Yrittäjänä saanut taas huomata, että kansan mielestä yhtäkään yrittäjää ei saisi tukea mitenkään
Ensin kohistiin Business Finlandin jakamista tuista, joista iso osa oli mennyt pöytälaatikkofirmoihin ja yrityksille, joilla menee muutenkin hyvin koronasta huolimatta. Eivät ne tarvitse tukea. Kansa vaati tukien jakamista aloille ja yrityksille, jotka kärsivät koronasta eniten.
Sitten kävi ilmi, että korona iskee kovimpaa matkailu-, ravintola- ja palvelualoihin. Mutta mitä sitten, matkailu on turhaa rahanhukkaa, ravintolat muutenkin liian kalliita. Ei niille tarvitse mitään antaa. Kansa vaati tukien jakamista köyhille yksinyrittäjille.
Sitten huomattiin, että yksinyrittäjät ovat esim. hierojia, kampaajia, kosmetologeja, suutareita, ompelijoita... No eihän niitä tarvitse tukea! Turhia palveluita kaikki. Ja mikä se sellainen yrittäjä on, jolla ei ole puskuria ennestään? Kansa vaati tukien jakamista ehdottoman tärkeille aloille ja yrityksille.
Mitä sitten jäi jäljelle? Ei lopulta mitään. Mutta yrittäjäthän ovat muutenkin niin rikkaita ja ahneita ja aina vaatimassa verohelpotuksia, että ihan oikein niille.
Kyllä lämmittää mieltä köyhyysrajalla jo valmiiksi elävänä yksinyrittäjänä, joka on kuitenkin ollut ylpeä siitä, että pystyy elättämään itsensä työllään ja tekee osansa valtiontalouden eteen mm. verojen muodossa. Ikinä en ole verotuksesta valittanut. Mutta voin taata, että minun ja muiden kaltaisteni työttömäksi jääminen tulee valtiolle monin verroin kalliimmaksi kuin tukeminen kriisin aikana. Vaan eihän faktoilla ole väliä, kun yrittäjistä puhutaan.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää köyhyysrajalla ja kuitenkin kehut elättäväsi itsesi?
Olen kyllä aiemmin huomannut, kuinka yrittäjät pitävät työttömiä nollina, joilta pitäisi poistaa kaikki tuet ja kuitenkin todella mielellään annatte heidän tehdä teille ilmaistyötä.
Höpsistä. Missä niin olet huomannut?
Kerron sinulle erään totuuden:
Monia työttömiä ei edes saa töihin yritykseen. Työ ei yksinkertaisesti kelpaa, mieluummin vedetään lonkkaa. Eräälle riitti tekosyyksi se, että työmatkan tiessä oli muutama mutka. Revi siitä.
Ja sinä oletat sillä perusteella, että kukaan työtön ei halua töihin? Juuri tuolla tavalla työttömät eivät saakaan töitä, kun sinun kaltaisesi yrittäjät mustamaalaavat heitä.
Synnyin yrittäjäperheeseen. Olen työskennellyt siellä itsekin. Työpaikka on erittäin pidetty ja sieltä saa hyvän palkan. Kannustan itse kaikkia työttömiä töihin. Me kohtelemme työntekijöitä hyvin.
Tuo on kuitenkin tositarina. On ihmisiä jotka eivät halua tehdä työtä, mutta tuota ei saa missään tapauksessa yleistää.
Tunnen muuten livenä erään ihmisen, joka on kymmeniä vuosia ihan tahallaan ollut elämäntapatyötön. Mitä tällaisten päässä oikein liikkuu? Osaatko selittää?
Minä en katso hyvällä silmällä terveitä ihmisiä jotka karttavat työtä.
Ja itse en ole yrittäjä, olen yrittäjäperheestä. Työ kelpaa minulle. Isoisäni sanoi: työ on meidän ilomme.
Ja se pitää paikkansa.
Työ on meidän ilomme? Ihana, varmaan moni yrittäjä on tätä mieltä ja nekin työntekijät, jotka saavat tehdä sellaista työtä, josta pitää. Mutta kovin monelle työnteko on vain pakollinen paha, että voi elää kohtuullista elämää.
Luultavasti tiedän mistä puhun. Olen työskennellyt eri aloilla ennen valmistumistani, mm. myös eri yrityksissä. Kotona opetettiin työntekoon, lorvimista ei suvaittu. Olen siitä todella kiitollinen ja minulla on kova työmoraali.
Ihan rehellisesti voin kyllä sanoa, että pidän työnteosta. Ei ole tietenkään pakko uskoa, mutta ihan oikeasti pidän. Älä solvaa minua sen takia.Kun työtä on opetettu tekemään, saattaa huomata, että työn tekeminen onkin muuten ihanaa. Se on juurikin työniloa. Kiitos.
Suom.huom. missään en ole solvaamassa sinua, älä ala lukemaan rivienvälistä sellaista, mitä siellä ei ole. Ymmärrän sun pointtisi täysin, ja komppasin, että varmaan moni yrittäjä on kanssasi samaa mieltä, kuten sellaiset työntekijätkin, jotka tekevat mieluista työtä, kuten sinä. Varmasti ymmärrät, että jos olet kurjassa työpaikassa kurjalla palkalla, työnteko ei ole mikään ilo, ainoastaan pakkopullaa. Kun ajattelee asioita itsensä ulkopuolelta, ajatukset yleensä avartuvat.
ps. meillä kotona sai myös lorvia, ja silti minulla on korkea työmoraali...
Ymmärrän toki nuokin pointit. Aina kannattaa valita ala joka vastaa eniten omia taipumuksia ja mielenkiinon kohteita. Ennen puhuttiin esim. jopa kutsumustyöstä.
Onnellinen se, joka saa tehdä kutsumustyötään.
Vierailija kirjoitti:
Menin itse hölmönä mainitsemaan kaverille, kuinka huojentavaa on, että sain kunnan 2000 e koronatuen. Kyseinen raha on tarkoitettu yrityksen kulujen maksamiseen, omalla kohdalla sillä maksaa kolmen kuukauden vuokrat ja muut liiketilan kiinteät kulut.
Yritys on vaikeuksissa, koska asiakasvirta on tyrehtynyt ihmisten liikkumisen vähentymisen takia. Tuki tulee todella tarpeeseen ja auttaa pahimman vaiheen yli. Olen tähän mennessä nostanut itselleni palkkaa 300-1300 e kuukaudessa yrittäjän urallani, joten olen tottunut tulemaan vähällä toimeen. Yritykseen laittamani kymmenien tuhansien eurojen arvoisen rahallisen panoksen takia ei huvittaisi ajaa yritystä alas poikkeustilan vuoksi. Alalla työskennellään käytännössä yrittäjänä, joten muualle töihin meneminen myöskään ole vaihtoehto.
No kaveri, joka kyllä tietää tämän kaiken, kysyi ensimmäiseksi että mitä kivaa aion ylimääräisellä rahalla tehdä.
Jos se oli tarkoitettu vitsiksi. Aika huono vitsi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aiemmin huomannut, kuinka yrittäjät pitävät työttömiä nollina, joilta pitäisi poistaa kaikki tuet ja kuitenkin todella mielellään annatte heidän tehdä teille ilmaistyötä.
Monia työttömiä ei edes saa töihin yritykseen. Työ ei yksinkertaisesti kelpaa, mieluummin vedetään lonkkaa. Eräälle riitti tekosyyksi se, että työmatkan tiessä oli muutama mutka. Revi siitä.
Ja sinä oletat sillä perusteella, että kukaan työtön ei halua töihin? Juuri tuolla tavalla työttömät eivät saakaan töitä, kun sinun kaltaisesi yrittäjät mustamaalaavat heitä.
Synnyin yrittäjäperheeseen. Olen työskennellyt siellä itsekin. Työpaikka on erittäin pidetty ja sieltä saa hyvän palkan. Kannustan itse kaikkia työttömiä töihin. Me kohtelemme työntekijöitä hyvin.
Tuo on kuitenkin tositarina. On ihmisiä jotka eivät halua tehdä työtä, mutta tuota ei saa missään tapauksessa yleistää.
Tunnen muuten livenä erään ihmisen, joka on kymmeniä vuosia ihan tahallaan ollut elämäntapatyötön. Mitä tällaisten päässä oikein liikkuu? Osaatko selittää?
Ja itse en ole yrittäjä, olen yrittäjäperheestä. Työ kelpaa minulle. Isoisäni sanoi: työ on meidän ilomme.
Ja se pitää paikkansa.
Työ on meidän ilomme? Ihana, varmaan moni yrittäjä on tätä mieltä ja nekin työntekijät, jotka saavat tehdä sellaista työtä, josta pitää. Mutta kovin monelle työnteko on vain pakollinen paha, että voi elää kohtuullista elämää.
Luultavasti tiedän mistä puhun. Olen työskennellyt eri aloilla ennen valmistumistani, mm. myös eri yrityksissä. Kotona opetettiin työntekoon, lorvimista ei suvaittu. Olen siitä todella kiitollinen ja minulla on kova työmoraali.
Ihan rehellisesti voin kyllä sanoa, että pidän työnteosta. Ei ole tietenkään pakko uskoa, mutta ihan oikeasti pidän. Älä solvaa minua sen takia.Kun työtä on opetettu tekemään, saattaa huomata, että työn tekeminen onkin muuten ihanaa. Se on juurikin työniloa. Kiitos.
Olen eri vastaaja, mutta minä käyn töissä ihan vain siksi, koska saan siitä rahaa. Siinä ei ole mitään iloa herätä joka arkiaamu klo. 5, jotta ehtii seitsemäksi töihin. Vastaavasti kotona on vasta n. klo. 17. Työpaikalla joo on ihan mukavaa suurimmaksi osaksi viikkoa, mutta olen aina todella onnellinen vasta kun pääsen kotiin, on viikonloppu, on loma ja saa vain olla.
Mitään ihanaa omasta mielestäni (huom!) ei ole työnteossa, koska oma työni on suht raskasta, niin on fyysisesti ja henkisestikin rasittunut koko ajan. Viikonloppuna ehtii just ja just palautua, mutta jo maanantaina iltapäivällä on ihan loppu.
"Työ on meidän ilomme" pitää SINUN ja isoisäsi mielestä paikkaansa, mutta uskon, että on paljon ihmisiä jotka ovat eri mieltä, kuten minä. Työmoraalia löytyy minultakin, että en ole pois töistä kuin pakon edestä, mutta jos vain voisin, niin mieluiten jättäytyisin työnteosta kokonaan pois. MUTTA, kun rahaa tarvitaan elämiseen, niin se ei ole vaihtoehto. Lottovoittoa odotellessa...
Kiitos ja näkemiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyyteen kuuluvat myös riskit. Saathan pitää voitotkin itselläsi. Yritysten, jos ei ole aivan pieni aloitteleva yritys, tukeminen valtion pussista olisi turhaa hommaa ja sotii yrittämisen lakeja vastaan.
Jos yritys on kaatuakseen niin antaa mennä vaan. Parempaa strategiaa ja nettikauppaa seuraavalle Korona-kierrokselle uuden yrityksen kanssa.
"Saathan pitää voitotkin itselläsi." :D :D :D
Kuinka jaloa. Kenelle ne sitten pitäisi jakaa jos ei työn tekijälle?
Mehän elämme sosialismissa, joten ne pitäisi jakaa kaikille muille. Ainoastaan sosialismin kannattajat itse saavat kerätä omaisuutta, mutta ne tyhmät muut saavat jakaa rahansa pois. Perinnötkin varmaan kohta kielletään, ettei vaan väärille ihmisille pääse kertymään yhtään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjille maksetaan yritystukia joka vuosi. Suomen valtio maksaa mm. pörssiyhtiöille satoja miljoonia vuosittain. Niistä rahoista ollaan vain hiljaa. Samoin yrittäjät saavat verohuojennuksia ja verotukia.
Tämän saa korjata jos muistan väärin. Uutinen oli muutaman vuoden takaa. Miljardien yritystuet jaetaan tosi suurille yhtiöille. Artikkelissa todettiin että vain noin vajaa 12 prosenttia näistä yritystuista olisi välttämättömiä.
Nuo loput miljardit voitaisiin laittaa vanhustenhoitoon ja sairaille yms. Kyllä sitä rahaa on, mutta se menee ilm. jo muutenkin tod. hyvintoimeentuleville ihmisille, yhteiskunnan kermalle ja heidän kavereilleen.
Näin se on meidän elomme täällä.
Nythän on kaikkien mielestä hyvä tilanne. Töitä ei tarvitse tehdä ja valtio jakaa tonneja ja satasia. Emmehän me tarvitse enää mitään hiton yrittäjiä. Kaikki saavat nyt lötkötellä ja velkaa hamutaan kohta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se pitää paikkansa.
Olen eri vastaaja, mutta minä käyn töissä ihan vain siksi, koska saan siitä rahaa. Siinä ei ole mitään iloa herätä joka arkiaamu klo. 5, jotta ehtii seitsemäksi töihin. Vastaavasti kotona on vasta n. klo. 17. Työpaikalla joo on ihan mukavaa suurimmaksi osaksi viikkoa, mutta olen aina todella onnellinen vasta kun pääsen kotiin, on viikonloppu, on loma ja saa vain olla.
Mitään ihanaa omasta mielestäni (huom!) ei ole työnteossa, koska oma työni on suht raskasta, niin on fyysisesti ja henkisestikin rasittunut koko ajan. Viikonloppuna ehtii just ja just palautua, mutta jo maanantaina iltapäivällä on ihan loppu.
"Työ on meidän ilomme" pitää SINUN ja isoisäsi mielestä paikkaansa, mutta uskon, että on paljon ihmisiä jotka ovat eri mieltä, kuten minä. Työmoraalia löytyy minultakin, että en ole pois töistä kuin pakon edestä, mutta jos vain voisin, niin mieluiten jättäytyisin työnteosta kokonaan pois. MUTTA, kun rahaa tarvitaan elämiseen, niin se ei ole vaihtoehto. Lottovoittoa odotellessa...
Kiitos ja näkemiin!
Ymmärrän sinua täysin enkä tosiaankaan halua syyllistää sinua tuosta yhtään.
Vierestä seuranneena voin sanoa, että yrittäjäkään ei voi koskaan olla lomalla. Mutta teet raskasta duunia ja siitä kaikki kunnioitukseni sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on pohjalla on se suomalainen kateus. Jokaiselta löytyy jostain sukulaisista tai naapurista joku yrittäjä ja tietenkään sukulainen tai naapuri ei saa pärjätä. Suomalainen ajattelee että parempi kun menisi konkkaan vaan, sitten suomalainen on iloinen. Oikeastaan vielä parempi jos kuolisi koronaan koko tyyppi. Mutta jos käy niin että yritys jopa pärjää ja menestyy, niin sitten suomalaisella on erittäin paha olla.
'
Tiedän tosi hyvin tuon silmittömän kateuden, sain seurata vierestä. Ei voi kuin ihmetellä ihmistä joka on rehellisille yrittäjille kateellinen.
Entäs yrittäjien kateus kusisista työttömyyskorvauksista, jota työttömät saavat?
Ei yrittäjä tosiaankaan ole tuosta kateellinen. Sulla on kyllä hirveä kauna yrittäjiä kohtaan. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjille maksetaan yritystukia joka vuosi. Suomen valtio maksaa mm. pörssiyhtiöille satoja miljoonia vuosittain. Niistä rahoista ollaan vain hiljaa. Samoin yrittäjät saavat verohuojennuksia ja verotukia.
Yrittäjät saavat verohuojennuksia ja verotukia? Olisi kiva, jos avaisit vähän tarkemmin niin osaisin hakea niitä.
Nytkin toki osuu yrittäjälle, mutta kohdistuu palkansaajan työllistämiseen laskettiin tyel-maksua 2,6 prosenttiyksikköä. Vastaavasti yrittäjän YELiin ei annettu vastaavaa alennusta.
Joo ei ole näkynyt verohuojennuksia eikä -tukia. Eikö YELiin saanut nyt jonkun alennuksen, mutta sekään ei ole oikea alennus, vaan jos sen ottaa niin pitää sitten maksaa seuraavina vuosina enemmän. Itse maksoin koko vuoden YELit ennen koronaa, niin en ole sen enempää perehtynyt.
Kyllä mua ahneena ja ylimielisenä riistäjäyrittäjänä sitten naurattaa, kun yrittäjiä vihaavien palkansaajien työnantajat menee nurin. Sitten voi miettiä, kannattaisko yrityksiä sittenkin tukea. Ai niin mutta vissiin kaikki yrittäjille kateelliset onkin valtiolla töissä? Yrityksiähän suurimman osan työnantajatkin taitaa olevan - mutta suomalaisen työmoraali on sitä, että tehdään työnantajalle kiusaa ja varastetaan yrityksestä, kun ei ymmärretä, että olisi ihan oman edun mukaista, että se työnantajayritys menestyisi. Tietysti jos ajatus ei kulje sinne asti, niin eihän sille sitten mitään voi.
Suomalainen on niin kateellinen, että maksaa mieluummin satasen siitä, ettei naapuri saisi viittäkymppiä.
Yrittäjänä kuulee kaikenlaista ihmeellistä paskaa - tyyliin että sähän voit tehdä mitä huvittaa ja pitää lomaa vähän väliä, kun oot yrittäjä. Ja maksella kaiken firman tililtä. Ai? Kukas ne työt sitten tekee? Olisko se yrittäjä, joka tekee todella pitkää päivää vuosikaudet saadakseen firman pyörimään ja kehittymään?
Pahimmat palkansaajat on sitä mieltä, että heille pitäis maksaa kolmen tonnin kuukausipalkkaa siitä hyvästä, että vaivautuvat nousemaan sängystä ja menevät työpaikalle vaan pilaamaan ilmapiiriä ja väistelemään vastuuta. Mutta yrittäjälle ei saa antaa yhtään mitään, vaikka työmäärä ja -motivaatio on vähän toista luokkaa.
Minulle soitti kerran eräs henkilö pariin otteeseen. Oli kovasti halukas tulemaan ilmaiseen työharjotteluun. Tein erittäin selväksi, että voidakseni ottaa hänet, hänen pitää myös oikeasti tehdä työtä, etenkin kun yrityksessä on harjoittelun aikaan vuosittainen kiiresesonki. Ei kuulemma ole mikään ongelma ja on tehnyt vastaavaa työtä aiemminkin, kunnes siirtyi eri alalle joiksikin vuosiksi. Keskusteltiin asista pariin otteeseen.
Vuokrasin hänelle työtilan, ostin kalusteet ja koneen ja ajattelin, että voisin työllistää hänet harjoittelun jälkeen, mikäli kaikki menisi hyvin.
No ei mennyt. Sen kaksi viikkoa meni hyvin, kun opetin ja näytin hänelle kaiken ja hän vain istui vieressä ja imi tietoa. Kun olisi pitänyt siirtyä töihin, alkoivat poissaolot ja selitykset. Asiasta keskusteltiin pariin otteeseen ja siinä vaiheessa, kun hän sanoi että mitä minä valitan siitä, että joudun tekemään valtavasti ylitöitä, koska olen yrittäjä, hän sai lähteä. Annoin ne hänelle varatut työt toiselle yrittäjälle alihankintana kuten olisin tehnyt ilman häntä muutenkin. Ja minun kannaltani kaikki sujui mainiosti.
Harjoittelijaa ei voi käyttää ilmaistyöntekijänä. Jos nuo työtehtävät olivat ainoastaan hänen harteillaan ja eivät hoituneet ilman häntä, sinä toimit väärin.
Vierailija kirjoitti:
Valitset ehkä tahallasi ne negatiiviset mielipiteet sieltä. Olen itsekin sitä mieltä, että matkailua ja montaa muuta asiaa tulisi vähentää luonnon takia. Kampaajia, ravintoloita, ompelijoita voisi kyllä tukea.
Jos minä saisin päättää asioista niin koko ihmiskunta menisi minimikulutukseen luonnon säästämistä varten ja resurssit laitettaisiin avaruusohjelmiin ja Marssin terraformaukseen.
Muistathan myös lopettaa matkustamisen mm. lentokoneella? En antaisi rahaa tuollaisiin. Ei voi varmasti tietää miten tuokin kaikki vaikuttaa luonnon tasapainoon, viittaan avaruusohjelmiin yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on pohjalla on se suomalainen kateus. Jokaiselta löytyy jostain sukulaisista tai naapurista joku yrittäjä ja tietenkään sukulainen tai naapuri ei saa pärjätä. Suomalainen ajattelee että parempi kun menisi konkkaan vaan, sitten suomalainen on iloinen. Oikeastaan vielä parempi jos kuolisi koronaan koko tyyppi. Mutta jos käy niin että yritys jopa pärjää ja menestyy, niin sitten suomalaisella on erittäin paha olla.
'
Tiedän tosi hyvin tuon silmittömän kateuden, sain seurata vierestä. Ei voi kuin ihmetellä ihmistä joka on rehellisille yrittäjille kateellinen.
Entäs yrittäjien kateus kusisista työttömyyskorvauksista, jota työttömät saavat?
Ei yrittäjä tosiaankaan ole tuosta kateellinen. Sulla on kyllä hirveä kauna yrittäjiä kohtaan. Miksi?
Miksi sitten valittavat niistä tuista? Ei ole kaunaa. Näillä kauteudesta hölöttäjillä näyttää itsellään olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se taas nähtiin minkälaisia ovat suomalaiset yrittäjät. Vielä joulukuussa yrittäjtä huusivat että se on vain laiskuutta jos pärjää ja kaikki tuet piätisi poistaa. Maaliskuussa sitten huudettiin yhteiskunan tukia lieventämään koronan aiheuttamia tappioita. Toki tätä ennen oli jo lopetettu palkan maksaminen omille työntekijöille.
Kapitalista sosialistiksi silmänräpäyksessä.
Suomessa on 170 000 yksinyrittäjää, joista merkittävä osa tienaa alle 1000 euroa kuukaudessa. Ettehän unohda heitä yrittäjävihaa lietsoessanne.
Yrittäjä valitsee yleensä itse paljonko maksaa palkkaa itselleen. Toiminimessä asia on aika eri, kun palkka nostetaan omina ottoina ja verot maksetaan yrityksestä pelkästään, mutta moni pitää YEL-rajan alhaisena vain siksi, että pitäisi maksut pienenä. Esimieheni maksaa itselleen 1200 euroa kuussa, mutta osinkoina itselleen ja vaimolleen, joka on myös osakas, moninkertaisesti.
Rikkaiden rahat ja omaisuus pitäisi jakaa 4-5 vuoden välein kansalle, jottei kukaan pääse yleetömästi rikastumaan.
Minusta yrityksiä on järkevä tukea nyt. Mutta itseäni oksettaa kun kuuntelin töissä pomon esitystä että nyt pitäisi ruveta tekemään korona tukihakemusta. Edellisen päivän palaverissa oli juuri kertonut ettei korona ole näkynyt vielä mitenkään kyseisen yrityksen toiminnassa. Mutta kyllä ilmainen 100 000 kelpaa. Sillä voisi maksaa sen kehitysprojektin joka tehtäisiin muutenkin. Jäisi omistajalle sitten tuo 100 000 enemmän voittoa (iso yritys joka tekee hyvää tulosta muutenkin). No tuota viimeistä lausetta ei sanonut tietenkään ääneen.
Tuet pitäisi jakaa huolella eikä summassa roiskimalla niille jotka ahneimpina ovat sitä huutamassa
- rahaa on rajallisesti joten ei sellaisille jotka eivät sitä oikeasti tarvi
- jos rahaa jaetaan summassa osalle yrityksiä niin se vääristää kilpailua esim kaksi samanlaista yritystä ja toinen saa 100 000 rahaa ilmaiseksi niin koeta siinä sitten kilpailla reilusti sen kanssa
- se että joku haluaa rahaa ei tarkoita että kannattaa automaattisesti antaa, takaisinperintä työllistää monia ja huijareilta ei rahoja saa takaisin vaikka todettaisiin että aiheetta maksettu
-jos yritys on muutenkin konkurssin partaalla kannattaako maksaa tukea jos ei olekuitenkaan mahdollisuuksia selvitä jatkossa?
Tukien jakaminen on todella hankalaa tehdä reilusti. Ei käy kateeksi päättäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se taas nähtiin minkälaisia ovat suomalaiset yrittäjät. Vielä joulukuussa yrittäjtä huusivat että se on vain laiskuutta jos pärjää ja kaikki tuet piätisi poistaa. Maaliskuussa sitten huudettiin yhteiskunan tukia lieventämään koronan aiheuttamia tappioita. Toki tätä ennen oli jo lopetettu palkan maksaminen omille työntekijöille.
Kapitalista sosialistiksi silmänräpäyksessä.
Suomessa on 170 000 yksinyrittäjää, joista merkittävä osa tienaa alle 1000 euroa kuukaudessa. Ettehän unohda heitä yrittäjävihaa lietsoessanne.
Yrittäjä valitsee yleensä itse paljonko maksaa palkkaa itselleen. Toiminimessä asia on aika eri, kun palkka nostetaan omina ottoina ja verot maksetaan yrityksestä pelkästään, mutta moni pitää YEL-rajan alhaisena vain siksi, että pitäisi maksut pienenä. Esimieheni maksaa itselleen 1200 euroa kuussa, mutta osinkoina itselleen ja vaimolleen, joka on myös osakas, moninkertaisesti.
Eiköhän suurin osa noista 170 000 yksinyrittäjästä, joista merkittävä osa tienaa alle 1000 euroa kuukaudessa ole juurikin toiminimiyrittäjiä. Toiminimellä yrityksemme viivan alle jäävä summa on tulomme, josta maksamme tuloveron. Siirrämme rahaa sitten yrityksen tililtä henkilökohtaiselle tilille tai emme, sillä ei ole merkitystä. Ja siis ne tulot ovat todellakin merkittävällä osalla tuon alle 1000€/kk.
Onneksi korona ei ole vaikuttanut oman yritykseni toimintaan, enkä tietenkään siksi hae tai saisi tukia. Kuluni ovat pienet, en omista autoa ja asun vuokralla, joten pärjään hyvin noin 1300 euron kuukausittaisilla tuloillani. Tuo oli siis viime vuoden tulos ja toivon vastaavanlaista tälle vuodelle. Elätän yritystoiminnalla itseni, se on minulle tärkeintä.
Olen itse yrittäjä. Mene aloittaja töihin. Ai ei kiinnosta? Kyllä yrittäjänä paljon mukavampi olla, vaikka tienaisi palkansaajaa vähemmän.
Miksi veronmaksajien pitää maksaa yrittäjille tukea rahana. Yrittäjä, mitä jos kantaisit vastuusi. Olet itse alkanut yrittäjäksi. Ole nyt yrittäjä hyvinä ja pahoina päivinä. Yrittäjä, olet haukkumassa työttömiä hyvinä aikoina ja olet ahne kapitalisti. Mites nyt sitten, miksi meidän veronmaksajien pitäisi olla huolissaan tilanteestasi. Myy omaisuuttasi, niin täällä muutkin joutuvat tekemään kun paha päivä yllättää. Emme mekään saa mitään koronatukia. Valtion tulisi maksaa sitten koko kansalle koronatukea vaikka nyt 10 000 eur per asukas, eikös tämä olisi kohtuullista. Kaikki saisivat jotain, kyllä se korona iskee myös sellaisiin jotka eivät ole yrittäjiä. Yrittäjä vinkuu vaikeina päivinä, hyvinä päivinä ei sitten mitään kunhan porskuttaa tilit täynnä rahaa. Aika kaksinaismoralistista.
Olen palvelualan yksityisyrittäjä. Jatkoin työntekoa koronakriisin aljaessa, en laittanut ovea säppiin ja mennyt kotiin odottamaan konkurssia. Yrittämisen ideahan on ottaa vastaan, mitä tulema pitää. Ei putiikkia laiteta kiinni heti paniikissa, kun joku tuntematon uhka vaanii. En ikimaailmassa antaisi heti periksi. Toisinaan olen toimettomana kotona, ja kiireaikana paahdan töitä pitkiä putkia. Jos haluaisin pelata koronatuen itselleni, vetäisin listat kiinni kolmeksi viikoksi, lomailisin ja saisin vielä 2000€ lomarahaa, jotka maksetaan verovaroista. Liikevaihtoni tippuisi 30%, ja koska yritykseni on voittoa tekevä, saisin koronatuen. Moraalini ei vain anna periksi. Kaikki tuet veke, ja töihin siitä yrittäjät!
"Saathan pitää voitotkin itselläsi." :D :D :D
Kuinka jaloa. Kenelle ne sitten pitäisi jakaa jos ei työn tekijälle?