Miksi vieras ihminen on lapsiperheiden mielestä täti/setä ??
Kommentit (85)
Koska on rumaa sanoa tuntemattomia äijiksi tai ämmiksi. Vaikka niin ajattelisikin.
Vierailija kirjoitti:
No mikä sitten? Mikä asiassa mättää ap?
No se, että ei ihmisiä muutenkaan nimitetä tädeiksi ja sediksi (elleivät oikeasti ole sellaisia), joten miksi lapsille pitää opettaa tällaisia nimityksiä?
En ole huomannut, että lapset aikuiseksi kasvettuaan jatkaisivat näiden termien käyttämistä.
"Täti" ja "setä" tekee vieraasta ihmisestä mukavamman tuntuisen kuin "nainen" tai "mies". Minusta "täti" on ihan ok, paljon parempi kuin "nainen", "neiti" tai mun tapauksessa "rouva". Mutta mikähän olisi sukupuolineutraali nimitys vieraalle aikuiselle josta halutaan kuitenkin puhua lähestyttävällä, kivalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
"Täti" ja "setä" tekee vieraasta ihmisestä mukavamman tuntuisen kuin "nainen" tai "mies". Minusta "täti" on ihan ok, paljon parempi kuin "nainen", "neiti" tai mun tapauksessa "rouva". Mutta mikähän olisi sukupuolineutraali nimitys vieraalle aikuiselle josta halutaan kuitenkin puhua lähestyttävällä, kivalla tavalla?
Olisiko "seti" hyvä? Olisi yhdistelmä noista ja myös sopivan lähellä setaa.
Täällä Kalliossa käytetään ilmaisuja "tätioletettu" ja "setäoletettu".
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa esimerkin, missä tilanteessa pitää käyttää ylipäätään tällaisia termejä tuntemattomasta?
Puhutko puolisollesi, vanhemmillesi tai kaverille samassa tilanteessa samalla tavalla?
Lapsille ei tarvitse puhua kuin vähä-älyiselle. Lapsi oppii sitä ihan samaa kieltä ja sanoja ymmärtämään, kuin sinä ja muutkin ihmiset, kun sille lapselle vaan puhuu ihan normaalisti.
4 lasta kasvattanut ja ketään ei ole koskaan tarvinnut seditellä tai täditellä.
Vierailija kirjoitti:
Setämies
Ja tätinainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa esimerkin, missä tilanteessa pitää käyttää ylipäätään tällaisia termejä tuntemattomasta?
Puhutko puolisollesi, vanhemmillesi tai kaverille samassa tilanteessa samalla tavalla?
Lapsille ei tarvitse puhua kuin vähä-älyiselle. Lapsi oppii sitä ihan samaa kieltä ja sanoja ymmärtämään, kuin sinä ja muutkin ihmiset, kun sille lapselle vaan puhuu ihan normaalisti.
4 lasta kasvattanut ja ketään ei ole koskaan tarvinnut seditellä tai täditellä.
Itse asiassa olen jostain kuullut, että se lapsille lässyttäminen on joku ihan biologisperäinen juttu, joka tulee aika automaattisesti!
Väistäpa Nico tuota ämmää, akkaa, vosua, horoa, muijaa, mummelia tai varo Janisa tuota ukkoa, äijää, pultsaria, pedaria, homoa? Yleensähän outoja miehiä kutsutaan homoiksi ja naisia huoriksi. Olisiko se parempi ja rennompi kutsumistapa kuin täti ja setä? Vai mikä olisi parempi
Vierailija kirjoitti:
Väistäpa Nico tuota ämmää, akkaa, vosua, horoa, muijaa, mummelia tai varo Janisa tuota ukkoa, äijää, pultsaria, pedaria, homoa? Yleensähän outoja miehiä kutsutaan homoiksi ja naisia huoriksi. Olisiko se parempi ja rennompi kutsumistapa kuin täti ja setä? Vai mikä olisi parempi
Nainen ja mies
Itse sanon myyjäksi tai työntekijäksi, kun he tolleen "outoina" ihmisinä ovat eniten lasteni kanssa tekemisissä. Voihan sitä sanoa "tuo ihminen tuossa" tai vaikka "hän". Mutta en tosin itse koe pahana jos joku minua tätittelee. Tutuista ihmisistä sanon tietenkin ihan sen ihmisen nimellä. Tuntemattomia en voi puhutella näin.
Eiköhän tuossa ole ihan se että ovat sanoina helpompi ääntää ja muistaa. Miksei pieni lapsi saisi puhua lapselle helppoa kieltä? Ei se ole hänen aliarvioimistaan vaan sen hyväksymistä että lapsi on kehitystasoltaan konkreettinen ajattelussaan ja kieltä vasta harjoitellaan. Samalla kun niitä käytöstapoja ja rajoja opetetaan. Pieni lapsihan voi singahtaa nopeasti jonkun vieraan luo julkisissa tuloissa liikuttaessa. Ihan järkeviä kohteliaita sanoja nuo setä ja täti, tästäkin näemmä joku loukkaantuu. Onko tää sitä että ikiä ja sukupuolia ei ole enää olemassakaan kun kaikki haluaa olla ikuisia viisitoistavuotiaita?
Vierailija kirjoitti:
"vitu.n homo" olisi ihan hyvä yleisnimitys miehistä. Sitähän yläasteillakin käytetään. Lapsi oppisi jo valmiiksi.
Miten olis "henkilö"?
"Nico, väistäpä henkilöä."
Ihan yhtä outoa on englanninkielisten maiden tapa kutsua viersita ihmisiä ladyiksi ja gentelemeneiksi, vaikka kyseessä olisi mikä kassi-alma tai pultsari-pena tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä outoa on englanninkielisten maiden tapa kutsua viersita ihmisiä ladyiksi ja gentelemeneiksi, vaikka kyseessä olisi mikä kassi-alma tai pultsari-pena tahansa.
Sir on myös aika kumma. Tulee tosi uljas olo, kun sellaisella tittelillä kutsutaan :)
Nico väistä muita.
Nico varo ettet ole tiellä.
Nico tee tilaa toisille.
Onko oikeasti näin hankalaa joillekin, että elämä ei suju ilman että lapselle puhuu kuin vähäjärkiselle?
No mikä sitten? Mikä asiassa mättää ap?