Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Koronapotilaita hoidettava myös ilman suojakäsineitä – hoitajien mukaan syynä varustepula

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä jännä, miten maailmalla koronapotilaita hoitavat on pukeutuneet suojavarusteisiin päästä varpaisiin saakka. Ja silti esim briteissä jo 180 hoitohenkilökuntaan kuuluvaa on kuollut koronaan. Ja sitten täällä Suomessa sanotaan, että mitään suojia ei tarvita jos ei kosketeta potilasta tarpeeksi kauaa. Aina mä oon tiennyt että hoitajat on Suomessa pohjasakkaa, mutta tämä on jo ihan uusi ennätys.

Vierailija
42/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan edes haluaisi, että minun pimppiäni joku hoitaja ronklaisi ilman hanskoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisikohan joku asiantuntevampi selittää tämän: Käsittääkseni korona ei tartu siten että se jotenkin imeytyisi käsistä läpi, vaan se tarttuu käsien kautta vain silloin kun se päätyy käsistä nenään tai silmiin, eikö niin? Eli nenä ja silmät on tartuntareitti ja siksi kasvojen suojaaminen pitäisi olla se isoin asia. Käsistä korona kyllä lähtee vedellä ja saippualla. Miksi nyt sitten kaikissa kontakteissa koronapotilaan kanssa pitäisi aina ja automaattisesti pitää hanskoja? Jos pitää pestä koronapotilaan alapäätä, niin eihän se korona siellä p*mpissä ole eikä käsistä tartu.

Ihan oikeastikko meinaat, että hoitajat pesisi yhtään kenenkään alapäätä ilman hanskoja? Kyllä mä aina olen tiennyt että hoitoalan arvostus on surkea, mutta tälläistä paskaa en vielä ennen ole kuullutkaan.

Samallahan ne menee sitten avanteenhoidot, katetroinnin ja haavanhoidot ilman hanskoja.

No vähänhän sitä itsekin ihmettelin, mutta sain tuosta jutusta sellaisen käsityksen että koronapotilaiden alapää pitäisi pestä ilman hanskoja, niin kuvittelin siitä että näin kai sitten normaalisti toimittaisiin. En ole juuri sairaalassa ollut enkä vahtinut hoitajien tekemisiä. Mutta tarkoittiko tuo HS:n juttu nyt sitten sitä, että koronapotilaiden alapäät pestään ilman hanskoja mutta muiden potilaiden hanskojen kanssa?

Niin ja sitäkään en tiennyt että koronavirus voisi tarttua siitä jos kädessä on haava. Mediassa on kerrottu vain että nenän ja silmien kautta, Ylen jutussa erikseen mainittiin että suun kautta ei tarttuisi.

Vierailija
44/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä, miten maailmalla koronapotilaita hoitavat on pukeutuneet suojavarusteisiin päästä varpaisiin saakka. Ja silti esim briteissä jo 180 hoitohenkilökuntaan kuuluvaa on kuollut koronaan. Ja sitten täällä Suomessa sanotaan, että mitään suojia ei tarvita jos ei kosketeta potilasta tarpeeksi kauaa. Aina mä oon tiennyt että hoitajat on Suomessa pohjasakkaa, mutta tämä on jo ihan uusi ennätys.

Mitä oon lehtikuvia katsellut, niin Britanniassa ainakin koronanäytteitä otetaan kevyemmällä suojauksella kuin missään muualla.

Vierailija
45/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oon lehtikuvia katsellut, niin Britanniassa ainakin koronanäytteitä otetaan kevyemmällä suojauksella kuin missään muualla.

Näytteenottajat on eri asia kuin hoitohenkilökunta.

Vierailija
46/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mitä!? Huolestuneena kyselen. Sönköti sönköti...

Vierailija
47/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatteko, että minä sairaanhoitajana hoidan koronapotilasta ja tulen seuraavaksi sinun luoksesi samoilla työvaatteilla, joita ei ole suojattu suojatakilla koronapotilaan jälkeen. Ei tässä ole kyse pelkästään suojahanskoista.

Eikös altistuneet pitänyt laittaa karanteeniin. Eipä vaan meidän yksikössä. Hoitajat saa vaikka kuolla pois, eihän meitä kukaan muka tarvitse. Mikä ero on hoitaa teholla koronapotilasta täysin suojautuneena kun kotihoidossa ja muualla hoidetaan koronapotilasta ilman suojaimia. Sama korona niillä kaikilla potilailla on, riippumatta siitä missä ovat.

Ihan pa*kaa koko touhu!

Vierailija
48/51 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa suojautuvat koronapotilaita hoitaessa näin, kannattaa katsoa koko video.

Suomessa ei sit vissiin hanskojakaan tarvita. Voi morjens. Hoitohenkilökunnalla ei näköjään ole mitään ihmisarvoa.

Vierailija
49/51 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella kuntatyönantajalla samansuuntaiset ohjeet. Kasvot suojataan aina (kirurginen suu-nenäsuoja ja visiiri, suodattavat hengityssuojaimet ainoastaan rajattuihin toimenpiteisiin). Suojatakkia ei käytetä lyhyillä käynneillä, kun ei ole vartalokontaktia potilaaseen. Myös käsineiden käyttöä arvioitava tilannekohtaisesti - hoitoympäristöön ja potilaan ehjään ihoon voi koskea lyhyesti ilman käsineitä. Kädet pestään, jos on näkyvää likaa, muutoin riittää kunnollinen desinfiointi.

Samaa suu-nenäsuojaa ja visiiriä voi käyttää koko lääkejakokierroksen ajan vaikka siirrytään huoneesta toiseen. Käsineitä lukuunottamatta samoja suojia voidaan käyttää koko huoneen potilaiden hoidossa elleivät ne likaannu eritteistä.

Toistaiseksi suojaimet ovat riittäneet ja varustautuminen on paljon paremmalla mallilla kuin kuukausi sitten. En myöskään ole huomannut, etteikö käsineitä käytettäisi jatkuvasti vaikkei ohjeistus sitä vaatisikaan. Sen sijaan pitkähihaisten essujen käyttöä kyllä arvioidaan toimenpiteen mukaan.

Vierailija
50/51 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisikohan joku asiantuntevampi selittää tämän: Käsittääkseni korona ei tartu siten että se jotenkin imeytyisi käsistä läpi, vaan se tarttuu käsien kautta vain silloin kun se päätyy käsistä nenään tai silmiin, eikö niin? Eli nenä ja silmät on tartuntareitti ja siksi kasvojen suojaaminen pitäisi olla se isoin asia. Käsistä korona kyllä lähtee vedellä ja saippualla. Miksi nyt sitten kaikissa kontakteissa koronapotilaan kanssa pitäisi aina ja automaattisesti pitää hanskoja? Jos pitää pestä koronapotilaan alapäätä, niin eihän se korona siellä p*mpissä ole eikä käsistä tartu.

Korona nimenomaan voi tarttua myös alapäästä eli ulosteista ja virusta voi esiintyä siellä pidempään kuin ylähengitysteissä ja keuhkoissa. Suomessakin alettiin jossain vaiheessa ottaa näytteitä jätevesistä, jotta saataisiin sitä kautta selville koronan levinneisyyttä. Jossain pohdiskeltiin ihan vakavissaan olisiko sellainen koronatesti luotettavampi, jossa näytteenottopuikkoa pyöräytetäänkin nenän tai nielun sijasta peräsuolessa. Tällöin näytteen voisi ottaa myös itse, kun taas nenä- ja nielunäytteet ottaa aina hoitaja.

Vierailija
51/51 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien turvallisuuden laiminlyönti puutteellisilla/puuttuvilla suojavälineillä on rikollista. Asiasta vastuulliset on saatava oikeiden eteen. Tilanne on mitä ilmeisimmin merkittävästi surkeampi kuin mitä meille päättäjiemme taholta jatkuvasti uskotellaan, ja tällaisessa tilanteessa vieläpä aletaan purkamaan rajoituksia pyrkimyksenä tartuntamäärien kasvattaminen? Sairasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän