Mikä kesäkukka olisi kaunis ja helppohoitoinen?
Eli kesäkukat ruukkuihin/laatikoihin haussa. Piha on lähes koko päivän auringossa. Toiveena siis kaunis ja koko kesän kukkiva kukka. Olisikin vinkkejä?
Kommentit (186)
Kesäpäivänhattu, kukkii pakkasiiin asti, monia värivaihtoehtoja.
Pelargonia on nimenomaan paahteeseen sopiva. Sateen alle ei kannata jättää, ja erittäin herkkä keväthallalle. No, oikeastaan orvokki on ainoa, joka alle 3 asteen lämpötiloja kestää. Ja tietenkin alkukevääb narsissit, helmilijat yms.
Varjoon ahkeraliisa tai samansukuinen, suurempikokoinen sateenkaaripalsami. Eivät kestä suoraa auringon räkötystä.
Kesäkukat ovat pääsääntöisin jatkuvakukintaisia eli kukkivat keväästä syksyyn. Mutta ne tulee istuttaa kukkamultaan ja lannoittaa. Joko lannoitepuikoilla tai kasteluveteen lisättävällä kesäkukkalannoitteella. Hortensialla on yksi, mutta pitkäikäinen kukinto.
Perennoilla on sitten tarkempi kukinta-aika, joten perennapenkki kannattaa suunnitella niin, että läpi kesän löytyy kukkivaa kasvia.
Terkut puutarhaliikkeestä
Vierailija kirjoitti:
Orvokki, kun istuttaa 4 orvokkia yhteen amppeliruukkuun, ne lisääntyvät hurjana ja on todella näyttävä. Kestää pitkälle syksyyn ja kestää aurinkoa.
Orvokki on kaunis, mutta ei kyllä helppohoitoinen. Vähintään joka toinen päivä on nypittävä huonoksi menneet kukat pois, jos haluaa pitää kauniina ja että kukkii syksyyn asti.
Keijunmekko on mun lempikukka ja se viihtyy kyllä auringossakin. Daaliat on myös hienoja.
Huumorin kukka se on kaikkein kaunein kukka.
Vierailija kirjoitti:
Keijunmekko on mun lempikukka ja se viihtyy kyllä auringossakin. Daaliat on myös hienoja.
Keijunmekko on helppo ja kaunis.
Olen kasvattanut viime kesän siemenistä
Kolmisenkymmentä tainta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keijunmekko on helppo ja kaunis.
Olen kasvattanut viime kesän siemenistäKolmisenkymmentä tainta löytyy.
Keijunmekko on loistava valinta ja minusta kauneimmillaan amppelista roikkumassa, mielellään useampi samassa ruukussa.
Vierailija kirjoitti:
vanha kunnon pelargonia. ei tarvi kun kastella, kukkii syksyyn asti ja kestää auringossakin.
Se kasvi on pelargoni, PELARGONI.
Vierailija kirjoitti:
Samettikukka on sekä laiskan että köyhän valinta. Ekana vuonna heittää siemenet multaan ja vähän kastelee kun muistaa. Myöhään syksyllä keräilee kuivuneet kukinnot talteen (sisällä siemenet) ja seuraavana keväänä heittää taas siemenet multaan.
Minulla varmaan kahdekas vuosi meneillään sillä yhdellä ja ainoalla siemenpussilla, jonka aikoinaan ostin. Syksyllä kerättyjä kuivuneiden kukintojen sisältä otettuja siemeniä olen jakanut myös kavereille, sillä siemeniä tulee niin paljon ettei kaikki mahdu omiin astioihini.
Mielestäni nämä samettikukkani eivät kyllä haise, joten en tiedä mikä hybridi-lajike on aikoinaan ollut. Ja kukkamietintöhin vielä Ap:lle tiedoksi, että olen todella laiska kastelija ja samettikukkani ovat selvinneet hengissä vaikka ovat parhaimmillaan paahteessa klo. 11 -> koko päivän.
Samettikukka on kukkapenkissä kauempana nenästä eikä sitä nypitä niin paljoa kuin parvekkeella, joten et ehkä huomaa hajua. Erityisesti sateisella säällä ja märkänä samettikukan vanhentuneet kukat ja rikkoutuneet lehdet mätänevät todella pahan hajuisiksi.
Pelargonia kestää hyvin paahdetta ja aurinkoa. Sadetta ei kestä. Sopii hyvin terassille tai verannalle. Ei saa kastella liikaa. Ja valmiina kannattaa ostaa ruukussa.
Vierailija kirjoitti:
Ahkeraliisa.
Niille ei tarvitse tehdä yhtään mitään, no - ehkä joskus annat vettä. Ne leviävät kulovalkean tavoin. Itsellä oli valtava ruukullinen niitä viime kesänä ja aion nytkin istuttaa. Kukkia tuli aina vain lisää.
Orvokeista tahtoo tulla sellaisia roiskaleita, jos niitä ei ole koko ajan hoitamassa ja hoidosta huolimattakin, lisäksi ne kaatuilevat pitkiksi päästyään tuulessa. Sateen jälkeen näyttää kuin joku olisi istunut keskelle orvokkiruukkua.
Ahkeraliisa on helppo, sopii myös kukkapenkkiin. Orvokilla on oma paikkansa, ne kestävät hyvin kylmää. Orvokki kukkii kauniisti jo toukokuussa, kun muita kukkia ei voi vielä laittaa ulos. Itse olen jo vuosia ostanut orvokkiamppelin pääsiäiseksi, eikä ole kärsinyt, vaikka tulisi yöpakkasia. Asun Etelä-Suomessa. Muualla varmaankin vasta vapun jälkeen kannattaa ostaa. Orvokin paras kukinta kestää 3 kk, sitten se on mennyttä. Mutta niin se on muillakin kesäkukilla. Monia ei kannata ennen kesäkuuta laittaa ulos, ja suunnilleen syyskuun alussa on kausi ohi (eli 3 kk).
Vierailija kirjoitti:
Entä varjoisat parvekkeet?
Aika vaikeaa se on, kokemuksella. Asuin 9 vuotta sellaisessa talossa, että parvekkeelle tuli vain ilta-auringon valoa myöhään illalla. Orvokki kestää hyvin varjossa, mutta se menee huonoksi jo ennen kesän loppua. Laventeli kesti hyvin, tosin siinä on voimakas tuoksu, josta kaikki eivät pidä. Verenpisara kesti minulla varjossa, mutta ei se kauneimmasta päästä kukkia ole. Oikeastaan mitkään muut eivät sillä parvekkeella kestäneet. Hopealehtiå istutin parvekelaatikkoon ruusubegonioiden kanssa. Niistä tulee kyllä mieleen hautausmaa, mutta harva kukka kestää ilman aurinkoa.
Meillä on terassilla, mihin paistaa koko päivän aurinko selvinnyt hyvin orvokit ja hortensiat, kun vaan muistaa kastella hyvin. Hortensiat vaihtaa kivasti väriä kesän aikana, punaisesta siniseksi ja valkoisesta vihreäksi.
Joku autoflower mallinen kannabis kasvi vois olla?
Vierailija kirjoitti:
Mustasilmäsusanna
Se on kyllä ihana! En ole itse saanut niitä koskaan menestymään, joten tyydyn yleensä neilikkaan ja markettaan, jotka on vaikea saada hengiltä.
Kuulin tällaisesta kun pioniunikko. Onko kokemuksia kellään?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Krassi on kiva ja helppo, Jos sinulla olisi palsta sanoisin lilja se on monivuotinen.
Liljoja voisi kokeilla. Mutta laitetaanko ne sipulit maahan syksyllä?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Kuulin tällaisesta kun pioniunikko. Onko kokemuksia kellään?
Kylvän aina suoraan maahan (ripottelen sinne tänne) ja usein kylväytyy itsekin jos jättää siemenkodat penkkiin. Tosi nätti isona ryhmänä, en laittaisi ruukkuun.
Mustasilmäsusanna