Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolumni: "Vältän tyttö- ja poikasanojen käyttöä hiekkalaatikolla"

Vierailija
29.04.2020 |

https://www.hs.fi/perhe/art-2000006488740.html

Yritetäänkö tässä nyt olla jo liian fiksuja ja tiedostavia?

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi itse tunnistaa tietyssä iässä onko hän tyttö vai poika, sitä ei tarvitse tyrkyttää tai estää.

Me emme erikseen jankuttaneet että olet tyttö, vaan puhuimme lapselle omalla nimellä.

hän itse sanoi että on tyttö.

Olimme kertoneet jossain vaiheessa että on tyttöjä ja poikia ja naisia ja miehiä, miten he eriavat toisistaan.

Leluja emme ole sukupuolittaneet, leikkii autoilla ja nukeilla.

Päiväkodissa vasta alkoi sanomaan että pinkki on lempiväri.

Eli niin se ympäristö muovaa.

Eikä muovaa vaan tulee luonnostaan.

Minulla on neljä lasta. Kaksi vanhempaa on poikia. Teinejä jo eli ei heillä ole enää leluja. Sitten on 10-vuotias tyttö joka on tuttö henkeen ja vereen. Löytyy leluja vielä. On nukkeja ja kaikkea muuta tyttömäistä. Mekkoja jne.

Sitten on 2-vuotias kuopus poika. Ei ole nuket kiinnostaneet. Kyllä se on ollut alusta asti autot ja etenkin autojen renkaat. On taitava kokoamaan pikkulegoista autoja joita olemme nyt sitten alkaneet ostamaan kiinnostuksen mukaan.

Voisi siis luulla että isosiskon tavoin leikkisi ns tyttöjen leluilla kun niitä pelkästään meillä oli mutta ei ole mennyt niin.

Eikä ole tytärkään koskaan leikkinyt isoveljien autoilla vaikka niitä oli talo täynnä kun tyttö syntyi.

Toki on tyttöjä jotka ei leiki nukeilla ja poikia jotka leikkii eikä siinä mitään. Mutta biologia on oikeasti aika vahvasti mukana näissä kiinnostuksen kohteissa.

Vierailija
22/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä kumma, kun näihin sukupuolineutraaliin kasvatukseen liittyviin juttuihin tulee aina kauheasti ahdasmielisten ihmisten kommentteja kuinka "tyttöjen pitää saada olla tyttöjä ja poikien poikia". Ahdistaako teitä tosiaan niin paljon, jos kaikki ei enää menisikään teidän ahtaiden muottien mukaan? Halutaan aina väärinymmärtää. Kyse ei ole sukupuolten kieltämisestä, vaan vapaampien roolien sallimisesta. Luokittelette ilmeisesti aina muutenkin ihmiset sukupuolen perusteella ja ahdistutte, jos joku ei käyttäydy tai näytä siltö kui kuuluisi. Onko tosiaan niin hirveää, jos kadulla vastaan tulevasta ei tiedä, onko mies vai nainen tai leikkipuiston pinkkihaalarinen autolla leikkivä lapsi poika vai tyttö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole tyttö- ja poikasanoja.

Nomineilla ei ole sukua.

Vierailija
24/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kumma, kun näihin sukupuolineutraaliin kasvatukseen liittyviin juttuihin tulee aina kauheasti ahdasmielisten ihmisten kommentteja kuinka "tyttöjen pitää saada olla tyttöjä ja poikien poikia". Ahdistaako teitä tosiaan niin paljon, jos kaikki ei enää menisikään teidän ahtaiden muottien mukaan? Halutaan aina väärinymmärtää. Kyse ei ole sukupuolten kieltämisestä, vaan vapaampien roolien sallimisesta. Luokittelette ilmeisesti aina muutenkin ihmiset sukupuolen perusteella ja ahdistutte, jos joku ei käyttäydy tai näytä siltö kui kuuluisi. Onko tosiaan niin hirveää, jos kadulla vastaan tulevasta ei tiedä, onko mies vai nainen tai leikkipuiston pinkkihaalarinen autolla leikkivä lapsi poika vai tyttö?

Ei. Enemmän monia ahdistaa nykyfeministien pseudotieteellisyydelle perustuva päivittäin lasten ja ihmisten aivopesu ihan kaikkialla, joka on saanut jo pelottavan fanaattisia piirteitä. 

Vierailija
25/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräät vain alkavat opettaa pojilleen soturioppia 3 vuotiaalle ja tiukkaa miehenmallia.

Vierailija
26/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tyttö/poika sanaa ihan hirveän monessa tilanteessa kuulkaa oikeasti tarvitse, itse olen kuullut sitä esimerkiksi: "et saa leikkiä rekalla, rekka on poikien lelu. Sinä olet tyttö, anna se pojalle", tai "et saa leikkiä nukella, sinä olet poika. Anna se tytölle"

Tässä nyt ei ollut kyse ahtaiden sukupuoliroolien tuputtamisesta.

Kyseessä oli HS:n julkaisema kirjoitus. En pitäisi mahdottomana, että kirjoittajaa on vähintäänkin insporoinut jokin olkinukkemalli ahtaiden sukupuoliroolien tuputtamisesta.

Vierailija
27/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Enemmän monia ahdistaa nykyfeministien pseudotieteellisyydelle perustuva päivittäin lasten ja ihmisten aivopesu ihan kaikkialla, joka on saanut jo pelottavan fanaattisia piirteitä. 

Tyttöjen poisto väestöstä vapautta, parin sanan muuttaminen on aivopesua.. :D nyt on konservatiivien logiikka taas vauhdissa. Tehän itse sukupuolitatte kaikkea. Se vain ei näytä oikein toimivan, kun se johtaa aina kaikessa naisvihaan ja naisten syrjintään. Syrjitte naisia koska he eivät jatka isän nimeä, kiusaatte jopa lapsia. Silti haluatte jatkaa tapaa ettekä ota siitä mitään kritiikkiä.

Nauran teille. Itse levitätte vihaa perinteillä ja itse syrjitte sitä naisen luontoa. Sitten ihmettelette kun sukupuolittaminen halutaan lopettaa? Olisiko kannattanut kohdella naisia paremmin?

Ihan oma vikanne mitä saitte aikaan. Miksi naisen nimenvaihto ei ole aivopesua? Tehän pakotatte naisen siihen maailmanlaajuisesti ja nyt kehutte vapautta. Myös liberaaleilla tulee olla oikeus pakottaa kaikkia tahtiinsa.

Vierailija
28/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käytän sanaa kaveri usein muista lapsista. Tapa on lähtöisin pojaltani, hän itse alkoi käyttää sanaa ja minä vain matkin.

Lapselta menee vieläkin tytöt, pojat, sedät, tädit ja miehet sekä naiset sekaisin, joten varmaan helpompi sanoa kaveri tai aikuinen.

Yritän kyllä opettaa kovasti kuka on tyttö ja kuka poika jne.

En ymmärrä mitä pahaa siinä on jos joku on poika tai joku tyttö.

Vierailija
29/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norona kirjoitti:

Kyseessä oli HS:n julkaisema kirjoitus. En pitäisi mahdottomana, että kirjoittajaa on vähintäänkin insporoinut jokin olkinukkemalli ahtaiden sukupuoliroolien tuputtamisesta.

Liekö sama henkilö jonka mielestä oli fiksua julkaista Hesarissa Kiinan propagandaministeriön mainoksia jossa hyssyteltiin Hong Kongin mielenosoituksia.

Vierailija
30/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon kolumnin ja yksi asia jäi häiritsemään. Kirjoittaja antaa ymmärtää että turhaa sukupuolittamista täytyy välttää. TURHAA sukupuolittamista. Jos se on turhaa niin eihän sillä ole silloin mitään väliä. Miksi sitä silloin pitäisi yrittää oikein välttää?

Vierailija
31/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli on oleellinen osa ihmistä. Miksi pitää selvää asiaa kieltää ja hämärtää? Mitä pahaa siinä muka on, että olemme kahta eri sukupuolta ja jokainen on yksilönä uniikki ja ihana?

Jatkan jatkossakin tyttö ja poika sanojen käyttämistä kuten tähänkin asti.

Vierailija
32/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te voitte itse kasvattaa lapsenne juuri niin tytöiksi ja pojiksi kun haluatte, teiltä ei sitä kukaan ole kieltämässä. Mitä ihmettä täällä aina näistä asioista nillitetään, jos joku ei ole yhtä ahdasmielinen kuin te? Ei sitä tyttö/poika sanaa ihan hirveän monessa tilanteessa kuulkaa oikeasti tarvitse, itse olen kuullut sitä esimerkiksi: "et saa leikkiä rekalla, rekka on poikien lelu. Sinä olet tyttö, anna se pojalle", tai "et saa leikkiä nukella, sinä olet poika. Anna se tytölle". Liika tytittely ja pojittelu ajaa lapset ajatukseen todella tiukista sukupuolirooleista, jotka johtavat sukupuoli ahdistukseen, ei se, että joku ei kutsunut teidän lasta tytöksi tai pojaksi hiekkalaatikolla, vaan ihan vain lapseksi.

Koska tämä teidän mielisairauksien viljely kaatuu meidän kaikkien kontolle. Hyvinvointivaltiossa mikään ei rajoitu yksin sinuun.

Vierailija
33/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te voitte itse kasvattaa lapsenne juuri niin tytöiksi ja pojiksi kun haluatte, teiltä ei sitä kukaan ole kieltämässä. Mitä ihmettä täällä aina näistä asioista nillitetään, jos joku ei ole yhtä ahdasmielinen kuin te? Ei sitä tyttö/poika sanaa ihan hirveän monessa tilanteessa kuulkaa oikeasti tarvitse, itse olen kuullut sitä esimerkiksi: "et saa leikkiä rekalla, rekka on poikien lelu. Sinä olet tyttö, anna se pojalle", tai "et saa leikkiä nukella, sinä olet poika. Anna se tytölle". Liika tytittely ja pojittelu ajaa lapset ajatukseen todella tiukista sukupuolirooleista, jotka johtavat sukupuoli ahdistukseen, ei se, että joku ei kutsunut teidän lasta tytöksi tai pojaksi hiekkalaatikolla, vaan ihan vain lapseksi.

Pointtinahan on se, että sukupuolineutraalin kasvatuksen pitäisi olla sukupuoliroolien poistamista, ei sukupuolien kieltämistä. Se, että sanoo hiekkalaatikolla "Anna se lapio takaisin tytölle" ei ole roolittamista vaan biologisen asian mainitsemista ääneen. Sama kuin sanoisi että "Anna se lapio takaisin lapselle", koska on biologinen tosiasia että henkilö on lapsi eikä aikuinen. Tai jos sanoisi että "Anna se lapio takaisin sille vaaleatukkaiselle". Sen sijaan jos sanoisi että "Anna se pinkki lapio tytölle kun pinkki on tyttöjen väri" on roolittamista. Ihan samahan se periaatteessa on että kutsuuko tytöksi vai lapseksi, mutta tuollainen jatkuva turha sanavalintojen sensurointi on varmasti henkilölle itselleenkin jossain määrin näännyttävää eikä sillä oikeastaan saavuteta minkäänlaista hyötyä. Oleellisempaa olisi se että rohkaisee lapseaan astumaan kuplan ulkopuolelle jos huomaa tämän lipsuvan joko itseltään tai kodin ulkopuolelta opittuun sukupuoliroolitettuun ajatteluun, vaikka pelaamaan jääkiekkoa jos lapsi pelkää että ei voi niin tehdä koska ei ole poika.

Vierailija
34/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän kyllä opettaa kovasti kuka on tyttö ja kuka poika.

Niin miksi ihan pienelle lapselle pitää opettaa, että lapset eivät ole vain lapsia, vaan tiettyä sukupuolta? En näe muuta syytä kuin, että samalla opetetaan, että se mitä housuista löytyy vaikuttaa muutenkin, miten pukeudutaan, millä leikitään, mitä saa tehdä jne. Eli opetetaan tiettyyn sukupuolen mukaisen rooliin, vaikka muuta väitätte.

Vierailija
35/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen poisto väestöstä vapautta, parin sanan muuttaminen on aivopesua.. :D nyt on konservatiivien logiikka taas vauhdissa. Tehän itse sukupuolitatte kaikkea. Se vain ei näytä oikein toimivan, kun se johtaa aina kaikessa naisvihaan ja naisten syrjintään. Syrjitte naisia koska he eivät jatka isän nimeä, kiusaatte jopa lapsia. Silti haluatte jatkaa tapaa ettekä ota siitä mitään kritiikkiä.

Nauran teille. Itse levitätte vihaa perinteillä ja itse syrjitte sitä naisen luontoa. Sitten ihmettelette kun sukupuolittaminen halutaan lopettaa? Olisiko kannattanut kohdella naisia paremmin?

Ihan oma vikanne mitä saitte aikaan. Miksi naisen nimenvaihto ei ole aivopesua? Tehän pakotatte naisen siihen maailmanlaajuisesti ja nyt kehutte vapautta. Myös liberaaleilla tulee olla oikeus pakottaa kaikkia tahtiinsa.

Jos et ole provo niin olet aidosti ihan pimpelipom. En edes tiedä mistä kohtaa tuota mielipuolista suollusta lähtisi kaivelemaan tikulla kuin p*skaa konsanaan. Latelet mitä eriskummallisimpia syytöksiä ilman mitään perusteita sen viestin perusteella mihin vastaat. Ainoa napakymppi vastauksessasi on tuo liberaalien(feministien) kosto-aspekti, ja se ollaan kyllä huomattu, että nykyinen feminismi on leimallisesti sekä ääri- että viha-aate.

Vierailija
36/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi ihan pienelle lapselle pitää opettaa, että lapset eivät ole vain lapsia, vaan tiettyä sukupuolta? En näe muuta syytä kuin, että samalla opetetaan, että se mitä housuista löytyy vaikuttaa muutenkin, miten pukeudutaan, millä leikitään, mitä saa tehdä jne. Eli opetetaan tiettyyn sukupuolen mukaisen rooliin, vaikka muuta väitätte.

Sukupuoli myös personoi lapsen paremmin kuin pelkkä lapseksi määrittäminen. 

Kun joukossa on useampia lapsia, on parempi sanoa, että " anna lapio takaisin tuolle pojalle"  kuin " anna lapio takaisin tuolle lapselle/ ... keneltä otit sen/ tai jotakin muuta hankalampaa.

Aina ei kaikkien nimiä tiedetä, niin sukupuolella tunnistautuminen on helpompaa ja kohteliaampaa kuin vaikka "anna lapio takaisin tuolle silmälasipäiselle" tai "anna lapio takaisin tuolle punapuseroiselle" jne.

Vierailija
37/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1v käyttää sanoja "mies" ja "nainen". Loukkaako tämä aikuisia ihmisiä vai loukkaako heitä vain heidän lapsien kutsuminen "tytöiksi" ja "pojiksi"?

Olen myös opettanut sanaa ihminen, mutta se vasta tönköltä kuulostaa. "Mene kysymään tuolta ihmiseltä onko tämä hänen pallo?" "Hei ihminen, sinulta tippui hanska!"

Vierailija
38/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole provo niin olet aidosti ihan pimpelipom. En edes tiedä mistä kohtaa tuota mielipuolista suollusta lähtisi kaivelemaan tikulla kuin p*skaa konsanaan. Latelet mitä eriskummallisimpia syytöksiä ilman mitään perusteita sen viestin perusteella mihin vastaat. Ainoa napakymppi vastauksessasi on tuo liberaalien(feministien) kosto-aspekti, ja se ollaan kyllä huomattu, että nykyinen feminismi on leimallisesti sekä ääri- että viha-aate.

Tämä tyyppi suoltaa samaa litaniaa jokaiseen vähänkin aihetta liippaavaan keskusteluun.

Vierailija
39/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mulle ei tule poika-sanasta mieleen ensimmäiseksi alushousujen sisältö. Jos tulisi, hakeutuisin hoitoon. Enkä ymmärrä miten poika-sanan käyttö pakottaa leikkimään vain autoilla, pukeutumaan vain siniseen ja opiskelemaan rakennusmieheksi.

40/136 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun kommentit kertovat ennen kaikkea siitä, miten ahtaat sukupuoliroolit meillä on ja miten tiukasti niistä haluavat jotkut pitää kiinni. 

Eihän kukaan ole tuossa jutussa eikä muutenkaan kiistänyt sukupuolen olemassaoloa.  Sen sijaan korostettiin, että sukupuoli ei määrää ihmisen ominaisuuksia. Sehän on totta, vaikka meidät yritetään tunkea ahtaisiin miehen ja naisen malleihin.

Ihmiset ovat sukupuolesta riippumatta monin tavoin erilaisia: herkkiä ja vähemmän herkkiä, rajuja tai varovaisia, hiljaisia tai puheliaita, harkitsevia tai nopeasti toimivia, feminiinisiä tai maskuliinisia, temperamenttisia tai rauhallisia jne. 

Onko teillä tiukkojen rooliodotusten vastustajilla oikeasti sellainen elämänkokemus, että naiset ovat sellaisia ja tällaisia ja miehet sellaisia ja tällaisia? Olen tosi surullinen, jos näin on. 

Olen aikuiskoulutuksessa opettajana ja tapaan valtavan määrän uusia ihmisiä päivittäin, sekä miehiä että naisia. Ihmiset ovat kyllä kovin erilaisia monessa suhteessa, mutta se ei liity sukupuoleen mitenkään.