Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää ns. riskiryhmäläisten uhriutuminen koulujen avaamisessa

ev
30.04.2020 |

Itselläni on astma ja olen ollut töissä koko ajan, etätyö ei ole mahdollista. Nyt alkaa kamala haloo, jos lapsi menee kouluun ja aikuisella kotona on astma. Ymmärrän esim. Syöpähoitojen takia immuunipuutteiset, mutta nyt lähipiirissä jo hoidossa oleva reumakin on muka riski 😅

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavan koronavirustaudin riskiryhmät

Tämänhetkisen tiedon perusteella yli 70-vuotiaat henkilöt ovat muita alttiimpia saamaan vakavan koronavirusinfektion.

Vakavan koronavirusinfektion vaaraa voivat lisätä ne perussairaudet, jotka merkittävästi huonontavat keuhkojen tai sydämen toimintaa tai elimistön vastustuskykyä, esimerkiksi:

- Vaikea-asteinen sydänsairaus

- Huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus

- Diabetes, johon liittyy elinvaurioita

- Krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta

- Vastustuskykyä heikentävä tauti kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva syöpätauti

- Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys (esimerkiksi suuriannoksinen kortisonihoito) 

Et sinäkään astmasi kanssa kuulu riskiryhmään.

Tuon listauksen tekemisen jälkeen on jo saatu uutta tietoa riskeistä.

Esim ulkomailla 80% kuolleista on ollut ylipainoisia.

HUSssa kuolleista taas on joka kolmannella ollut astma.

Eli kyllä astma on ikävä kyllä riski. Samoin ylipaino.

Kannattaa muistaa, että pääosa kuolleista on ollut yli 80 vuotiaita. Siinä yksi astma enää vaikuta, kun ikää on päällä diabetes, verenpaine, syöpä ja dementia. 

Vierailija
42/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka haluavat ylläpitää rajoituksia on itsekkäitä. Pysykööt itse bunkkerissa mutta antaa toisten jatkaa elämää!

Tämä onkin ihan uusi näkökulma. Tähän saakka vain rajoituksien vastustajat ovat olleet se kamala itsekäs joukko minminäminäää vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä, sinua ärsyttää kun muut ovat huolissaan koronan leviämisestä yleisesti ja riskiryhmiin?

Meillä minä olen ollut palkattomalla, en halua riskiryhmään kuuluvan puolisoni sairastuvan tai kuolevan. Lapset ovat kotona, myös jatkossa.

Olen vilpittömän pahoillani niiden puolesta, joille tällainen ratkaisu ei ole taloudellisesti mahdollinen, meillä eletty hyvin säästäväisesti, koska puolison sairauden pahenemisen riskit myös perheen taloudelle ovat olleet tiedossa, ilman koronaa, siksi meillä puskuria, joka nyt käytetään.

Mutta jos joutuisin käymään töissä, vihaisin ja vastustaisin jokaista ratkaisua, joka lisää koronan leviämistä ja sen myötä lisää minun riskiäni saada se töistä. Joten en pysty ymmärtämään sinun logiikkaasi olenkaan.

Ei minua muiden etätyöt häiritse. Tykkään työstäni ja kiva olla hyödyksi tällaisessa tilanteessa.

Millähän lailla sairastuneet vanhemmat sitten on hyödyksi?

Esimerkiksi minä olen takuulla enemmän hyödyksi jos pystyn pyörittämään firmaa enkä makaa teholla.

Mihin tämä nyt liittyi? Kuka nyt teholle haluaa?

Vierailija
44/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenkohan näistä astma on itsediagnosoitu?

Astmalääkkeitä ei saa itsediagnosoinnilla.

Vierailija
45/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka haluavat ylläpitää rajoituksia on itsekkäitä. Pysykööt itse bunkkerissa mutta antaa toisten jatkaa elämää!

Tämä onkin ihan uusi näkökulma. Tähän saakka vain rajoituksien vastustajat ovat olleet se kamala itsekäs joukko minminäminäää vaan.

Kyllä opettajat ovat nyt osoittaneet itsekkyytensä hyvin tässä asiassa

Vierailija
46/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta ihmiset jaksaaki ärsyyntyä. Kiva ap että sulla on niin onnellinen elämä että tää on kamalinta mitä tiedät.

Vierailija
47/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta ihmiset jaksaaki ärsyyntyä. Kiva ap että sulla on niin onnellinen elämä että tää on kamalinta mitä tiedät.

Ei tämä ole lainkaan kamalinta mitä tiedän, ei sinne päinkään 🤣

Vierailija
48/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänhetkisen tiedon perusteella yli 70-vuotiaat henkilöt ovat muita alttiimpia saamaan vakavan koronavirusinfektion.

Vakavan koronavirusinfektion vaaraa voivat lisätä ne perussairaudet, jotka merkittävästi huonontavat keuhkojen tai sydämen toimintaa tai elimistön vastustuskykyä, esimerkiksi:

- Vastustuskykyä heikentävä tauti kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva syöpätauti

- Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys (esimerkiksi suuriannoksinen kortisonihoito) 

Astmaatikot kuuluvat riskiryhmään. Mitä astma mielestäsi tekee, jossei huononna keuhkojen toimintakykyä? 

Vain silloin, kun hoitotasapaino on huono. Suurin osa astmaatikoista ei kuulu riskiryhmään.

Hyvä hoitotasapaino merkitsee seuraavia asioita:

- hyvä toimintakyky ja elämänlaatu

- oireeton arki

- oirelääkettä korkeintaan kaksi kertaa viikossa

- PEF-seurannassa ei poikkeavia arvoja.

https://www.hengitysliitto.fi/fi/hengityssairaudet/astma/astman-hoito

Omenkin miettinyt, et mistä tiedän, onko astmani hoitotasapainossa. Näköjään ei ole, sillä astmaattista yskää on päivittäin, vaikka otan kortisonilääkettä. Hieman ikävä uutinen perheelle, jonka lapsen pitäisi mennä kouluun Helsingissä.

Vierailija
49/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opettajat ovat nyt osoittaneet itsekkyytensä hyvin tässä asiassa

Kansankynttilä minä minä minä

Vierailija
50/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat että tämä olisi ap:lle kamalinta mitä hän tietää? Voi luoja teitä.

Vierailija
51/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä, sinua ärsyttää kun muut ovat huolissaan koronan leviämisestä yleisesti ja riskiryhmiin?

Meillä minä olen ollut palkattomalla, en halua riskiryhmään kuuluvan puolisoni sairastuvan tai kuolevan. Lapset ovat kotona, myös jatkossa.

Olen vilpittömän pahoillani niiden puolesta, joille tällainen ratkaisu ei ole taloudellisesti mahdollinen, meillä eletty hyvin säästäväisesti, koska puolison sairauden pahenemisen riskit myös perheen taloudelle ovat olleet tiedossa, ilman koronaa, siksi meillä puskuria, joka nyt käytetään.

Mutta jos joutuisin käymään töissä, vihaisin ja vastustaisin jokaista ratkaisua, joka lisää koronan leviämistä ja sen myötä lisää minun riskiäni saada se töistä. Joten en pysty ymmärtämään sinun logiikkaasi olenkaan.

Olen eri, mutta vaikka olen pahoillani perheesi tlanteesta, ei se ole peruste yleisten rajoitusten jatkamiseen. Yksittäisten ihmisten ja perheiden osalta rajoitukset jatkuvat.

Vierailija
52/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reumalääkkeet on muuten samoja kuin syöpälääkkeet, vaikutus immuniteettiin on selvä.

Niin kaikki eivät käytä reumaan em lääkkeitä

Lieviin ei tarvitse käyttää mutta iso osa käyttää ainakin jossain vaiheessa metotreksaattia ja/tai biologisia lääkkeitä.

Vierailija
53/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikot kuuluvat riskiryhmään. Mitä astma mielestäsi tekee, jossei huononna keuhkojen toimintakykyä? 

Niin tekee. Mutta suurin osa riskiryhmäläisistä on ollut koko ajan lähitöissä. Tämä ihme haloo nyt kouluista ihmetyttää.

Suurin osa? Lähde?

Onhan meillä pyörinyt yhteiskunta lähes normaalisti kouluja ja ravintoloita lukuunottamatta.

Työskentelen kansainvälisessä teollisuusyrityksessä, meillä on siirtyneet kaikki, joilla se vain on mahdollista etätyöskentelyyn jo aikaisemmin ennen kuin koulut suljettiin.

Koronatilannetta seurataan jatkuvasti pelkona sairauden leviäminen tehtaille asti.

Vierailija
54/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa melko pahantahtoiselta ja katkeralta ihmiseltä.

Ilmeisesti hänellä itseklään ei ole ollut mahdollisuutta etätyöhön ja toivoo nyt, että kaikki muutkin joutuisivat tartuntavaaraan.

Vierailija
55/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hänellä itseklään ei ole ollut mahdollisuutta etätyöhön ja toivoo nyt, että kaikki muutkin joutuisivat tartuntavaaraan.

No, olipa taas hysteerikon päättelytaitoa. Ei-ap

Vierailija
56/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoottistasoisia leijonaemoja on lopulta aika vähän.

Kuluneella viikolla kaksi näistä tappoi lapsensa ja kolmas teippasi sille tutin suuhun päästäkseen bilettämään.

Vierailija
57/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pahantahtoinen enkä katkera, mistä olisin? Voisin tehdä etätöitä, mutta en ole halunnut. Olen niin sosiaalinen, että on kiva tavata asiakkaita ja työkavereita. Kuten jo sanoin, niin ihmetyttää tämä haloo nyt koulujen kohdalla. Kun tosiaan iso osa on koko ajan työskennellyt ilman kitinää lähityönä.

Vierailija
58/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä balanssia puuttuu mammoilta.

Vierailija
59/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää (omaa ja läheisten) haittaava fobia on mielenterveyden häiriö. Töihin ja kouluun, foobikot. Ja jos ei onnistu, lääkäriin.

Vierailija
60/88 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakaan astman hoitotasapaino ei ole mitenkään vakio, vaan esimekiksi näin keväällä on aina oireita, oli kuinka vahva lääkitys tahansa. Monesti tarvitsen myös suuriannoksisen kortisonitablettikuurin oireita auttamaan kun koivun kukinta pahimmillaan. Jokainen flunssa myös pistää hoitotasapainon pieleen. Eli olo voi olla hyvä mutta heti kun pienikin virus iskee niin parissa päivässä keuhkot täysin tukossa. Ja on kokeiltu lukuisia lääkityksiä, on tutkittu kyllä tarkkaan ettei taustalla ole myöskään mitään muuta sairautta. Kaikilla ei ole mikään lievä astma. Sen lisäksi esimerkiksi influenssassa lasketaan riskiryhmään KAIKKI astmaatikot jotka tarvitsevat säännöllistä lääkitystä, käsittääkseni koronassa sama rajaus.