Yrittäjänä saanut taas huomata, että kansan mielestä yhtäkään yrittäjää ei saisi tukea mitenkään
Ensin kohistiin Business Finlandin jakamista tuista, joista iso osa oli mennyt pöytälaatikkofirmoihin ja yrityksille, joilla menee muutenkin hyvin koronasta huolimatta. Eivät ne tarvitse tukea. Kansa vaati tukien jakamista aloille ja yrityksille, jotka kärsivät koronasta eniten.
Sitten kävi ilmi, että korona iskee kovimpaa matkailu-, ravintola- ja palvelualoihin. Mutta mitä sitten, matkailu on turhaa rahanhukkaa, ravintolat muutenkin liian kalliita. Ei niille tarvitse mitään antaa. Kansa vaati tukien jakamista köyhille yksinyrittäjille.
Sitten huomattiin, että yksinyrittäjät ovat esim. hierojia, kampaajia, kosmetologeja, suutareita, ompelijoita... No eihän niitä tarvitse tukea! Turhia palveluita kaikki. Ja mikä se sellainen yrittäjä on, jolla ei ole puskuria ennestään? Kansa vaati tukien jakamista ehdottoman tärkeille aloille ja yrityksille.
Mitä sitten jäi jäljelle? Ei lopulta mitään. Mutta yrittäjäthän ovat muutenkin niin rikkaita ja ahneita ja aina vaatimassa verohelpotuksia, että ihan oikein niille.
Kyllä lämmittää mieltä köyhyysrajalla jo valmiiksi elävänä yksinyrittäjänä, joka on kuitenkin ollut ylpeä siitä, että pystyy elättämään itsensä työllään ja tekee osansa valtiontalouden eteen mm. verojen muodossa. Ikinä en ole verotuksesta valittanut. Mutta voin taata, että minun ja muiden kaltaisteni työttömäksi jääminen tulee valtiolle monin verroin kalliimmaksi kuin tukeminen kriisin aikana. Vaan eihän faktoilla ole väliä, kun yrittäjistä puhutaan.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se taas nähtiin minkälaisia ovat suomalaiset yrittäjät. Vielä joulukuussa yrittäjtä huusivat että se on vain laiskuutta jos pärjää ja kaikki tuet piätisi poistaa. Maaliskuussa sitten huudettiin yhteiskunan tukia lieventämään koronan aiheuttamia tappioita. Toki tätä ennen oli jo lopetettu palkan maksaminen omille työntekijöille.
Kapitalista sosialistiksi silmänräpäyksessä.
Suomessa on 170 000 yksinyrittäjää, joista merkittävä osa tienaa alle 1000 euroa kuukaudessa. Ettehän unohda heitä yrittäjävihaa lietsoessanne.
Itse yrittäjänä, maksan palkan kahdelle työntekijälle. Itse jään ilman. Työt loppuivat kuin seinään keväällä. Verottaja kuitenkin vaatii omat maksunsa. Omat vuokrat sekä toimitilan vuokra pitäisi maksaa. Syödäkin pitäisi + muut menot näiden päälle. Olen maksanut alv veroja n. 50 000 € alkuvuonna. Anoin tukea toiminnalleni. En saanut! Kuitenkin tiedän monen ison toimijan saaneen satojatuhansia tukea, vaikka heidän kassansa kestäisi tämän. Ei auta kuin laittaa pillit pussiin ja jäädä kansan elätettäväksi. Siis me kaikki kolme.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ensin pöyristyin itsekin Huonosta äidistä ja muista, mutta mitä pidempään keskustelua seurasin, sitä nopeammin kävi ilmi että kansan syvien rivien mielestä kukaan yrittäjä ei oikeastaan ansaitse tukea.
Itse yrittäjänä olen sitä mieltä että todellakaan yrittäjille ei mitään tukia. Tuet vääristää kilpailua ja niiden jakamiseen liittyy väistämättä suhmurointia. Hyvä veli verkostot on Suomessakin todellisia. Tämä tuli hyvin esille ja näkyviin kaikelle kansalle nyt korona-aikana. Olisin hyväksynyt koronan vuoksi asiakkaat menettäneiden tukemisen (esim ravintola-ala, kampaamojen ja vastaavien tukemisen), mutta arvasin ettei taatusti tuet mene niille, jotka eniten on kärsineet ja joita tuki olisi auttanut selviytymään. Olen nähnyt niin usein miten homma pyörii. Täytyy tuntea oikeita ihmisiä oikeilla paikoilla.
En lukenut keskustelua mutta mistä olette saaneet päähänne että yrittäjät olisi jotenkin rikkaita? Meillä on miehen kanssa yhteinen yritys ja meidän tulo on vuodessa 22 000 euroa, siis tuo summa meille kahdelle yhteensä. Liikevaihto on toinen luku. Jos palkkasimme minimipalkalla jonkun meille töihin, sen bruttotulo olisi enemmän vuoteen kuin meidän yhteinen nettotulo.
Tuolla summalla, jopa paljon pienemmällä ollaan koko meidän 5 henkinen perhe elätetty.
Kaikki mikä yrityksessä menee mönkään on aika pitkälti pois tuosta rahasta. Joitakin vuosia sitten sattui ja tapahtui ja meidän tulo oli vain 12 000 eli 6000 euroa per pää. Sillä oli pärjättävä, tiukkaa teki.
Luuletteko että kovinkaan isoa tarvitsee tapahtua että yrittäjä on täysin puilla paljailla? Tiedän ettei olla todellakaan ainuita yrittäjiä joiden vuositulot on tuota luokkaa.