Mikä kesäkukka olisi kaunis ja helppohoitoinen?
Eli kesäkukat ruukkuihin/laatikoihin haussa. Piha on lähes koko päivän auringossa. Toiveena siis kaunis ja koko kesän kukkiva kukka. Olisikin vinkkejä?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Pelargonia on nimenomaan paahteeseen sopiva. Sateen alle ei kannata jättää, ja erittäin herkkä keväthallalle. No, oikeastaan orvokki on ainoa, joka alle 3 asteen lämpötiloja kestää. Ja tietenkin alkukevääb narsissit, helmilijat yms.
Varjoon ahkeraliisa tai samansukuinen, suurempikokoinen sateenkaaripalsami. Eivät kestä suoraa auringon räkötystä.
Kesäkukat ovat pääsääntöisin jatkuvakukintaisia eli kukkivat keväästä syksyyn. Mutta ne tulee istuttaa kukkamultaan ja lannoittaa. Joko lannoitepuikoilla tai kasteluveteen lisättävällä kesäkukkalannoitteella. Hortensialla on yksi, mutta pitkäikäinen kukinto.
Perennoilla on sitten tarkempi kukinta-aika, joten perennapenkki kannattaa suunnitella niin, että läpi kesän löytyy kukkivaa kasvia.Terkut puutarhaliikkeestä
Myös ruukkuneilikka kestää kylmää, pienen hallankin. Orvokki kestää vielä enemmän. Edellytyksenä toki hyvä nestejännitys ja karaistuminen.
T. Kollega
Kesää ei tule ilman pelargonioita. Väri on vaikea päättää. Sopii aurinkoiselle paikalle ja saa myös riippuvina amppeliin. Reunalle jotain alaspäin kasvavaa ja vaikka lobeliaa. Enkelipelargonia myös hieno
Cannabis Indican ja Ruderaliksen risteytys, autoflower ominaisuudella saattaisi hyvällä tuurilla ehtiä kukkimaan kesän lopulla, ei mitenkään erityisen näyttävä, mutta huumaava tuoksu
Pelargonia & hopeaputous tai miljoonakello.
Lannoita kesäkukkalannoitteella.
Begonia on idioottivarma ja kukkii runsaasti koko ajan. Siitä on paljon kauniita värivaihtoehtoja. En oikeastaan ymmärrä miksi joku hommaa pelargonian kun begoniakin on olemassa.
Mulla todella paahteinen pikku eteläpiha ja (riippa)pelargonia on ainut mikä siellä todella menestyy. Laitan altakastelulaatikkoon ja lannoitan kunnolla. Nyppimistä vaatii. Sateesta ei tykkää.
Olen kokeillut markettaa, maljaköynnöstä, petuniaa, laventelia, mitähän kaikkea. Minun hoidossa pelargonia on sopivin. Murattia koristeeksi jos haluaa.
Toisella puolella taloa täysin varjossa minulla on verenpisara ja orvokki. Orvokki pitää vetää keskikesällä matalaksi, niin aloittaa sitten kukkimisen uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanha kunnon pelargonia. ei tarvi kun kastella, kukkii syksyyn asti ja kestää auringossakin.
Pelargonia on kyllä kaunis, niiden hankintaa miettinyt omalle terassillekin tulevalle kesälle.
Mutta mietin, menestyykö ne kun aurinko porottaa terassille 06-13 ja loppuaika varjoisaa?
Onko kukan värillä mitään tekemistä kestävyyden kanssa? Ja mikä olisi hyvä aika istuttaa ne ruukkuihin? Kiitos ennakkoon jos joku vastaa :)
Mulla ollut jo vuosia joka kesä pelargonioita meidän pienellä terassilla. Siihen paistaa lltäpäivisin aurinko kolmen.tunnin ajan, loppuajan varjoisaa. Olen istuttanut ne ruukkuihin kesäkuun lopussa. Kukkivat koko kesän loka-marraskuun vaihteeseen saakka, ellei tule kovia pakkasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanha kunnon pelargonia. ei tarvi kun kastella, kukkii syksyyn asti ja kestää auringossakin.
Pelargonia on kyllä kaunis, niiden hankintaa miettinyt omalle terassillekin tulevalle kesälle.
Mutta mietin, menestyykö ne kun aurinko porottaa terassille 06-13 ja loppuaika varjoisaa?
Onko kukan värillä mitään tekemistä kestävyyden kanssa? Ja mikä olisi hyvä aika istuttaa ne ruukkuihin? Kiitos ennakkoon jos joku vastaa :)Mulla ollut jo vuosia joka kesä pelargonioita meidän pienellä terassilla. Siihen paistaa lltäpäivisin aurinko kolmen.tunnin ajan, loppuajan varjoisaa. Olen istuttanut ne ruukkuihin kesäkuun lopussa. Kukkivat koko kesän loka-marraskuun vaihteeseen saakka, ellei tule kovia pakkasia.
Siis istutan kukat toukokuun lopussa, en kesäkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kesää ei tule ilman pelargonioita. Väri on vaikea päättää. Sopii aurinkoiselle paikalle ja saa myös riippuvina amppeliin. Reunalle jotain alaspäin kasvavaa ja vaikka lobeliaa. Enkelipelargonia myös hieno
En pelargonioita laittaisi missään nimessä varjoisalle paikalle, eivät menesty.
Kertokaa lisää liljoista. Mitä lajikkeita suosittelette paahteiselle paikalle, jossa hyvä multa?
Nyt ei varmaan enää ehdi liljoja istuttaa, mutta jos syksyllä laittaisi sipuleita?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Begonia on idioottivarma ja kukkii runsaasti koko ajan. Siitä on paljon kauniita värivaihtoehtoja. En oikeastaan ymmärrä miksi joku hommaa pelargonian kun begoniakin on olemassa.
Tässä yksi syy: minusta begonia on todella ruma.
Begonioita istutetaan perinteisesti haudoille
Vierailija kirjoitti:
Petuniat on mulla pärjänneet parhaiten.
Kaikki krysanteemit menee nopeasti rumaksi, en tiedä mitä teen niiden kanssa väärin.
Mulla petuniat kasvattaa pitkän varren, enkä saa niitä pysymään kauniina koko kesää. Sen sijaan Uuden-Guinean Liisa on kestänyt hyvin sekä varjossa että paahteessa. Vaikka nuukahtaa, niin toipuu, kun kastelee. Kun nyppii välillä huonot kukat pois, uutta puskee tilalle. Kestävä ja helppojoitoinen.
Iso Tulilatva, kukkii koko kesän ja sietää myös kuivahtamista. Löytyy useammassa värissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi syy: minusta begonia on todella ruma.
Mullakin ekaa kertaa oli vasta viime kesänä kaksi begoniaa, en ole aiemmin tykännyt. Mutta yleinen mummoutuminen on varmaan muuttanut mieltä tässäkin suhteessa.
Marketta on kestävä ja lannoitettuna näyttävä. Etelän maissa kasvaa rikkaruohona tien varsilla eli myös kehnompi puutarhuri menestyy. Valoa pitää olla paljon.
Missä tynnyrissä sinä elät? Poikkeeppa johonkin puutarhamyymälään näinä päivinä, saatat yllättyä.