Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on niin kauhean tulenarkaa sanoa että etäopetus on joillekin opettajille leppoisampaa kuin normaali?

Vierailija
28.04.2020 |

Aloitukseni poistui. Se oli kyllä provosoiva mutta en trollaillut. Lähinnä puhuin yläkoulujen aineenopettajista. Osalla työpäivät ovat selvästi lyhyempiä kuin aiemmin. Ei tarvitse selvitellä tappeluja, häiriköintejä, valvoa välitunteja ja jälki-istuntoja.
Alakoulumaailmaa en niin tunne, siellä on varmasti enemmän reaaliaikaista opetusta kuin yläkoulussa, jossa panostetaan toisella tavalla tehtäviin ja projekteihin.

Olen ope, joka on kyllästynyt että pitää vaan esittää että kovin rankkaa on tämä etäopetus(kin). Joillain on, joillain ei niinkään.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla.  Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?

Vierailija
2/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla.  Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?

Onneksi lyhyellä kesälomalla ja muutenkin ympäri vuoden parin kuukauden välein olevilla "huileilla" ehtii palautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi yläkoululaista. HARVA ope pitää säännöllisesti videotunteja. Jotkut ei lainkaan (mm. kotitalous, liikunta ei kertaakaan).

Vierailija
4/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan äidinkieltä, luen päivässä noin 100-120 sivua tekstiä. Lisäksi teen kommentit ja korjaukset. Minun työpäiväni alkaa kello 8 ja loppuu kello 19. Pidän välissä kaksi 15 minuutin taukoa. Väitän kyllä tekeväni hyvin ja ahkerasti töitä.

Vierailija
5/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään miksi työelämästä ylläpidetään harhakäsitystä, että se olisi aina kaikille raskasta ja kaikki voimat imevää?

Itse olen sairaanhoitaja ja en ole koskaan tehnyt työtä jota olisin kokenut kovinkaan kuormittavaksi. Nytkin olen aamuvuorossa ja puolet työajastani istun palstalla ja internetissä odottaen että vuoro loppuu jossain vaiheessa. Ja tätä tehdään kahdessa vuorossa. Sairaanhoitajalla näin poikkeusaikana on vielä kielletympää puhua työn helppoudesta, kuin opettajilla.

Vierailija
6/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan äidinkieltä, luen päivässä noin 100-120 sivua tekstiä. Lisäksi teen kommentit ja korjaukset. Minun työpäiväni alkaa kello 8 ja loppuu kello 19. Pidän välissä kaksi 15 minuutin taukoa. Väitän kyllä tekeväni hyvin ja ahkerasti töitä.

Väitän, että olet tyhmä.

Vierailija
7/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi yläkoululaista. HARVA ope pitää säännöllisesti videotunteja. Jotkut ei lainkaan (mm. kotitalous, liikunta ei kertaakaan).

Tämmöisten "turhien" aineiden opettajat pääseekin helpolla, liikunta, musiikki, kuvis jne. Sama havainto  omasta teinistä että live-opetus on minimissä. Joissakin reaaleissakin.

Matemaattisten aineiden, kielten ja äidinkielen opettajat antaa live-opetusta ja palautetta tehtävistä. Heille kiitos.

Näkyy ketkä on ahkeria ja ketkä lusmuaa. Oppilaille ja vanhemmille näkyy hyvin mikä on eri opettajien taso.

Vierailija
8/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole opettajaa nähnytkään, taitaa olla vasemmiston palkkaama valeope... Ainakin kirjoitusvirheiden tason perusteella tuskin opettaa...

Vierailija
9/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäpä uusi normaali kun kaikki toimii paremmin.

Vierailija
10/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt helpompaa.

Helppo ja ahkera luokka, tulevat etätunneille, palauttavat tehtävät ja yhteistyö sujuu kotien kanssa. Kaikilla laitteet käytössä ja osaavat niiden kanssa tehdä, koska ollaan koulussa tätä harjoiteltu.

Ylimääräinen kouluhäslääminen on nyt jäänyt niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija
11/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole opettajaa nähnytkään, taitaa olla vasemmiston palkkaama valeope... Ainakin kirjoitusvirheiden tason perusteella tuskin opettaa...

Joo, myönnän, monta pilkkua puuttuu. Pidän niitä aika turhana nettikirjoittelussa lyhyiden sivulauseiden erottelussa.

Ap

Vierailija
12/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin, kaikenlainen ylimääräinen sähellys ja häsellys on poissa. Työpäivä on tehokkaampi ja siksi myös lyhyempi, vaikka sitä nyt ei saisikaan myöntää.

Vierailija
13/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että olet tyhmä.

