Istutetaanko porkkana maahan siemenestä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä idut?
Ota yksi peruna lämpimään paikkaa pariksi viikoksi, niin näet.
Vierailija kirjoitti:
Suotavaa että alkuperäisessä perunassa on pitkät idut,
Nyt tuli väärä neuvo.
Idut on epäonnistuneet, mikäli pitkät.
Valossa idätetään peruna jolloin idut ovat lyhyet ja tukevat eivätkä katkeile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sitten kylvän ja kasvatan perunaa?
Ostat perunan siemeniä ja kylvät multaan.
Ihan uteliaisuudesta: heittävätkö ihmiset täällä tahallaan hullua läppää vai onko täällä oikeasti näin tietämättömiä?
Mun porkkanoissa on ituja. Miten käy jos tungen ne nyt multaan?
Vierailija kirjoitti:
Joku kasvitieteilijä varmaan näkisi mielellään tällaisen poikkeusyksilön. Ei kannata hukata sitä, vaan lähettää yliopistolle tutkittavaksi.
porkkanat kasvatetaan tietenkin baby-porkkanoista.
Miten syötäviä sipuleja saadaan? Olen istuttanut vain kukkasipuleja, ei ne tee uusia sipuleja vaan kukan.
Vierailija kirjoitti:
Miten syötäviä sipuleja saadaan? Olen istuttanut vain kukkasipuleja, ei ne tee uusia sipuleja vaan kukan.
Voit joko istuttaa pikkusipulin, josta kasvaa kesän aikana yksi iso sipuli tai sitten ison sipulin, joka kesän aikana jakautuu niin, että siitä kasvaa noin 4 uutta sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kasvitieteilijä varmaan näkisi mielellään tällaisen poikkeusyksilön. Ei kannata hukata sitä, vaan lähettää yliopistolle tutkittavaksi.
Mitä ne porkkanasta kasvavat valkoiset haituvat sitten on?
Ei ei, ja vielä kerran ei. Porkkana pannaan maahan ja siitä sitten aikanaan kasvaa uusi porkkana.
Itse asiassa kukkasipulitkin tekevät maan alla uusia sipuleita. Et vai huomaa niitä, koska ne eivät tule näkyviin, jos et kaiva niitä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuria tai ainakin niiden alkuja. Porkkana on kaksivuotinen kasvi eli jos laitat porkkanan maahan, kasvattaa se kukkavarren, johon myöhemmin tulee siemenet. Sen vuoksi porkkanaan voi tulla juurten alkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuria. Jos laitat porkkanan uudestaan maahan kasvamaan, se kasvattaa pitkän varren ja kukkii. Jos kukat pölyttyvät, saat myöhemmin porkkanan siemeniä.
Mitäköhän tapahtuu jos istuttaa hillosipuleita?
Ei tarvitse konetta, jos istuttaa ämpäriin. Ehkä vibraattori paras, jos konetta kaipaat.
Hillosipulin kun panee maahan niin ne kasvattavat varren ja kukkivat kukintoja joista tulee uusia hillosipulipurnukoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sitten kylvän ja kasvatan perunaa?
Toisin kuin porkkanoita, perunoita ei kylvetä, vaan istutetaan. Kun laitat maahan yhden perunan, tekee se sinulle kesän aikana 4-6 uutta perunaa. Joudut tosin kaivamaan ne itse maasta. Ja se alkuperäinen peruna menee pilalle.
Peruna pitää ”idättää” ensin ja sitten vasta istutetaan.
Mun porkkanoissa on ituja. Miten käy jos tungen ne nyt hanuriin?
Kyllä ne idut kasvavat sen jälkeenkin, kun perunan on laittanut maahan. Ei niitä tarvitse etukäteen olla. Ei istuttaminen koneella edes onnistuisi pitkäituisilla perunoilla.