Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaton kuolinpesä - hautauskulujen maksaminen

Vierailija
30.04.2020 |

Hei,

aloitan aiheesta täällä, koska en tiedä mitä ihmettä tehdä. Varaton isäni menehtyi viime vuonna. Soitin hänen kotikuntansa sosiaalitoimeen, joka neuvoi hakemaan hautausavustusta ja ohjasi käyttämään tiettyä hautaustoimistoa. Sain kovasti käsityksen, että sosiaalitoimen kautta olisi mahdollista maksaa hautauskulut, kun vainaja oli varaton eikä kuolinpesän tilillä ole niin sanotusti pätäkkää.
Hautajaiset järjestettiin, ja lasku juoksee nyt korkoa. Sosiaalitoimi antoi päätöksen, jossa korvasi osan hautauskuluista. Maksettavaa jää useampi satanen (sekä hautakivi/nimilaatta nykyiseen täynnä olevaan sukuhaudan kiveen, perunkirjoitus jne).

Olen itse vasta valmistunut, nuori aikuinen kuten veljenikin. Suvulta emme saa rahallista avustusta. Onko olemassa mitään tahoa, josta tiedustella apua laskujen kattamiseen? Tuntuu hurjalta maksaa kaikkia jäljelle jääviä laskuja yksin, olen aivan solmussa niiden kanssa. Maksettavaa on nyt hautauksesta 400 euroa, kiviliikkeelle noin 1000 euroa (riippuen kovasti siitä, kuinka nimi haudalle toteutetaan, mutta kiven siirto pois ja takaisin hautausta varten joka tapauksessa maksettava), perunkirjoitus oikeusaputoimistoon 350 euroa....

Ja ei, en ole saita enkä "yritä maksattaa yhteiskunnalla mistään periaatteesta", tuntuu vain hurjalta kun laskut kasaantuvat, oma työllisyystilanne on heikko ja kuvittelin todella sosiaalitoimen kanssa käytyjen keskustelujen perusteella, että avustusta olisi saanut enemmän kuin 230/650e. Onkohan tässä nyt enää mitään tahoa, jonka puoleen kääntyä.

Hautaus ja kiviasia on pyritty hoitamaan halvimman mahdollisen budjetin kautta.
Lisäksi olen tiedustellut hautausmaalta mahdollisuutta asettaa haudalle luonnonkivi johon laitetaan nimilaatta, jotta päästäisiin halvimmalla. Odotan yhä vastausta helmikuussa lähetettyyn tiedusteluun.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimi maksaa varattomien hautauskulut.

Vierailija
2/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos. toimisto maksaa ne pakolliset kulut halvimman mukaan. Eli pakolliset kuljetukset, tuhkaus ja sirottelu muistolehtoon. Kivi ei kuulu niihin eikä kahvitus.

Joko sait huonot ohjeet tai et kertonut hautaustoimistolle että sos toimi maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimi maksaa varattomien hautauskulut.

Vetosivat tekemäänsä laskelmaan (Kelan toimeentulotukihakemuksen perusteella laskettu), jonka mukaan korvaavat tuon 231 euroa kokonaissummasta 650 e. En saanut sosiaalitoimesta nyt tänä aamuna ketään kiinni.

Vierailija
4/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän sosiaalitoimi maksa kuin ne välttämättömät kulut. Ei mitään hautakiviä tai nimilaattoja sukuhautoihin. Sinulla on ilmeisesti sen verran tuloja että joudut jotain maksamaan oikeusaputoimistoon. Täysin varaton maksaa myös mutta yleensä ei koko summaa.

Vierailija
5/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sos. toimisto maksaa ne pakolliset kulut halvimman mukaan. Eli pakolliset kuljetukset, tuhkaus ja sirottelu muistolehtoon. Kivi ei kuulu niihin eikä kahvitus.

Joko sait huonot ohjeet tai et kertonut hautaustoimistolle että sos toimi maksaa.

Siis kahvituksia yms tässä ei yritetäkään laskuttaa :) Lähinnä hautaus, eli juurikin kuljetus, vaatetus jne halvimman mukaan, hautaustoimiston pakettina siis ostettu. Kokonaissumma alitti alimman summan, joka sossun tulisi kuulemma korvata, eli siinä mielessä kaiken pitäisi olla OK.

(uutta) kiveä ei ole vielä tilattu, toki nykyinen kivi on kiviliikkeessä ja sen takaisinkuljetus ja asennus on sitten vain maksettava omasta pussista.

-AP

Vierailija
6/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko isäsi minkä ikäinen? Työpaikan ryhmähenkuvakuutus kannattaa tsekata.

Vierailija
7/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet sössinyt nyt tässä

Vierailija
8/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saa

Vierailija
9/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko valita tuhkausta, myös arkkuhautaus maksetaan.

Vierailija
10/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko isäsi minkä ikäinen? Työpaikan ryhmähenkuvakuutus kannattaa tsekata.

Oli hieman reilu 60v, mutta hän oli työkyvyttömyyseläkkeellä joten ei auttane tässä :( Kiitos kuitenkin hyvästä huomiosta, ehkä auttaa jotakuta muuta! :)

-AP

11/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat itse. Emme saaneet senttiäkään rahaa miehen adoptioäidin miljonääri isän hautaamiseen.

Vierailija
12/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt vielä mitä olen sössinyt, josko saisin vielä tilanteen korjattua? Noudatin sosiaalitoimistosta saamiani ohjeita.

-AP

Vierailija
13/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi näitä laskuja maksaa? Ei kai se sinun ongelmasi ole jos isäsi oli varaton? Ja velathan ei tosiaan periydy vaikka monella tällainen harhaluulo onkin

Vierailija
14/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä taas. Totta kai joudutte itse maksamaan.

Hautakivet ja kahvitukset ovat ihan vapaaehtoista toimintaa. Ei niitä voi maksattaa veronmaksajilla.

Jos yhtään rahaa ei kenelläkään ollut, miksi järjestitte hautajaiset?

Vierailija
15/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt vielä mitä olen sössinyt, josko saisin vielä tilanteen korjattua? Noudatin sosiaalitoimistosta saamiani ohjeita.

-AP

Hautasin aikanaan varattoman omaiseni eli sossu maksoi kuljetuksen, pienen kukkalaitteen ja hautavaatteet. Kahvitilaisuuden maksoin itse n 200€, hautakiveä en hommannut, sen olisi joutunut itse maksamaan. Olet turhaan sen hautakiven hommannut.

Vierailija
16/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävä määrä rahaa!

"Maksettavaa on nyt hautauksesta 400 euroa, kiviliikkeelle noin 1000 euroa (riippuen kovasti siitä, kuinka nimi haudalle toteutetaan, mutta kiven siirto pois ja takaisin hautausta varten joka tapauksessa maksettava), perunkirjoitus oikeusaputoimistoon 350 euroa...."

Perunkirjoituksen olisitte veljesi kanssa voinut hoitaa ihan itse varsinkin, kun isä oli varaton. Minäkin hoidin äidin, joka oli kanssa varaton.

Vierailija
17/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi näitä laskuja maksaa? Ei kai se sinun ongelmasi ole jos isäsi oli varaton? Ja velathan ei tosiaan periydy vaikka monella tällainen harhaluulo onkin

Ei isä sitä hautakiveä ole tilannut joten tietenkin perilliset maksavat.

Vierailija
18/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksatte perukirjasta mitään, jos pesä on varaton. Pohjan saa printattua netistä ja voitte sen itse täyttää ja laittaa verottajalle menemään. 

Vierailija
19/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa joka tilaa. Tämä vanha totuus pätee edelleen. Ei olisi kannattanut tilata sellaista johon ei ole varaa.

Tässä kaksi vaihtoehtoa: te perilliset teette maksusopimuksen. Tai haettu avustusta esim. seurakunnan kautta diakoniarahastosta.

Vierailija
20/99 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävä määrä rahaa!

"Maksettavaa on nyt hautauksesta 400 euroa, kiviliikkeelle noin 1000 euroa (riippuen kovasti siitä, kuinka nimi haudalle toteutetaan, mutta kiven siirto pois ja takaisin hautausta varten joka tapauksessa maksettava), perunkirjoitus oikeusaputoimistoon 350 euroa...."

Perunkirjoituksen olisitte veljesi kanssa voinut hoitaa ihan itse varsinkin, kun isä oli varaton. Minäkin hoidin äidin, joka oli kanssa varaton.

Emme uskaltaneet tehdä perunkirjoitusta itse, sillä isällä oli useita kymmeniä tuhansia euroja velkaa - siksi valitsimme halvimman keinon hoitaa tuo perunkirjoitus virallista väylää, jotta ei tule mitään ikäviä yllätyksiä.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi