Yrittäjänä saanut taas huomata, että kansan mielestä yhtäkään yrittäjää ei saisi tukea mitenkään
Ensin kohistiin Business Finlandin jakamista tuista, joista iso osa oli mennyt pöytälaatikkofirmoihin ja yrityksille, joilla menee muutenkin hyvin koronasta huolimatta. Eivät ne tarvitse tukea. Kansa vaati tukien jakamista aloille ja yrityksille, jotka kärsivät koronasta eniten.
Sitten kävi ilmi, että korona iskee kovimpaa matkailu-, ravintola- ja palvelualoihin. Mutta mitä sitten, matkailu on turhaa rahanhukkaa, ravintolat muutenkin liian kalliita. Ei niille tarvitse mitään antaa. Kansa vaati tukien jakamista köyhille yksinyrittäjille.
Sitten huomattiin, että yksinyrittäjät ovat esim. hierojia, kampaajia, kosmetologeja, suutareita, ompelijoita... No eihän niitä tarvitse tukea! Turhia palveluita kaikki. Ja mikä se sellainen yrittäjä on, jolla ei ole puskuria ennestään? Kansa vaati tukien jakamista ehdottoman tärkeille aloille ja yrityksille.
Mitä sitten jäi jäljelle? Ei lopulta mitään. Mutta yrittäjäthän ovat muutenkin niin rikkaita ja ahneita ja aina vaatimassa verohelpotuksia, että ihan oikein niille.
Kyllä lämmittää mieltä köyhyysrajalla jo valmiiksi elävänä yksinyrittäjänä, joka on kuitenkin ollut ylpeä siitä, että pystyy elättämään itsensä työllään ja tekee osansa valtiontalouden eteen mm. verojen muodossa. Ikinä en ole verotuksesta valittanut. Mutta voin taata, että minun ja muiden kaltaisteni työttömäksi jääminen tulee valtiolle monin verroin kalliimmaksi kuin tukeminen kriisin aikana. Vaan eihän faktoilla ole väliä, kun yrittäjistä puhutaan.
Kommentit (83)
Yrittäjille maksetaan yritystukia joka vuosi. Suomen valtio maksaa mm. pörssiyhtiöille satoja miljoonia vuosittain. Niistä rahoista ollaan vain hiljaa. Samoin yrittäjät saavat verohuojennuksia ja verotukia.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjille maksetaan yritystukia joka vuosi. Suomen valtio maksaa mm. pörssiyhtiöille satoja miljoonia vuosittain. Niistä rahoista ollaan vain hiljaa. Samoin yrittäjät saavat verohuojennuksia ja verotukia.
Yrittäjät saavat verohuojennuksia ja verotukia? Olisi kiva, jos avaisit vähän tarkemmin niin osaisin hakea niitä.
Nytkin toki osuu yrittäjälle, mutta kohdistuu palkansaajan työllistämiseen laskettiin tyel-maksua 2,6 prosenttiyksikköä. Vastaavasti yrittäjän YELiin ei annettu vastaavaa alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ovat kauttaaltaan melko ylimielistä ja koppavaa (kylmää, suorastaan) porukkaa, joten on ymmärrettävää että heidän näpäyttämisesnsä on monelle tavan työssäkäyjälle nautinto :)
Nyt sitten nähdään, mitkä yritykset jäävät pystyyn, mitkä ovat sellaisia jotka katsotaan tarpeellisiksi ja välttämättömiksi.
Loput kaatuvat turhakkeina pois.
Moni tavan työssäkäyjä menettää työnsä, kun yritykset kaatuvat turhakkeina pois. Mutta se on tällaiselle ylimieliselle yrittäjälle nautinto :)
Tottakai se on :) (vahvistaa aiemman luonnehdintani yrittäjistä)
Mutta tilalle tulee taas pian uusi heppoinen viritys joka pysyy ehkä vuoden pystyssä, jonne mennä töihin.
Yksikään yritys, tai yrittäjä, ei ole korvaamaton. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on pohjalla on se suomalainen kateus. Jokaiselta löytyy jostain sukulaisista tai naapurista joku yrittäjä ja tietenkään sukulainen tai naapuri ei saa pärjätä. Suomalainen ajattelee että parempi kun menisi konkkaan vaan, sitten suomalainen on iloinen. Oikeastaan vielä parempi jos kuolisi koronaan koko tyyppi. Mutta jos käy niin että yritys jopa pärjää ja menestyy, niin sitten suomalaisella on erittäin paha olla.
'
Tiedän tosi hyvin tuon silmittömän kateuden, sain seurata vierestä. Ei voi kuin ihmetellä ihmistä joka on rehellisille yrittäjille kateellinen.
Entäs yrittäjien kateus kusisista työttömyyskorvauksista, jota työttömät saavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkkaan vaan, kyllä se siitä.
Mitäs tykkäät, kun maksat palkastasi ensi vuonna enemmän veroa massatyöttömyyden vuoksi?
Yhdellekkään sellaiselle yrittäjälle ei pidä antaa yhteiskunnan tukea, joka on noitunut suomen korkeaa verotusta.
Kaikki tuntemani yrittäjät valittavat aina veroista. Nyt he kyllä ovat vinkumassa suoraa rahallista tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät saavat verohuojennuksia ja verotukia? Olisi kiva, jos avaisit vähän tarkemmin niin osaisin hakea niitä.
Nytkin toki osuu yrittäjälle, mutta kohdistuu palkansaajan työllistämiseen laskettiin tyel-maksua 2,6 prosenttiyksikköä. Vastaavasti yrittäjän YELiin ei annettu vastaavaa alennusta.
Joo ei ole näkynyt verohuojennuksia eikä -tukia. Eikö YELiin saanut nyt jonkun alennuksen, mutta sekään ei ole oikea alennus, vaan jos sen ottaa niin pitää sitten maksaa seuraavina vuosina enemmän. Itse maksoin koko vuoden YELit ennen koronaa, niin en ole sen enempää perehtynyt.
Kyllä mua ahneena ja ylimielisenä riistäjäyrittäjänä sitten naurattaa, kun yrittäjiä vihaavien palkansaajien työnantajat menee nurin. Sitten voi miettiä, kannattaisko yrityksiä sittenkin tukea. Ai niin mutta vissiin kaikki yrittäjille kateelliset onkin valtiolla töissä? Yrityksiähän suurimman osan työnantajatkin taitaa olevan - mutta suomalaisen työmoraali on sitä, että tehdään työnantajalle kiusaa ja varastetaan yrityksestä, kun ei ymmärretä, että olisi ihan oman edun mukaista, että se työnantajayritys menestyisi. Tietysti jos ajatus ei kulje sinne asti, niin eihän sille sitten mitään voi.
Suomalainen on niin kateellinen, että maksaa mieluummin satasen siitä, ettei naapuri saisi viittäkymppiä.
Yrittäjänä kuulee kaikenlaista ihmeellistä paskaa - tyyliin että sähän voit tehdä mitä huvittaa ja pitää lomaa vähän väliä, kun oot yrittäjä. Ja maksella kaiken firman tililtä. Ai? Kukas ne työt sitten tekee? Olisko se yrittäjä, joka tekee todella pitkää päivää vuosikaudet saadakseen firman pyörimään ja kehittymään?
Pahimmat palkansaajat on sitä mieltä, että heille pitäis maksaa kolmen tonnin kuukausipalkkaa siitä hyvästä, että vaivautuvat nousemaan sängystä ja menevät työpaikalle vaan pilaamaan ilmapiiriä ja väistelemään vastuuta. Mutta yrittäjälle ei saa antaa yhtään mitään, vaikka työmäärä ja -motivaatio on vähän toista luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää köyhyysrajalla ja kuitenkin kehut elättäväsi itsesi?
Olen kyllä aiemmin huomannut, kuinka yrittäjät pitävät työttömiä nollina, joilta pitäisi poistaa kaikki tuet ja kuitenkin todella mielellään annatte heidän tehdä teille ilmaistyötä.
Jos tienaa vaikka tonnin kuussa, sillä elättää jo itsensä mutta on silti köyhä.
"Suomen Yrittäjien tekemän Yksinyrittäjäkysely 2019:n mukaan yksinyrittäjien tulotaso on pysynyt suunnilleen samalla tasolla kuin edellisessä kyselyssä. Tulotaso on edelleen matala. Kaikista vastanneista 22 prosenttia kertoo ansaitsevansa alle 1000 euroa kuukaudessa ja 26 prosenttia 1000–2000 euroa kuukaudessa.
Kaikkiaan siis 48 prosenttia kyselyyn vastanneista yksinyrittäjistä ansaitsee kuukaudessa alle 2 000 euroa."
Entä jos osa kiertää veroja, ja sen vuoksi ilmoittaa tienaavansa vähemmän kuin oikeasti tienaa? Tiedän parikin palvelualalla olevaa yrittävää, jotka ottivat osan tuloista suoraan itselleen ilmoittamatta siitä mitään verottajalle. Toisella ei ole enää yritystä, toinen toimii edelleen yrittäjänä.
Hei kuule. Jos havaitset veronkiertoa, velvollisuutesi on ilmoittaa siitä.
Mitäpä muuten ajattelet siitä että vihapäissäsi leimaat tässä kaikki rehellisetkin yrittäjät roistoiksi?
En leimaa, en väitä että kaikki toimivat tällä tavalla. Ja kirjoitin, että jos OSA yrittäjistä kiertää veroja, en puhunut kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkkaan vaan, kyllä se siitä.
Mitäs tykkäät, kun maksat palkastasi ensi vuonna enemmän veroa massatyöttömyyden vuoksi?
Yhdellekkään sellaiselle yrittäjälle ei pidä antaa yhteiskunnan tukea, joka on noitunut suomen korkeaa verotusta.
Kaikki tuntemani yrittäjät valittavat aina veroista. Nyt he kyllä ovat vinkumassa suoraa rahallista tukea.
No me emme tunne, mutta en ole koskaan valittanut veroista. Mielestäni tuloverotus on laskenut jo kummallisen alhaiseksi verrattuna aiempiin vuosikymmeniin ja kun vielä miettii mitä kaikkea sillä pitäisi kustantaa.
Jotkut yrittäjäkollegat ovat joskus valittaneet siitä, että ovat joutuneet alkaa tilittämään arvonlisäveroja. Olen yrittänyt vääntää rautalangasta, että ilman alv-maksuja heidän bisnes on niin heikoissa kantimisssa, ettei tuota heille palkkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
On yrityksiä ja yrityksiä. Osa tarvitsisi mielestäni apua tässä tilanteessa, osa ei.
Oma palkkani huhtikuulta jäi 2000 euroa pienemmäksi kuin olisi ollut ilman koronaa, mutta kulut on katettu jne joten en tarvitse tukea.
Mielestäni Business Finlandin kehityshankeajatus on ihan kuolleena syntynyt ja tarpeeton rahareikä. Annetaan kannattaville yrityksille rahaa, jotta ne voisivat kehittää uuden toiminnon? No kun se vanhakin toimii ja tuottaa (tuottaisi ilman koronaa, joka ei ole näillä tiedoin tullut pysyvästi seuraksemme) niin onko järkeä?
Jos taksilla tai hierojalla katosi bisneksestä 80 %, pitäisi mielestäni tukea sen verran, että selviytyvät tilanteen yli. Ei ole kenenkään etu, että ulosottomies on vienyt auton ja hieroja lempattu pihalle vuokratilastaan koronan seurauksena.
Näin. Se mitä minä olen nähnyt on lähinnä ollut tuota kritisoimista - ja ihan aiheesta. En itsekään vastusta nimenomaan koronan takia kärsineiden yritysten avustamista, mutta tuo Business Finland homma nyt oli aivan päin helvettiä toteutettu hanke, joka ei saavuttanut kohdettaan. Syy miksi monia on ärsyttänyt tämä yrittäjien "kerjääminen" on se miten monta vuotta työttömiä on mustamaalattu, parjattu ja vihattu esityöksi että saataisiin kaikenmaailman aktiivimalliheikennykset helpommin läpi.
