Kerrostaloasuminen on maailmalla köyhien asumismuoto
Köyhiä varten on suuria kerrostaloja, joissa on paljon sosiaalisia ongelmia. Parempiosaiset asuvat pientaloissa. Suomessa kerrostaloja markkinoidaan nykyään parempanakin asumismuotona. Kyllä pientalo on vain viihtyisämpi asumismuoto, mutta kun suomalaisilla ei ole enää varaa sellaiseen, niin pitää yrittää löytää hyviä puolia kerrostaloasumisestakin.
Kommentit (129)
Aloitus oli tyly kerrostaloasujia kohtaan, mutta tuntuu ok-asujillakin nyt menevän tunteisiin kun kaikki eivät haluakaan asua samalla tavalla.
Miksi täällä tulee kaikesta riita? Eikö voisi vaan kunnioittaa toisten valintoja?
Ap kerro missä päin maailmaa olet asunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä vanhoja homeisia ok-taloja joita ei saa kaupaksi kirveelläkään. Vain tietyillä alueilla on uusia, hienoja ok-taloja.
Tämä on oikeasti suuri sääli. Hemmetin masentavaa katsella kun uusia betonikuutioita rakennetaan jatkuvalla syötöllä, omaa rauhaa ei kerta kaikkiaan saa paitsi omaamalla paljon massia.
Jos joku höpöttää jostain raskaista pihatöistä ja muusta vastaavasta niin höpö höpö.
No minä en ainakaan jaksa enkä halua tehdä pihatöitä. Enkä halua asua maaseudulla, missä ei kuulu pihahdustakaan mistään suunnasta. Kyllä elämisen ääniä pitää kuulua.
On ihan oma valintasi paljon pihatöitä haluat tai jaksat tehdä. Kukaan ei pakota sellaisia tekemään. Voit vaikka hiekoittaa ja laatoittaa koko pihasi jos ei nappaa tehdä sellaisia.
Mites talvella, jos on vaikka lunta polviin asti? Ei ole enää oma valinta siinä tilanteessa.
No onpa paha rasti. Ihan mielelläni sen ristin kantaisin jos olisi vara valita.
Tuossa kilometrin päässä on karmea neljäntoista kerrostalon keskittymä yhteenrakennettuna. Vantaalla. Pieni yksiö maksaa 150000 ja jos haluaa vielä "ostaa tonttiosuuden" niin se on sitten 30000 päälle. Tilaa tuossa asunnossa on 27 neliötä. Moni ostaa tällaisia. Sadan kilometrin päästä saisi kaupungin keskustasta melkein minkä hyvänsä omakotitalon samaan hitaan. Tai oikeasti saisi vaikka kaksi taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haluavat mieluummin halvan asunnon ja säästää rahaa matkusteluun tai muuhun mukavaan, sen sijaan että kaikki rahat menisi asuntolainaan. Jos on paljon poissa kotoa, ei niin haittaa että koti on pieni. Niitä en ymmärrä, jotka hankkivat ison hienon ok-talon, sisustavat sen upeaksi ja remppaavat priimakuntoon, ja viettävät sitten kaiken aikansa matkusteluun tms. Mitä hyötyä siitä kodista on, jos ei siellä vietä koskaan aikaa?
Ihannehan olisikin olla reissun päällä ikuisesti hotelleissa asuen, mutta monellako sellaiseen nyt on varaa? Omituisia mielikuvitusihmisiä sinäkin olet kehitellyt päässäsi.
Et ole tainnut lukea matkusteluun liittyviä ketjuja. Siellä on ihmisiä, jotka matkustavat jopa 4 kertaa vuodessa ulkomaille, kaikilla lomilla. Nämä ovat hyvätuloisia ihmisiä, joilla on osalla hienokin koti, mutta on vaan päästävä aina pois.
En silti ymmärrä tuota valituksesi konseptia lainkaan. Ei ole mitään vikaa matkustella hemmetin paljon ja kaupanpäälle tulla kotiin hienoon mukavaan taloon jossa saa lisäksi olla omassa rauhassa. Pelkkää win-win-skenaariota minun silmissäni.
Ehkä se johtuu siitä, että olen itse niin paljon kotona, mutta minusta tuo on outo ajatus. Jos on hienoksi laitettu siisti koti, miksei siellä vietetä yhtään aikaa? Iso kämppä pitää kuitenkin jaksaa siivota säännöllisesti (jos ei ole rahaa siivoojaan) ja kaikki huoltotyöt tehtävä.
Ehkä tämä on vähän makukysymyskin, miten haluaa elää jos on rahaa valita.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli tyly kerrostaloasujia kohtaan, mutta tuntuu ok-asujillakin nyt menevän tunteisiin kun kaikki eivät haluakaan asua samalla tavalla.
Miksi täällä tulee kaikesta riita? Eikö voisi vaan kunnioittaa toisten valintoja?
Pieleen menee siinä kohtaa kun ihmiset koettavat perustella universaalisti valintojaan. Itse en halua elää ihmisten välittömässä läheisyydessä, jollekin toiselle se taas ei ole suurikaan asia. Itselle täysi deal breaker.
Kommenttini ei näköjään toiminut, joten yritän uudestaan.
Kerrostaloasuminen on helpompaa kuin ok-talossa asuminen. Jos jokin hajoaa, voi kutsua isännöitsijän paikalle. Ei tarvitse maksaa korjauksia itse, eikä yrittää korjata itse. Lumityöt hoidetaan, ruohonleikkuu hoidetaan. Ei tarvitse maksaa jätemaksua, kierrätys toimii talon puolesta. Sähköt ja vedet kuuluvat usein vuokraan. Kerrostalossa on yleensä pesutupa, ei tarvitse omistaa edes pesukonetta. Lisäksi kerrostalossa voi asua lähempänä palveluita, ok-taloja ei ole keskustassa missään kaupungissa.
Ainoa ongelma kerrostalossa on se, jos sattuu meluisat tai muuten ärsyttävät naapurit. Tai jos haluaa oman pihan. Itse en halua.
Kerrostaloja on kuitenkin kaupungissa niin paljon, että voi halutessaan muuttaa toiseen samanmoiseen asuntoon paremmalla maisemalla tai hiljaisemmassa kaupunginosassa. OK-talossa on jumissa. Jos sattuu vaikeat naapurit, niin on pakko vaan kestää.
Moni on täällä matkustusaiheissa kertonut, että on tietoisesti valinnut halvemman asumismuodon, jotta rahaa jäisi matkusteluun ja ravintoloihin. Kyse on siis myös valinnoista, mihin haluaa satsata rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kilometrin päässä on karmea neljäntoista kerrostalon keskittymä yhteenrakennettuna. Vantaalla. Pieni yksiö maksaa 150000 ja jos haluaa vielä "ostaa tonttiosuuden" niin se on sitten 30000 päälle. Tilaa tuossa asunnossa on 27 neliötä. Moni ostaa tällaisia. Sadan kilometrin päästä saisi kaupungin keskustasta melkein minkä hyvänsä omakotitalon samaan hitaan. Tai oikeasti saisi vaikka kaksi taloa.
Tarkoititko jotain muuta kuin 100 kilometriä? On nimittäin melkoisen pitkä matka, jos vaikka työpaikka on siellä kerrostalojen lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieleen menee siinä kohtaa kun ihmiset koettavat perustella universaalisti valintojaan. Itse en halua elää ihmisten välittömässä läheisyydessä, jollekin toiselle se taas ei ole suurikaan asia. Itselle täysi deal breaker.
Mutta jos minä sano että en halua tehdä pihatöitä, se on minun oma henkilökohtainen kantani. Joku sitten vastasi siihen "höpöhöpö", mitä en tajua ollenkaan. Jos haluaa tehdä pihatöitä niin tehköön, sama se minulle on. Tämä kunnioituksen puute vaan on outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin lapsena maalla, kadehdin kerrostaloasujia joilla oli hissit ja muut. Nykyään asutaan ok-talossa, mutta omatkin lapseni kaipaavat kerrostaloon, jollaisessa asuttiin heidän ollessaan pieniä. Makuasia, ja hassua tuo omakotiasumisen pitäminen asiana, jota kaikkien pitäisi haluta. Itsestäni huonoin vaihtoehto on liian tiivis pientaloasuminen, jossa ei ole mitään yksityisyyttä.
Ja kerrostalossahan sitä onkin yksityisyyttä kun kuulet kaiken seinien läpi mitä naapurit tekevät tai puhuvat?
Tuo on totta vain vanhimmissa kerrostaloissa. Nykyiset rakennetaan paremmin eristetyiksi. Itse kuulen vain hyvin voimakkaat äänet esim. poraus, vauvan itku. Puheääniä en ole kuullut kertaakaan tässä asuessa (4 v).
Vanhimmissa kerrostaloissa missä itse olen asunut, on ollut tyyliin metrin paksut kiviseinät ja -lattiat. Naapurissa voi vaikka räjähtää pommi, eikä kuulu pihaustakaan. Kuvaavaa on että parikymppisenä tuli omassa kämpässä vietettyä melko railakkaitakin jatkoja useamman kerran kuukaudessa, eikä naapurit edes kysyttäessä myöntänyt mitään meteliä kuulleensa. Ainoan kerran kun tuli poliisit huomauttamaan häiriöstä oli sellainen että ikkuna oli auki ja kadun toisella puolella vastapäisestä talosta soitettiin musiikin takia poliisit.
Jos väliovi unohtui auki niin silloin kyllä rappukäytävä raikasi, mutta sekään ei kuulunut naapureihin ellei näilläkin ollut väliovi auki.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheelle omakotitalo pihoineen on virikkeellisempi asuinympäristö kuin kerrostalo.
Millä tavalla virikkeellisempi? Selittäisitkö hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos minä sano että en halua tehdä pihatöitä, se on minun oma henkilökohtainen kantani. Joku sitten vastasi siihen "höpöhöpö", mitä en tajua ollenkaan. Jos haluaa tehdä pihatöitä niin tehköön, sama se minulle on. Tämä kunnioituksen puute vaan on outoa.
Niin. Jos tosiaan se lumen auraaminen pieneltä alueelta on jollekin se kamelin selän katkaiseva rasti niin sittenhän se on. Saahan asiaa myös ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haluavat mieluummin halvan asunnon ja säästää rahaa matkusteluun tai muuhun mukavaan, sen sijaan että kaikki rahat menisi asuntolainaan. Jos on paljon poissa kotoa, ei niin haittaa että koti on pieni. Niitä en ymmärrä, jotka hankkivat ison hienon ok-talon, sisustavat sen upeaksi ja remppaavat priimakuntoon, ja viettävät sitten kaiken aikansa matkusteluun tms. Mitä hyötyä siitä kodista on, jos ei siellä vietä koskaan aikaa?
Ihannehan olisikin olla reissun päällä ikuisesti hotelleissa asuen, mutta monellako sellaiseen nyt on varaa? Omituisia mielikuvitusihmisiä sinäkin olet kehitellyt päässäsi.
Et ole tainnut lukea matkusteluun liittyviä ketjuja. Siellä on ihmisiä, jotka matkustavat jopa 4 kertaa vuodessa ulkomaille, kaikilla lomilla. Nämä ovat hyvätuloisia ihmisiä, joilla on osalla hienokin koti, mutta on vaan päästävä aina pois.
En silti ymmärrä tuota valituksesi konseptia lainkaan. Ei ole mitään vikaa matkustella hemmetin paljon ja kaupanpäälle tulla kotiin hienoon mukavaan taloon jossa saa lisäksi olla omassa rauhassa. Pelkkää win-win-skenaariota minun silmissäni.
Ehkä se johtuu siitä, että olen itse niin paljon kotona, mutta minusta tuo on outo ajatus. Jos on hienoksi laitettu siisti koti, miksei siellä vietetä yhtään aikaa? Iso kämppä pitää kuitenkin jaksaa siivota säännöllisesti (jos ei ole rahaa siivoojaan) ja kaikki huoltotyöt tehtävä.
No makuasiastahan sinä nimenomaan teet härkästä. Ei se kiellettyä ole, mutta voisi olla hedelmällistä ihan sinulle itsellesi tarkastella tarkemmin ulostulosi perusteita ja syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos tosiaan se lumen auraaminen pieneltä alueelta on jollekin se kamelin selän katkaiseva rasti niin sittenhän se on. Saahan asiaa myös ihmetellä.
Mitä ihmeteltävää siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No makuasiastahan sinä nimenomaan teet härkästä. Ei se kiellettyä ole, mutta voisi olla hedelmällistä ihan sinulle itsellesi tarkastella tarkemmin ulostulosi perusteita ja syitä.
Minusta asian mainitseminen yhdessä lauseessa ei ole "härkäsen tekemistä".
Vierailija kirjoitti:
Kommenttini ei näköjään toiminut, joten yritän uudestaan.
Kerrostaloasuminen on helpompaa kuin ok-talossa asuminen. Jos jokin hajoaa, voi kutsua isännöitsijän paikalle. Ei tarvitse maksaa korjauksia itse, eikä yrittää korjata itse. Lumityöt hoidetaan, ruohonleikkuu hoidetaan. Ei tarvitse maksaa jätemaksua, kierrätys toimii talon puolesta. Sähköt ja vedet kuuluvat usein vuokraan. Kerrostalossa on yleensä pesutupa, ei tarvitse omistaa edes pesukonetta. Lisäksi kerrostalossa voi asua lähempänä palveluita, ok-taloja ei ole keskustassa missään kaupungissa.
Ainoa ongelma kerrostalossa on se, jos sattuu meluisat tai muuten ärsyttävät naapurit. Tai jos haluaa oman pihan. Itse en halua.
Kerrostaloja on kuitenkin kaupungissa niin paljon, että voi halutessaan muuttaa toiseen samanmoiseen asuntoon paremmalla maisemalla tai hiljaisemmassa kaupunginosassa. OK-talossa on jumissa. Jos sattuu vaikeat naapurit, niin on pakko vaan kestää.
Moni on täällä matkustusaiheissa kertonut, että on tietoisesti valinnut halvemman asumismuodon, jotta rahaa jäisi matkusteluun ja ravintoloihin. Kyse on siis myös valinnoista, mihin haluaa satsata rahansa.
Siis oikeastiko täällä oletetaan, että kerrostalossa asutaan aina vuokralla? Kyllä me ainakin maksamme itse sähkömme, vetemme, yhtiövastikkeen (jolla mm. jätemaksut maksetaan), ja ei tosiaankaan tule isännöitsijä paikalle, jos jokin hajoaa (paitsi, jos hajoava asia kuuluu jotenkin taloyhtiölle. Esimerkiksi uusi, lähes 2000 e jääkaappi-pakastin ostettiin ihan itse omalla rahalla viime viikolla).
Asukoon missä asuu, mutta surullista mun mielestä on että niin moni ihminen kuuntelee huonoa musiikkia, tai katsoo huonoja elokuvia. Todella tyhmää tämä on myös, sillä ihan samalla rahalla ihmiset voisivat ostaa hyvääkin musaa (tai leffoja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No henk. koht. en tykkää herätä klo 6, että ehdin luoda lumet ennen töihin lähtöä ja sitten ajaa mahdollisesti pitkän matkan töihin.
Kun voi nousta seitsemältä ja ajaa valmiiksi kolatusta pihasta lyhyemmän matkan työpaikalle.
Luulisin että aika moni on samaa mieltä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No henk. koht. en tykkää herätä klo 6, että ehdin luoda lumet ennen töihin lähtöä ja sitten ajaa mahdollisesti pitkän matkan töihin.
Kun voi nousta seitsemältä ja ajaa valmiiksi kolatusta pihasta lyhyemmän matkan työpaikalle.
Luulisin että aika moni on samaa mieltä tästä.
Omasta puolestani en voi sanoa muuta kuin, että se viiden minuutin auraaminen pieneltä alueelta niinä aamuina kun sitä lunta ylipäänsä on tullut kattaa moninkertaisesti sen stressin ja piinan mitä kerrostaloasuminen aiheuttaa.