Ärsyttää ns. riskiryhmäläisten uhriutuminen koulujen avaamisessa
Itselläni on astma ja olen ollut töissä koko ajan, etätyö ei ole mahdollista. Nyt alkaa kamala haloo, jos lapsi menee kouluun ja aikuisella kotona on astma. Ymmärrän esim. Syöpähoitojen takia immuunipuutteiset, mutta nyt lähipiirissä jo hoidossa oleva reumakin on muka riski 😅
Kommentit (88)
Mun mies on riskiryhmää ihan virallisesti ja teini menee kouluun.
Mies saa myös tietyt rokotteet ilmaiseksi.
Ei tässä voi pakoilla vaan on elettävä.
2 teiniä kotona.
Vituttaa kaikenlainen uhriutunimen jos olet riskiryhmää. Työkaverini yritti minulle kertoa mitä saan tehdä vapaa-ajalla (mm. kuinka usein käydä kaupassa ja miten teen sen oikeaoppisesti) ja mitä en koska hän on riskiryhmää eikä voi ottaa tautia itselleen. Jos on noin riskiryhmää niin pitäisi hänen varmaan miettiä kotia jäämistä sillä en aio (enkä voi) suunnitella omaa vapaa-ajan viettoa hänen sairauksiaan huomioiden. 🙄
Onneksi teidän hullujen takia peruskoulu päättyy teinillä. Pääsen eroon teistä ja ei tarvitse miettiä saako mennä kouluun.
Voitte sulkea koulun vaikka 10 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä, sinua ärsyttää kun muut ovat huolissaan koronan leviämisestä yleisesti ja riskiryhmiin?
Meillä minä olen ollut palkattomalla, en halua riskiryhmään kuuluvan puolisoni sairastuvan tai kuolevan. Lapset ovat kotona, myös jatkossa.
Olen vilpittömän pahoillani niiden puolesta, joille tällainen ratkaisu ei ole taloudellisesti mahdollinen, meillä eletty hyvin säästäväisesti, koska puolison sairauden pahenemisen riskit myös perheen taloudelle ovat olleet tiedossa, ilman koronaa, siksi meillä puskuria, joka nyt käytetään.
Mutta jos joutuisin käymään töissä, vihaisin ja vastustaisin jokaista ratkaisua, joka lisää koronan leviämistä ja sen myötä lisää minun riskiäni saada se töistä. Joten en pysty ymmärtämään sinun logiikkaasi olenkaan.
Hienoa, että voit olla pitkänkin aikaa palkattomalla vapaalla. Ilmeisesti työpanoksesi on toisella tavalla korvattavissa? Varmasti iso osa työnantajista pystyy palkatonta vapaata myöntämään, mutta monen työntekijän kohdalla tämä ei ole mahdollista saati tarkoituksenmukaista toiminnan jatkuvuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reuma on autoimmuunisauraus ja siihen on usein
"Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys" joka vie henkilön riskiryhmään.Eli koulut olisi pidettävä kiinni joka vuosi joulukuusta maaliskuuhun koska influenssakausi?
Korona ei ole influenssa, vaan SARSn ja MERSn lähisukulainen. Koronaan ei ole myöskään hoitoa, eikä rokotetta, eikä sen sairastamisesta tule välttämättä immuniteettia. Suomessa on kuolleisuus% yli 4%.
Lisäksi influenssaan on rokote ja siihen tulee immuniteetti. Influenssan kuolleisuus on 0,1%.
Mua ärsyttää eniten, että suurinta meteliä riskiryhmästään pitävät sellaiset, jotka eivät edes varsinaisesti ole riskiryhmää. Sitten oikeasti vakavasti sairaat eivät tee mitään numeroa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reuma on autoimmuunisauraus ja siihen on usein
"Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys" joka vie henkilön riskiryhmään.Eli koulut olisi pidettävä kiinni joka vuosi joulukuusta maaliskuuhun koska influenssakausi?
Korona ei ole influenssa, vaan SARSn ja MERSn lähisukulainen. Koronaan ei ole myöskään hoitoa, eikä rokotetta, eikä sen sairastamisesta tule välttämättä immuniteettia. Suomessa on kuolleisuus% yli 4%.
Lisäksi influenssaan on rokote ja siihen tulee immuniteetti. Influenssan kuolleisuus on 0,1%.
SARSIn kuolleisuus oli 10% ja MERSin jopa 35%. SARSia oli kaikkiaan 8000 tartuntaa ja coronaa nyt 3,3 miljoonaa. Tyhmempikin tajuaa, että mitä vakavampi tauti, sitä herkemmin tartunnat selviävät. Eli coronaa on enemmän oireettomana kuin SARSia oli.
Kuolleisuushan ei ole nuossut normaalia isommaksi kuin muutamissa paikoissa, joissa sitten onkin lähtenyt jo lähes valmiiksi selvät tapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kaikenlainen uhriutunimen jos olet riskiryhmää. Työkaverini yritti minulle kertoa mitä saan tehdä vapaa-ajalla (mm. kuinka usein käydä kaupassa ja miten teen sen oikeaoppisesti) ja mitä en koska hän on riskiryhmää eikä voi ottaa tautia itselleen. Jos on noin riskiryhmää niin pitäisi hänen varmaan miettiä kotia jäämistä sillä en aio (enkä voi) suunnitella omaa vapaa-ajan viettoa hänen sairauksiaan huomioiden. 🙄
Työkaverini odottaa into piukeana rajojen avautumista, lähtee Espanjaan heti. Olen itse riskiryhmässä kuten moni muukin työkaveri... vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini odottaa into piukeana rajojen avautumista, lähtee Espanjaan heti. Olen itse riskiryhmässä kuten moni muukin työkaveri... vituttaa.
Minä lähden New Yorkiin, heti kun selkenee. Olen itse riskiryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, saa odottaa pitkään. Niin odottaa myös espanjalaisetkin. Työkaveris edustaa toista ääripäätä tyhjäpäisiä denialisteja. Onneksi suurin osa muista on vielä järjissään.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää eniten, että suurinta meteliä riskiryhmästään pitävät sellaiset, jotka eivät edes varsinaisesti ole riskiryhmää. Sitten oikeasti vakavasti sairaat eivät tee mitään numeroa itsestään.
Eniten vituttaa introvertit äitylit joiden koko elämä muutenkin kieppuu kodin ja pullanleipomisen ympärillä. Kaikki ulkomaailmassa ahdistaa, varsinkin pöpöt.! Menot pitäisi kieltää kaikilta koska mamma itsekin elää elämänsä vain kotona.
Itse ainakin tilanteen laannuttua ryyppään puistoissa, baareissa, kavereilla niin että tyrät rytkyy, nuolen jokaisen kaiteen ja pimun, ja nautin elämästä. Koska en käytä elämääni pelkäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi teidän hullujen takia peruskoulu päättyy teinillä. Pääsen eroon teistä ja ei tarvitse miettiä saako mennä kouluun.
Voitte sulkea koulun vaikka 10 vuodeksi.
Öh...come again?
Itse pidän itseäni riskiryhmäläisenä, koska BMI 30, on erilaisia sydänoireita ja kroonistunut migreeni, jossa välillä tuntuu että verisuoni katkeaa päästä. Voi olla, etten virallisesti kuulu riskiryhmään, mutta näillä korteilla ei kiinnosta pelata tätä lottoa.
Ärsyttää pikemmin asioiden politisointi. Nyt vihervasemmiston mielestä kaikki mitä hallitus päättää on ihgua. Ihan kuten Sipilän aikana kaikki päätökset oli ihan hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä, sinua ärsyttää kun muut ovat huolissaan koronan leviämisestä yleisesti ja riskiryhmiin?
Meillä minä olen ollut palkattomalla, en halua riskiryhmään kuuluvan puolisoni sairastuvan tai kuolevan. Lapset ovat kotona, myös jatkossa.
Olen vilpittömän pahoillani niiden puolesta, joille tällainen ratkaisu ei ole taloudellisesti mahdollinen, meillä eletty hyvin säästäväisesti, koska puolison sairauden pahenemisen riskit myös perheen taloudelle ovat olleet tiedossa, ilman koronaa, siksi meillä puskuria, joka nyt käytetään.
Mutta jos joutuisin käymään töissä, vihaisin ja vastustaisin jokaista ratkaisua, joka lisää koronan leviämistä ja sen myötä lisää minun riskiäni saada se töistä. Joten en pysty ymmärtämään sinun logiikkaasi olenkaan.
Hienoa, että voit olla pitkänkin aikaa palkattomalla vapaalla. Ilmeisesti työpanoksesi on toisella tavalla korvattavissa? Varmasti iso osa työnantajista pystyy palkatonta vapaata myöntämään, mutta monen työntekijän kohdalla tämä ei ole mahdollista saati tarkoituksenmukaista toiminnan jatkuvuuden kannalta.
No, olin palkattomalla ja osin etänä aluksi, siten tuli lomautukset ja ilmoitin että voin olla lomautettuna ekojen joukossa, töissä kiireet väheni kun ihmiset koronan takia vähensi liikkumista, sama aika monella alalla. Moni työkaveri on oikeasti taloudellisesti nesteessä kun ei töitä ole, joten mielelläni olen palkattomalla/lomautuksella ja mahdolllistan töissä käynnin niille joille se on taloudellisesti tarpeellisempaa ja jotka eivät ole riskiryhmää. Kun lomautus lähiakoina loppuu todennäköseisti, jään taas palkattomalle, työnantajan kanssa tästä jo puhuttu.
En ole hoitoalalla joten tässä tilanteessa työpanokseni ei ole korvaamaton, eikä toki muutenkaan vaikka ihan hyvä olen työssäni. Plus että tuon riskiryhmäläisen henki on mulle tärkeämpi kuin mun työ, eli vaikka urakehitys tästä ottaisi takapakkia, niin ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten vituttaa introvertit äitylit joiden koko elämä muutenkin kieppuu kodin ja pullanleipomisen ympärillä. Kaikki ulkomaailmassa ahdistaa, varsinkin pöpöt.! Menot pitäisi kieltää kaikilta koska mamma itsekin elää elämänsä vain kotona.
Itse ainakin tilanteen laannuttua ryyppään puistoissa, baareissa, kavereilla niin että tyrät rytkyy, nuolen jokaisen kaiteen ja pimun, ja nautin elämästä. Koska en käytä elämääni pelkäämiseen.
Eli se kirjoittaja, joka haukkuu koululaisten äitejä tällä palstalla, on joku naisvihaajamies. Olisi pitänyt tajuta jo aikaisemmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, itse en kyllä ulkomaille ollut ryntäämässä, ihan vaan elelen kotipaikkakunnalla elämääni niin en jaksa että joku astmaatikko möykkää kuinka en hänen taki saisi käydä kaupassa kun on mies joka voisi käydä tai voisin tilata kotiin. Ulkoillakaan tai liikkuakaan kotoa hänen mukaan en olisi saanut ettei hän saa minulta tautia. Kehtasi jopa esimiehelle valittaa kun en huomio riskiryhmäläisiä. Jos elämä on noin veitsenterällä niin sillon jäädään kotiin eikä vaadita muilta.
Kerrottakoon vielä että hoitajia ollaan. 🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmät on tasan samat kuin influenssassa. Jos ihminen kokee olevansa liian heikossa kunnossa sairastamaan pahan flunssan, on ihan ymmärrettävää että haluaa jättää sen väliin. Itse en tajua miten yhteiskunnalla on varaa sulkea itsensä sen takia, että meillä pyörii influenssa, johon vaan tänä vuonna ei satu olemaan rokotetta.
Ei meillä olekaan varaa sulkea. Itku tulee vielä monta kertaa kun ruvetaan sopeuttamaan eri puolilla maksun aikaan. Autoilijat, työttömät, sairaat ja työssäkäyvä keskiluokka saa kylmää kyytiä pian. Omistavaa luokkaa tämä ei tule koskemaan.
Näinpä. Tuntuu, että nämä uhriutujat, jotka vieläpä suurelta osin ovat ihan itse terveytensä itseään lihottamalla pilanneet, eivät ymmärrä tätä. Tuntuvat kuvittelevan, että maa voidaan pitää kiinni vaikka kuinka kauan ja sitten palata vanhaan.
Yrittäkää nyt nillittäjät tajuta, että pakko näitä rajoituksia on purkaa, kun tulevat liian kalliiksi ja ovat enimmäkseen tarpeettomia tässä vaiheessa. Toki riskiryhmäläisten on aihetta jatkossakin suojautua, mutta emme voi kaikki silkasta sympatiasta käkkiä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minun 29-vuotias mieheni syö ns. "syöpälääkettä" Chronin tautiinsa. Eli normaalisti lääkettä käytetään syövän hoidossa, mutta myös Chronin taudin vaikeissa muodoissa. Mies pystyy normaaliaikana käymään töissä (oma työhuone), mutta lääke laskee immuunipuolustuksen nolliin, joten korona on hänelle todennäköisesti kohtalokas.
T. Vaimo 29v, aineenopettaja
Toki laskee immuunipuolustusta mutta missään nimessä ei laske nolliin näillä autoimmuunisairauksia potevilla joita hoidetaan sytostaateilla/biologisilla lääkkeillä! Vertaa esim. kantasolusiirron saavia, niillä lasketaan lääkityksillä nolliin, mutta näistä annoksista ollaan aika kaukana. Näissä taudeissa ylläpitoannoksella sytostaatteja ei todellakaan laske immuunipuolustusta nollaan, ehkä samaa luokkaa kuin kortisonia (esim. astman vuoksi) saavilla. Ei tarvitse liioitella. Vielä näillä usean lääkkeen yhdistelmillä (esim. reuma) ei myöskään ole tarkoitus lamata täysin immuunipuolustusta vaan vain riittävästi oireettomuuden saamiseksi. Toki vaikutusta on ja toki on riski koronan saaneella mutta faktat faktoina kuitenkin.
Eli koulut olisi pidettävä kiinni joka vuosi joulukuusta maaliskuuhun koska influenssakausi?