Yksiössä asuvat tai asuneet HUOM!!
Kertokaa millaista on asua yksiössä. Mitä asioita ja tapoja kannattaa huomioida ja omaksua että yhdessä tilassa asuminen ei ala ahdistamaan ja asunto pysyy viihtyisänä? Kaikki kokemukset ovat arvokkaita, niin hyvät kuin huonotkin! Olen itse muuttamassa parin viikon päästä yksiöön ja siksi kyselen. Asunnossa on 33 neliötä enkä ole ikinä asunut niin pienessä asunnossa.
Kommentit (63)
Moni yksiö on valitettavasti todella huonon mallinen. Varsinkin uudet yksiöt, keittiön kaapit yhdellä seinällä, ei erillistä alkovia tms. Käytännössä siis hotellihuone, ei saa mitenkään kodikasta asuntoa.
Olen asunut sekä yksin että mieheni kanssa 35 neliön yksiössä, jossa oli makuualkovi, keittokomero ja parveke. Pohjaratkaisu siinä oli erittäin hyvä, koska alkovin ansiosta oli ikäänkuin makuuhuone ja olohuone erikseen ja keittokomerossakin oli sen verran kokoa, että siihen mahtui pieni (60x80cm) ruokapöytä.
Jos sinulla ei ole alkovia, ja jos sekä sohvalle että sängylle ei ole tilaa, niin mieti nukkumajärjestelyt sen mukaan millainen ihminen itse olet perusluonteeltasi. Jos olet samanlainen kuin minä, joka ei jaksaisi aamulla edes pedata petiä, on turha haaveilla että jaksat paria ekaa kuukautta pidempään avata ja sulkea vuodesohvaa tai kääriä futonia vaatehuoneeseen, jota ei välttämättä edes ole. Silloin kannattaa harkita 80 - 120cm leveää sänkyä, jonka saa kuitenkin irtotyynyillä sohvamaisen näköiseksi. Ja kannattaa opetella se pedin petaaminen kuitenkin. Sen oppii tavaksi laiskempikin muutamassa viikossa kun vaan sitkeästi joka ikinen aamu petaa.
Muita vinkkejä antaisin sen, että keittiö kannattaa pitää siistinä ja tiskata astiat pois vähintään kerran päivässä. Toki jos sulla on tiskikone, voi odottaa sen täyttymistä. Yksiöissä on kuitenkin yleensä hyvin pienet keittiötilat jotka levähtää käsiin tosi äkkiä jos yhtään laiskottelee tiskaamisessa ja tavaroiden paikalleen laittamisessa. Ja mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että pitää tiskata ja siivota ennen kuin mahtuu ruokaa laittamaan. Isommasta keittiöstä sentään laiskottelupäivän jälkeenkin löytynee se yksi tyhjä kulma jossa pilkkoa sipulit, mutta pikkuruisesta ei.
Tavaramäärässä suosin itse vähemmän on enemmän taktiikkaa, koska en tykkää siivoamisesta ja yleensä mitä enemmän tavaraa, sitä enemmän siivoamista. Mutta jos sinä rakastat esineitä ja ne tuottavat sinulle iloa, etkä karsasta pölyjen pyyhintää, niin kuuntele itseäsi. Sinun kotisi se on ja sinun siellä on tarkoitus viihtyä. Toki, vaikka rakastaisitkin runsasta sisustusta, suosittelen pienessä asunnossa kuitenkin noudattamaan sitä Marie Kondon neuvoa, että pidä vain ne tavarat, jotka oikeasti ilahduttavat sinua olemassaolollaan. Juu, en ole konmarittaja, mutta tuolla tavalla olen saanut tavaroita karsittua sen verran, etten tunne enää ahdistusta liiasta tavaramäärästä.
Yksiö voi olla viihtyisäkin, mutta sopii ainoastaan yksinasuville, tai siis itseäni ärsyttäisi asua yksiössä kahdestaan, kun ei koskaan pääsisi mihinkään omaan rauhaan paitsi vessaan. Ja tosiaan on iso ero siinä millainen pohjamalli yksiössä on, pääsääntöisesti vanhemmissa asunnoissa on paremmat mallit, eli keittokomero, alkovi, kun nykyään yksiö on usein pelkkä huone, jossa keittiö yhdellä seinällä ja ei alkovia jne.
Ja yksiöissä voi olla neliöitä noin 20-40 niin tuo 40 on jo tosi tilava, 30 neliötä normaaliyksiön koko, sitä pienemmät melko ahtaita.
Vierailija kirjoitti:
Pohjaratkaisu ratkaisee. Olen asunut monessa yksiössä, jossa ollut täysin turha,pitkä ja hämärä eteiskäytävä. Wc kuin koppi. Nyt asun loistavassa yksiössä, joka tuntuu paljon neliöitään (35) isommalta. Eteinen pieni, ilman mitään käytävää. Neliöt käytetty fiksusti. Isot ikkunat ja tilava parveke. Keittiö on keittiö, ei mikään komero. Kylppäriin mahtui jopa pieni tassuamme.[/quote
Tämä on kyllä totta. Ehdin puoli vuotta asua yksiössä jossa oli joka seinustalla jotain. Yhdellä seinällä oli keittiö, yhdellä seinällä vessan ja eteisen ovi, yhdellä seinällä koko seinän kokoinen ikkuna parvekkeelle ja viimeisen seinän rikkoi siivouskomero ja vaatekaappi. Ja kyseessä oli kuitenki 32 neliön yksiö. Jouduin sijoittamaan sängyn keskelle asuntoa.
Mulla oli kolme yksiötä ennen kuin muutin yhteen avopuolisoni kanssa. Kyllä viihdyin kaikissa kolmessa, vaikka pohjaratkaisut oli luonnollisesti kaikissa erilaiset. Itse asiassa parhaiten viihdyin kaikista pienimmässä, 27 neliön kämpässäni. Mihin minä tilaa olisin tarvinnut? Siivoaminen tapahtui vartissa ja tavaraa ei kerry nurkkiin. Tämän 40 neliöisen kaksion siivoaminen on jo tuplasti työläämpää, voi luoja kun tästä omakotitaloon jonain päivänä siirryn.. :D
Pinterest on hyvä sovellus, jos haluaa sisustusideoita ja erilaisista kodeista katsella kuvia - voi saada hyviä vinkkejä, ideoita ja ajatuksia omaan kotiin.
35 neliön asunto on riittävä yhdelle, enemmän siinä on suhteessa kuin meidän neliössä 4:lle hengelle.
Kohtuullisen kokoinen yksiö on aivan kelpo vaihtoehto sellaiselle sinkulle, joka ei kiinny vanhaan tavaraan. Suurin ongelma on, että useimmat ovat kesäisin karmeita saunoja.
Olen asunut 32 m2, 35 m2, 40 m2 ja 43m2 yksiöissä. Kaikissa noissa mulla on ollut 140 cm sänky, divaani, nojatuoli, tv-taso, kirjahylly ja ruokapöytä. Ei ole ollut ahdasta, eikä sekaista.
Sänky kannattaa tosiaan laittaa sohvamaiseksi eli kunnollinen päiväpeitto, tyynyjä ja vaikka joku torkkupeitto. Karsi tavaroita, esim. lakanoita riittää kahdet (toiset käytössä, toiset pesussa/puhtaana), astioita vain se määrä, mitä oikeasti käytät jne.
Jos asunnosta on etukäteen saatavissa pohjapiirustus mittoineen, mittaa huonekalusi ja kokeile piirtämällä parhaiten toimiva vaihtoehto. Hyvällä sijoittelulla saa toimivia ratkaisuja. Itseäni yllätti aikoinaan, että muuttaessani 42 m2 yksiöstä 56 m2 kaksioon, samat huonekalut riittivät/sopivat kalustamaan isomman asunnonkin. Vain divaanin vaihdoin astetta isompaan divaanisohvaan. Ja sama homma, kun muutin tuosta kaksiosta 68 m2 kaksioon, kaikki toimii edelleen, kirjahyllyn vaihdan seuraavaksi isompaan.
Mulla on asunnossa nippanappa 30 neliötä ja tuntuu tilavalta. Ehkä salaisuuteni on se, etten harrasta turhia huonekaluja, esim. kirjahyllyä ei ole. On reilusti tilaa jumppailla ja puuhastellakin.
Erillisen makuuhuoneen puuttuessa luon itselleni illuusion erillisestä rauhallisesta sopesta sillä, että nukun vuoteessa niin päin, että näen jalkopäässäni seinän enkä koko muuta asuntoa, jos hoksaat mitä tarkoitan. :D
Meillä oli parvisänky mikä tuplasi ne neliöt. Keittiössä oli klaffipöytä, oli semmonen komero.
Pienikään kämppä ei ahdista, jos viihtyy tietokoneen ja telkkarin äärellä ja inhoaa ulkomaailmaa ja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Pienikään kämppä ei ahdista, jos viihtyy tietokoneen ja telkkarin äärellä ja inhoaa ulkomaailmaa ja ihmisiä.
Kaveri kävi joskus lenkille lähtiessä ovella pyörähtämässä sanoi, että tuleepa ahdasta jos kutsut joskus paljon vieraita. No, mutta kun minä en edes pahimmissa painajaisissani kutsu vieraita, saati sitten paljoa. Varmasti yksiössä ahdistaa, jos tykkää pitää kotibileitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kävi joskus lenkille lähtiessä ovella pyörähtämässä sanoi, että tuleepa ahdasta jos kutsut joskus paljon vieraita. No, mutta kun minä en edes pahimmissa painajaisissani kutsu vieraita, saati sitten paljoa. Varmasti yksiössä ahdistaa, jos tykkää pitää kotibileitä.
Niin, useinhan se on ne muut ihmiset joiden takia ahdistaa ja pitää olla jotain tiettyä. "Mitähän ne muut nyt ajattelee".
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä vinkki yksissä asuvalle on se että laajenna asuinppiiriä asunnon ulkopuolelle esim käy aamupalalla lähikahvilassa, nauti kaupungin kulttuuri ja kirjastopalveluista, ulkoile liikuntapaikoilla, käy iltaisin leffateatterissa. Ajattele että koko kaupunki on olohuoneesi. Sisälle ei kannata jäädä.
Kaikki yksiössä asuvat ovat näemmä hyvätuloisia.
Minkä kokoisesta asunnosta tahansa saa ahdistavan, jos siellä ei viihdy tai sitä ei ole esimerkiksi sisustettu oman maun mukaan. Ihminen on sopeutuvainen, toki joillain alkaa helpommin kaatua seinät päälle kuin toisilla, mutta sanoisin näin introverttinä, jolla oman tilan tarve on kriittinen, että yksiö on paras mahdollinen asumismuoto. Usein tilaa on jopa suhteessa enemmän sillä yksinasujalla kuin parina saman katon alla asuvilla eikä mitään tarvitse jakaa - kaikki on omasta itsestä kiinni!
No kodistahan kannattaa ensialkuun luoda sellainen että kaikki toiminta ei tapahdu vain yhdessä tilassa. Esimerkiksi jos sinulla on alkovi niin se on vain nukkumista varten. Tietokoneella oleilu tapahtuu muualla.
Voihan kodissa treenata, punnertaa, tehdä vatsoja jne. Voi katsella leffoja. Päivärytmihän on pääasia. Se, että syö, juo ja tekee muuta säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama, inhoan vieraita tai juuri ketään kylässä! Suuri helpotus kun lähtevät ja saa olla yksin!
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä vinkki yksissä asuvalle on se että laajenna asuinppiiriä asunnon ulkopuolelle esim käy aamupalalla lähikahvilassa, nauti kaupungin kulttuuri ja kirjastopalveluista, ulkoile liikuntapaikoilla, käy iltaisin leffateatterissa. Ajattele että koko kaupunki on olohuoneesi. Sisälle ei kannata jäädä.
Tämä oli hyvä vinkki. Itse viihdyin paljon kavereilla, kahviloissa ja ulkona kun olin vielä sinkku ja asuin yksin.
Tiedätkö minä sitten tykkään niin mahdoomasti kaltaisistasi ihmisistä, jolla on joka asiaan aina ja vailla poikkeuksia se yksi ja ainoa oikeas ja erehymätön ratkaisu. -Teitä jotka tietävät, että he ovat aina oikeassa, eivätkä koskaan erehdy ja niin mikä parasta ette epäile kertoa ja jakaa tätä ehymätöntä tietovaranoannne meille vähemmän tietäville ja eri tavoin kokeville ja tunteville. Haluako kertoa seuraavaksi ensi lauantain loton oikean rivin?