Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista
Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.
Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.
Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!
Kommentit (1621)
Isä on puoli romani ruotsista ja heidän suvussaan se piru vie on, että auto on PAKKO parkkeerata lidlin oven eteen ja huutaen mennä sisään "että mie oon ylpee". Miksi minulle ei ole nämä tavat tarttunu? Osaan olla maassa suurimman väestön kanssa samalla linjalla?
Miksi romaniteinit pitävät ainakin Lahdessa aina perhosveitseä mukana ja esittelevät sitä yleisesti muille teinieille kuinka iskeä nopeasti kylkeen?
Pulssi 81 Mitä on olla romani?
Hannu Nymanin vieraana tutkija ja yliopisto-opettaja Henry Hedman.
Vierailija kirjoitti:
Onko esiaviollinen seksi sallittua romaneille? Tuosta nuorena karkaamisesta tuli sellainen mielikuva että on, mutta toisaalta se tuntuu hyvin epäjohdonmukaiselta jos rituaalinen puhtaus on noin tärkeää?
Miksi muuten naiset voivat tupakoida? Se jos mikä on saastaista kaikissa kuviteltavissa olevissa konteksteissa, sekä tosiasiallisesti että rituaalisesti.
On mustalaismiehen ja valkolaistytön kanssa, mutta tällaisen tytön kanssa ei pariuduta. Loppuelämän yhdessäolo puolison kanssa on vähän...no meilläpäin on eräs alfaromani, lyhyt ja paksu. Lapsia tehty myös valkolaisten kanssa, jotka ovat liittyneet heimoon ja rotu jalostunut. Hänellä on useita lapsia eri naisten kanssa samanaikaisestikin. Naiset pukeutuvat romaniasuun ja lapset kasvatetaan romaneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on saastunut synnytyksen jälkeen ja siksi ei syö samoista astioita muiden kanssa. Synnyttäjä käyttää kertakäyttöastioita. Toki synnyttäjä voi tehdä ruuan.
Tämä on ollut myös valtaväestöllä aiemmin. Synnyttäjä piti kirjoittaa, että kelpasi taas joukkoon.
Lähes kaikkiin kulttuureihin kuuluu tällainen synnyttäneen saastaisena pitäminen. Usein nainen on saastainen myös kuukautisten aikana, esim. juutalaisessa perinteessä. Näiden saastaisuussääntöjen tarkoitus pohjimmiltaan on ollut suojella naista. Hänellä on ollut aikaa rauhassa toipua synnytyksestä. Myös kuukautisten saastaisuusaika on suojellut naisia pakkoseksiltä edes hetkeksi, toisaalta seksin lykkääminen juuri hedelmälliseen aikaan kun saastaisuudesta on puhdistauduttu on varmistanut naisen uudelleen raskaaksi tulon. Aiemminhan naisella ei ole oikeutta kieltäytyä seksistä avioliitossa eikä ehkäisyäkään ole hyväksytty, vaan miehen onanointikin on katsottu synniksi.
Haredi- ja hasidijuutalaisethan noudattaa noita puhtaussääntöjä edelleen. Luin yhden artikkelin jossa todettiin että heillä on sen takia vähiten joko kohtu- tai kohdunkaulan syöpää maailmassa. En muista kumpaa. Ajatus oli, että kun seksiä ei harrasteta silloin kun alakerta on tulehdusherkemmässä tilassa, ei tulisi syöpääkään. Mene tiedä sitten.
Artikkelin kirjoittanut hasidinainen naureskeli miten heitä pidetään ahdasmielisinä, vaikka jokainen hedelmällisessä iässä oleva hasidinainen tunkee sormet p.imppiinsä vähintään 14 kertaa kuukaudessa. Kun täytyy tarkistaa että kuukautiset on varmasti olleet tarpeeksi monta päivää loppuneet ennen kuin voi suorittaa rituaalipuhdistumisen ja harrastaa seksiä.
Juutalaisillahan oli myös sääntöjä että nainen ei mm. saa laittaa ruokaa ollessaan "saastainen". Monissa intiaanikulttuureissa nainen, jolla oli kuukautiset, meni erityiseen kuukautismajaan eristyksiin.
Mietin että aikana jolloin ei ollut Libresseä ja Tampaxia ja Buranaa keksitty, tuo "syrjintä" on ollut naisille varmasti suunnaton helpotus. On saanut levätä useamman päivän kuukaudessa.
Noilla tietyillä juutalaisryhmillä on myös tarkat puhdistautumisrituaalit menkkojen jälkeen. Katsoin kerran jonkin dokumentin, jossa tällainen juutalaisnainen meni menkkojensa jälkeen johonkin tiettyyn kylpylään tai puhdistautumispaikkaan, jossa piti tehdä tietyt manööverit tullakseen puhtaaksi taas aviomiestä varten.
Mutta ei ollut aviomiehelläkään helppoa, sillä yhdyntä piti suorittaa reiästä, joka oli leikattu lakanaan. Muutoin avioparin välissä oli siis lakana, mutta penikselle oli siihen tehty reikä. Miten hurmaavaa.
Ne menee siihen rituaalikylpyyn ihan synagogaan. Samantyyppistä rituaalikylpemistä suoritetaan myös jos kääntyy juutalaiseksi, on menossa naimisiin jne. Naiset ilmeisesti kokevat tuon miellyttävänä kylpyläkokemuksena eikä minään pakkona tai häpeänä.
Tuo lakanajuttu on urbaanilegenda. Juutalaisilla miehillä on joku rituaalivaate, jossa on reikä keskellä, ja sitä on ilmeisesti kuviteltu "seksilakanaksi".
Juutalaisillahan ei ole mitään perisynnin käsitettä ja niillä seksi avioliitossa on ollut aina sallittua ihan huvin vuoksikin (poislukien nuo saastaiset päivät). Ei siis vain lastentekomielessä, kuten kristityillä jossain vaiheessa.
-lainaamasi-
No kerro tästä vaatteesta tarkemmin, mistä tiedät sen olevain joku rituaalivaate, joka ei kuitenkaan ole seksilakana?
Jo kahdessa viestissä hanakasti kiistetty tuo, ja juuri kategorinen kieltäminen herättää epäilykseni, aivan kuten romanien väkivaltakulttuurin osaltakin.
En sinänsä itse väitä mitään. Näin dokumentin, ja koska siinä juutalaista kulttuuria esitteli joku fundamentalistisuuntauksen nainen, niin oletin hänen tietävän mistä puhuu ja että toimittaja on tarkastanut faktat.
https://www.snopes.com/fact-check/sheet-dreams-are-made-of-these/
Muistin väärin, "reikälakana" olikin naisia varten. Lisää infoa löydät googlaamalla.
Yhden yksittäisen dokkarin perusteella (jonka saatat jopa muistaa väärin) ei kannata kovin kiveen hakata mielipiteitään asioista.
Kuten jo sanoin, en sinänsä väitä mitään. Näin dokumentin, jossa tällaista lakanaa esiteltiin ja juutalaisnainen surkutteli sen käyttämistä. Sen voin toki muistaa väärin, että reikälakana olisi nimenomaan miesten vaate. Sinänsä ihan sama kenen tarvikkeeksi se on nimetty.
"reikälakana" = Tallit katan? ja ei liity mitenkään romaaneihin. Suomen juutalaiset ovat lähtösin pääasiassa venäjältä.
Suomeen on saapunut juutalaisia iät ajat, heidän tulonsa/menonsa/olemisensa on vain ollut "kiellettyä" ja sitä on täytynyt piilotella. Useissa baltian saksalaisissa ja saksalaisissa suvuissa joita Suomeen tullut, on paljon juutalaisia ja osa tavoista on jäänyt tietyille alueille. Euroopasta on lähdetty hakemaan turvallisempaa asuinpaikkaa. Varsinkin geneettisesti suomalaisilla ja juutalaisilla täysin samoja harvinaisia ongelmakohtia, joita ei löydy muista kansoista. Rintasyöpäalttiutta ja muuta. Myös samat harvinaiset haploryhmät.
t.geenitutkija
Onnittelut Romnille työpaikasta! Omassa lähipiirissä on nuorten kesätyöpaikat peruttu koronan takia, joten kiva että joku on saanut töitä tässä tilanteessa. Olisi myös kiva kuulla mitä alaa opiskelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin teistä tuli kristittyjä, oliko teillä jonkinlainen oma uskonto? Jos oli niin kuinka paljon siitä on säilynyt tietoa? Vaikuttaako se edelleen jotenkin romanien filosofiaan ja elämäntapaan tai perinteisiin? Liittyikö jatkuva kulkeminen siihen jotenkin? Oliko tällä uskonnolla yhteistä hinduismin kanssa? Liittyikö siihen ennustaminen? (Kristallipallo/kortit/kädestä ennustaminen). Saiko kuka tahansa romani ryhtyä ennustajaksi vai liittyikö siihen tietty periytyvyys ja asema?
http://www.religioustolerance.org/roma2.htm
Tässä on jotain tietoa romaniuskonnosta, jota nämä harjoitti ennen kristinuskoa. Siinä oli jotain samaa wicca-uskonnon kanssa, jumalattaria, ennustamista, amuletteja, kirouksia, jälleensyntymistä, henkiolentoja ja puhtaussääntöjä.
Jossain oli että palvoivat ennen Kalia ja Shivaa, ja että jompikumpi, hulluruoho tai hullukaali olisi tullut aikanaan suomeen heidän mukanaan. Käyttivät tätä rituaaleissaan ennen muinoin.
"Maatalon töitä tehdessä minulla jäi peruskoulu kesken, mutta kiinnostuin opiskelusta uudestaan parikymppisenä ja kävin koulun loppuun. Sen jälkeen innostuin tekemään ylioppilastutkinnon sekä lähihoitajakoulutuksen ja jatkoin ammattikorkeakouluun sairaanhoitajatutkintoon. Olen myös opiskellut ylemmän amk-tutkinnon, teologiaa, johtamista sekä suorittanut pedagogiset opinnot."
"Olen tehnyt monenlaista työtä: ollut diakoni, töissä sosiaalialalla monella puolella, pastorina vapaissa seurakunnissa ja toiminnanjohtajana perustamassani Ruokakassi-järjestössä, jossa jaetaan ruokaa tarvitseville. Työskentelin myös Forssan hätämajoitusyksikössä silloin, kun ensimmäinen turvapaikanhakija-aalto saapui Suomeen. Näin, kuinka monet yksityiset toimijat kilpailivat siitä, kuka saa muuttaa ihmisten hädän rahaksi."
"Nyt aikuisena lääkärillä käydessäni näin nuoruuden vanhat potilastietoni. Olin ollut neurologisissa tutkimuksissa. Lääkäri oli kirjannut papereihini lauseen “erittäin heikkolahjainen romanipoika”. Onneksi en silloin nähnyt paperia, jotta se ei vaikuttanut opiskeluintooni."
Tässä koko artikkeli:
https://omaaikalehti.fi/artikkeli/mertsi-arling-opiskeluintoni-heratti-…
Joku kyseli tältä sivulta poistetussa viestissään, saako romaninainen valita kumppaninsa vapaasti. Yleensä kyllä. Mutta kun kerran joku linkkasi tuon Henry Hedman -videon tuohon ylemmäs, niin siitä muistin erään Miriklin, taisi olla jostain Porista päin kotoisin. Tietäjät tietää. Oli kuulemma tosi nuori ja omat vanhempansa sopivat hänet vanhemmalle miehelle kuulemma vastoin tytön omaa tahtoa. Tämä mieshän oli ja on vaikutusvaltainen edelleen.
No nuori nainen karkasi sitten myöhemmin mieheltä ja mies löysi itselleen suomalaisen vaimon. En tiedä missä nainen menee nykyään, ei ole näkynyt... Joku ehkä tietää, mutta näistähän ei julkisesti huudella ja tämäkin viesti tullaan nopsasti poistamaan.
Heippa Romni, hienoa että vastailet, provosoinnista huolimatta. Mulla olisi sulle inan vaikeempi kysymys;
Jos teillä olisi lapsia, etkö haluaisi laittaa helpompaa asua päälle ja lähteä lasten kanssa kävellen / pyöräillen puistoon, kesällä rannalle, osallistua aktiiviteetteihin / harrastuksiin mitä nyt lapset leikkii / harrastaa?
On tavallaan hienoa että pidätte omista perinteistä / arvoista kiinni, mutta voiko tulla sellaista aikaa, että on syytä joustaa puolin ja toisin asuvaatimuksista, ilman että on pelko että vanhempi näkee ja tulee ryhmäkurin palautusta?
Voiko tulla sellasta aikaa että vanhemmat romanit näkee, ja olisikin mielissään että olette lähteneet puuhasteleen puistoon, ehkä juoksemaan / hölkkäämään, ja lapset pyöräilee samalla, eikä tuomitse tms vaan on mielissään koko perheen aktiviteeteistä?
Kun lähdetään ulos / sukuloimaan tai vaikka ihan kauppaan, niin laittaudutaan perinneasuun, mutta olisi silti mahdollista pukeutua rennommin kotona, tai vaikka kun lähdetään ulos puuhasteleen?
Minun lapsuudessani oli romanityttö, lahjakas koulussa, ja piti liikunnasta paljon, ja oli yksi meistä. 16-17 vuotiaana, oli aika karata, ja hän ei enää ollut yksi meistä, tämä jäi harmittamaan kaveriporukkaa ja romanityttöä, koska hän menetti entisen elämän, koska tavat ei joustaneet, koska ryhmäkuri.
Onko sinusta Romni mahdollista että tulisi aika jolloin luottamus olisi sitä luokkaa että arvomaailma yms säilyy vaikka olisi mahdollista joustaa pukukoodista, ja liikkua sekaporukoissa, ja jatkaa harrastuksia ilman tuomitsemisen pelkoa?
Olet myös kertonut paljon puhtauskulttuurista, nainen likaistaa jne. Onko se aina nainen, vai onkose myös mies joka likaistaa, siis symbolisesti. Tämä ei vielä ihan auennut minulle?
Olen kaupassa töissä, ja meillä on vakioasiakkaina nuori romanipariskunta, todella mukavia asiakkaita, ja luotttamus ja kunnioitus on molemminpuolista, ja tähän tilanteeseen meidän kaikkien pitäisi päästä.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon asiallisista vastauksista! Vaikutat tosi järkevältä ja rauhalliselta, eli just sopiva stereotypian purkaja :)
Mä oon lapsesta asti katsellut ja ihaillut niitä teidän hameita, mutta äiti kielsi lapsena kyselemästä ja tuijottamasta, niin se jäi jotenkin kielletyksi ja salaiseksi asiaksi mun mieleen. Eli salaa vieläkin yritän aina katsoa millaiset vaatteet romaninaisella on.
Nyt mietinkin, että onko sopivaa tulla kysymään romanilta hänen vaatteistaan tai oikein tulla ihailemaan ja katsomaan tarkemmin?Terve! Mukava kuulla näinkin ihana kommentti vaihteeksi :) heh, teininä tuli käyttäydyttyä aika pahasti mutta ryhdistäydyin ja huomasin itsekin kuinka paljon helpompaa elämä on näin.
Monet kaverit on sanoneet samaa, että ei uskalla katsoa mutta mun kanssa sitten kyselevät ummet ja lammet. Olenpa jopa antanut erään kokeilla mun vaatteita :) totesi ettei ole ihan hänen tyyliään.
Toi on vaikea asia, se riippuu niin paljon ihmisestä että miten he reagoivat kun tuntematon tulee puhumaan ja kyselemään. Ei kai siinä periaatteessa mitään menetä, että varmaan itse aloittaisin kehumalla ja sitten kysymällä hyvässä hengessä. Itse ainakin olen niin akkamainen että tykkään esitellä vaatteitani :D
Tuossa on se Romnin keskustelun alkupuolella kirjoittama kommentti. Jokuhan väitti täällä hänen kirjoittaneen aiemmin keskustelussa tehneensä ennen muka rosvohommia. Tarkoittaako teinin huonosti käyttäytyminen samaa kuin rosvohommien tekeminen?
Koska olen nyt itse paksuna, niin minua kiinnostaa, että kuinka yhteisössänne hoidetaan raskausaika ja synnytys? Varmaan moni asia on samoin kun valtaväestöllä, mutta tuleeko esim. tuleva isä mukaan neuvolakäynneille tai synnytykseen, vai hoitaako nainen nämä itsekseen (tai mukana joku muu nainen)?
Tosi hyvä idea tämä keskustelu. Itsellä jotain tietoa oli jo aiemmin, kun olen olen ollut ihan muuten vaan kiinnostunut, mutta myös tosi paljon uutta tietoa. (Pienenä olin aina ihan pähkinöissä romanihameista kun ne oli niin hienoja ja kimmeltäviä ja paljon kaikkia hörsötyksiä. Asuttiin semmoisella paikkakunnalla, jossa ei tainnut olla Romaneja, joten sattuin näkemään heitä vain Ruotsinlaivalla ja jotenkin yhdistin heidät tähän. Eli minun lapsenmielessäni ruotsinlaiva oli paikka, jossa oli pallomeri ja hienoja naisia prinsessapuvuissa :D)
Pitääkö paikkansa vielä tänäpäivänäkin, että kun romaninaisen puoliso kuolee, joutuu nainen tuhoamaan kaiken omaisuutensa?
Tuo selvisi jossain dokumentissa jonka katsoin ja tuntui todella oudolta "perinteeltä". Miksi ette luovu huonoista perinteistä? Säilyttäkää hyvät perinteet, mutta luopukaa huonoista. Tämä pätee mielestäni kaikille kansoille ja etnisille ryhmille.
Intiassahan leski poltettiin roviolla yhdessä miehensä kanssa, kas kun sitä perinnettä ei enää noudateta...
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon asiallisista vastauksista! Vaikutat tosi järkevältä ja rauhalliselta, eli just sopiva stereotypian purkaja :)
Mä oon lapsesta asti katsellut ja ihaillut niitä teidän hameita, mutta äiti kielsi lapsena kyselemästä ja tuijottamasta, niin se jäi jotenkin kielletyksi ja salaiseksi asiaksi mun mieleen. Eli salaa vieläkin yritän aina katsoa millaiset vaatteet romaninaisella on.
Nyt mietinkin, että onko sopivaa tulla kysymään romanilta hänen vaatteistaan tai oikein tulla ihailemaan ja katsomaan tarkemmin?Terve! Mukava kuulla näinkin ihana kommentti vaihteeksi :) heh, teininä tuli käyttäydyttyä aika pahasti mutta ryhdistäydyin ja huomasin itsekin kuinka paljon helpompaa elämä on näin.
Monet kaverit on sanoneet samaa, että ei uskalla katsoa mutta mun kanssa sitten kyselevät ummet ja lammet. Olenpa jopa antanut erään kokeilla mun vaatteita :) totesi ettei ole ihan hänen tyyliään.
Toi on vaikea asia, se riippuu niin paljon ihmisestä että miten he reagoivat kun tuntematon tulee puhumaan ja kyselemään. Ei kai siinä periaatteessa mitään menetä, että varmaan itse aloittaisin kehumalla ja sitten kysymällä hyvässä hengessä. Itse ainakin olen niin akkamainen että tykkään esitellä vaatteitani :D
Tuossa on se Romnin keskustelun alkupuolella kirjoittama kommentti. Jokuhan väitti täällä hänen kirjoittaneen aiemmin keskustelussa tehneensä ennen muka rosvohommia. Tarkoittaako teinin huonosti käyttäytyminen samaa kuin rosvohommien tekeminen?
En ole tuo joka niin väitti, mutta muistelen nähneeni viestin, jossa kysytään varastamisesta ja hän vastasi, että ei enää varasta, koska on tullut uskoon. Tällainen mielikuva ainakin minulle jäi. Ehkä muistan väärin, ja vaikka muistaisin oikeinkin, voi olla että kyseinen viesti on poistettu ketjusta.
Mukavaja vilpittömän oloinen vastaaja tuo Romni joka tapauksessa. Ja itse olen ainakin lapsena ja nuorena näpistellyt, en paljon mutta muutamia kertoja. Sellaista nuoret tekevät.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko enemmän tämänhetkisistä nuorten ja nuorten romaniaikuisten trendeistä meikissä, vaatteissa, asusteissa, hiuksissa ja entä miehillä? Suuret, näyttävät kultaiset korut ovat tuttuja, mutta onko jotain erilaista? Olisi kiva saada katsaus nuoren romaninaisen muotikulttuuriin.
Mielelläni :)
Meikissä tällä hetkellä suositaan matta punaruskeaa huulipunaa ja kirkkaanpunaista. Kulmakarvat ovat hyvin piirretyn ja liioitellun näköiset jopa. Hiusmuoti ei ole muuttunut, yhä suositaan kutreja ja kiehkuroiden laittelua.
Koristekiviröijyt ovat suurta huutoa, varsinkin timantti- ja ristikuviot. Puoliaurinkoa ja muita kuvioita näkyy myös. Raidat ja pallot on hot. Paletit ja verkkopohjaiset ei ole enää muotia.
Kamee-korut ovat hitusen muuttuneet, nykyään rintakorun kivi voi olla musta. Monet ovat myös teetättäneet hopeisia korvarenkaita eli kehärenkaita. Hameissa tällä hetkellä on muotia kivikangas, eli hameen yläosa on lasikiviä täynnä...nuoriso tykkää näyttävyydestä. Myös lovikuviointi on yleistynyt, eli hameen yläreunaa kehystää alaspäin osoittavat "kolmiot" jostain kirkkaasta kivikankaasta. Paletit poistuivat muodista.
Nykyään myös on alettu jättämään hameesta vuori ja välikangas pois, mikä keventää sitä pari kiloa.Miehillä ns. "haitarisaappaat" on muodissa ja yksilöidyt henkselit :D voi olla jotain hauskaa kirjoitettuna niihin. Lakit on taas in.
Rakastan romaninaisten pitkiä, kiiltäviä ja kauniisti laitettuja hiuksia! Itsellä melko värittömät ja ohuet hiukset, siksi monesti ihailen :D
"Monet romanit työskentelevät taide-, käsityö- ja palvelualoilla. Omalla tavallaan nämä kaikki alat yhdistyvät parturi-kampaajan ammatissa, mutta silti vain harva romani on töissä kampaamoliikkeissä. Yksi heistä on kurikkalainen Sonja Sjöberg, joka valmistui ammattiin viime keväänä Seinäjoen SEDUsta. Romano miritsin jaksossa keskustellaan niin romaniväestön hiusmuodista kuin siitä, mitä haasteita kuuluu romaniasussa parturi-kampaajana työskentelevän arkeen. Sonja Sjöbergin tapasi toimittaja Jaakko Laakso."
Mä olen nähnyt romaninaisen juoksulenkillä koiran kanssa. Olin itse autolla liikennevaloissa, kun näin tämän naisen juoksevan jalkakäytävällä talutushihnassa olevan koiransa kanssa. Romaninaisella oli iso samettihame ja hameen alta näkyivät juostessa ihan tavalliset lenkkarit. Hän juoksi aika lujaa, varmaan kova kunto, kun jaksoi juosta niin painavan hameen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen nyt itse paksuna, niin minua kiinnostaa, että kuinka yhteisössänne hoidetaan raskausaika ja synnytys? Varmaan moni asia on samoin kun valtaväestöllä, mutta tuleeko esim. tuleva isä mukaan neuvolakäynneille tai synnytykseen, vai hoitaako nainen nämä itsekseen (tai mukana joku muu nainen)?
Tosi hyvä idea tämä keskustelu. Itsellä jotain tietoa oli jo aiemmin, kun olen olen ollut ihan muuten vaan kiinnostunut, mutta myös tosi paljon uutta tietoa. (Pienenä olin aina ihan pähkinöissä romanihameista kun ne oli niin hienoja ja kimmeltäviä ja paljon kaikkia hörsötyksiä. Asuttiin semmoisella paikkakunnalla, jossa ei tainnut olla Romaneja, joten sattuin näkemään heitä vain Ruotsinlaivalla ja jotenkin yhdistin heidät tähän. Eli minun lapsenmielessäni ruotsinlaiva oli paikka, jossa oli pallomeri ja hienoja naisia prinsessapuvuissa :D)
Tässä tietoa, ole hyvä: "Romanikulttuuri: Raskaus ja synnytys"
http://romanitar.blogspot.com/2010/11/romanikulttuuri-raskaus-ja-synnyt…
Heureka ja iso rasti seinään !