Nyt sitten ollaankin jotenkin "parempia" työttömiä ja rahattomia, vaikka syyt työttömyyteen eivät aikaisemminkaan ole olleet vain työttömien omaa vikaa. Nyt toivotaan, että tähän asenteeseen tulisi muutosta ja ymmärrystä ja kieltämättä olen itsekin tietyllä tavalla pitänyt tätä tilannetta surkuhupaisana. Silti toivon, että tukea tarvitsevia yrityksiäkin autetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aiemmin huomannut, kuinka yrittäjät pitävät työttömiä nollina, joilta pitäisi poistaa kaikki tuet ja kuitenkin todella mielellään annatte heidän tehdä teille ilmaistyötä.
Höpsistä. Missä niin olet huomannut?
Kerron sinulle erään totuuden:
Monia työttömiä ei edes saa töihin yritykseen. Työ ei yksinkertaisesti kelpaa, mieluummin vedetään lonkkaa. Eräälle riitti tekosyyksi se, että työmatkan tiessä oli muutama mutka. Revi siitä.
Ja sinä oletat sillä perusteella, että kukaan työtön ei halua töihin? Juuri tuolla tavalla työttömät eivät saakaan töitä, kun sinun kaltaisesi yrittäjät mustamaalaavat heitä.
Synnyin yrittäjäperheeseen. Olen työskennellyt siellä itsekin. Työpaikka on erittäin pidetty ja sieltä saa hyvän palkan. Kannustan itse kaikkia työttömiä töihin. Me kohtelemme työntekijöitä hyvin.
Tuo on kuitenkin tositarina. On ihmisiä jotka eivät halua tehdä työtä, mutta tuota ei saa missään tapauksessa yleistää.
Tunnen muuten livenä erään ihmisen, joka on kymmeniä vuosia ihan tahallaan ollut elämäntapatyötön. Mitä tällaisten päässä oikein liikkuu? Osaatko selittää?
Minä en katso hyvällä silmällä terveitä ihmisiä jotka karttavat työtä.
Ja itse en ole yrittäjä, olen yrittäjäperheestä. Työ kelpaa minulle. Isoisäni sanoi: työ on meidän ilomme.
Ja se pitää paikkansa.
Työ on meidän ilomme? Ihana, varmaan moni yrittäjä on tätä mieltä ja nekin työntekijät, jotka saavat tehdä sellaista työtä, josta pitää. Mutta kovin monelle työnteko on vain pakollinen paha, että voi elää kohtuullista elämää.
Luultavasti tiedän mistä puhun. Olen työskennellyt eri aloilla ennen valmistumistani, mm. myös eri yrityksissä. Kotona opetettiin työntekoon, lorvimista ei suvaittu. Olen siitä todella kiitollinen ja minulla on kova työmoraali.
Ihan rehellisesti voin kyllä sanoa, että pidän työnteosta. Ei ole tietenkään pakko uskoa, mutta ihan oikeasti pidän. Älä solvaa minua sen takia.Kun työtä on opetettu tekemään, saattaa huomata, että työn tekeminen onkin muuten ihanaa. Se on juurikin työniloa. Kiitos.
Mutta sitä en suvaitse että ihmisiä nöyryytetään nälkäpalkalla. Työntekijä on palkkansa ansainnut, sekä hyvän ja kunnioittavan kohtelun.
Sama yrittäjäperheeseen syntynyt
Eivät yrittäjät ihan kelvottomia pirujakaan ole, vaikka sen käsityksen voi saada joistakin kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole näkynyt verohuojennuksia eikä -tukia. Eikö YELiin saanut nyt jonkun alennuksen, mutta sekään ei ole oikea alennus, vaan jos sen ottaa niin pitää sitten maksaa seuraavina vuosina enemmän. Itse maksoin koko vuoden YELit ennen koronaa, niin en ole sen enempää perehtynyt.
Kyllä mua ahneena ja ylimielisenä riistäjäyrittäjänä sitten naurattaa, kun yrittäjiä vihaavien palkansaajien työnantajat menee nurin. Sitten voi miettiä, kannattaisko yrityksiä sittenkin tukea. Ai niin mutta vissiin kaikki yrittäjille kateelliset onkin valtiolla töissä? Yrityksiähän suurimman osan työnantajatkin taitaa olevan - mutta suomalaisen työmoraali on sitä, että tehdään työnantajalle kiusaa ja varastetaan yrityksestä, kun ei ymmärretä, että olisi ihan oman edun mukaista, että se työnantajayritys menestyisi. Tietysti jos ajatus ei kulje sinne asti, niin eihän sille sitten mitään voi.
Suomalainen on niin kateellinen, että maksaa mieluummin satasen siitä, ettei naapuri saisi viittäkymppiä.
Yrittäjänä kuulee kaikenlaista ihmeellistä paskaa - tyyliin että sähän voit tehdä mitä huvittaa ja pitää lomaa vähän väliä, kun oot yrittäjä. Ja maksella kaiken firman tililtä. Ai? Kukas ne työt sitten tekee? Olisko se yrittäjä, joka tekee todella pitkää päivää vuosikaudet saadakseen firman pyörimään ja kehittymään?
Pahimmat palkansaajat on sitä mieltä, että heille pitäis maksaa kolmen tonnin kuukausipalkkaa siitä hyvästä, että vaivautuvat nousemaan sängystä ja menevät työpaikalle vaan pilaamaan ilmapiiriä ja väistelemään vastuuta. Mutta yrittäjälle ei saa antaa yhtään mitään, vaikka työmäärä ja -motivaatio on vähän toista luokkaa.
Etkö mitään muuta keksi, kuin tuo ainainen kateusnarratiivi? Kyllä minuakin naurattaa, kun yritykset menevät nurin kun itse saa kenkää. Ollaanpahan sitten oikeasti samassa jamassa kaikki.
Menin itse hölmönä mainitsemaan kaverille, kuinka huojentavaa on, että sain kunnan 2000 e koronatuen. Kyseinen raha on tarkoitettu yrityksen kulujen maksamiseen, omalla kohdalla sillä maksaa kolmen kuukauden vuokrat ja muut liiketilan kiinteät kulut.
Yritys on vaikeuksissa, koska asiakasvirta on tyrehtynyt ihmisten liikkumisen vähentymisen takia. Tuki tulee todella tarpeeseen ja auttaa pahimman vaiheen yli. Olen tähän mennessä nostanut itselleni palkkaa 300-1300 e kuukaudessa yrittäjän urallani, joten olen tottunut tulemaan vähällä toimeen. Yritykseen laittamani kymmenien tuhansien eurojen arvoisen rahallisen panoksen takia ei huvittaisi ajaa yritystä alas poikkeustilan vuoksi. Alalla työskennellään käytännössä yrittäjänä, joten muualle töihin meneminen myöskään ole vaihtoehto.
No kaveri, joka kyllä tietää tämän kaiken, kysyi ensimmäiseksi että mitä kivaa aion ylimääräisellä rahalla tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia työttömiä ei edes saa töihin yritykseen. Työ ei yksinkertaisesti kelpaa, mieluummin vedetään lonkkaa. Eräälle riitti tekosyyksi se, että työmatkan tiessä oli muutama mutka. Revi siitä.
Ja sinä oletat sillä perusteella, että kukaan työtön ei halua töihin? Juuri tuolla tavalla työttömät eivät saakaan töitä, kun sinun kaltaisesi yrittäjät mustamaalaavat heitä.
Synnyin yrittäjäperheeseen. Olen työskennellyt siellä itsekin. Työpaikka on erittäin pidetty ja sieltä saa hyvän palkan. Kannustan itse kaikkia työttömiä töihin. Me kohtelemme työntekijöitä hyvin.
Tuo on kuitenkin tositarina. On ihmisiä jotka eivät halua tehdä työtä, mutta tuota ei saa missään tapauksessa yleistää.
Tunnen muuten livenä erään ihmisen, joka on kymmeniä vuosia ihan tahallaan ollut elämäntapatyötön. Mitä tällaisten päässä oikein liikkuu? Osaatko selittää?
Ja itse en ole yrittäjä, olen yrittäjäperheestä. Työ kelpaa minulle. Isoisäni sanoi: työ on meidän ilomme.
Ja se pitää paikkansa.
Työ on meidän ilomme? Ihana, varmaan moni yrittäjä on tätä mieltä ja nekin työntekijät, jotka saavat tehdä sellaista työtä, josta pitää. Mutta kovin monelle työnteko on vain pakollinen paha, että voi elää kohtuullista elämää.
Luultavasti tiedän mistä puhun. Olen työskennellyt eri aloilla ennen valmistumistani, mm. myös eri yrityksissä. Kotona opetettiin työntekoon, lorvimista ei suvaittu. Olen siitä todella kiitollinen ja minulla on kova työmoraali.
Ihan rehellisesti voin kyllä sanoa, että pidän työnteosta. Ei ole tietenkään pakko uskoa, mutta ihan oikeasti pidän. Älä solvaa minua sen takia.Kun työtä on opetettu tekemään, saattaa huomata, että työn tekeminen onkin muuten ihanaa. Se on juurikin työniloa. Kiitos.
Suom.huom. missään en ole solvaamassa sinua, älä ala lukemaan rivienvälistä sellaista, mitä siellä ei ole. Ymmärrän sun pointtisi täysin, ja komppasin, että varmaan moni yrittäjä on kanssasi samaa mieltä, kuten sellaiset työntekijätkin, jotka tekevat mieluista työtä, kuten sinä. Varmasti ymmärrät, että jos olet kurjassa työpaikassa kurjalla palkalla, työnteko ei ole mikään ilo, ainoastaan pakkopullaa. Kun ajattelee asioita itsensä ulkopuolelta, ajatukset yleensä avartuvat.
ps. meillä kotona sai myös lorvia, ja silti minulla on korkea työmoraali...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se pitää paikkansa.
Ei tämä edellinen viestin lähettäjä sinua mitenkään solvannut. Hän vain totesi, että monelle työnteko on pakollinen paha. Hyvä jos se ei ole sitä sinulle, minäkin käyn mieluummin töissä kuin olen vaikkapa työttömänä. ERI
Hyvin harva suhtautuu negatiivisesti yrittäjiin.
Pahoittelen, että yrittäjät vs. kansa -kommenttisi huvitti. Yrittäjätkin kuuluvat kansaan.
Toivon, että yrittäjiä tuetaan. Jos teitä ei tueta, niin minun työni vaikeutuu entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrittäjien pitäisi saada niin paljon enemmän kuin muiden? Eikö hieroja saa pitää bisnestään auki?
Tajuatko että suurin osa hierojista ( ainakin näppituntumalla arvioituna) taitanee olla juuri yksityisyrittäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle soitti kerran eräs henkilö pariin otteeseen. Oli kovasti halukas tulemaan ilmaiseen työharjotteluun. Tein erittäin selväksi, että voidakseni ottaa hänet, hänen pitää myös oikeasti tehdä työtä, etenkin kun yrityksessä on harjoittelun aikaan vuosittainen kiiresesonki. Ei kuulemma ole mikään ongelma ja on tehnyt vastaavaa työtä aiemminkin, kunnes siirtyi eri alalle joiksikin vuosiksi. Keskusteltiin asista pariin otteeseen.
Vuokrasin hänelle työtilan, ostin kalusteet ja koneen ja ajattelin, että voisin työllistää hänet harjoittelun jälkeen, mikäli kaikki menisi hyvin.
No ei mennyt. Sen kaksi viikkoa meni hyvin, kun opetin ja näytin hänelle kaiken ja hän vain istui vieressä ja imi tietoa. Kun olisi pitänyt siirtyä töihin, alkoivat poissaolot ja selitykset. Asiasta keskusteltiin pariin otteeseen ja siinä vaiheessa, kun hän sanoi että mitä minä valitan siitä, että joudun tekemään valtavasti ylitöitä, koska olen yrittäjä, hän sai lähteä. Annoin ne hänelle varatut työt toiselle yrittäjälle alihankintana kuten olisin tehnyt ilman häntä muutenkin. Ja minun kannaltani kaikki sujui mainiosti.