei saa toimeentulotukea eikä edes asumistukea😊Itsekkin peruspäivärahalla enkä ole noihin oikeutettu. Olen laskenut ettei minun pätkätyölläni ei kannata liittyä liittoon, saan saman kelasta
Tämä. Pelottavan usein unohdetaan se fakta, että myös työssäoloehdon tulee täyttyä. Pelkkä työpaikka ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, tuliko tämä jollekin yllätyksenä? Ja ei kai sitä heti automaattisesti saa toimeentulotukea vaan sitä Kelan pientä työttömyyspäivärahaa vai millä nimellä se kulkeekaan.
Tämän takia pitäisi liputtaa yleissivistyksen ja asioiden seuraamisesta jatkuvasti, nämä on sellaisia yhteiskunnan perusasioita, joita jokaisen tulisi tietää. Minäkin tiedän, vaikka koskaan en ole työttömyyskorvausta saanut. (Ei kannata hihkua, että olisin hyvä osainen, en tosiaan ole sitä saanut esimerkiksi opiskelupaikan vuoksi, vaikka muualtakaan en rahaa ole saanut.)
Minusta sosiaaliturvan tulee olla olemassa, mutta kyllä se on ihmisen omalla vastuulla handlata perustiedot siitä.
Oikeassa maailmassa nämä asiat opetettaisiin jo peruskoulussa.
Siellä on aikaa käsitellä kaikkea joutavaa viikko ja kuukausikaupalla. Miksei sitten ihmisten elämään oikeasti vaikuttavia asioita pitäisi käsitellä sen sijaan kun kertoa miten madot lisääntyy.
Zinc
Nämä opetetaan kyllä peruskoulussa.
Paljon on sitten menny ihan ohi. Ääntenlaskennan perusteita ja perintökaarta kyllä jankattiin. Muut perusasiat kyllä unohtui opetuksesta tai sit jos oli niin on tunnissa käyty paljon ja sattunut silloin olemaan pois. Yrittämisestä mitä on eri asteilla ollut opetusta niin se on ollut liiketoimintasuunnitelman tekeminen, ilman kunnon ohjeistusta siihen tai mihinkään muuhun oleelliseen yrityksen perustamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisille enää omat vanhemmat kerro elämän perusasioista? Minä kuulin ammattiliiton hyödyistä omilta vanhemmiltani ja olen kertonut asiasta omille lapsilleni. Ihan samalla tavalla on käyty läpi vakuutuksiin liittyvät asiat, mitä kannattaa olla ja miksi.
Mun vanhemmat erosi kun olin alle kouluikäinen. Isäni kuoli viinaan, äiti vihasi minua eikä opettanut mulle elämästä yhtään mitään. Näin.
Ikävää, että sinulle kävi noin, olen pahoillani. Silti suurimmalla osalla on ihan täyspäiset vanhemmat, ainakin toinen, ja vielä elossa, kun lapsi alkaa olla täysi-ikäinen.
Suomessa on jo about puoli miljoonaa ihmistä joilla on maksuhäiriömerkintä tai ovat ulosotossa. Veikkaan että iso osa heistäkin on jonkun vanhempia.
Höpö höpö. Saisi työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Sen sijaan toimeentulotukea ei välttämättä lisäksi saisi mikä vasta kituutusta olisikin. Nehän on just onnekkaita jotka sitä saavat lisäksi!
Onko se olematon? Olen ollut työmarkkina- ja asumistuen varassa jo kymmenen vuotta. Tarkoittaa siis, että noin 900 € on pitänyt riittää kuukauden menoihin. Tuosta kun otetaan pois vuokra ja pakolliset menot jää ruokaan ja muuhun ehkä 200 €. Ihan hyvin olen pärjännyt vaikka mitään suurta ei voikaan hankkia tai missään käydä matkalla.