Rasittaako teitäkin iltarutiinit, suihkussa käynti, hampaiden ja ihon hoito?
Mun täytyy useimpina iltoina vetää ne läpi ihan siinä ja siinä, että viitsin. Ihon puhdistus, yövoide, hampaat, hammaslanka, suihku, rasvaus... illasta toiseen sitä samaa.
Tekis mieli mennä peseytymättä nukkumaan, riisua vaan vaatteet, laittaa yöpaita ja mennä sänkyyn. No, en tee sitä, mutta itsensä hoitaminen iltaisin on todella rasite.
Mitäs te muut? Ei ongelmaa 365 iltana vuodessa suihkutella, voidella, hoitaa itseänne?
Kommentit (423)
hammashoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valkaisen hampaat vielä aktiivihiilellä.
Ja sitten ihmettelet miksi hampaat tulevaisuudessa reikiintyvät, paikat ei pysy ja ihan lohkeilevat. Aktiivihiili imee kaikki kivennäisaineet yms. hampaista sen tummuuden ohella. Mutta kunhan on kivaa nyt, eiks je ;)
Aijaa, mistäs olet tällaista keksinyt? :)
Vierailija kirjoitti:
Toki jos ois tukka mikä kuivuu heti, mutta mulla on tosi paksut hiukset, jos ne on vähänki kosteat kun laittaa ponnarille niihin jää ruma taitos kun ponnarin ottaa irti. Ja korostan vielä tuota et jos aina käy illalla, hiukset on ihan yhtä pitkään puhtaat kun niillä jotka käy aina aamulla! Ja tosiaan jos herätys on 4:45 niin en todellakaan tunnissa ehdi vielä käydä suihkussa ja tuota tukkarumbaa aloittaa, tunnissa syön unisena ja heräilen, aamutoimet, vessassa, meikki, töihin. 5:55 ovesta ulos. Ei aamusuihkua kiitos
Miten saat menemän aikaa yli tunnin? Minä olen puoli tuntia herääämisestä jo töissä ja työmatkaan menee liki 10min. Mullakin on paksut hiukset, mutta en pese niitä kuin kerran viikossa, joskus kahdesti, eikä siinäkään mene aikaa kuin muutama minuutti enemmän kuin normaalisti suihkussa menee se n. 3min. Enkä tietenkään laita niitä ponnarille, vaan annan kuivua vapaasti. Pitkään kestää että ne kuivaa, mutta mitä sitten, siinäpä ne on päässä samalla tavalla vaikka olisivat kosteat.
Jos syö iltapalan vaikka puol kasi, voi pestä hampaat kasin ja puol ysin välillä. Sit saa vielä tuijotella telkkuu tai läppäriä yms. monta tuntia ja mennä sit suoraan nukkuun. Älkää syökö myöhään niin ehtii pestä hampaat ennen väsymistä!
En todellakaan jaksa tehdä illalla muuta kuin pestä hampaat, laittaa nutturan pään päälle ettei tukka ole yöllä edessä, ja vaihtaa yöpaidan. Tai vaikka jaksaisin, niin ei huvita. Varsinkaan suihkussa en illalla käy, koska sitten on hiukset märät ja ne pitäisi kuivata. En puhdistele ihoa päivittäin koska siitä ei olisi mitään jäljellä.
Oikeastaan inhoan suihkussakäymistä niin paljon että lämmitän 90% kerroista saunan. Ihoni vaatii puhdistuakseen, MUTTA kosteuden säilyttääkseen(muuten iho tippuu hilseillen jo pari tuntia pesusta) kaurahiutale/oliiviöljypesun, ja se paitsi sotkee ihan perkkeleesti, on myös muutoin rasittavaa, koska öljyn pitää antaa imeytyä rauhasa, ja tuon ajan istun mieluummin lämpimässä saunassa kuin pöntönkannella odotellen. Muualle on turha mennä koska tökötti sotkee joka paikan tippuessaan ja valuessaan.
Vierailija kirjoitti:
hammashoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valkaisen hampaat vielä aktiivihiilellä.
Ja sitten ihmettelet miksi hampaat tulevaisuudessa reikiintyvät, paikat ei pysy ja ihan lohkeilevat. Aktiivihiili imee kaikki kivennäisaineet yms. hampaista sen tummuuden ohella. Mutta kunhan on kivaa nyt, eiks je ;)
Aijaa, mistäs olet tällaista keksinyt? :)
En ole toi hoitsu mut, ymmärtäähän ton jo maalaisjärjelläkin, mutta tässä:
https://www.huffpost.com/entry/negative-effects-of-charcoal-toothpaste_…
Ei. Saunon joka ilta. Päivän paras hetki. Ihana tunne mennä puhtaana nukkumaan.
Enpä ole ajatellut ilta- tai sen puoleen aamurutiinienkaan olevan rasittavia.
Aamulla käyn suihkussa, pesen hiukset, keitän kahvia, rasvaan koko kropan, meikkaan kahvia juodessa, pukeudun, kuivaan ja suoristan/kiharran hiukset, pesen hampaat ja lähden töihin (normaaliaikana).
Iltaisin käyn pikasuihkussa, puhdistan kasvot, laitan seerumia ja rasvaa, pesen ja lankaan hampaat, vaihdan kauniit yökkärit ja käyn tyytyväisenä nukkumaan.
En tiedä miksi itsestään huolehtiminen on joillekuille rasittavaa... Itselleni ei ole :).
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ IHMEEN ILTASUIHKU?
siis ootteks te jossain öljynporauslautalla kaikki töissä kun iin likaannutte joka ikinen päivä? itse käyn suihkussa sillon kun jaksan, ehkä 2-3 pv välein, alapesu tietty joka päivä. OUTOJA PAKKORITUAALEJA joillain!
mitään muuta en tee iltaisin kun pesen hampaat. Joskus en sitäkään.
Paitsi jos oon urheillut, niin pesen naamasta ja yläkropasta hikeä pois. siinä se.
No, jos meikkiä käyttäisin niin tietysti sen pesisin pois, mutta kun en käytä yksin ollessani.
Naamaa en oo pessy kun aamuisin moniin vuosiin, ei oo mitään eroa ollu. Paitsi jos on meikkiä ollu.
Hampaita en langannut ikinä, ennenkuin viime vuosina, sekin harvoin.
No, en ole ölynporauslautalla töissä vaikka joka ILTA suihkussa käynkin. Työskentelen sairaanhoitajana enkä tiedä mitään oksettavampaa kuin ajatus siitä, että menisin kaikkine työpäivän aikana tulleiden p*skojen kanssa puhtaaseen sänkyyn peseytymättä. Hyi saakeli. Eli kyllä, joka ilta täytyy käydä suihkussa.
Tästä samaisesta asiasta tuli mieleeni, että itse en taas voi millään muotoa ymmärtää ihmisiä, jotka käyvät aamuisin suihkussa ja laittavat esim. tukkaansa jos mitä tököttiä, ja tulevat illalla sänkyyn saman tukan kanssa vain voidakseen pestä sen taas aamulla. Todella epäloogista, tyynyliinahan on tällä tavalla jatkuvasti likainen hiustuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Voi lapset rakkaat. Mihin tämä on mennyt? Odottakaahan, kun teillä on lapsia. Tiedätte silloin, mitä on rasittavat iltarutiinit. Ne kestää iltapaloineen, pesuineen ja nukuttamisineen vähintään tunnin. Eikä monessa perheessä tunti riitä alkuunkaan, varsinkin jos on useita alle kouluikäisiä lapsia. Joidenkin lasten nukuttaminen vanhemmista riippumattomista syistä voi itsessään jo kestää tunnin. Sitten on vielä ne omat iltatoimet päälle, jos jaksat ne vielä tehdä. Iltarutiinit vievät lapsiperheissä suuren osan yhteisestä vapaa-ajasta. Sitä ennen on juuri selvitty illallisrutiineista. Lasten kanssa elämä on suurimmaksi osaksi erilaisia rutiineja. Ne ovat tärkeitä, perusturvallisuutta tuovia kasvatustilanteita, vuorovaikutusta ja yhdessäoloa. Nyt olis korkea aika sellaiselle, jolle jo pelkkä oma iltarutiini tuntuu hankalalta, vain opetella pitämään siitä. Muuten ette kyllä selviä kovin hyvin rutiineista lasten kanssa.
Mitkä helkkarin "rakkaat lapset"? Mä olen 52v ja olen lasten ohella hoitanut kyllä omatkin iltarutiinini melkein samoin kuin ap luetteli, vähän kevyemmin kyllä (ei sheivaamisia päivittäin). Olipa niin ärsyttävä ja ylenkatseellinen kommentti.
Rasittaa jos jää liian myöhäiseksi. Juju on siinä että kaiken tekee ajoissa, ennenkuin alkaa nukuttaa, ettei vaan tarvi siinä vaiheessa raahautua kylppäriin.
Siis alkuillasta jo meikit yms. pesuun, ei juuri ennen nukkumaanmenoa.
Mä käyn iltapesulla heti iltapalan jälkeen. Ei tulis mitään jos kävisin vasta just ennen kun meen nukkumaan, en siinä vaiheessa enää jaksaisi.
Suihkussa käynti on aika rasittavaa ja aikaa vievää. Tai siis ei se suihku sinällään, vaan se että saa hiukset kuivaksi. Mulla on todella paksut hiukset, joten niiden kuivaus ei ihan hetkessä suju ja joutuu odottelemaan ainakin tunnin suihkun jälkeen että niitä voi alkaa kuivaileen. Eli jos menen seiskalta suihkuun niin olen "valmis" puoli yhdeksän aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tekis mieli mennä peseytymättä nukkumaan, riisua vaan vaatteet, laittaa yöpaita ja mennä sänkyyn.
Sinähän viitseliäs olet kun vaatteetkin vaihdat.
Minun tekee mieleni mennä sänkyyn niissä vaatteissa joissa olen.
Hampaiden pesu tuntuu kovin vaivalloiselta.
Nuorena tykkäsin läträtä niiden voiteiden kanssa, olen 34. En viitsisi tehdä enää mitään. Hampaat pesen, tosin aamulla sekin saattaa venähtää myöhemmäksi kuin normaaleina työaamuina. Pitäisi alottaa hommat ajoissa. Saunominen on ihan kivaa mutta nykyään olen laiska myös pesemään hiuksia, enkä sitä joka kerta teekään. Tein aiemmin hoitotyötä niin sairaalapäivien jälkeen oli kyllä pakko peseytyä, olo oli niin likainen.
Pesen hampaat tv:n elokuvia katsoessani, käyn vaan huuhtelemassa äkkiä suun lavuaarissa. Tahnaa ei tarvitse ohjeiden mukaan laittaa kuin pikkurillinpään verran. Samoin kasvot "pesen" siihen tarkoitukseen olevalla kasvoliinalla - ja katson edelleen elokuvaa sohvalla lojuen. Tässä yhteydessä myös laitan kasvorasvan naamaani. Yöpuvun puen päälle edelleen sohvalla istuen ja elokuvaa katsoen. Viikkaan samalla nättiin pinoon päivävaatteet seuraavaa päivää varten. Suihkussa käyn heti kun olen tullut hikisenä vaikkapa pyörälenkiltä.
Elokuvia katsellen juon myös iltateeni, parsin sukkia, teen yksinkertaista käsityötä, puhun joskus puhelimessa yms. Nämä onnistuvat, kun lapsi ei asu enää kotona. Joka tapauksessa yhdistän näin viihteen ja pakolliset toimet. Väsyneenä sitten hipsin sänkyyni. Elokuvia ja ajankohtaisia ohjelmia on kyllä tullut katsottua.
En koe, että nuo kaikki on pakollisia. Hampaiden pesu ja lankaus joo ja suihku kerran päivässä. Muut teen silloin kun jaksan. Ja ei, en näytä silti riihen seinästä reväistyltä. Viimeksi kosmetologilla 1/2 vuotta sitten käydessäni sain palautetta, että mulla on harvinaisen virheetön iho.
Kyllä se joskus ärsyttää, varsinkin väsyneenä. Toisinaan taas on kiva hoitaa ja hemmotella itseään, riippuu ihan illasta. Mun iltarutiineihin ei kuulu suihku, vaan käyn suihkussa aamuisin piristyäkseni nopeammin. Iltaisin pesen kasvot huolellisesti, teen mahdollisen kuorinnan (pari kertaa viikossa) ja levitän kosteusvoidetta. Pesen hampaat ja that’s it. Kerran viikossa kasvonaamio.
En pysty menemään nukkumaan ilman hammaspesua. No ehkä joskus umpikännissä nuorempana sammuin ilman hampaiden harjausta.