Kerrostaloasuminen on maailmalla köyhien asumismuoto
Köyhiä varten on suuria kerrostaloja, joissa on paljon sosiaalisia ongelmia. Parempiosaiset asuvat pientaloissa. Suomessa kerrostaloja markkinoidaan nykyään parempanakin asumismuotona. Kyllä pientalo on vain viihtyisämpi asumismuoto, mutta kun suomalaisilla ei ole enää varaa sellaiseen, niin pitää yrittää löytää hyviä puolia kerrostaloasumisestakin.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 51-neliöinen kerrostaloasuntomme maksoi 505 000 euroa. Kyllä, samalla hinnalla olisi saanut omakotitalon (tai vaikka 20 omakotitaloa tietyiltä paikkakunnilta) mutta ei kiinnostanut millään tavalla.
Siinä kohtaa alkaa kiinnostamaan kun naapuriin muuttaa kriminaali joka bilettää, tappelee ja örveltää päivät pitkät ja jonka rikollis- päihteidenkäyttäjäseurueiden kanssa et halua olla juurikaan tekemisissä - saati seurueen jonkun epävakaan jäsenen agressiivisen dobermannin.
Ei kyllä tunnu kovin todennäköiseltä tämä. Seitsemän vuotta asuttu ja hiljaista ja rauhallista on ollut. Mutta katsotaan sitten uudelleen jos sattuisi käymään niin että tuo toteutuu. Kas kun tällaisesta kerrostaloasunnosta saa aina omansa takaisin ja menee kaupaksi, mutta se on Luojan kädessä miten omakotitalon kanssa käy. Tämä maa on surullisia tarinoita täynnä; ihmisiä jotka kovasti haluaisivat omakotitalostaan pois mutta eivätpä pääse.
Muuten, kukaan ei takaa ettei sinun omakotitalosi naapuriin voisi myös muuttaa vastaavaa porukkaa. Toki, jos sinulla on monen hehtaarin tontti, niin ei haittaa. Mutta oletko koskaan katsonut pääkaupunkiseudun omakotitaloja ja millaisille tonteille ne on rakennettu? Aivan varmasti naapurin mekkala kuuluu, ja kunnolla.
On totta etteivät ihmiset oikein aina näytä sovussa pystyvän elämään edes omakotitaloissa. Siksi niistä onkin syytä asua aina mahdollisimman kaukana, saati sitten että eläisi seinänerotuksen läheisyydessä. OK-taloissa ei se mulqvisti tai meteli ainakaan asu välittömässä läheisyydessä. Sekin on jo ISO plussa.
En koe olevani köyhä, vaikka asun kerrostalossa vuokralla. Oikeastaan päinvastoin kun tämä on aika kallis asuinmuoto. Mutta sopii minulle tämän hetken elämään. Olen rikas, joten voin valita ja sehän sitä kivaan vasta onkin.
Vuokralla kerrostalossa on suht huoletonta. Voi keskittyä elämän muihin juttuihin, kaikki ei edes välitä jatkuvaa huolta ja laittoa jota omakoti vaatii. Riippuu elämäntilanteestakin. Voi haluta hetken aikaa keskittyä omaan työhön ja muuttaa kun sopiva tilus löytyy. Kaikella on aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli tyly kerrostaloasujia kohtaan, mutta tuntuu ok-asujillakin nyt menevän tunteisiin kun kaikki eivät haluakaan asua samalla tavalla.
Miksi täällä tulee kaikesta riita? Eikö voisi vaan kunnioittaa toisten valintoja?
Pieleen menee siinä kohtaa kun ihmiset koettavat perustella universaalisti valintojaan. Itse en halua elää ihmisten välittömässä läheisyydessä, jollekin toiselle se taas ei ole suurikaan asia. Itselle täysi deal breaker.
Mutta jos minä sano että en halua tehdä pihatöitä, se on minun oma henkilökohtainen kantani. Joku sitten vastasi siihen "höpöhöpö", mitä en tajua ollenkaan. Jos haluaa tehdä pihatöitä niin tehköön, sama se minulle on. Tämä kunnioituksen puute vaan on outoa.
Niin. Jos tosiaan se lumen auraaminen pieneltä alueelta on jollekin se kamelin selän katkaiseva rasti niin sittenhän se on. Saahan asiaa myös ihmetellä.
No henk. koht. en tykkää herätä klo 6, että ehdin luoda lumet ennen töihin lähtöä ja sitten ajaa mahdollisesti pitkän matkan töihin.
Kun voi nousta seitsemältä ja ajaa valmiiksi kolatusta pihasta lyhyemmän matkan työpaikalle.
Luulisin että aika moni on samaa mieltä tästä.
Omasta puolestani en voi sanoa muuta kuin, että se viiden minuutin auraaminen pieneltä alueelta niinä aamuina kun sitä lunta ylipäänsä on tullut kattaa moninkertaisesti sen stressin ja piinan mitä kerrostaloasuminen aiheuttaa.
Minkä stressin ja piinan?
Metelöivät naapurit, metelöivät ja päällehyökkivät koirat, alkoholistit, kellaritavarat pöllivät nistit ja tappelut kriminaalien kanssa rappukäytävässä, skitsofreenikot ja kaikki muu sonta mitä ihmiset tuovat muuassaan.
Tuohan kertoo vain siitä, että maksukykysi on ollut surkea kun olet tuollaiseen kerrostaloon muuttanut. Meidän taloyhtiössä on pääsääntöisesti 30-50v akateemisia lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Joku pikkukoira saattaa olla, mutta en ole nähnyt. Kellareissa ei ole ollut ainuttakaan varkautta viiteen vuoteen mitä olen tässä asunut. Asuntoni arvo on n. 400 000 euroa, omistan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään uusista kerrostaloasunnoista saa pulittaa vähintään saman verran kuin omakotitalostakin. Ja lainanlyhennyksen päälle pitää maksaa vielä yhtiövastikekin. Ei siis taida olla varallisuudesta kiinni.
Jos omakotitaloon tai rivitaloon pääsee samalla hinnalla, niin miksi valita kerrostalo? Köyhien on pakko asua kerrostaloissa vuokralla, mutta töissäkäyvillä olisi mahdollisuus muuhunkin.
Asun Helsingissä, olen keskipalkkainen työssäkäyvä. Mieluummin asun Helsingissä kantakaupungilla kerrostalossa kuin jossain Nurmijärvellä tai Vantaan perukoilla okt:ssa, joihin olisi ehkä varaa. Ei tarvitse edes hankkia autoa, kun asuu tarpeeksi keskeisellä paikalla.
Aapee asuu mutsin nurkissa. Se on niin meillä kuin muualla luuserien asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli tyly kerrostaloasujia kohtaan, mutta tuntuu ok-asujillakin nyt menevän tunteisiin kun kaikki eivät haluakaan asua samalla tavalla.
Miksi täällä tulee kaikesta riita? Eikö voisi vaan kunnioittaa toisten valintoja?
Pieleen menee siinä kohtaa kun ihmiset koettavat perustella universaalisti valintojaan. Itse en halua elää ihmisten välittömässä läheisyydessä, jollekin toiselle se taas ei ole suurikaan asia. Itselle täysi deal breaker.
Mutta jos minä sano että en halua tehdä pihatöitä, se on minun oma henkilökohtainen kantani. Joku sitten vastasi siihen "höpöhöpö", mitä en tajua ollenkaan. Jos haluaa tehdä pihatöitä niin tehköön, sama se minulle on. Tämä kunnioituksen puute vaan on outoa.
Niin. Jos tosiaan se lumen auraaminen pieneltä alueelta on jollekin se kamelin selän katkaiseva rasti niin sittenhän se on. Saahan asiaa myös ihmetellä.
No henk. koht. en tykkää herätä klo 6, että ehdin luoda lumet ennen töihin lähtöä ja sitten ajaa mahdollisesti pitkän matkan töihin.
Kun voi nousta seitsemältä ja ajaa valmiiksi kolatusta pihasta lyhyemmän matkan työpaikalle.
Luulisin että aika moni on samaa mieltä tästä.
Omasta puolestani en voi sanoa muuta kuin, että se viiden minuutin auraaminen pieneltä alueelta niinä aamuina kun sitä lunta ylipäänsä on tullut kattaa moninkertaisesti sen stressin ja piinan mitä kerrostaloasuminen aiheuttaa.
Minkä stressin ja piinan?
Metelöivät naapurit, metelöivät ja päällehyökkivät koirat, alkoholistit, kellaritavarat pöllivät nistit ja tappelut kriminaalien kanssa rappukäytävässä, skitsofreenikot ja kaikki muu sonta mitä ihmiset tuovat muuassaan.
Tuohan kertoo vain siitä, että maksukykysi on ollut surkea kun olet tuollaiseen kerrostaloon muuttanut. Meidän taloyhtiössä on pääsääntöisesti 30-50v akateemisia lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Joku pikkukoira saattaa olla, mutta en ole nähnyt. Kellareissa ei ole ollut ainuttakaan varkautta viiteen vuoteen mitä olen tässä asunut. Asuntoni arvo on n. 400 000 euroa, omistan sen.
Totta toinen puoli, mutta tiedän esimerkkejä siitäkin kun asutaan omistusasunnossa ns hyvässä talossa ja naapuriin muuttaa joku supermulqvisti örveltäjä jne. Kerrostaloasuminen on tasan niin mukavaa kuin naapurisi ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään uusista kerrostaloasunnoista saa pulittaa vähintään saman verran kuin omakotitalostakin. Ja lainanlyhennyksen päälle pitää maksaa vielä yhtiövastikekin. Ei siis taida olla varallisuudesta kiinni.
Jos omakotitaloon tai rivitaloon pääsee samalla hinnalla, niin miksi valita kerrostalo? Köyhien on pakko asua kerrostaloissa vuokralla, mutta töissäkäyvillä olisi mahdollisuus muuhunkin.
Asun Helsingissä, olen keskipalkkainen työssäkäyvä. Mieluummin asun Helsingissä kantakaupungilla kerrostalossa kuin jossain Nurmijärvellä tai Vantaan perukoilla okt:ssa, joihin olisi ehkä varaa. Ei tarvitse edes hankkia autoa, kun asuu tarpeeksi keskeisellä paikalla.
Mieluummin oma auto kuin julkisilla kulkeminen. Any time.
Kerrostaloasuntoni pk-seudulla maksaa tuplasti, triplasti sen mitä ok-talo korvessa, ja tykkään asua tässä. Ei meillä ole sosiaalisia ongelmia, kun ne ongelmatapaukset heitetään yhtiökokouksen päätöksellä ulos kolmeksi vuodeksi.
Mites böndellä toimitaan häiriköivien ok-naapurien kanssa? Kärsitään, kestetään ja lopulta tapetaan kirveellä.
Mulla kulkee bussit oven edestä, kauppaan on 50 metriä ja junalle 5 minuuttia. Oon puolessa tunnissa Helsingin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ihan varmasti etenkin Helsingissä. Siellä menee kilometrin matkaan omalla autolla vartti. Sama vaikka kävelet.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuntoni pk-seudulla maksaa tuplasti, triplasti sen mitä ok-talo korvessa, ja tykkään asua tässä. Ei meillä ole sosiaalisia ongelmia, kun ne ongelmatapaukset heitetään yhtiökokouksen päätöksellä ulos kolmeksi vuodeksi.
Mites böndellä toimitaan häiriköivien ok-naapurien kanssa? Kärsitään, kestetään ja lopulta tapetaan kirveellä.
Mulla kulkee bussit oven edestä, kauppaan on 50 metriä ja junalle 5 minuuttia. Oon puolessa tunnissa Helsingin keskustassa.
Taloyhtiöillä on paljon laajemmat valtuudet puuttua häiriköiviin naapureihin kuin pientaloalueilla. Omastakin taloyhtiöstä on heitetty ulos törkymöykky, joka valitettavasti peri asuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ihan varmasti etenkin Helsingissä. Siellä menee kilometrin matkaan omalla autolla vartti. Sama vaikka kävelet.
Jos piirit ovat niin pienet, että kaikki tapahtuu muutaman neliökilometrin sisällä niin sitten ymmärrän. Itse kavahdan moista.
Kerrostaloasuminen on maailmalla normaali asumismuoto, jos mennään näihin ihan normaaleihin kaupunkeihin kuten Pariisi, New York, Tokio, Istanbul, Canberra, Toronto, Buenos Aires, Chicago, Rooma, Amsterdam, Lontoo...
...Berliini, San Francisco, Manala, Peking, Tallinna...
"Pikku-Kylleröinen" missä tahansa maassa on täynnä kerrostalovieroksujia, jotka kuvittelevat -kuten Suomessakin ilmeisesti- että omakotitalo on joku ihmeellisellä kullalla silattu statussymboli.
Viihtyisämpi sinun mielestäsi, ap. Minä en muuttaisi pois kerrostalosta vaikka maksettaisiin.
Ja asumiskuluni ovat korkeammat kuin monella omakotitalossa asuvalla ystävälläni. Ei mitään köyhien hupia asua kerrostalossa kaupungin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkaupungeissaa se on pakollinen asumismuoto. Kaikkien ei ole pakko asua suurkaupungissa, jos ei haluu!
Los Angeles on suurkaupunki, jossa asutaan omakotitaloissa.
Juuri näin. Rodeo driveä reunustavat omakotitalot molemmin puolin👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Toivottavasti puhallat nolla promillea.
Ap on tainut just ottaa ison asuntolainan omakotitaloa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Toivottavasti puhallat nolla promillea.
Useammankin kaljan jälkeen. Toisaalta, kännissä on paljon mukavampi kulkea julkisilla, mitä vain jännittävää voi tapahtua matkan varrella. Selvinpäin taas, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Jopa tiheästi asutuissa maissa kuten Hollannissa monet asuvat pientaloissa. Sen sijaan täällä harvaan asutussa Suomessa ihmiset pakkautuvat korkeisiin kerrostaloihin. Erikoinen ilmiö.
Suomessa kerrostalot ei ole korkeita vaan suurin osa on 3-5-kerroksisia.
Mulle kyllä kelpaisi tuo linkkaamasi asunto. Siinä on kolme terassiakin! Just tuollaisen olen päättänyt hankkia kun hyvä tuuri käy kohdalle. No, pitää jatkaa lottoamista :).