Mitkä poikkeusajan tavoista jäänevät sinulla pysyviksi?
Itsellä ei tarvetta enää mennä salille, korvaavat laitteet kotona.
Kommentit (63)
Helppo tässä vaiheessa sanoa mikä muuttuu tai ei muutu, kun arki palaa. Koronasta huolimatta olen tehnyt ja teen vielä muutoksia, sillä työni vaihtuu hyvin erilaiseksi aiempaan verrattuna ja siksi täytyy tehdä hankintoja. Olen aiemmin suosinut kotimaista ruokaa ja aion jatkossakin. Ehkä kiinnitän aiempaa enemmän huomiota ruuan alkuperään. Jatkossa aion myös mahdollisuuksien mukaan suosia kotimaista alkuperää olevia vaatteita. Nyt koronan aikaan olen tilannut laadukkaita ja kestäviä vaatteita enkä aio pitkään aikaan hankkia kuin sukkia ja alusvaatteita.
Aiemmin nautin ravintoloissa käymisestä, mutta nyt olen enemmän tehnyt ruokaa kotona. Ehkä jatkossa tilaan ennemmin ruokaa kotiin kuin aiemmin emmekä käy ravintoloissa. Kahviloitakaan en ole kaivannut, mutta aion lähileipomosta edelleen hankkia silloin tällöin herkkuja kotiin. Irtokarkkeja ostin aiemmin viikottain, mutta nyt luonnollisesti ne on jääneet pois. Aion palata irtokarkkien syöjäksi heti, kun tuntuu turvalliselta ostaa niitä.
No tämä ei ole mulla vielä käytössä mutta haluan alkaa pitää maskia. Silloin kun ilmassa on paljon pölyä tai itse liikun ihmistenilmoilla räkäisenä jne.
Eikä sellaista kirurginmaskia vaan kankaista, mustaa tai jotain kivan kuosista. Olen Japanissa niitä ihastellut ja harmitellut kun Suomessa katsottaisiin kieroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotijooga youtube-videoiden johdolla. Paljon mukavampaa, kun työpaikan epäviihtyisässä ja vetoisassa jumppasalissa. Kotona on hyvät äänentoistolaitteet, johon laitan valitsemani rentoutusmusiikin taustalle, sytytän kynttilän lyhtyyn ja minulla on itse tehdyt zafu ja bolsteri apuvälineinä.
Joogaaja saa tyhjentyneeseen henkeensä riivaajia. Jooga on ihan oikeasti itämaista uskontoa, buddhalaisuutta, jossa palvotaan demoneja.
Demonit ovat ihan oikeasti satua. Millaisessa mielipuolisessa maailmassa sinä oikelin elät?
Parissa vuodessa ehtii muuttua paljon, katsotaan sitten keväällä 22.
Koronan aikana me ollaan järkeistetty perheen rahan käyttöä ja tehty säästösuunnitelma. Ostettu ruokaa vähemmän ja harkitsevaisemmin kuin ennen. Toivon että jaksetaan pitäytyä tässä suunnitelmassa.
Etätyön tekeminen on ollut mahdollista aikaisemminkin mutta etätyöntekemisessä on ollut turhia sääntöjä. Toivon että nyt ne rajoitteet todetaan tarpettomiksi ja etätyöntekeminen on jatkossa vapaampaa. Olen kyllä luottavainen tämän suhteen.
Tuskin maksan enää ryhmäliikunnasta. Kuntopiirit, pilates ja jooga onnistuu aivan yhtä hyvin kotosalla omassa rauhassa youtube-videoiden avustuksella kuin kalliissa kuntosaliympäristössä, jossa on 30 muuta ihmistä ähkimässä.
Olen ruvennut tekemään lihaskuntoliikkeitä kotona, toivottavasti se tapa jää päälle. Tavallisesti olen viikonloppuisin lähtenyt kaupungin keskustaan, kierrellyt siellä ympäriinsä kävellen monta kilometriä, nyt ei tule sitä tehtyä kun ei oikein missään voi poiketa.
En enää koske mihin tahansa kaiteeseen ja kahvoihin yritän tarttua hihalla tai lapasella mieluummin kuin paljaalla kädellä. Tämä olisi ihan hyvä vähintään flunssakausina.
Ennen pesin kädet vain kotiin tullessa, nyt olen pessyt myös kotoa lähtiessä ja aion tätä tapaa jatkaa.
Kotimaisia mansikoita en tule enää koskaan ostamaan, ilmankin pärjään. Tai sitten menen itse noukkimaan. Joillekin tiloille täällä pk-seudulla saa mennä, ilmoittelevat esim. facebookissa.
Kävelyllä käyntiä tulen myös jatkamaan. Olen huomannut, että se on ihan kivaa ja niin kivoja puistoja ja paikkoja ihan tässä lähelläkin.
Tämä on kiinni työnantajasta, en ole aikaisemmin saanut tehdä lainkaan etätöitä ja nyt sataprosenttisesti. Koska työn tuloksellisuus on etänä parempaa, en jää työhöni jos ainoa syy kieltää ne jatkossa on epäluottamus tai jos joku muu lintsailee.
Ruoan kotiinkuljetusta olen aiemminkin käyttänyt satunnaisesti, jatkossa pysyvästi kun osaan nyt suunnitella ostokset pidemmälle aikavälille. Yleensäkin ateriasuunnittelu sen sijaan, että kauppaan mennään väsyneenä pyörimään.
Kättelyn lopettaminen minullakin. Vanhanaikainen tapa, josta joutaa luopua.
Eiköhän tämä mene suurimman osan kohdalla samalla tavalla kuin useimmat elämäntaparemontit, ensin on varsin innoissaan positiivisista vaikutuksista ja ajattelee, että tällä tavalla jatkan loppuelämäni, mutta pikkuhiljaa sitä alkaa silti ajautua vanhoihin tapoihin.
Ryhmäliikuntaa teen jatkossa vain etänä, mikäli live liikuntatunnit vain jatkuvat. Kuntosalijäsenyys ei enää kiinnosta. Lisäksi ruokakaupassa käynti kerran viikossa jää varmaankin tavaksi. Suunnittelen nyt aina seuraavan viikon ruuat valmiiksi ja haen niiden ainekset jo edellisenä viikkona kaappiin. Pakastinta käytämme nykyään paljon enemmän aikaisempaan verrattuna. Toivon, että etätyö myös jäisi selvästi aiempaa suurempaan käyttöön, koska se sopii omalle persoonalleni todella hyvin.
yksinäisyys.
yksin ennen koronaa, koronan aikana ja koronan jälkeen.
kikikikoei ole ystäviä.
Olen kyllä pääsääntöisesti inhonnut tätä poikkeusaikaa, mutta yhden uuden asian olen omaksunut, nimittäin verkkokaupoista tilaamisen (vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa, palapelejä..) Saattaa olla, että tilaan niistä jatkossakin.
Olen oppinut tekemään ruokaa itse, nopeasti ja helposti tosin ja puolivalmisteitakin käyttäen mutta se on ollut hyvä kokemus, teen mielestäni jo niin hyvää ruokaa että ravintolassa saavat tosissaan pistää paremmaksi, no vähän liiotellusti sanottuna. Ainakin valmisruoat päihitän omilla sörsseleilläni. Aion jatkaa ja kokeilla uusia kokkausjuttuja.
Etätyö kuulostaisi mukavalta (ei työmatkoja enää). jos olisi vaan siihen yhteensopiva asunto eikä jotain w. t. junttien läpikyllästämää junttikeskittymää.
Oikeastaan kaupungit voisi ruveta ohjaamaan etätyöläiset jotka hakee asuntoja omiin taloihinsa eikä noiden sosiaalitapausten keskelle. Tai muut isot vuokranantajat ruveta rakentamaan etätöihin tuunattuja taloja joissa on hyvät eristykset, tietoliikenne, työpisteet tai huoneet jne.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä mene suurimman osan kohdalla samalla tavalla kuin useimmat elämäntaparemontit, ensin on varsin innoissaan positiivisista vaikutuksista ja ajattelee, että tällä tavalla jatkan loppuelämäni, mutta pikkuhiljaa sitä alkaa silti ajautua vanhoihin tapoihin.
Miten niin? Onhan ne vanhat tavatkin omaksuttu, miksi ei siis omaksuisi uusia tapoja, joista tulee vanhoja sitten jossain vaiheessa?
Ruokatilaus lähicittarista suoraan kotiovelle toimitettuna. Aika säästyy muuhun eikä tarvitse pyöriä isossa marketissa tuskastuneena. Edellisenä iltana on helppo päivittää tilauksen sisältö Kotikoneella istuen.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö kuulostaisi mukavalta (ei työmatkoja enää). jos olisi vaan siihen yhteensopiva asunto eikä jotain w. t. junttien läpikyllästämää junttikeskittymää.
Oikeastaan kaupungit voisi ruveta ohjaamaan etätyöläiset jotka hakee asuntoja omiin taloihinsa eikä noiden sosiaalitapausten keskelle. Tai muut isot vuokranantajat ruveta rakentamaan etätöihin tuunattuja taloja joissa on hyvät eristykset, tietoliikenne, työpisteet tai huoneet jne.
Siis niinku hä?? Saathan sä muuttaa asumaan mihin haluat, mikäli varaa on, ei ole mikään pakko asua mielestäsi veeteen keskellä. Mäkin asun ihan ok-talossa kivalla asuinalueella, ei ole tarvinnut kaupungin erikseen osoittaa minulle asuntoa, vaan olen ihan itse sen vapailta markkinoilta ostanut.
(aika hauska, kun kaksoisvee, ja tee- kirjaimet yhdesssä aiheutti huomautuksen kommentistani)
Miten niin heikot tiedot? Olen erittäin perehtynyt tähän aiheeseen myös empiirisen tiedon kautta.