Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärissä pitää kerrata samat asiat uudestaan?

Vierailija
02.05.2020 |

Lääkärillä on edellisten käyntien kertomukset edessään. Silti pitää samat asiat kertoa joka kerta. Miksi näin? Ensimmäisellä kerralla kerrottu on tuoreessa muistissa, joten kertomus ensikäynniltä on muutenkin luotettavampi kuin potilaan muistikuvat.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa asiakas, käyntejen välissä on niin vähän aikaa, että lääkäri ei edi kerrata koko epikriisiäsi....

Vierailija
2/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa asiakas, käyntejen välissä on niin vähän aikaa, että lääkäri ei edi kerrata koko epikriisiäsi....

Ei vastaanotolta tullut ketään ulos ennen minua, kun vartin odottelin... Tosin tämä ei ollut pointti, vaan se että kun lääkäri käytännössä koko ajan tuijottaa potilaskertomusta edessään ja silti kaikki pitää kysyä uudestaan.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikäynnit täytyy uudistaa ihan kokonaan. Iso osa niistä hoituisi nopealla videopuhelulla. Odotan aikaa että lääkäri on tehokas robotti eikä tarvi selitellä sille mitään ylimääräisiä.

Vierailija
4/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lääkärin pitää varmistua, että hoitaa oikeaa henkilöä oikeasta syystä. Tämä on ihan laissa vaadittu juttu. Ja että aiemmin kirjatut asiat pitää paikkansa.

Vierailija
5/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin mielummin haluan tietää potilaan version enkä sitä kirjoitettua versiota. Usein poikkeavat toisistaan. Puhumattakaan että vaikka selkäkipu muuttuu huomattavasti kontrollin välissä.

Vierailija
6/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lääkärin pitää varmistua, että hoitaa oikeaa henkilöä oikeasta syystä. Tämä on ihan laissa vaadittu juttu. Ja että aiemmin kirjatut asiat pitää paikkansa.

Eikö tätä voisi varmistaa luotettavammin kyselemällä henkilötietoja?

Vierailija
7/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epikriiseissä on joskus asia kerrottu ihan toisin mitä oikeasti meni, joten ihan hyvä, että lääkäri kysyy sen minulta.

Vierailija
8/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin mielummin haluan tietää potilaan version enkä sitä kirjoitettua versiota. Usein poikkeavat toisistaan. Puhumattakaan että vaikka selkäkipu muuttuu huomattavasti kontrollin välissä.

Minä loukkasin selkäni tapaturmassa. Kyseltiin taas kolmannen kerran, että kuinkas selkä on tullut kipeäksi. Ei ollut muuttunut välissä. 

Vierailija
9/20 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun oman potilasturvallisuuden takia. Joskus lääkäreiltä ja hoitajilta unohtuu naputella kaikki kertomuksiin tai tulee virheitä. Potilaalle voi myös tulla myöhemmin mieleen lisää asioita vaivastaan. Lisäksi ei ole tavatonta, että esimeekiksi röntgeniin tullessa lääkäri puhuu jalkaterästä vaikka murtuma on nilkassa tai lähetteessä lukee väärä puoli.

Vierailija
10/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen työtä on lukea se läpi. Siksi se on tehty

Vierailija
11/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä se aika sitten meneekin. Potilas papukaijan tapaan toistaa samat asiat uudestaan ja uudestaan . kerrasta toiseen, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen ja mitään ei tapahdu

Vierailija
12/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sun oman potilasturvallisuuden takia. Joskus lääkäreiltä ja hoitajilta unohtuu naputella kaikki kertomuksiin tai tulee virheitä. Potilaalle voi myös tulla myöhemmin mieleen lisää asioita vaivastaan. Lisäksi ei ole tavatonta, että esimeekiksi röntgeniin tullessa lääkäri puhuu jalkaterästä vaikka murtuma on nilkassa tai lähetteessä lukee väärä puoli.

Tuollaiset lääkärit pitää heittää vankilaan.

Mitä helkutin hyötyä on kirjata mitään jos kukaan ei usko mitä sinne on kirjoitettu?

Minutkin on kutsuttu leikkauksen alkutarkastukseen ja siellä todettu että kyseistä operatiota ei voi tehdä. Myöhemmin haluttiin uudestaan sama operaatio. Taas piti mennä etukäteistarkastukseen ja kysyttiin samat kysymykset ja taas todettiin että ei voi operaatiota tehdä. Sama toistu 5 kertaa.

Joka kerta eri lääkäri ja joka kerta bumerangina tulin takaisin. Systeemi on rikki!

Vierailija
13/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan pitäisi. Ihan turhia kyselyjä monesti. Jos joku tulee kurkun tai muun vaivan vuoksi lekuriin, tuskin kannattaa kerrata joka asiaa tai tenttausta. Asiat voi joskus hoitaa yksinkertaisemmin ja nopeasti. Jos on joku oleellinen kysymys ja ei asiakasta piinaava, eri asia.

Vierailija
14/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi lukea aiempia käyntitekstejä ennen potilasta. Päivä on buukattu täyteen vo-käyntejä, puheluita, paperikonsultaatioita. Avaan potilaan tiedot kun hän astuu huoneeseen. Vaikka kukaan toinen potilas ei näkyisi poistuvan juuri ennen sinua huoneesta niin se ei tarkoita ettei minulla olisi kiire. Olen puhunut potilaspuhelua, kirjannut edellisten tekstejä jne.

Vierailija
15/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain "merkinnän" kantaan kun kyseenalaistin tämän suoraan vastaanotolla. 😂

Ei viittis turhasta maksaa!

Vierailija
16/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehdi lukea aiempia käyntitekstejä ennen potilasta. Päivä on buukattu täyteen vo-käyntejä, puheluita, paperikonsultaatioita. Avaan potilaan tiedot kun hän astuu huoneeseen. Vaikka kukaan toinen potilas ei näkyisi poistuvan juuri ennen sinua huoneesta niin se ei tarkoita ettei minulla olisi kiire. Olen puhunut potilaspuhelua, kirjannut edellisten tekstejä jne.

Joo mutkun eräskin myönsi lukeneensa ja oli silti tuppisuuna....

Vierailija
17/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai kuvat vaihtuneet, vääriä tietoja diagnooseissa epikriiseissä, lääkityksissa, you name it. Väärennetyt ihan mitä vaan. Petiaatteessa siis ruudulla voi lukea puuta heinää.

Yksi tapaus oli missä pari kertaa kuvattiin ja sanottiin että ei ole mitään, mutta se oli tahallisesti järjestetty, kuvat vaihdettu tai jotain. Joko lääkäri oli saanut väärät kuvat,eikä ollut tietoinen tai osannut epäillä mitään tai sitten oli mukana ihan itse.

Mitä luulet jos tuosta tulee tietoiseksi muut lääkärit mikä on moraaliprosentti jotta asiat tuodaan julki ainakin asianomaiselle itselleen?

Vierailija
18/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn yleensä yksityislääkäreillä ja mieluiten aina samoilla kuin aiemminkin. Lääkärit ihan itse siis näpyttelevät potilastietojärjestelmään asiat eivätkä ainakaan toistaiseksi ole kirjoittaneet mitään, mikä olisi päin honkia. Aikaa säästyy vastaanotolla, kun mun ei tarvitse joka käynnillä aloittaa "Olipa kerran potilas nimeltä...." -stooria. Kun on aina sama lääkäri, lääkäriä kiinnostaa vain se, miten terveydentilani on muuttunut edellisestä käynnistä. Toimii oikein hyvin. 

Pari vuotta sitten kävin kuitenkin terveyskeskuksessa. Ihan siksi, että vaivani liittyi toiseen asiaan, jonka vuoksi olin jo menossa erikoissairaanhoitoon leikkaukseen. Leikkausaikakin oli jo tiedossa. Menin terveyskeskukseen siksi, että siellä lääkäri näki myös erikoissairaanhoidon puolella olevat tietoni. Yksityislääkäri ei olisi nähnyt. Olin positiivisesti yllättynyt, kun nuori tk-lääkäri jo vastaanottohuoneeseen mennessäni oli selvittänyt, mikä mua tällä kertaa vaivaa (tämän tiedon oli sinne kirjannut sairaanhoitaja, jolle soitin varatessani aikaa), mitä muita sairauksia mulla on, oli katsonut erikoissairaanhoidon puolella otetut röntgenkuvat jne. Olin nimittäin varautunut siihen, että jouduin kertomaan lääkärille juurta jaksaen kaiken. 

Vierailija
19/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärien laiskuus ja saamattomuus. Ne eivät viitsi valmistautua potilaan kohtaamiseen ja siksi samojen asioiden kertomiseen menee varatusta ajasta puolet hukkaan.

Vierailija
20/20 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonnii lääkärit. Jos siis tajuatte että jonkun potilaan kohdalla on tehty vakavia rikoksia eli on vuosikausia olleet vääriä tietoja, mahd. väärä lääkitys, vääriä toimenpiteitä, kysytkö potilaalta edes että mite on, oletko itse tietoinen. Tai voihan olla toistepäin eli tietoja puuttuu, mitä on tehty, jne. mutta tällöinhän potilaan pitäisi kuitenkin olla itse tietoinen niistä.. ellei ole sitten jotenkin salaa pystytty jotain tekemään, mutta sehän on jo rikollis- ja leffakamaa ja miten tuollaista osaisi joku ulkopuolinen epäillä ellei ole kuullut jotain mukana olleilta tai tekijöiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän