Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaton kuolinpesä - hautauskulujen maksaminen

Vierailija
30.04.2020 |

Hei,

aloitan aiheesta täällä, koska en tiedä mitä ihmettä tehdä. Varaton isäni menehtyi viime vuonna. Soitin hänen kotikuntansa sosiaalitoimeen, joka neuvoi hakemaan hautausavustusta ja ohjasi käyttämään tiettyä hautaustoimistoa. Sain kovasti käsityksen, että sosiaalitoimen kautta olisi mahdollista maksaa hautauskulut, kun vainaja oli varaton eikä kuolinpesän tilillä ole niin sanotusti pätäkkää.
Hautajaiset järjestettiin, ja lasku juoksee nyt korkoa. Sosiaalitoimi antoi päätöksen, jossa korvasi osan hautauskuluista. Maksettavaa jää useampi satanen (sekä hautakivi/nimilaatta nykyiseen täynnä olevaan sukuhaudan kiveen, perunkirjoitus jne).

Olen itse vasta valmistunut, nuori aikuinen kuten veljenikin. Suvulta emme saa rahallista avustusta. Onko olemassa mitään tahoa, josta tiedustella apua laskujen kattamiseen? Tuntuu hurjalta maksaa kaikkia jäljelle jääviä laskuja yksin, olen aivan solmussa niiden kanssa. Maksettavaa on nyt hautauksesta 400 euroa, kiviliikkeelle noin 1000 euroa (riippuen kovasti siitä, kuinka nimi haudalle toteutetaan, mutta kiven siirto pois ja takaisin hautausta varten joka tapauksessa maksettava), perunkirjoitus oikeusaputoimistoon 350 euroa....

Ja ei, en ole saita enkä "yritä maksattaa yhteiskunnalla mistään periaatteesta", tuntuu vain hurjalta kun laskut kasaantuvat, oma työllisyystilanne on heikko ja kuvittelin todella sosiaalitoimen kanssa käytyjen keskustelujen perusteella, että avustusta olisi saanut enemmän kuin 230/650e. Onkohan tässä nyt enää mitään tahoa, jonka puoleen kääntyä.

Hautaus ja kiviasia on pyritty hoitamaan halvimman mahdollisen budjetin kautta.
Lisäksi olen tiedustellut hautausmaalta mahdollisuutta asettaa haudalle luonnonkivi johon laitetaan nimilaatta, jotta päästäisiin halvimmalla. Odotan yhä vastausta helmikuussa lähetettyyn tiedusteluun.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös muistaa se, että mikäli vainajalla on ollut vähääkään varallisuutta kuolinhetkellä, niin näistä varoista maksetaan ENSIN perunkirjoituskulut ja hautauskulut ja nimenomaan siksi, että nämä kulut on jokatapauksessa maksettava. Muut velkojat saavat mitä jäljelle jää. Onko nyt ollut niin, että vaikka vainaja on velkainen, on myös esim. tilillä ollut kuolinhetkellä varoja ? Silloin sosiaalitoimi ei maksakaan koko summaa, vaan katsoo, että maksaa vain sen, mihin olemassaolevat vainajan varat ei riitä.

Jos te olette kerran maksaneet oikeusaputoimistolle perunkirjoituksista, niin kyllähän he sieltä neuvoo myös näissä hauta-asioissa.

Vierailija
82/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee taas iloisesti puurot ja vellit sekaisin. Vainajan velka on ennen vainajan kuolemaa syntyneet velat. Nämä saa kuitattua perunkirjoituksella jos vainaja on varaton kunhan ne tehdään ajoissa.

Kuolinpesän velkaa taas on hautauskulut, perunkirjoituskulut ja näistä vastaa lain mukaan kuolinpesän osakkaat. Nämä on siis joka tapauksessa pakko maksaa.

Sosiaalitoimelta voi hakea välttämättömiä hautauskuluja kun vainaja on varaton/velkainen ja siihen hakemukseen tulee liittää perukirja kokonaisuudessaan.

Oletteko jättäneet hakemuksesta mahdollisesti vainajan varattomuusselvityksen pois ? Silloin ymmärrän, että ei makseta kokonaisuudessaan vaan on katsottu perillisten tulojen mukaan ?

Kyllä meillä sosiaalitoimi maksoi velkaisen vainajan hautauskulut ihan täysimääräisesti, kun toimitimme kaikki tarvittavat selvitykset aikanaan

Sinulla on kyllä vellit ihan sekaisin.

Vainajan velkaa on myös hautauskulut ja ne maksetaan ensin jos jotain varoja on. Sossusta sitten jos ei ole vainajalla niin paljon rahaa. kuolinpesän osakkaiden ei tarvitse maksaa mitään jos pesä on velkainen.

Perunkirja pitää ja kannattaa tehdä aina, ja jos joku velkoja uhkailee varatonta pesää niin laittaa vaan perunkirjan niille josta näkyy että varaton.

Ok, tarkistin ei ole suoraan vainajan velkaa, mutta"

Lähtökohtana voidaan kuitenkin aina pitää sitä, että kohtuulliset hautaus- ja perunkirjoituskustannukset maksetaan pesän varoista ennen muita vainajan ja pesän velkoja. Näin perilliset voivat aina suhteellisen turvallisin mielin järjestää hautajaiset, joiden kustannukset eivät ylitä vainajan tilivaroja.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä: minä EN OLE TILANNUT hautakiveä :) Nykyinen kivi on kiviliikkeen toimesta vain siirretty pois hautausta varten, ja nyt se täytyy tietysti kuljettaa takaisin.

Minä myöskään EN AIO TILATA uutta kiveä, sillä sen hinta kohoaa huimaksi ja siihen ei ole nyt varaa. Siksi olen tiedustellut hautausmaalta, voiko nykyisen OLEMASSA OLEVAN sukukiven edustalle asettaa luonnonkiven, johon teetän nimilaatan vaikka suutarilla.

Korostan vielä, että yritämme selvitä kaikesta mahdollisimman halvalla. Hautajaiset olivat pienet, muistotilaisuus järjestettiin seurakunnan _ilmaisessa_ tilassa kahvin ja leipomieni kahden kakun voimin. Hyvin minimaalisella on nyt menty.

-AP

Siis kiviliike vain tuli ja vei kiven vai seurakunta kuljetutti kiven pois vai mitä ihmettä tässä on käynyt?

Jos seurakunta on pyytänyt kiven siirron, pitää sen maksaa moinen.

Kivet on ns. suvun kuolinpesän, hautapaikan omaisuutta joten seurakunnat ei myöskään suorista, korjaa niitä hautakiviä, se on itse maksettava.

Eli kuka sen kiven siirron käski tehdä? hautaustoimistoko?

Siis hautaustoimisto sekä seurakunta, oli siirrettävä jotta päästiin kaivamaan kuoppa :)

-AP

Mitä ihmettä, enpä ole koskaan kuullut ,että kiven alle kuoppa kaivetaan. Taitaa ap puhua nyt potaskaa?

Vierailija
84/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä: minä EN OLE TILANNUT hautakiveä :) Nykyinen kivi on kiviliikkeen toimesta vain siirretty pois hautausta varten, ja nyt se täytyy tietysti kuljettaa takaisin.

Minä myöskään EN AIO TILATA uutta kiveä, sillä sen hinta kohoaa huimaksi ja siihen ei ole nyt varaa. Siksi olen tiedustellut hautausmaalta, voiko nykyisen OLEMASSA OLEVAN sukukiven edustalle asettaa luonnonkiven, johon teetän nimilaatan vaikka suutarilla.

Korostan vielä, että yritämme selvitä kaikesta mahdollisimman halvalla. Hautajaiset olivat pienet, muistotilaisuus järjestettiin seurakunnan _ilmaisessa_ tilassa kahvin ja leipomieni kahden kakun voimin. Hyvin minimaalisella on nyt menty.

-AP

Siis kiviliike vain tuli ja vei kiven vai seurakunta kuljetutti kiven pois vai mitä ihmettä tässä on käynyt?

Jos seurakunta on pyytänyt kiven siirron, pitää sen maksaa moinen.

Kivet on ns. suvun kuolinpesän, hautapaikan omaisuutta joten seurakunnat ei myöskään suorista, korjaa niitä hautakiviä, se on itse maksettava.

Eli kuka sen kiven siirron käski tehdä? hautaustoimistoko?

Siis hautaustoimisto sekä seurakunta, oli siirrettävä jotta päästiin kaivamaan kuoppa :)

-AP

Mitä ihmettä, enpä ole koskaan kuullut ,että kiven alle kuoppa kaivetaan. Taitaa ap puhua nyt potaskaa?

Höpöhöpö, kivi siirretään haudalta ennen kuin se kuoppa kaivetaan. Etenkin jos on tyynykiviä tai vastaavia varsinaisen suuren kiven lisäksi. Joka tapauksessa kuoppaa ei kaiveta jos kivi on paikallaan.

Vierailija
85/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaturmavakuutus jossa kuoleman varalta pieni summa, kannattaisi ottaa.  Ei ole kohtuuton maksettava pienituloisellekaan.

Vierailija
86/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee taas iloisesti puurot ja vellit sekaisin. Vainajan velka on ennen vainajan kuolemaa syntyneet velat. Nämä saa kuitattua perunkirjoituksella jos vainaja on varaton kunhan ne tehdään ajoissa.

Kuolinpesän velkaa taas on hautauskulut, perunkirjoituskulut ja näistä vastaa lain mukaan kuolinpesän osakkaat. Nämä on siis joka tapauksessa pakko maksaa.

Sosiaalitoimelta voi hakea välttämättömiä hautauskuluja kun vainaja on varaton/velkainen ja siihen hakemukseen tulee liittää perukirja kokonaisuudessaan.

Oletteko jättäneet hakemuksesta mahdollisesti vainajan varattomuusselvityksen pois ? Silloin ymmärrän, että ei makseta kokonaisuudessaan vaan on katsottu perillisten tulojen mukaan ?

Kyllä meillä sosiaalitoimi maksoi velkaisen vainajan hautauskulut ihan täysimääräisesti, kun toimitimme kaikki tarvittavat selvitykset aikanaan

Vainajan velkaa on myös hautauskulut ja ne maksetaan ensin jos jotain varoja on. Sossusta sitten jos ei ole vainajalla niin paljon rahaa. kuolinpesän osakkaiden ei tarvitse maksaa mitään jos pesä on velkainen.

Perunkirja pitää ja kannattaa tehdä aina, ja jos joku velkoja uhkailee varatonta pesää niin laittaa vaan perunkirjan niille josta näkyy että varaton.

Perehdyppä nyt asiaan. Vaikka vainaja olisi kuinka varaton ja velkainen, perunkirjoituskulut tulee maksettavaksi, kuten myös hautauskulut. Mikäli näitä ei maksa, niin silloin tulee KUOLINPESÄN velkaa ja siitä velasta vastaa kuolinpesän osakkaat , ei vainaja. Hautauskuluihin voi hakea sosiaalitoimelta tukea ja ilmeisen aina ne ne maksavatkin, mikäli vainaja on ollut täysin varaton  ja velkainen.

Toki jos haluaa voi jättää perunkirjoituskulut ja hautauskulut maksamatta, mutta se onkin sitten varmaan kiva olla loppuikä velkaisen kuolinpesän osakas. Perintäkirjeitä sitten tipahtelee kuolinpesän nimessä hamaan tappiin asti.

Vierailija
87/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ohjeita.

https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/kuka-saa-rahaa-hautajaisiin-sossu…

Eli jos itse hoitaa hautauksen, joutuu helposti maksumieheksi.

Kunta hautaa viimeistään jos ei ole varaa maksaa hautajaisia.

Vierailija
88/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdyppä nyt asiaan. Vaikka vainaja olisi kuinka varaton ja velkainen, perunkirjoituskulut tulee maksettavaksi, kuten myös hautauskulut. Mikäli näitä ei maksa, niin silloin tulee KUOLINPESÄN velkaa ja siitä velasta vastaa kuolinpesän osakkaat , ei vainaja. Hautauskuluihin voi hakea sosiaalitoimelta tukea ja ilmeisen aina ne ne maksavatkin, mikäli vainaja on ollut täysin varaton  ja velkainen.

Toki jos haluaa voi jättää perunkirjoituskulut ja hautauskulut maksamatta, mutta se onkin sitten varmaan kiva olla loppuikä velkaisen kuolinpesän osakas. Perintäkirjeitä sitten tipahtelee kuolinpesän nimessä hamaan tappiin asti.

Kuule perehdyppä itse

minilex "Kuolinpesän laskut maksetaan kuolinpesän varoista. Jos kuolinpesän varat eivät riitä laskujen maksamiseen kokonaan, osakkaat eivät lähtökohtaisesti ole vastuussa kuolinpesän veloista, vaan jäljelle jäänyt velka jää velkojien vahingoksi pesän selvittämisen jälkeen."

Vierailija
89/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voi katsoa ohjeet

https://sosiaaliturvaopas.fi/omainen/

Vierailija
90/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
91/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Maksat itse. Emme saaneet senttiäkään rahaa miehen adoptioäidin miljonääri isän hautaamiseen.

Olet vastenmielinen ihminen.

Mikä on tämä meininki että mitään kuluja ei nykyään makseta itse? Ruoka haetaan leipäjonosta jne...kertakaikkiaan yhteiskunnan pitää hoitaa aivan kaikki.

Vierailija
92/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Maksat itse. Emme saaneet senttiäkään rahaa miehen adoptioäidin miljonääri isän hautaamiseen.

Mikä on tämä meininki että mitään kuluja ei nykyään makseta itse? Ruoka haetaan leipäjonosta jne...kertakaikkiaan yhteiskunnan pitää hoitaa aivan kaikki.

On se kauheeta, kun ei enää saakaan käyttää niskalaukausta! Niin helppo homma! Eikä enää ongelmaa!

Vierailija
93/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Niin. Ihan kauheeta, kun ei kansalaisia päästetä kuolemaan ja kiduteta. Niin väärin!

Vierailija
94/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täällä on keskustelu eskaloitunut. Kiitos asiallisista vastauksista ja neuvoista. Otan nyt vielä yhteyttä sosiaalitoimistoon ja selvitän, millä perustein laskelma on tehty. En siis saanut päätöksen mukana mitään selkeää tietoa, miten ja mihin perustuen tuo summa on päätetty.

Aurinkoista vappua!

-AP

Vierailija
95/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin kun varaton sukulaiseni (jolla oli vain velkaa ja olin ainoa perijä) kuoli, että kieltäydyin koko perinnöstä. Ei tarvinut maksaa senttiäkään mistään.

Vierailija
96/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin kun varaton sukulaiseni (jolla oli vain velkaa ja olin ainoa perijä) kuoli, että kieltäydyin koko perinnöstä. Ei tarvinut maksaa senttiäkään mistään.

Eihän velkoja muutenkaan peritä. Velat ovat kuolinpesän velkoja, ja jos kuolinpesän velkoja on enemmän kuin varoja, kuolinpesä voidaan hakea konkurssin, ja velat jäävät velkojien vahingoksi. Ei niistä perillinen  joudu vastaamaan.

Vierailija
97/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs tää8llä on keskustelu eskaloitunut. Kiitos asiallisista vastauksista ja neuvoista. Otan nyt vielä yhteyttä sosiaalitoimistoon ja selvitän, millä perustein laskelma on tehty. En siis saanut päätöksen mukana mitään selkeää tietoa, miten ja mihin perustuen tuo summa on päätetty.

Aurinkoista vappua!

-AP

Eikö sosiaalitoimiston päätöksessä tosiaan ollut laskelmaa? Kyllä niissä normaalisti on. Mutta tuo on kyllä totta, mitä yksi vastaaja sanoi, että jos vainajan tilillä oli kuolinhetkellä yhtään rahaa, niin se olisi pitänyt ensisijaisesti käyttää hautaus- ja perunkirjoituskuluihin eikä maksaa niillä vainajan laskuja. Tämä voi olla selitys.

Vierailija
98/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs tää8llä on keskustelu eskaloitunut. Kiitos asiallisista vastauksista ja neuvoista. Otan nyt vielä yhteyttä sosiaalitoimistoon ja selvitän, millä perustein laskelma on tehty. En siis saanut päätöksen mukana mitään selkeää tietoa, miten ja mihin perustuen tuo summa on päätetty.

Aurinkoista vappua!

-AP

Eikö sosiaalitoimiston päätöksessä tosiaan ollut laskelmaa? Kyllä niissä normaalisti on. Mutta tuo on kyllä totta, mitä yksi vastaaja sanoi, että jos vainajan tilillä oli kuolinhetkellä yhtään rahaa, niin se olisi pitänyt ensisijaisesti käyttää hautaus- ja perunkirjoituskuluihin eikä maksaa niillä vainajan laskuja. Tämä voi olla selitys.

Niin, näinhän sen pitäisi mennä, että kuoleman jälkeen vainajan varoista ei makseta ennen perunkirjoitusta mitään muuta kuin hautauskulut. Sen jälkeen katsotaan, jääkö varoista maksettavaa joillekin muille.

Vierailija
99/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pelkkä hautakiven kuljetus voi maksaa 1000 euroa? Kysy nyt ihmeessä vielä siitä ja pyydä tarkistamaan laskutusperusteet. Pari sataa voisi olla kohtuullinen kustannus. Tonnilla pitää saada jo lisänimen kaiverrus tai uusi laatta kuljetuksen lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän