Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

701/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tosi paljon asiallisista vastauksista! Vaikutat tosi järkevältä ja rauhalliselta, eli just sopiva stereotypian purkaja :)

Mä oon lapsesta asti katsellut ja ihaillut niitä teidän hameita, mutta äiti kielsi lapsena kyselemästä ja tuijottamasta, niin se jäi jotenkin kielletyksi ja salaiseksi asiaksi mun mieleen. Eli salaa vieläkin yritän aina katsoa millaiset vaatteet romaninaisella on.

Nyt mietinkin, että onko sopivaa tulla kysymään romanilta hänen vaatteistaan tai oikein tulla ihailemaan ja katsomaan tarkemmin?

Terve! Mukava kuulla näinkin ihana kommentti vaihteeksi :) heh, teininä tuli käyttäydyttyä aika pahasti mutta ryhdistäydyin ja huomasin itsekin kuinka paljon helpompaa elämä on näin.

Monet kaverit on sanoneet samaa, että ei uskalla katsoa mutta mun kanssa sitten kyselevät ummet ja lammet. Olenpa jopa antanut erään kokeilla mun vaatteita :) totesi ettei ole ihan hänen tyyliään.

Toi on vaikea asia, se riippuu niin paljon ihmisestä että miten he reagoivat kun tuntematon tulee puhumaan ja kyselemään. Ei kai siinä periaatteessa mitään menetä, että varmaan itse aloittaisin kehumalla ja sitten kysymällä hyvässä hengessä. Itse ainakin olen niin akkamainen että tykkään esitellä vaatteitani :D

Tuossa on se Romnin keskustelun alkupuolella kirjoittama kommentti. Jokuhan väitti täällä hänen kirjoittaneen aiemmin keskustelussa tehneensä ennen muka rosvohommia. Tarkoittaako teinin huonosti käyttäytyminen samaa kuin rosvohommien tekeminen?

Tuo ei ole "se" vaan yksi niistä kommenteista jossa myöntää rikollisen menneisyytensä. Kaivakoon tuolta kuka jaksaa ja ketä kiinnostaa. 

Vierailija
702/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkolaisnainen romaniyhteisössä (kaksi blogia 2010-luvun alusta)

https://hiemanerilainenblogi.vuodatus.net

https://hiemanerilainenblogi2.vuodatus.net

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä maa minun omani ollut 

Hilja Grönfors on vanhojen romanilaulujen mestarillinen tulkitsija. Dokumentti hänestä kertoo samalla Suomen romanien historiasta. Ohjaaja Katariina Lillqvist. Tuotanto Osuuskunta Camera Cagliostro 2008

https://www.youtube.com/watch?v=e0nCHkWl6-4

Vierailija
704/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko esiaviollinen seksi sallittua romaneille? Tuosta nuorena karkaamisesta tuli sellainen mielikuva että on, mutta toisaalta se tuntuu hyvin epäjohdonmukaiselta jos rituaalinen puhtaus on noin tärkeää?

Miksi muuten naiset voivat tupakoida? Se jos mikä on saastaista kaikissa kuviteltavissa olevissa konteksteissa, sekä tosiasiallisesti että rituaalisesti.

On mustalaismiehen ja valkolaistytön kanssa, mutta tällaisen tytön kanssa ei pariuduta. Loppuelämän yhdessäolo puolison kanssa on vähän...no meilläpäin on eräs alfaromani, lyhyt ja paksu. Lapsia tehty myös valkolaisten kanssa, jotka ovat liittyneet heimoon ja rotu jalostunut. Hänellä on useita lapsia eri naisten kanssa samanaikaisestikin. Naiset pukeutuvat romaniasuun ja lapset kasvatetaan romaneiksi.

Tiedän / tunnen yli parikymmentä pariskuntaa, joissa toinen osapuoli on romani ja toinen on valtaväestöä. Suurin osa on naimisissa ja osa avoliitossa. Jotkut ovat olleet melkein puoli vuosisataa yhdessä. Myös romaninaisilla on aviopuolisoita valtaväestöstä.

Vierailija
705/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko pitää samettia kevyemmästä kankaasta tehtyä isoa romanihametta? 

Vierailija
706/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin Suomen romanit lopettivat päähuivien käytön? Vanhoissa valokuvissa monilla romaninaisilla on huivi päässään. Käsittääkseni osalla ulkomaan romaneista huivia pidetään avioitumisen jälkeen.

Vierailija
707/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kertoi myös olevansa opiskelija ja arvostavansa kouluttautumista.

Jossain viestissä hän kirjoitti myös olleensa kaupassa töissä myyjänä, ja muistaakseni kertoi, että kohta hänellä alkavat työt pikaruokapaikassa. 

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä pikaruokapaikka palkkaa kesätyöntekijöitä ja työt alkavat kohta. Ravintolat ovat kiinni vielä kuukauden ja palkattomien kuukausien jälkeen oma henkilökunta haluaa tehdä mahdollisimman paljon.

Myös olisi kiva tietää missä kaupassa hän on ollut töissä.

Vierailija
708/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesburger viestissä muistaakseni mainittiin.

Vierailija
709/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romani Aila haki töitä luokkansa parhain paperein – reaktio: ”Ovatko nämä oikeasti sinun paperisi?”

https://www.aamulehti.fi/a/24194345

Vierailija
710/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin Suomen romanit lopettivat päähuivien käytön? Vanhoissa valokuvissa monilla romaninaisilla on huivi päässään. Käsittääkseni osalla ulkomaan romaneista huivia pidetään avioitumisen jälkeen.

Joillakin hyvin vanhoilla Suomen romaninaisilla olen nähnyt päähuiveja. Nuoremmilla naisilla on usein hiukset takaa auki ja edessä lainekampaus sekä koristeellisia hiussolkia. Vanhemmilla naisilla olen hiusten huomannut olevan yleensä kiinni, nuoremmillakin näkee joskus nutturoita. Pipoja olen nähnyt vain lapsilla.

Vierailija
711/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valtaväestö tekee niin paljon perhesurmia? En ole koskaan kuullut tai lukenut, että romanit olisivat surmanneet oman perheensä.

Vierailija
712/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valtaväestö tekee niin paljon perhesurmia? En ole koskaan kuullut tai lukenut, että romanit olisivat surmanneet oman perheensä.

Romanihan tekee 24-kertaisesti useammin henkirikoksen kuin valtaväestön suomalainen.

https://yle.fi/uutiset/3-11042210

Vierailija
713/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen romanien elämää 1950-luvun Espoossa (talvellakin)...

"Aikuiset selvisivät, lapsia lähetettiin turvaan Sipooseen: Espoon Mäkkylässä sijaitsi valtava romanileiri, jossa asumukset kasattiin pajuista ja havuista"

https://www.is.fi/hs-espoo/art-2000006275884.html

Vierailija
714/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tätä kysytty, en jaksa lukea koko ketjua.

Eikö tuo naisten perinneasu ole aivan hirveän epäkäytännöllinen? Kaunis toki, mutta itse en haluaisi käyttää, vaikka olisin kuinka ylpeä juuristani.

Onko sitä pakko käyttää aina?

Vierailija
715/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koko Euroopassa voidaan suhtautua nihkeästi kokonaiseen kansaan?

Vierailija
716/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaniperheen elämää eteläisessä Suomessa -blogi vuodelta 2013

https://romanielamaa.vuodatus.net/lue/2013/04/kuvat-kertovat

Vierailija
717/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiskulttuurista voisi avata oman ketjun.

Vierailija
718/1621 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen olisi romanien oma valtio? Selviäisikö siellä kukaan hengissä?

719/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todellakin mustalaisen sylki lääke kaikkiin vaivoihin?

Vierailija
720/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uniiiiiiikki kirjoitti:

Onko todellakin mustalaisen sylki lääke kaikkiin vaivoihin?

Mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan