Varaton kuolinpesä - hautauskulujen maksaminen
Hei,
aloitan aiheesta täällä, koska en tiedä mitä ihmettä tehdä. Varaton isäni menehtyi viime vuonna. Soitin hänen kotikuntansa sosiaalitoimeen, joka neuvoi hakemaan hautausavustusta ja ohjasi käyttämään tiettyä hautaustoimistoa. Sain kovasti käsityksen, että sosiaalitoimen kautta olisi mahdollista maksaa hautauskulut, kun vainaja oli varaton eikä kuolinpesän tilillä ole niin sanotusti pätäkkää.
Hautajaiset järjestettiin, ja lasku juoksee nyt korkoa. Sosiaalitoimi antoi päätöksen, jossa korvasi osan hautauskuluista. Maksettavaa jää useampi satanen (sekä hautakivi/nimilaatta nykyiseen täynnä olevaan sukuhaudan kiveen, perunkirjoitus jne).
Olen itse vasta valmistunut, nuori aikuinen kuten veljenikin. Suvulta emme saa rahallista avustusta. Onko olemassa mitään tahoa, josta tiedustella apua laskujen kattamiseen? Tuntuu hurjalta maksaa kaikkia jäljelle jääviä laskuja yksin, olen aivan solmussa niiden kanssa. Maksettavaa on nyt hautauksesta 400 euroa, kiviliikkeelle noin 1000 euroa (riippuen kovasti siitä, kuinka nimi haudalle toteutetaan, mutta kiven siirto pois ja takaisin hautausta varten joka tapauksessa maksettava), perunkirjoitus oikeusaputoimistoon 350 euroa....
Ja ei, en ole saita enkä "yritä maksattaa yhteiskunnalla mistään periaatteesta", tuntuu vain hurjalta kun laskut kasaantuvat, oma työllisyystilanne on heikko ja kuvittelin todella sosiaalitoimen kanssa käytyjen keskustelujen perusteella, että avustusta olisi saanut enemmän kuin 230/650e. Onkohan tässä nyt enää mitään tahoa, jonka puoleen kääntyä.
Hautaus ja kiviasia on pyritty hoitamaan halvimman mahdollisen budjetin kautta.
Lisäksi olen tiedustellut hautausmaalta mahdollisuutta asettaa haudalle luonnonkivi johon laitetaan nimilaatta, jotta päästäisiin halvimmalla. Odotan yhä vastausta helmikuussa lähetettyyn tiedusteluun.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto teitä vaivaa. Miksi sossu olisi velvollinen maksamaan teidän kulut? Mistä te oikeasti kuvittelette että sitä rahaa vaan riittää?
Menkää helvetti töihin ansaitsemaan ihan itse
Olemme molemmat töissä, kiitos huolenpidosta! Hautauskulu nyt ei kuitenkaan ole minun kuluni, vaan menehtyneen isäni kulu. Ja kuten sanottu, se hoidettiin minimibudjetilla.
Kiviasia on erikseen, kuten olenkin jo sanonut.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävä määrä rahaa!
"Maksettavaa on nyt hautauksesta 400 euroa, kiviliikkeelle noin 1000 euroa (riippuen kovasti siitä, kuinka nimi haudalle toteutetaan, mutta kiven siirto pois ja takaisin hautausta varten joka tapauksessa maksettava), perunkirjoitus oikeusaputoimistoon 350 euroa...."
Perunkirjoituksen olisitte veljesi kanssa voinut hoitaa ihan itse varsinkin, kun isä oli varaton. Minäkin hoidin äidin, joka oli kanssa varaton.
Emme uskaltaneet tehdä perunkirjoitusta itse, sillä isällä oli useita kymmeniä tuhansia euroja velkaa - siksi valitsimme halvimman keinon hoitaa tuo perunkirjoitus virallista väylää, jotta ei tule mitään ikäviä yllätyksiä.
-AP
Voi jeesus! Mun äidillä oli jotain saman verran velkaa! Silti tein itse perunkirjoituksen. Mikä ihmeen virallinen väylä? Ja mitä ikäviä yllätyksiä?
Virallinen väylä tarkoitti tässä yhteydessä tuota oikeusaputoimistoa, jonka laskun olimme valmiita maksamaan itse veljen kanssa :) Ikävällä yllätyksellä tarkoitan sitä, että olisimme tehneet jotain väärin, ja saaneet velat niskaamme. Koimme, että täysin uudessa ja oudossa tilanteessa tuo maksu oli pieni verrattuna siihen, että olisimme tehneet jotain väärin. Ja tätä mieltä olen edelleen, tuli hoidettua ajoissa ja oikein.
-AP
Ei oo rahaa, ja 175 euroa on pieni rahamäärä. Eipä ole mitään lisättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä: minä EN OLE TILANNUT hautakiveä :) Nykyinen kivi on kiviliikkeen toimesta vain siirretty pois hautausta varten, ja nyt se täytyy tietysti kuljettaa takaisin.
Minä myöskään EN AIO TILATA uutta kiveä, sillä sen hinta kohoaa huimaksi ja siihen ei ole nyt varaa. Siksi olen tiedustellut hautausmaalta, voiko nykyisen OLEMASSA OLEVAN sukukiven edustalle asettaa luonnonkiven, johon teetän nimilaatan vaikka suutarilla.
Korostan vielä, että yritämme selvitä kaikesta mahdollisimman halvalla. Hautajaiset olivat pienet, muistotilaisuus järjestettiin seurakunnan _ilmaisessa_ tilassa kahvin ja leipomieni kahden kakun voimin. Hyvin minimaalisella on nyt menty.
-AP
Siis kiviliike vain tuli ja vei kiven vai seurakunta kuljetutti kiven pois vai mitä ihmettä tässä on käynyt?
Jos seurakunta on pyytänyt kiven siirron, pitää sen maksaa moinen.
Kivet on ns. suvun kuolinpesän, hautapaikan omaisuutta joten seurakunnat ei myöskään suorista, korjaa niitä hautakiviä, se on itse maksettava.
Eli kuka sen kiven siirron käski tehdä? hautaustoimistoko?Siis hautaustoimisto sekä seurakunta, oli siirrettävä jotta päästiin kaivamaan kuoppa :)
-AP
No eikä ole pakko, se kivi siirretään sivuun ja sen jälkeen se vasta kaiverretaan.
eli nyt soitat seurakuntaan ja sanotte että heidän pitää maksaa kiven takaisinkuljetus koska te ette ole sitä pyytäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävä määrä rahaa!
"Maksettavaa on nyt hautauksesta 400 euroa, kiviliikkeelle noin 1000 euroa (riippuen kovasti siitä, kuinka nimi haudalle toteutetaan, mutta kiven siirto pois ja takaisin hautausta varten joka tapauksessa maksettava), perunkirjoitus oikeusaputoimistoon 350 euroa...."
Perunkirjoituksen olisitte veljesi kanssa voinut hoitaa ihan itse varsinkin, kun isä oli varaton. Minäkin hoidin äidin, joka oli kanssa varaton.
Emme uskaltaneet tehdä perunkirjoitusta itse, sillä isällä oli useita kymmeniä tuhansia euroja velkaa - siksi valitsimme halvimman keinon hoitaa tuo perunkirjoitus virallista väylää, jotta ei tule mitään ikäviä yllätyksiä.
-AP
Voi jeesus! Mun äidillä oli jotain saman verran velkaa! Silti tein itse perunkirjoituksen. Mikä ihmeen virallinen väylä? Ja mitä ikäviä yllätyksiä?
Virallinen väylä tarkoitti tässä yhteydessä tuota oikeusaputoimistoa, jonka laskun olimme valmiita maksamaan itse veljen kanssa :) Ikävällä yllätyksellä tarkoitan sitä, että olisimme tehneet jotain väärin, ja saaneet velat niskaamme. Koimme, että täysin uudessa ja oudossa tilanteessa tuo maksu oli pieni verrattuna siihen, että olisimme tehneet jotain väärin. Ja tätä mieltä olen edelleen, tuli hoidettua ajoissa ja oikein.
-AP
Ei oo rahaa, ja 175 euroa on pieni rahamäärä. Eipä ole mitään lisättävää.
Jos ap on työssäkäyvä on rahaa varmasti, mutta eihän kukaan ole velvollinen maksamaan omaistaan hautaan joten ymmärrän kyllä hyvin mitä tarkottaa. Olisin itsekin maksanut tuon perunkirjan mutta en itse hautausta joka kuitenkin on annettu ymmärtää sos.toimen maksavan ja joka yleensä maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä: minä EN OLE TILANNUT hautakiveä :) Nykyinen kivi on kiviliikkeen toimesta vain siirretty pois hautausta varten, ja nyt se täytyy tietysti kuljettaa takaisin.
Minä myöskään EN AIO TILATA uutta kiveä, sillä sen hinta kohoaa huimaksi ja siihen ei ole nyt varaa. Siksi olen tiedustellut hautausmaalta, voiko nykyisen OLEMASSA OLEVAN sukukiven edustalle asettaa luonnonkiven, johon teetän nimilaatan vaikka suutarilla.
Korostan vielä, että yritämme selvitä kaikesta mahdollisimman halvalla. Hautajaiset olivat pienet, muistotilaisuus järjestettiin seurakunnan _ilmaisessa_ tilassa kahvin ja leipomieni kahden kakun voimin. Hyvin minimaalisella on nyt menty.
-AP
Siis kiviliike vain tuli ja vei kiven vai seurakunta kuljetutti kiven pois vai mitä ihmettä tässä on käynyt?
Kivet on ns. suvun kuolinpesän, hautapaikan omaisuutta joten seurakunnat ei myöskään suorista, korjaa niitä hautakiviä, se on itse maksettava.
Eli kuka sen kiven siirron käski tehdä? hautaustoimistoko?Siis hautaustoimisto sekä seurakunta, oli siirrettävä jotta päästiin kaivamaan kuoppa :)
-AP
No eikä ole pakko, se kivi siirretään sivuun ja sen jälkeen se vasta kaiverretaan.
eli nyt soitat seurakuntaan ja sanotte että heidän pitää maksaa kiven takaisinkuljetus koska te ette ole sitä pyytäneet.
Mitä ihmettä, meille sanottiin siirron olevan pakollinen? Kivi on joka tapauksessa täynnä, joten siihen ei tosiaan olisi mahtunut uutta nimeä kaivertamaan. Apua.
En ole siis ikinä ennen edes ollut hautajaisissa, joten tämä tilanne tuli näin 26-vuotiaana ihan täysin uutena ja yllättäen eteen, joten olimme ihan hukassa kuinka toimia. Siksi luotin kyllä tuohonkin, kun sanottiin että kivi on siirrettävä kiviliikkeen toimesta, hautausmaan työntekijä sanoi että he eivät siihen koske.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto teitä vaivaa. Miksi sossu olisi velvollinen maksamaan teidän kulut? Mistä te oikeasti kuvittelette että sitä rahaa vaan riittää?
Olemme molemmat töissä, kiitos huolenpidosta! Hautauskulu nyt ei kuitenkaan ole minun kuluni, vaan menehtyneen isäni kulu. Ja kuten sanottu, se hoidettiin minimibudjetilla.
-AP
Olette siis töissä. No, eipä tuossa laskussa sitten teille ihan hirveästi vaivaa ole. No, saahan sitä aina valittaa. Ja joo, tuo kiviasia on kyllä aivan törkeää kiskomista.
Mutta toisaalta, jos kuolema ja hautajaiset oli jo viime vuoden puolella, ja vasta nyt tulee laskua, niin onhan tässä ollut jo ruhtinaallisesti aikaa.
No sitten otatte lainaa pankista. Monet joutuvat ottamaan lainaa esim. perintöveron maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
-AP
Eikö nuo luonnonkivet ole nykyisin yleistyneet paljon? Luulis onnistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
-AP
eli nyt soitat seurakuntaan ja sanotte että heidän pitää maksaa kiven takaisinkuljetus koska te ette ole sitä pyytäneet.Mitä ihmettä, meille sanottiin siirron olevan pakollinen? Kivi on joka tapauksessa täynnä, joten siihen ei tosiaan olisi mahtunut uutta nimeä kaivertamaan. Apua.
En ole siis ikinä ennen edes ollut hautajaisissa, joten tämä tilanne tuli näin 26-vuotiaana ihan täysin uutena ja yllättäen eteen, joten olimme ihan hukassa kuinka toimia. Siksi luotin kyllä tuohonkin, kun sanottiin että kivi on siirrettävä kiviliikkeen toimesta, hautausmaan työntekijä sanoi että he eivät siihen koske.
-AP
No sun olisi pitänyt sanoa että isäsi pesä ei sitä siirtoa maksa eikä tilaa, kun rahaa ei ole. Ei ne hautaamatta olisi jättänyt.
ok, se kivi piti siirtää, mutta se olisi voinut mennä ehkä hautauskuluihin jos seurakunta siirtänyt.
https://www.saaksmaenseurakunta.fi/hautausmaat/muistomerkit/hautakiven-…
Eli jos haluatte kaiverrusta, maksatte lisää. Jos ette niin sitten maksate vain takaisinsiirron ja pystytyksen.
Iskette sitten lisäristin tms. itse jossa nimi ja kuolinpäivä.
"Täynnä" olevaan kiveen voi jatkaa toiselle puolle ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko isäsi minkä ikäinen? Työpaikan ryhmähenkuvakuutus kannattaa tsekata.
Oli hieman reilu 60v, mutta hän oli työkyvyttömyyseläkkeellä joten ei auttane tässä :( Kiitos kuitenkin hyvästä huomiosta, ehkä auttaa jotakuta muuta! :)
-AP
Työnantajan ryhmähenkivakuutus kannattaa tarkistaa. Jossain tapauksissa voi saada, jos on ollut alle 5. työkyvyttömyyseläkkeellä. Minkä ikäisiä olette? Henkivakuutuskorvaukseen ovat oikeutettuja puoliso tai alle 22 v. lapset.
Isäsi kääntyy haudassa kun itkette tonnin laskun takia, oman isän hautaaminen kyseessä, haloo! Vähän kunnioitusta isää kohtaan.
Maksatte siis kiviliikkeelle vain poiskuljetuksesta, sanotte että laittavat murskaksi jos sitä ei olisi muutenkaan voinut enää käyttää.
Käy ottamassa kuva kivestä jos ei vielä ole, kaikkea ei välttämättä löydy kirkonkirjoista tms, itselle muisto edellisistä sukupolvista.
Sitten voitte hankkia vaikka metallisen ristin jossa nimilaatta, halvempaa kuin kivi.
Vierailija kirjoitti:
Maksatte siis kiviliikkeelle vain poiskuljetuksesta, sanotte että laittavat murskaksi jos sitä ei olisi muutenkaan voinut enää käyttää.
Käy ottamassa kuva kivestä jos ei vielä ole, kaikkea ei välttämättä löydy kirkonkirjoista tms, itselle muisto edellisistä sukupolvista.
Sitten voitte hankkia vaikka metallisen ristin jossa nimilaatta, halvempaa kuin kivi.
Sukuhaudan kivi, ei oikein (pienen suvun) muut jäsenet anna tähän lupaa. Siksi tuota luonnonkiveä olen yrittänyt tiedustella, asia on pyörinyt hautausmaalla nyt kaksi kuukautta :/
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävä määrä rahaa!
-AP
-AP
Eivät velat periydy joten jotenkin todella tyhmästi olisitte saaneet tehdä että olisitte saaneet velat niskaanne.
"Perintökaaressa on useita henkilökohtaisen velkavastuun synnyttäviä perusteita. Näitä ovat etupäässä perunkirjoitusvelvollisuuden tai pesän virallisselvitykseen luovuttamisen laiminlyönti. Velkavastuun voi välttää luovuttamalla pesä virallisselvitykseen kuukauden kuluessa perunkirjoituksen toimittamisesta. Kuolinpesän osakas kuitenkin välttyy henkilökohtaiselta velkavastuulta, jos kuolinpesässä on niin vähän varoja, että ne riittävät vain kohtuullisiin hautaus- ja perunkirjoituskustannuksiin. Ja jos omaisuutta on vain vähän tätä enemmän, tuomioistuimella on valta vapauttaa osakas velkavastuusta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voitte hankkia vaikka metallisen ristin jossa nimilaatta, halvempaa kuin kivi.Sukuhaudan kivi, ei oikein (pienen suvun) muut jäsenet anna tähän lupaa. Siksi tuota luonnonkiveä olen yrittänyt tiedustella, asia on pyörinyt hautausmaalla nyt kaksi kuukautta :/
-AP
Kuka on sen hautapaikan omistaja? kuka maksaa sen hautapaikan?
Jos sukulaiset haluaa että suvun hautakivi säilyy, pitää myös heidän yskiä rahaa sen siellä pitämiseen.
Ei se voi mennä niin että viimeksi kuollut /omaiset maksaa.
Lue tämä evl kirkon seurakunnan ohjeet.
https://evl.fi/perhejuhlat/hautajaiset/hautaus-ja-hautapaikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Olette siis töissä. No, eipä tuossa laskussa sitten teille ihan hirveästi vaivaa ole. No, saahan sitä aina valittaa. Ja joo, tuo kiviasia on kyllä aivan törkeää kiskomista.
Mutta toisaalta, jos kuolema ja hautajaiset oli jo viime vuoden puolella, ja vasta nyt tulee laskua, niin onhan tässä ollut jo ruhtinaallisesti aikaa.
Lasku hautauksesta pyöri ensin kelassa ja sitten sosiaalitoimessa tovin, homma on laitettu vireille jo viime vuoden puolella. Nyt sain päätöksen vasta. En tiedä sitten, vaikuttaako tämä kulunut aika päätökseen. Olen jo soittanut ja sopinut maksusuunnitelmasta joten sinänsä asia on OK. Kiviasiaa ja luonnonkiven käyttämistä olen tiedustellut jo helmikuun lopulla ensimmäisen kerran, odottelen yhä vastausta. Ei siis käynyt luonnonkivi mielessä eikä kiviliike sitä tietenkään ehdottanutkaan, sain ajatuksen muualta ja siksi tilanne on ollut nyt jäissä helmikuusta.
Hei ap, työskentelen itse hautaustoimistossa enkä keksi mitää muuta syytä miksi sos.toimi maksoi hautaustoimisto- laskusta vain pienen osan muutakun vainajalla oli loppu itsellä. Eli jos hautaustoimiston lasku on 600€ ja tilillä( lasketaan ihan kaikki esim. S- ryhmän asiakkuusomistus) vaikka 300€ niin silloin sis.toimi korvaan vaan 300€ ei koko laskua. Kivi täytyy siirtää haudalta pois että seurakunta voi kaivaa haudan sen voi tilata kiviliikkeestä tai jos on pieni kivi siirtää itse pois. Mitään kukkia, kiviä, lehti-ilmoituksia sis.toimi ei maksa. Tilaaja on vastuussa laskusta.
Perukirjaan lyhyesti vainajalla oli kuollessaan velkaa ainakin xxxxx€
ja varoja x. Pesä on varaton, sillä selvä.
Raadolla saa kunta tehdä mitä haluaa.