Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Facebook on suunnitellut ihmisten seuraavan ryhmiään? Teenko itse ihan väärin?

Vierailija
03.05.2020 |

Olen vuosien varrella liittynyt noin 100 ryhmään, tähän mahtuu kaikenlaista kirpputoria, harrastusryhmää, huumoria, paikallista jne. En seuraa kuin paria ryhmää niin että viestit tulevat syötteeseeni.

Joskus vuosia sitten sai selaimella laitettua vasempaan sivupalkkiin suosikkeihin sellaisia ryhmiä joita voi käydä sitten erikseen klikkaamassa, aikaisemmin tuolla ei ollut mitään määrärajaa mutta nykyään 10.

Olin silloin laittanut sinne suosikkeja joita sitten kävinkin lueskelemassa aina erikseen kun kerran syötteeseen ei niitä juttuja tullut ja vaikka olisi tullutkin, kävin niin harvoin Facebookissa että suurin osa postauksista olisi mennyt kokonaan ohi.

Aikaisemmin myös klikkaamalla vasemmasta reunasta ryhmiä, sai näkyviin kaikki ryhmät joihin on liittynyt.

Mutta nyt rupesin eilen illalla tutkimaan tätä kun ryhmien sivustolta löytyi vain ryhmiä joita Facebook suosittelee minulle tai minne kaverini ovat liittyneet, ei suinkaan sellaisia ryhmiä joihin kuuluin jo. Miksihän näin on? Ainoa paikka mistä sain kaikki ryhmäni näkyviin, oli suosikkilistaus vasemmassa reunassa -> muokkaa. 

Nyt eilen keräsin kaikki ryhmäni käsin selaimen kirjanmerkkeihin koska en tajua mitä muuta reittiä pääsisin katsomaan vaikkapa yläasteeni ryhmää, johon kyllä kuulun mutta jonka viestit eivät tule syötteeseeni enkä ole laittanut sitä suosikiksenikaan koska päivittyy hyvin harvoin. Olin jo unohtanut kuuluvani siihen joten haullakaan ei oikein toimi niin että joudun yksitellen muistelemaan minkä nimisiin ryhmiin olen joskus liittynyt. Nyt kun laitoin sen kirjanmerkkehin, muistan silloin tällöin käydä vilkaisemassa onko sinne tullut uutta, minua kiinnostavaa sisältöä.

Onko tosiaan Facebook ajatellut että omat ryhmänsä saa käyttöön näin vai mikä idea on piilottaa ne ryhmät joihin olen itse valinnut kuulua ja listata vain kavereiden ryhmiä tai suosituksia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaksi siis muodostui se että sinne suosikkipalkkiin kun sai enää 10 ryhmää ylös, niin en enää muistanut mihin muihin ryhmiin olin liittynyt. Ja muutenkin tuo 10 on todella vähän kun onhan nyt monet ihmiset varmasti kiinnostuneita monista ryhmistä. En kai ainoa ole joka kuuluu 100 ryhmään? Se suosikkipalkki eli sitä mukaa kun liityin uuteen ryhmään eli joku oli pakko ottaa pois kun laitoin toisen tilalle. Idioottimainen systeemi. ap

Vierailija
2/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Eikö teillä muilla ole mitään ongelmia Facebookin ryhmien seuraamisen kanssa? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ryhmät näet Etusivu: Tutki: Ryhmät tai profiilisivusi Lisää: Ryhmät.

Vierailija
4/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ryhmät näet Etusivu: Tutki: Ryhmät tai profiilisivusi Lisää: Ryhmät.

Tuolta Tutki -> Ryhmät -linkistä ennen näki listauksena kaikki ryhmät joihin olen liittynyt, mutta nykyään näkyy sivun yläosassa ryhmät joihin kaverini kuuluvat ja sen jälkeen suositteluja. Vasemmassa reunassa näkyy ryhmiä joihin olen liittynyt vain 15 kpl todellisen 100 kpl sijaan. Tuolla profiilin Lisää-kohdan alla mulla näkyy vain arkisto, videot, kysymykset ja hallitse osoita. ap

Vierailija
5/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt lisäämässä profiilistani ryhmät sinne lisää-kohdan alle niin nyt sitä klikkaamalla näen tuossa kohdassa vain julkiset ryhmät joihin olen liittynyt (20 kpl). Ei näy täältäkään siis kaikkia ryhmiä joihin olen liittynyt. Miksi Facebook haluaa piilottaa minulta itseltäni tämän tiedon? ap

Vierailija
6/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmät häipyvät näkyvistä, samoin kaverit. Facebookin käyttöliittymä on todella huono, kaikkea joutuu oikein etsimällä etsimään, ja sitten kuitenkin tulee niin paljon turhia viestejä että joutuu blokkaamaan lähes kaiken. Ryhmistä saattaa tulla viestejä vielä sen jälkeen kun olen valinnut että älä näytä niitä. 

Vierailija
7/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmät häipyvät näkyvistä, samoin kaverit. Facebookin käyttöliittymä on todella huono, kaikkea joutuu oikein etsimällä etsimään, ja sitten kuitenkin tulee niin paljon turhia viestejä että joutuu blokkaamaan lähes kaiken. Ryhmistä saattaa tulla viestejä vielä sen jälkeen kun olen valinnut että älä näytä niitä. 

Ei tämä ilmeisesti ole juuri kenellekään ongelma kun ei tästä aiheesta oikein keskustelua synny. Kaikille siis on ok ettei näe mihin ryhmiin on aikojen saatossa liittynyt eikä näe niiden postauksiakaan? ap

Vierailija
8/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmistä eroaminen on myös tehty tarkoituksella vaikeaksi. Oletteko huomannut? Tulee outoja muka-bugeja tämän tästä. Noi ryhmät antaa tärkeää infoa käyttäjistä, rakentaa profiilia mainostajia varten. 

Vierailija
9/9 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmistä eroaminen on myös tehty tarkoituksella vaikeaksi. Oletteko huomannut? Tulee outoja muka-bugeja tämän tästä. Noi ryhmät antaa tärkeää infoa käyttäjistä, rakentaa profiilia mainostajia varten. 

Joo huomasin saman kun eilen samalla kun tutkin noita ryhmiäni, erosin jostain esim. lastenvaatekirppiksestä kun lapsetkin on jo täysi-ikäisiä :D En muistanut enää ollenkaan joskus liittyneeni kyseisiin ryhmiin :D Heitti tuon bugin mutta jos päivitti ryhmän sivuston uudestaan, se eroaminen oli sillä selvä. Aika hämärää että nuo ryhmät tosiaan antavat tärkeää infoa käyttäjästä esim. mainostarkoituksiin vaikkei kyseinen ihminen ryhmään liittymisen jälkeen enää koskaan vierailisi ryhmän sivuilla tai näkisi postauksia jos ei ole niitä syötteeseensä halunnut (tai vaikka olisi halunnutkin, eihän silloinkaan suinkaan KAIKKI postaukset tule syötteeseen). ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi