Ärsyttää ns. riskiryhmäläisten uhriutuminen koulujen avaamisessa
Itselläni on astma ja olen ollut töissä koko ajan, etätyö ei ole mahdollista. Nyt alkaa kamala haloo, jos lapsi menee kouluun ja aikuisella kotona on astma. Ymmärrän esim. Syöpähoitojen takia immuunipuutteiset, mutta nyt lähipiirissä jo hoidossa oleva reumakin on muka riski 😅
Kommentit (88)
Minun 29-vuotias mieheni syö ns. "syöpälääkettä" Chronin tautiinsa. Eli normaalisti lääkettä käytetään syövän hoidossa, mutta myös Chronin taudin vaikeissa muodoissa. Mies pystyy normaaliaikana käymään töissä (oma työhuone), mutta lääke laskee immuunipuolustuksen nolliin, joten korona on hänelle todennäköisesti kohtalokas.
T. Vaimo 29v, aineenopettaja
Täysin älytöntä meuhkaamista. Veikkaan, että kun 14.5. koittaa, niin kaikki suurimmat vouhottajat laittavat lapsensa kouluun kaikessa hiljaisuudessa. Kunhan nyt ensin hysterioivat tarpeeksi.
Koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä, sinua ärsyttää kun muut ovat huolissaan koronan leviämisestä yleisesti ja riskiryhmiin?
Meillä minä olen ollut palkattomalla, en halua riskiryhmään kuuluvan puolisoni sairastuvan tai kuolevan. Lapset ovat kotona, myös jatkossa.
Olen vilpittömän pahoillani niiden puolesta, joille tällainen ratkaisu ei ole taloudellisesti mahdollinen, meillä eletty hyvin säästäväisesti, koska puolison sairauden pahenemisen riskit myös perheen taloudelle ovat olleet tiedossa, ilman koronaa, siksi meillä puskuria, joka nyt käytetään.
Mutta jos joutuisin käymään töissä, vihaisin ja vastustaisin jokaista ratkaisua, joka lisää koronan leviämistä ja sen myötä lisää minun riskiäni saada se töistä. Joten en pysty ymmärtämään sinun logiikkaasi olenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ajattelee myös sen lapsensa etua. Kuka häntä hoitaa jos vanhemmat sairastuu?
On täysin kohtuutonta, että toisaalta kannetaan niin järkyttävää huolta lasten hyvinvoinnista, mutta toisaalta väkisin ollaan pakottamassa vanhempia sairastumaan.
On vain hyvää vanhemmuutta huolehtia omasta terveydestään. Lentokoneessakin kehotetaan laittamaan se maski ensin itselle.
On se kova, kun ollaan oltu koko ajan lähitöissä puolisoni kanssa. Nyt koulujen avautuminen on ihan mahdotonta joillekin. Siis suurin osa on tehnyt koko ajan lähitöitä, vaikka kuuluu riskiryhmään
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmät on tasan samat kuin influenssassa. Jos ihminen kokee olevansa liian heikossa kunnossa sairastamaan pahan flunssan, on ihan ymmärrettävää että haluaa jättää sen väliin. Itse en tajua miten yhteiskunnalla on varaa sulkea itsensä sen takia, että meillä pyörii influenssa, johon vaan tänä vuonna ei satu olemaan rokotetta.
Jos olisit vähän lukenut vaikka edes iltapäivälehtiä niin tietäisit että ei yhteiskuntaa influenssan takia ole suljettu. Tsemppaahan vähän.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä, sinua ärsyttää kun muut ovat huolissaan koronan leviämisestä yleisesti ja riskiryhmiin?
Meillä minä olen ollut palkattomalla, en halua riskiryhmään kuuluvan puolisoni sairastuvan tai kuolevan. Lapset ovat kotona, myös jatkossa.
Olen vilpittömän pahoillani niiden puolesta, joille tällainen ratkaisu ei ole taloudellisesti mahdollinen, meillä eletty hyvin säästäväisesti, koska puolison sairauden pahenemisen riskit myös perheen taloudelle ovat olleet tiedossa, ilman koronaa, siksi meillä puskuria, joka nyt käytetään.
Mutta jos joutuisin käymään töissä, vihaisin ja vastustaisin jokaista ratkaisua, joka lisää koronan leviämistä ja sen myötä lisää minun riskiäni saada se töistä. Joten en pysty ymmärtämään sinun logiikkaasi olenkaan.
Ei minua muiden etätyöt häiritse. Tykkään työstäni ja kiva olla hyödyksi tällaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Reumalääkkeet on muuten samoja kuin syöpälääkkeet, vaikutus immuniteettiin on selvä.
Niin kaikki eivät käytä reumaan em lääkkeitä
Vierailija kirjoitti:
Minun 29-vuotias mieheni syö ns. "syöpälääkettä" Chronin tautiinsa. Eli normaalisti lääkettä käytetään syövän hoidossa, mutta myös Chronin taudin vaikeissa muodoissa. Mies pystyy normaaliaikana käymään töissä (oma työhuone), mutta lääke laskee immuunipuolustuksen nolliin, joten korona on hänelle todennäköisesti kohtalokas.
T. Vaimo 29v, aineenopettaja
Miehesi saa hoitavalta lääkäriltään arvion siitä, onko hän työkykyinen.
Ps. CrOHn
Vierailija kirjoitti:
Reuma on autoimmuunisauraus ja siihen on usein
"Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys" joka vie henkilön riskiryhmään.
Usein, ei aina.
Itse asiassa astmaatikko lasketaan riskiryhmään vain, mikäli spirometriassa on poikkeamaa säännöllisestä lääkityksestä huolimatta tai käyttää kortisonia tablettimuodossa pitkäkestoisesti yli 15 mg / vrk.
Eli pienet poikkeamat eivät siitepölykaudellakaan vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavan koronavirustaudin riskiryhmät
Tämänhetkisen tiedon perusteella yli 70-vuotiaat henkilöt ovat muita alttiimpia saamaan vakavan koronavirusinfektion.
Vakavan koronavirusinfektion vaaraa voivat lisätä ne perussairaudet, jotka merkittävästi huonontavat keuhkojen tai sydämen toimintaa tai elimistön vastustuskykyä, esimerkiksi:
- Vaikea-asteinen sydänsairaus
- Huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus
- Diabetes, johon liittyy elinvaurioita
- Krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
- Vastustuskykyä heikentävä tauti kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva syöpätauti
- Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys (esimerkiksi suuriannoksinen kortisonihoito)
Et sinäkään astmasi kanssa kuulu riskiryhmään.
Astma voi olla huonossa hoitotasapainossa, etenkin näin keväisin.
Juuri näin! Tätä nämä vasemmistolaiset eivät tajua. Vaikka hoidat astmaa kortisonilla ja käytät tarvittaessa avaavaa lääkärin ohjeiden mukaan, niin siitäkin huolimatta hoitotasapaino vaihtelee. Allergiat, pakkanen, infektiot, kova rasitus ja "tähtien väärä asento" voivat yhtäkkiä heilauttaa hoitotasapainon huonoon suuntaan.
Miten tämä asia nyt politiikkaan liittyy? Voi se huonossa hoitotasapainossa oleva astma olla vasemmistolaisellakin ihan siinä kuin oikeistolaisella.
Vierailija kirjoitti:
Reumalääkkeet on muuten samoja kuin syöpälääkkeet, vaikutus immuniteettiin on selvä.
Onko reumaa sairastavilla sitten vähemmän syöpää kuin muilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänhetkisen tiedon perusteella yli 70-vuotiaat henkilöt ovat muita alttiimpia saamaan vakavan koronavirusinfektion.
Vakavan koronavirusinfektion vaaraa voivat lisätä ne perussairaudet, jotka merkittävästi huonontavat keuhkojen tai sydämen toimintaa tai elimistön vastustuskykyä, esimerkiksi:
- Vastustuskykyä heikentävä tauti kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva syöpätauti
- Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys (esimerkiksi suuriannoksinen kortisonihoito)
Astmaatikot kuuluvat riskiryhmään. Mitä astma mielestäsi tekee, jossei huononna keuhkojen toimintakykyä?
Niin tekee. Mutta suurin osa riskiryhmäläisistä on ollut koko ajan lähitöissä. Tämä ihme haloo nyt kouluista ihmetyttää.
Suurin osa? Lähde?
Minulla on myös astma, ei nyt niin kaksisessa kunnossa, mutta en nyt usko kuolevanikaan. Lapsi menee päiväkotiin heti kun koulut alkavat. Sitä ennen ei kannata laittaa, kun ei siellä ole leikkikavereita. meillä ei oikeasti ole varaa pitää yhteiskuntaa kauempaa kiinni. Hyvinvointivaltio romahtaa ennen syksyä tätä menoa ja porukkaa alkaa tippumaan ihan muista syistä hengettömiksi. Vastuullinen vanhempi laittaa lapsensa kouluun. Ei tämä virus täältä kieltämällä kuole, ainoa keino on sairastaa se pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikot kuuluvat riskiryhmään. Mitä astma mielestäsi tekee, jossei huononna keuhkojen toimintakykyä?
Vain silloin, kun hoitotasapaino on huono. Suurin osa astmaatikoista ei kuulu riskiryhmään.
Hyvä hoitotasapaino merkitsee seuraavia asioita:
- hyvä toimintakyky ja elämänlaatu
- oireeton arki
- oirelääkettä korkeintaan kaksi kertaa viikossa
- PEF-seurannassa ei poikkeavia arvoja.
https://www.hengitysliitto.fi/fi/hengityssairaudet/astma/astman-hoito
Luuletko että astma pysyy hoitotasapainossa siinä vaiheessa kun keuhkot on täynnä virusta?
Minulla on krooninen munuaissairaus joka on hoitotasapainossa eli ei juuri etene eikä haittaa elämää, mutta kyllä se vain valitettavasti tarkoittaa sitä että kuulun riskiryhmään kaikkien muiden munuaisten toimintaan vaikuttavien sairausten osalta. Ihan samoin se hoitotasapainossakin oleva astma on riskitekijä muiden keuhkosairauksien yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua muiden etätyöt häiritse. Tykkään työstäni ja kiva olla hyödyksi tällaisessa tilanteessa.
Millähän lailla sairastuneet vanhemmat sitten on hyödyksi?
Esimerkiksi minä olen takuulla enemmän hyödyksi jos pystyn pyörittämään firmaa enkä makaa teholla.
Ymmärrän sen, että monia pelottaa sairastuminen koronaan. Kyllä ne kuvaukset, mitä olen kuullut ja lukenut ovat niin tuskallisia, että en itse ainakaan haluaisi ko tautia. Ei kuulosta tavalliselta influenssalta. Ja kun ei edes tiedetä, millä tavalla vaikuttaa esim keuhkojen myöhempään toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuon listauksen tekemisen jälkeen on jo saatu uutta tietoa riskeistä.
Esim ulkomailla 80% kuolleista on ollut ylipainoisia.
HUSssa kuolleista taas on joka kolmannella ollut astma.
Eli kyllä astma on ikävä kyllä riski. Samoin ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tekee. Mutta suurin osa riskiryhmäläisistä on ollut koko ajan lähitöissä. Tämä ihme haloo nyt kouluista ihmetyttää.
Suurin osa? Lähde?
Onhan meillä pyörinyt yhteiskunta lähes normaalisti kouluja ja ravintoloita lukuunottamatta.