Yrittäjänä saanut taas huomata, että kansan mielestä yhtäkään yrittäjää ei saisi tukea mitenkään
Ensin kohistiin Business Finlandin jakamista tuista, joista iso osa oli mennyt pöytälaatikkofirmoihin ja yrityksille, joilla menee muutenkin hyvin koronasta huolimatta. Eivät ne tarvitse tukea. Kansa vaati tukien jakamista aloille ja yrityksille, jotka kärsivät koronasta eniten.
Sitten kävi ilmi, että korona iskee kovimpaa matkailu-, ravintola- ja palvelualoihin. Mutta mitä sitten, matkailu on turhaa rahanhukkaa, ravintolat muutenkin liian kalliita. Ei niille tarvitse mitään antaa. Kansa vaati tukien jakamista köyhille yksinyrittäjille.
Sitten huomattiin, että yksinyrittäjät ovat esim. hierojia, kampaajia, kosmetologeja, suutareita, ompelijoita... No eihän niitä tarvitse tukea! Turhia palveluita kaikki. Ja mikä se sellainen yrittäjä on, jolla ei ole puskuria ennestään? Kansa vaati tukien jakamista ehdottoman tärkeille aloille ja yrityksille.
Mitä sitten jäi jäljelle? Ei lopulta mitään. Mutta yrittäjäthän ovat muutenkin niin rikkaita ja ahneita ja aina vaatimassa verohelpotuksia, että ihan oikein niille.
Kyllä lämmittää mieltä köyhyysrajalla jo valmiiksi elävänä yksinyrittäjänä, joka on kuitenkin ollut ylpeä siitä, että pystyy elättämään itsensä työllään ja tekee osansa valtiontalouden eteen mm. verojen muodossa. Ikinä en ole verotuksesta valittanut. Mutta voin taata, että minun ja muiden kaltaisteni työttömäksi jääminen tulee valtiolle monin verroin kalliimmaksi kuin tukeminen kriisin aikana. Vaan eihän faktoilla ole väliä, kun yrittäjistä puhutaan.
Kommentit (83)
Yrittäjät ovat itse vuosia syyllistäneet esim. työttömiä ainakin tällä palstalla. Ehkä
sen vuoksi jotkut on sitä mieltä, että yrittäjiä ei pitäisi nyt tukea ollenkaan.
Minusta voittoa tekeville yrityksille ei pitäisi antaa yhtään rahaa tai niille, jotka
menisivät joka tapauksessa konkurssiin ilman tukiakin. Muille voisi antaa kohtuudella
ja tilanteesta riippuen. En ole itse yrittäjä.
Valitset ehkä tahallasi ne negatiiviset mielipiteet sieltä. Olen itsekin sitä mieltä, että matkailua ja montaa muuta asiaa tulisi vähentää luonnon takia. Kampaajia, ravintoloita, ompelijoita voisi kyllä tukea.
Jos minä saisin päättää asioista niin koko ihmiskunta menisi minimikulutukseen luonnon säästämistä varten ja resurssit laitettaisiin avaruusohjelmiin ja Marssin terraformaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää köyhyysrajalla ja kuitenkin kehut elättäväsi itsesi?
Olen kyllä aiemmin huomannut, kuinka yrittäjät pitävät työttömiä nollina, joilta pitäisi poistaa kaikki tuet ja kuitenkin todella mielellään annatte heidän tehdä teille ilmaistyötä.
Höpsistä. Missä niin olet huomannut?
Kerron sinulle erään totuuden:
Monia työttömiä ei edes saa töihin yritykseen. Työ ei yksinkertaisesti kelpaa, mieluummin vedetään lonkkaa. Eräälle riitti tekosyyksi se, että työmatkan tiessä oli muutama mutka. Revi siitä.
Eipä tuossa ole mitään uutta, aina on ollut ihmisiä, joita ei työnteko kiinnosta, mutta suurin osa työttömistä haluaisi itselleen hyvän työpaikan. Mä jaksan ihmetellä teitä yrittäjiä, jotka yritätte palkata näitä työhaluttomia, miksi ihmeessä? Kyllä olen nähnyt eripuolia ihan riittävästi, yrittäjäperheestä olen, olen ollut töissä myös te-toimistolla sekä olen ollut työttömänä. Yksikään yritys ei ole kieltäytynyt ilmaisesta työvoimasta tähän päivään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrittäjien pitäisi saada niin paljon enemmän kuin muiden? Eikö hieroja saa pitää bisnestään auki?
Saa pitää mutta ymmärrätkö jos normaalisti on yhdessä päivässä asiakkaita 5 ja nyt ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aiemmin huomannut, kuinka yrittäjät pitävät työttömiä nollina, joilta pitäisi poistaa kaikki tuet ja kuitenkin todella mielellään annatte heidän tehdä teille ilmaistyötä.
Jos tienaa vaikka tonnin kuussa, sillä elättää jo itsensä mutta on silti köyhä.
"Suomen Yrittäjien tekemän Yksinyrittäjäkysely 2019:n mukaan yksinyrittäjien tulotaso on pysynyt suunnilleen samalla tasolla kuin edellisessä kyselyssä. Tulotaso on edelleen matala. Kaikista vastanneista 22 prosenttia kertoo ansaitsevansa alle 1000 euroa kuukaudessa ja 26 prosenttia 1000–2000 euroa kuukaudessa.
Kaikkiaan siis 48 prosenttia kyselyyn vastanneista yksinyrittäjistä ansaitsee kuukaudessa alle 2 000 euroa."
Entä jos osa kiertää veroja, ja sen vuoksi ilmoittaa tienaavansa vähemmän kuin oikeasti tienaa? Tiedän parikin palvelualalla olevaa yrittävää, jotka ottivat osan tuloista suoraan itselleen ilmoittamatta siitä mitään verottajalle. Toisella ei ole enää yritystä, toinen toimii edelleen yrittäjänä.
Yhyy. Ammatinvalintakysymys. Ne alat, jotka oikeasti merkitsevät ihmisille jotain, selviävät kyllä kriisinkin keskellä. Jos eivät selviä, niin jotain muuta tulee kriisin jälkeen tilalle.
Jos haluat turvatumman toimeentulon, kouluttaudu vaikka hoitajaksi. Omat riskinsä siinäkin tietenkin on...
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyyteen kuuluvat myös riskit. Saathan pitää voitotkin itselläsi. Yritysten, jos ei ole aivan pieni aloitteleva yritys, tukeminen valtion pussista olisi turhaa hommaa ja sotii yrittämisen lakeja vastaan.
Jos yritys on kaatuakseen niin antaa mennä vaan. Parempaa strategiaa ja nettikauppaa seuraavalle Korona-kierrokselle uuden yrityksen kanssa.
Tietenkin yrittäjä kantaa riskit. Mutta valtiontaloudelle on katastrifaalista, jos sadattuhannet yritykset kaatuvat riskeihin yhtäaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyin yrittäjäperheeseen, mutta itse en ole yrittäjä.
Totean vain, että sitten on ihmisten turha kitistä kun huomaavat, että sitä tai tätä palvelua ei enää saa.
Esim. matkailija voi palvella enää itse itseään, jos matkailuyrityksetkin kaatuvat. Ruoka ja teltta mukaan kotoa jne. jne. Ilmeisesti kommunistihallitus ei tätäkään käsitä?
Tsemppiä. Ei käy kateeksi.
Kyllä palveluja alkaa syntyä, jos joku on valmis niistä maksamaan.
Teepä niin. Mieti yritysidea ja ryhdy yrittäjäksi. Onnea matkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia työttömiä ei edes saa töihin yritykseen. Työ ei yksinkertaisesti kelpaa, mieluummin vedetään lonkkaa. Eräälle riitti tekosyyksi se, että työmatkan tiessä oli muutama mutka. Revi siitä.
Ja sinä oletat sillä perusteella, että kukaan työtön ei halua töihin? Juuri tuolla tavalla työttömät eivät saakaan töitä, kun sinun kaltaisesi yrittäjät mustamaalaavat heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaa vaikka tonnin kuussa, sillä elättää jo itsensä mutta on silti köyhä.
"Suomen Yrittäjien tekemän Yksinyrittäjäkysely 2019:n mukaan yksinyrittäjien tulotaso on pysynyt suunnilleen samalla tasolla kuin edellisessä kyselyssä. Tulotaso on edelleen matala. Kaikista vastanneista 22 prosenttia kertoo ansaitsevansa alle 1000 euroa kuukaudessa ja 26 prosenttia 1000–2000 euroa kuukaudessa.
Kaikkiaan siis 48 prosenttia kyselyyn vastanneista yksinyrittäjistä ansaitsee kuukaudessa alle 2 000 euroa."
Entä jos osa kiertää veroja, ja sen vuoksi ilmoittaa tienaavansa vähemmän kuin oikeasti tienaa? Tiedän parikin palvelualalla olevaa yrittävää, jotka ottivat osan tuloista suoraan itselleen ilmoittamatta siitä mitään verottajalle. Toisella ei ole enää yritystä, toinen toimii edelleen yrittäjänä.
Hei kuule. Jos havaitset veronkiertoa, velvollisuutesi on ilmoittaa siitä.
Mitäpä muuten ajattelet siitä että vihapäissäsi leimaat tässä kaikki rehellisetkin yrittäjät roistoiksi?
Heippalappu kukaan ei jaksa kuunnella yrittäjien jatkuvaa vinumista menkää töihin
Seurannut näitä keskusteluja yrittäjien tukemisesta koronan alusta lähtien todella masentuneena. Karseaa, suoranaista yrittäjävihaa kaikki ketjut. Konkkaan vaan..; Mitäs läksit..; Mites nyt suu pannaan...; Kaikki riistäjiä...; Heh, heh, nyt saavat mitä ansaitsevat...; jne, jne,
Olen yrittänyt tuoda esiin nimenomaan köyhien, itsensä elättävien pienyrittäjien asemaa, jotka saattavat vielä työllistää muutaman työntekijänkin. Ei mitään vaikutusta; konkkaan vaan. Pitää olla puskuri: joo, mutta kun sillä yrittäjällä on se oma elämäkin eli puskuria voi löytyä yrityksessä pari kolme kuukautta, mutta mitä sitten, kun asiakkaita ei ole? Puskuri pitää olla myös omaa elämää varten: samalla tavalla ne yrittäjät miettivät, miten nyt ostaa vaippoja, ruokaa, bussikortti, maksaa vuokra, jne....
Ja ei. Ennen ku minua mollaatte, itselleni en ole vaatinut/en ole hakenut/en tarvi sentin senttiä tukea. Oma asianajotoimistoni on perustettu jo v. 2006 ja puskuria löytyy joka lähtöön. Kaiken lisäksi huolimatta koronasta yritykseni on pyörinyt koko ajan, vaikka oikeudenkäyntejä ei ole ollut kahteen kuukauteen (nyt sitten rysähtääkin: seuraavien 8 arkipäivän sisällä 5 oikeutta). Nytkin lauantaina tulin juuri toimistolle tekemään perukirjan.
Mutta sitten vingutaan, että onhan se HIRVEÄN väärin, että hyvätuloinen asianajaja puolustaa pienyrittäjiä. Miksi? Satun vaan ymmärtämään realiteetit ja ku ses sa olisin minäkin, jos koronatilanne olisi pamahtanut päälle silloin yritykseni perustamisen alkuvaiheessa.
Hieman järjen käyttöä pienyrittäjiä kohtaan toivoisin niissä "vihaatihkuvissa" kommenteissa.
T. asianajaja, joka ei tukea vingu eikä myöskään riistä, kun ei ole työntekijöitä.
Yrittäjät ovat kauttaaltaan melko ylimielistä ja koppavaa (kylmää, suorastaan) porukkaa, joten on ymmärrettävää että heidän näpäyttämisesnsä on monelle tavan työssäkäyjälle nautinto :)
Nyt sitten nähdään, mitkä yritykset jäävät pystyyn, mitkä ovat sellaisia jotka katsotaan tarpeellisiksi ja välttämättömiksi.
Loput kaatuvat turhakkeina pois.
Käyttääkseni yrittäjien suosimaan retoriikkaa :
Mitä yrittäjät ovat tehneet ANSAITAKSEEN tavallisten kansalaisten myötätuntoa?
Niinpä. On tainnut se ahneus ja oman edun tavoittelu olla etusijalla ja ilmaisharjoittelijat töissä.
Siinä on pohjalla on se suomalainen kateus. Jokaiselta löytyy jostain sukulaisista tai naapurista joku yrittäjä ja tietenkään sukulainen tai naapuri ei saa pärjätä. Suomalainen ajattelee että parempi kun menisi konkkaan vaan, sitten suomalainen on iloinen. Oikeastaan vielä parempi jos kuolisi koronaan koko tyyppi. Mutta jos käy niin että yritys jopa pärjää ja menestyy, niin sitten suomalaisella on erittäin paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ovat kauttaaltaan melko ylimielistä ja koppavaa (kylmää, suorastaan) porukkaa, joten on ymmärrettävää että heidän näpäyttämisesnsä on monelle tavan työssäkäyjälle nautinto :)
Nyt sitten nähdään, mitkä yritykset jäävät pystyyn, mitkä ovat sellaisia jotka katsotaan tarpeellisiksi ja välttämättömiksi.
Loput kaatuvat turhakkeina pois.
Moni tavan työssäkäyjä menettää työnsä, kun yritykset kaatuvat turhakkeina pois. Mutta se on tällaiselle ylimieliselle yrittäjälle nautinto :)
On yrityksiä ja yrityksiä. Osa tarvitsisi mielestäni apua tässä tilanteessa, osa ei.
Oma palkkani huhtikuulta jäi 2000 euroa pienemmäksi kuin olisi ollut ilman koronaa, mutta kulut on katettu jne joten en tarvitse tukea.
Mielestäni Business Finlandin kehityshankeajatus on ihan kuolleena syntynyt ja tarpeeton rahareikä. Annetaan kannattaville yrityksille rahaa, jotta ne voisivat kehittää uuden toiminnon? No kun se vanhakin toimii ja tuottaa (tuottaisi ilman koronaa, joka ei ole näillä tiedoin tullut pysyvästi seuraksemme) niin onko järkeä?
Jos taksilla tai hierojalla katosi bisneksestä 80 %, pitäisi mielestäni tukea sen verran, että selviytyvät tilanteen yli. Ei ole kenenkään etu, että ulosottomies on vienyt auton ja hieroja lempattu pihalle vuokratilastaan koronan seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä oletat sillä perusteella, että kukaan työtön ei halua töihin? Juuri tuolla tavalla työttömät eivät saakaan töitä, kun sinun kaltaisesi yrittäjät mustamaalaavat heitä.
Synnyin yrittäjäperheeseen. Olen työskennellyt siellä itsekin. Työpaikka on erittäin pidetty ja sieltä saa hyvän palkan. Kannustan itse kaikkia työttömiä töihin. Me kohtelemme työntekijöitä hyvin.
Tuo on kuitenkin tositarina. On ihmisiä jotka eivät halua tehdä työtä, mutta tuota ei saa missään tapauksessa yleistää.
Tunnen muuten livenä erään ihmisen, joka on kymmeniä vuosia ihan tahallaan ollut elämäntapatyötön. Mitä tällaisten päässä oikein liikkuu? Osaatko selittää?
Minä en katso hyvällä silmällä terveitä ihmisiä jotka karttavat työtä.
Ja itse en ole yrittäjä, olen yrittäjäperheestä. Työ kelpaa minulle. Isoisäni sanoi: työ on meidän ilomme.
Ja se pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on pohjalla on se suomalainen kateus. Jokaiselta löytyy jostain sukulaisista tai naapurista joku yrittäjä ja tietenkään sukulainen tai naapuri ei saa pärjätä. Suomalainen ajattelee että parempi kun menisi konkkaan vaan, sitten suomalainen on iloinen. Oikeastaan vielä parempi jos kuolisi koronaan koko tyyppi. Mutta jos käy niin että yritys jopa pärjää ja menestyy, niin sitten suomalaisella on erittäin paha olla.
'
Tiedän tosi hyvin tuon silmittömän kateuden, sain seurata vierestä. Ei voi kuin ihmetellä ihmistä joka on rehellisille yrittäjille kateellinen.
Siis jos on hiljattain muutaman vuoden sisään aloittanut ja kasvava yritys, mikä voisi lähivuosina parin henkilön sijaan palkata kymmeniä, niin sellaiselle minun puolesta voi antaa tukea.
Jos onjo konkan partaalla ollut muutenkin, niin ei sellasta pelasteta, mikä siis nippanappa pysyy rekistereissä.
Miljoonien eurojen liikevaihto ei todellakaan tarvitse 100tonnista!
Tälläsillä on pakko olla sitä omaakin puskuria.
Tälläset onvaan sit ahnei yrittäjii...