Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun lapsuudenystäväsi perheen tapaa/käytäntöä ihmettelit?

Vierailija
02.05.2020 |

Yhden ystävän luona ei saanut kiittää ruuasta, sillä ruuan valmistanut mummu olisi nolostunut. Tämä oli mielestäni melko erikoista.

Kommentit (730)

Vierailija
21/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän kotona oli supersiistiä ja perjantaisin aina siivouspäivä. Perheen äiti oli aina huonolla tuulella ja suorastaan vihainen kaikille ja hän raivosiivosi siellä. En tykännyt käydä, koska se äiti oli pelottava. Meillä siivottiin kyllä, mutta oli rentoa ja vanhemmat hyvällä tuulella.

Vierailija
22/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekanakin mentiin koulun jälkeen jääkaapille hakemaan välipalaa mut jääkaapista löytyi vain mikrohampurilaisia ja leipä tarpeet. Otettiin leivät niin perheen äiti tuli pistämään jääkaapin ovessa olevan lapsilukon lukkoon joka oli niin korkealla ettei siihen yltänyt. Nuorin lapsi oli siis 9 eikä mikään taapero. Paria tuntia myöhemmin tuli kutsu syömään ja äiti olikin vain ottanut esille kasan näitä mikrohampurikaisia joita jokainen itse lämmitti ja söi. No tässä vaiheessa vielä mietin et ehkä tämä on vain poikkeus mut ku jatkossa kävin nii sama juttu joka kerta. Lapset sai syödäkseen vain leipää ja mikrohampurilaista.

Kerran tämä kaveri pääsi meille ha oli ihmeissää ku oli välipala vaihtoehtoja iha hedelmästä jogurttiin. Muroja ei ollut koskaan syönyt joten halusi maistaa. Ruuaksi isä teki kalakeiton ja kaveri ihmetteli et tehdäänkö kotonakin ruokaa. Hän luuli et vain koulussa on semmosta ruokaa. Hän alkoi tämän jälkeen käymään meillä paljon ja isä mielellää ruokki kaverinki

Mukava isä sulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveria kuritettiin ruumiillisesti, vaikka ne oli ihan sellainen normaalin oloinen kiva perhe ja ystävä oli ihan tavallinen kiva ja kiltti tyttö (kuten minäkin, heh-heh). Tuntui epäreilulta, kun oltiin yhdessä tehty jotain esim. oltiin lähdetty luvatta johonkin pidemmällä ja unohdettiin kotiintuloaika. Minua ehkä vähän toruttiin, mutta kaveri sai rangaistukseksi remmistä. :(

Vierailija
24/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini sai lapsena usein ihmeellisiä "näpäytyslahjoja" Päällimmäisenä jäi mieleen hänen 6v synttärinsä. Oli kovasti toivonut Baby Bornia. Olin hänen luonaan kun hän avasi lahjansa. Olohuoneen lattialla oli Baby Bornin laatikko ja ystävä säntäsi onnesta soikeana avaamaan. Laatikossa oli sukat. Ystävä alkoi lohduttomana itkemään, kun hänen äitinsä tuli siihen ylimielinen virne naamallaan "Muistatkos sinä kun silloin jouluna söit siskosi kalenterista sen yhden suklaan omaan suuhun, tältä siskostakin tuntui silloin" ja elettiin tuolloin huhtikuuta. Nukke oli annettu pikkusiskolle sen sijaan ja kaveria oli jyrkästi kielletty koskemasta siihen. Minun kävi ihan kauheasti sääliksi kaveria ja annoin hänen aina luonani leikkiä omallani :(

Sairasta, oikeesti!

Vierailija
25/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpypyyhkeet säilytettiin omissa huoneissa vaatekaapissa. Eli illalla suihkuun mennessä otettiin pyyhe mukaan, suihkun jälkeen vietiin se kylppäriin kuivumaan ja aamulla viikattiin omaan vaatekaappiin, mistä se taas illalla otettiin käyttöön. Joskus yökylässä ollessa ihmettelin tätä, kun meillä pyyhkeet roikkui naulakossa kylppärin seinällä.

Vierailija
26/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin luona lapset saivat maalata makuuhuoneensa seinään vapaasti mitä halusivat. Perheen äiti selitti, että sitten kun seinä on maalattu täyteen, sen voi maalata uudelleen valkoiseksi ja lapset saavat aloittaa alusta. Se oli minusta ihan uskomatonta ja hienoa.

Vierailija
27/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että lapset sai rahaa siivoamisesta. Tai että vanhemmat siivosivat kaiken kouluikäisen lapsen jäljiltä.

Vierailija
28/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että äiti toi vielä 17-vuotiaalle lapselleenkin tarjottimella aamupalan sänkyyn :D

Vierailija
29/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran yhden kaverini luona 90- luvun alussa. Tiesin etukäteen että kaverilla ei ollut kovin helppoa, asuivat iso perhe kunnan kerrostalossa. Oli shokki huomata olot siellä; 4 pientä sisarusta, masentuneen oloinen äiti ja kännissä mölisevä isä, joka haukkui meitä huoriksi. Oli kiire päästä äkkiä pois sieltä. Sen kerran jälkeen olen suhtautunut hyvin myötätuntoisesti tähän kaveriin. Tuli paha olo siitä että lasten tarvitsee asua tuommoisessa paikassa.

Vierailija
30/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveria kuritettiin ruumiillisesti, vaikka ne oli ihan sellainen normaalin oloinen kiva perhe ja ystävä oli ihan tavallinen kiva ja kiltti tyttö (kuten minäkin, heh-heh). Tuntui epäreilulta, kun oltiin yhdessä tehty jotain esim. oltiin lähdetty luvatta johonkin pidemmällä ja unohdettiin kotiintuloaika. Minua ehkä vähän toruttiin, mutta kaveri sai rangaistukseksi remmistä. :(

Minun ystävällä sama. Outoa oli se, että vaikka oli jo 90-lukua, niin omat vanhempani eivät mitenkään erityisemmin paheksuneet, asia ohitettiin vaan, että eri perheissä on eri käytännöt.

Vierailija
31/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ystävällä sama. Outoa oli se, että vaikka oli jo 90-lukua, niin omat vanhempani eivät mitenkään erityisemmin paheksuneet, asia ohitettiin vaan, että eri perheissä on eri käytännöt.

Kynnys lasuiluun taisi olla aika iso 90-luvulla. Ja toisaalta remmin käyttö ei välttämättä tarkoittanut mitään verille ruoskintaa. Omalla kohdalla se oli käytännössä sitä, että ensin tuli saarna tai siis keskustelu, ehkä sanoittaminen nykyisillä termeillä, ja sen jälkeen housut alas ja ehkä 5 kertaa vyöllä. Sattui joo, mutta ei mikään maailmanloppu.

Vierailija
32/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että äiti toi vielä 17-vuotiaalle lapselleenkin tarjottimella aamupalan sänkyyn :D

Tätä voi kutsua jo palveluksi!

Vierailija
33/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä voi kutsua jo palveluksi!

Room service.

Vierailija
34/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin äiti oli diakoni ja isä juoppo, perheessä 5 lasta. Ihan kiva perhe, mutta heillä haisi eltaantunut rasva ja hiki. Leikittiin mieluummin pihalla.

Vierailija
35/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin epäreilua, jos kaverisi tiesi, mitä myöhästymisestä seuraisi ja myöhästyi silti? Epäreilua olisi ollut, jos kuritettaisiin ilman syytä, tai jos ei seuraisi mitään rangaistusta, vaikka sellaisella olisi uhattu.

Vierailija
36/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin epäreilua, jos kaverisi tiesi, mitä myöhästymisestä seuraisi ja myöhästyi silti? Epäreilua olisi ollut, jos kuritettaisiin ilman syytä, tai jos ei seuraisi mitään rangaistusta, vaikka sellaisella olisi uhattu.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta on se. Lapsilta unohtuvat tuollaiset asiat, eivätkä aikuisetkaan aina niin täsmällisiä ole. En oikein usko, että susta tuntuisi reilulta, jos sua lyötäisiin aina, kun mokaat. Vai hyväksyisitkö sen, että pomo lyö sua, jos töppäät? Ja ennen kaikkea, mitä se väkivalta opettaa? Eihän se näköjään tuolle mainitulle tytöllekään opettanut mitään, kun hän saattoi silti unohtaa.

Vierailija
37/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolle vastasit, mutta on se. Lapsilta unohtuvat tuollaiset asiat, eivätkä aikuisetkaan aina niin täsmällisiä ole. En oikein usko, että susta tuntuisi reilulta, jos sua lyötäisiin aina, kun mokaat. Vai hyväksyisitkö sen, että pomo lyö sua, jos töppäät? Ja ennen kaikkea, mitä se väkivalta opettaa? Eihän se näköjään tuolle mainitulle tytöllekään opettanut mitään, kun hän saattoi silti unohtaa.

Mutta jos siihen aikaan siinä perheessä oli käytäntö, että tottelemattomuudesta seuraa kuritus, niin olisi ollut epäjohdonmukaista, jos kuritukselta olisi välttynyt sillä perusteella, että lapsen kaveri saa samasta asiasta eri rangaistuksen. Ei se ole epäreilua, että saa sen rangaistuksen, jolla on uhattukin.

Vierailija
38/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini perheessä oli perheillallinen joka päivä tiettyyn aikaan. Siitä ei saanut ikinä luistaa millään tekosyyllä. Vielä täysi-ikäisyyden jälkeenkin tätä tapaa noudatettiin.

Jos olit jossain, tulit tähän kellon aikaan mennessä kotiin syömään. Jos vietit kaverilla aikaa, tulit käymään kotona syömässä ja lähdit takaisin. Jos koulu loppui myöhään, tulit kiireellä kotiin.

Vierailija
39/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos siihen aikaan siinä perheessä oli käytäntö, että tottelemattomuudesta seuraa kuritus, niin olisi ollut epäjohdonmukaista, jos kuritukselta olisi välttynyt sillä perusteella, että lapsen kaveri saa samasta asiasta eri rangaistuksen. Ei se ole epäreilua, että saa sen rangaistuksen, jolla on uhattukin.

Ei se lyöminen ole sen hyväksyttävämpää sillä varjolla, että se on johdonmukaista. Se oli 90-luvullakin rikos. Enkä edelleen usko, että olis susta siistiä, jos pomos vetäis sua turpaan, kun mokaat, vaikka se olisi sitten johdonmukaista ja aina sama rangaistus.

Vierailija
40/730 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai selkäsaunoja milloin mistäkin kuten siitä että pyörän kumi puhkesi tai maitolasi kaatui. Siis vahingoista seurasi tuollaisia rangaistuksia. Syy oli kuulemma, että oppii huolelliseksi. Huonoista koetuloksista taas ei saanut ruokaa ennen seuravaa päivää ja kerran kun noin kävi, syötin kaveripololle salaa meillä voileipiä ja keksejä. Vanhempansa kai pitivät itseään ihan huippukasvattajina mutta tulos oli se että kaverista tuli säikky, arka, ylivarovainen ja masentunut.