Miksi on niin kauhean tulenarkaa sanoa että etäopetus on joillekin opettajille leppoisampaa kuin normaali?
Aloitukseni poistui. Se oli kyllä provosoiva mutta en trollaillut. Lähinnä puhuin yläkoulujen aineenopettajista. Osalla työpäivät ovat selvästi lyhyempiä kuin aiemmin. Ei tarvitse selvitellä tappeluja, häiriköintejä, valvoa välitunteja ja jälki-istuntoja.
Alakoulumaailmaa en niin tunne, siellä on varmasti enemmän reaaliaikaista opetusta kuin yläkoulussa, jossa panostetaan toisella tavalla tehtäviin ja projekteihin.
Olen ope, joka on kyllästynyt että pitää vaan esittää että kovin rankkaa on tämä etäopetus(kin). Joillain on, joillain ei niinkään.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla. Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?
Onneksi lyhyellä kesälomalla ja muutenkin ympäri vuoden parin kuukauden välein olevilla "huileilla" ehtii palautua.
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla. Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?
Mulla on kaksi yläkoululaista. HARVA ope pitää säännöllisesti videotunteja. Jotkut ei lainkaan (mm. kotitalous, liikunta ei kertaakaan).
Opetan äidinkieltä, luen päivässä noin 100-120 sivua tekstiä. Lisäksi teen kommentit ja korjaukset. Minun työpäiväni alkaa kello 8 ja loppuu kello 19. Pidän välissä kaksi 15 minuutin taukoa. Väitän kyllä tekeväni hyvin ja ahkerasti töitä.
Ylipäätään miksi työelämästä ylläpidetään harhakäsitystä, että se olisi aina kaikille raskasta ja kaikki voimat imevää?
Itse olen sairaanhoitaja ja en ole koskaan tehnyt työtä jota olisin kokenut kovinkaan kuormittavaksi. Nytkin olen aamuvuorossa ja puolet työajastani istun palstalla ja internetissä odottaen että vuoro loppuu jossain vaiheessa. Ja tätä tehdään kahdessa vuorossa. Sairaanhoitajalla näin poikkeusaikana on vielä kielletympää puhua työn helppoudesta, kuin opettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Opetan äidinkieltä, luen päivässä noin 100-120 sivua tekstiä. Lisäksi teen kommentit ja korjaukset. Minun työpäiväni alkaa kello 8 ja loppuu kello 19. Pidän välissä kaksi 15 minuutin taukoa. Väitän kyllä tekeväni hyvin ja ahkerasti töitä.
Väitän, että olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla. Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?
Mulla on kaksi yläkoululaista. HARVA ope pitää säännöllisesti videotunteja. Jotkut ei lainkaan (mm. kotitalous, liikunta ei kertaakaan).
Tämmöisten "turhien" aineiden opettajat pääseekin helpolla, liikunta, musiikki, kuvis jne. Sama havainto omasta teinistä että live-opetus on minimissä. Joissakin reaaleissakin.
Matemaattisten aineiden, kielten ja äidinkielen opettajat antaa live-opetusta ja palautetta tehtävistä. Heille kiitos.
Näkyy ketkä on ahkeria ja ketkä lusmuaa. Oppilaille ja vanhemmille näkyy hyvin mikä on eri opettajien taso.
Ap ei ole opettajaa nähnytkään, taitaa olla vasemmiston palkkaama valeope... Ainakin kirjoitusvirheiden tason perusteella tuskin opettaa...
Siitäpä uusi normaali kun kaikki toimii paremmin.
Mulla on nyt helpompaa.
Helppo ja ahkera luokka, tulevat etätunneille, palauttavat tehtävät ja yhteistyö sujuu kotien kanssa. Kaikilla laitteet käytössä ja osaavat niiden kanssa tehdä, koska ollaan koulussa tätä harjoiteltu.
Ylimääräinen kouluhäslääminen on nyt jäänyt niin hyvässä kuin pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole opettajaa nähnytkään, taitaa olla vasemmiston palkkaama valeope... Ainakin kirjoitusvirheiden tason perusteella tuskin opettaa...
Joo, myönnän, monta pilkkua puuttuu. Pidän niitä aika turhana nettikirjoittelussa lyhyiden sivulauseiden erottelussa.
Ap
Just näin, kaikenlainen ylimääräinen sähellys ja häsellys on poissa. Työpäivä on tehokkaampi ja siksi myös lyhyempi, vaikka sitä nyt ei saisikaan myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan äidinkieltä, luen päivässä noin 100-120 sivua tekstiä. Lisäksi teen kommentit ja korjaukset. Minun työpäiväni alkaa kello 8 ja loppuu kello 19. Pidän välissä kaksi 15 minuutin taukoa. Väitän kyllä tekeväni hyvin ja ahkerasti töitä.
Väitän, että olet tyhmä.
Eli jos olet opettaja ja teet työsi olet tyhmä, jos taas et tee sitä olet laiska. Kuka olikaan tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla. Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?
Mulla on kaksi yläkoululaista. HARVA ope pitää säännöllisesti videotunteja. Jotkut ei lainkaan (mm. kotitalous, liikunta ei kertaakaan).
Tämmöisten "turhien" aineiden opettajat pääseekin helpolla, liikunta, musiikki, kuvis jne. Sama havainto omasta teinistä että live-opetus on minimissä. Joissakin reaaleissakin.
Matemaattisten aineiden, kielten ja äidinkielen opettajat antaa live-opetusta ja palautetta tehtävistä. Heille kiitos.
Näkyy ketkä on ahkeria ja ketkä lusmuaa. Oppilaille ja vanhemmille näkyy hyvin mikä on eri opettajien taso.
Turhat aineet ovat mielestäni matematiikka, äidinkieli tms. kuvaamataito, liikunta ja musiikki tulevat näiden edelle. Eikö ollutkin typerästi sanottu? Nyt myöskin huomataan ketkä vanhemmista todella kelpaavat kunnon vanhemmiksi ja ketkä vain aukovat päätään nettipalstoilla kaljapullo kädessä ja kasvattavat sitä ”hyvän äiskä” tai iskän karvaista mahaansa sen sijaan, että vaivautuisivat kasvattamaan lapsiaan.😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla. Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?
Mulla on kaksi yläkoululaista. HARVA ope pitää säännöllisesti videotunteja. Jotkut ei lainkaan (mm. kotitalous, liikunta ei kertaakaan).
Eikö teillä tule tehtäviä ollenkaan? Meillä tulee palautettavia tehtäviä jatkuvasti, niiden tarkastamisessa kuluu aikaa. Lisäksi opettajilla menee aikaa uuden tyypisten tehtävien suunitteluun, täällä on ollut myös projekteja ja ryhmätöitä ja niiden tulosten esittelyä.
Itsellenikin etäopetus on ollut monin tavoin helpompaa: kukaan ei ole haukkunut minua v* **n h** **ksi, läski l**boksi tai millään muullakaan nimityksellä. Minua ei ole lyöty, purtu, potkittu tai nipistelty. Minua ei ole syljetty, minulle ei ole sanottu kertaakaan "sä et mua määrää".
Toisaalta olen tehnyt tuntitolkulla YouTube-videoita, miettinyt mitä tehtäviä myös lukutaidoton lapsi pystyy tekemään ilman kirjoitusvihkoa ja lähettänyt lukuisia Wilma-vistejä, istunut oppilashuollon Teams-palavereissa jne.
Olen kertonut joillekin pääseväni helpommalla juuri em. perusteluin. Kukaan ei ole silti haukkunut laiskaksi tai työtävieroksuvaksi.
Kaikesta huolimatta toivon, että päästään lähiopetukseen mahdollisimman pian. Ei kuitenkaan enää tänä keväänä.
t. Ekaluokan opettaja
Meidän lapsen opettaja tekee kummatkin. Siis etänä ja livenä. Veikkaan että työmäärä on paljon suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla. Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?
Mulla on kaksi yläkoululaista. HARVA ope pitää säännöllisesti videotunteja. Jotkut ei lainkaan (mm. kotitalous, liikunta ei kertaakaan).
Eikö teillä tule tehtäviä ollenkaan? Meillä tulee palautettavia tehtäviä jatkuvasti, niiden tarkastamisessa kuluu aikaa. Lisäksi opettajilla menee aikaa uuden tyypisten tehtävien suunitteluun, täällä on ollut myös projekteja ja ryhmätöitä ja niiden tulosten esittelyä.
Esim kuvis: kerran viikossa palautetaan kuva jostain kokkauksesta tai siivotusta kaapista.
Tehtävä kuitataan tehdyksi, ei arvioida.
Edes reaaliaineissa ei tehtäviä palauteta edes viikottain opelle, paitsi koko kurssista ehkä joku vähän isompi joka korvaa kokeen. Paljon sähköisiä monivalintatehtäviä, jotka kone tarkistaa, ei ope.
Näin äikänopella ei kyllä ole, aiheesta teinkin aloituksen:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3722443/mita-toita-opettaja-tekee-koton…
Pitkät päivät kertyy. Äsken meni pari-kolme tuntia pelkästään yhden luokan kokeiden tarkistamiseen. En tiedä, onko kuvis-, liikunta- tai köksäopeilla leppoisampaa, mutta en lähde arvioimaan toisten työmääriä.
Varmasti hyvin yksilöllistä miten opettaa, niin etänä kuin normaalistikin. Jokaiseen oppiaineeseen liittyy tosi paljon sellaista piilotyötä, mikä ei välttämättä näy ulospäin. Monessa taito- ja taideaineessa ei ole oppikirjoja, joihin voisi opetuksen suunnittelun kytkeä, vaan kaikki materiaali on tehtävä itse. Kemiassa, fysiikassa, kuviksessa, kässässä ja köksässä on esimerkiksi suunnittelun ja opettamisen lisäksi paljon siivoamista.
Sehän vain kertoo huonosta työmoraalistasi. Iso osa opettajista istuu päivän video-opettajana ja lukee illat tehtäväpalautuksia, se on raskasta. Jos annat tehtävät ja keräät ne iltapäivällä, pääset kyllä helpolla. Miksi yleistät oman laiskuutesi koskemaan kaikkia?