Eli jos olet opettaja ja teet työsi olet tyhmä, jos taas et tee sitä olet laiska. Kuka olikaan tyhmä?

Vierailija
14/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöisten "turhien" aineiden opettajat pääseekin helpolla, liikunta, musiikki, kuvis jne. Sama havainto  omasta teinistä että live-opetus on minimissä. Joissakin reaaleissakin.

Matemaattisten aineiden, kielten ja äidinkielen opettajat antaa live-opetusta ja palautetta tehtävistä. Heille kiitos.

Näkyy ketkä on ahkeria ja ketkä lusmuaa. Oppilaille ja vanhemmille näkyy hyvin mikä on eri opettajien taso.

Turhat aineet ovat mielestäni matematiikka, äidinkieli tms. kuvaamataito, liikunta ja musiikki tulevat näiden edelle. Eikö ollutkin typerästi sanottu? Nyt myöskin huomataan ketkä vanhemmista todella kelpaavat kunnon vanhemmiksi ja ketkä vain aukovat päätään nettipalstoilla kaljapullo kädessä ja kasvattavat sitä ”hyvän äiskä” tai iskän karvaista mahaansa sen sijaan, että vaivautuisivat kasvattamaan lapsiaan.😂😂😂

Vierailija
15/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä tule tehtäviä ollenkaan? Meillä tulee palautettavia tehtäviä jatkuvasti, niiden tarkastamisessa kuluu aikaa. Lisäksi opettajilla menee aikaa uuden tyypisten tehtävien suunitteluun, täällä on ollut myös projekteja ja ryhmätöitä ja niiden tulosten esittelyä.

Vierailija
16/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellenikin etäopetus on ollut monin tavoin helpompaa: kukaan ei ole haukkunut minua v* **n h** **ksi, läski l**boksi tai millään muullakaan nimityksellä. Minua ei ole lyöty, purtu, potkittu tai nipistelty. Minua ei ole syljetty, minulle ei ole sanottu kertaakaan "sä et mua määrää". 

Toisaalta olen tehnyt tuntitolkulla YouTube-videoita, miettinyt mitä tehtäviä myös lukutaidoton lapsi pystyy tekemään ilman kirjoitusvihkoa ja lähettänyt lukuisia Wilma-vistejä, istunut oppilashuollon Teams-palavereissa jne.

Olen kertonut joillekin pääseväni helpommalla juuri em. perusteluin. Kukaan ei ole silti haukkunut laiskaksi tai työtävieroksuvaksi.

Kaikesta huolimatta toivon, että päästään lähiopetukseen mahdollisimman pian. Ei kuitenkaan enää tänä keväänä.

t. Ekaluokan opettaja

Vierailija
17/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen opettaja tekee kummatkin. Siis etänä ja livenä. Veikkaan että työmäärä on paljon suurempi.

Vierailija
18/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä tule tehtäviä ollenkaan? Meillä tulee palautettavia tehtäviä jatkuvasti, niiden tarkastamisessa kuluu aikaa. Lisäksi opettajilla menee aikaa uuden tyypisten tehtävien suunitteluun, täällä on ollut myös projekteja ja ryhmätöitä ja niiden tulosten esittelyä.

Esim kuvis: kerran viikossa palautetaan kuva jostain kokkauksesta tai siivotusta kaapista.

Tehtävä kuitataan tehdyksi, ei arvioida.

Edes reaaliaineissa ei tehtäviä palauteta edes viikottain opelle, paitsi koko kurssista ehkä joku vähän isompi joka korvaa kokeen. Paljon sähköisiä monivalintatehtäviä, jotka kone tarkistaa, ei ope.

Vierailija
19/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äikänopella ei kyllä ole, aiheesta teinkin aloituksen: 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3722443/mita-toita-opettaja-tekee-koton…

Pitkät päivät kertyy. Äsken meni pari-kolme tuntia pelkästään yhden luokan kokeiden tarkistamiseen. En tiedä, onko kuvis-, liikunta- tai köksäopeilla leppoisampaa, mutta en lähde arvioimaan toisten työmääriä. 

Vierailija
20/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hyvin yksilöllistä miten opettaa, niin etänä kuin normaalistikin. Jokaiseen oppiaineeseen liittyy tosi paljon sellaista piilotyötä, mikä ei välttämättä näy ulospäin. Monessa taito- ja taideaineessa ei ole oppikirjoja, joihin voisi opetuksen suunnittelun kytkeä, vaan kaikki materiaali on tehtävä itse. Kemiassa, fysiikassa, kuviksessa, kässässä ja köksässä on esimerkiksi suunnittelun ja opettamisen lisäksi paljon siivoamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi