Törkeää palvelua neuvolassa!
Soitin äsken neuvolaan varatakseni aikaa... Tein perjantaina positiivisen raskaustestin ja äitiysneuvola-aikaa tietysti tarvitsin. Kun olin esitellyt itseni ja kertonut asiani, niin terveydenhoitaja kysyi ensimmäiseksi että MEINAATKO PITÄÄ SEN?!??!?? Ei onnitellut koko puhelun aikana. Onneksi ei ollut meidän oma terveydenhoitaja.
Kommentit (33)
niin neuvolatäti kysyi multa moneen eri otteeseen, olenko IHAN varma, että todella olen raskaana. Vielä lähtiessäni sanoi, että ehkä me todella vielä tavataan näissä merkeissä. En voi käsittää, miksi epäili niin paljon raskauttani. Ikää mulla oli 30v.
kyllä vaan kuule soittaa. Ja ap:lle, ANNA PALAUTETTA!!!!
Mä kun aloin kakkosta odottaa ja soitin aikaa, niin totes terkka, että no johan nopeesti toinen teille. Ei ollu kiva
Suosittelen kyllä antamaan palautetta suoraan terkkojen esimiehelle/ neuvolan toiminnasta vastaavalle. -8-
Ilmeisesti yrittivät siis selvittää juuri sen mitä kirjaimellisesti kysyivät. Sanavalinta oli kyllä aika tökerö, siitä voisi antaa palautetta. Mutta älä vedä hernettä kovin syvälle nenukkiin, ei se varmasti ollut sinuun henkilökohtaisesti kohdistettu loukkaus.
Olisko pitäny kysyä: Meinaatteko pitää hänet? Vai teettekö abortin?
Mulle sano ultraaja esikoisesta: tässä tää teijän beibi nyt sitten on! :D
Kyllä tiedän että jossain vaiheessa tuo asia varmasti kysytään, mutta ei ensimmäiseksi ja vähän toisella tavalla.
ap
Kun soitin aikoinaan neuvolaan plussattuani, kysyi th jotenkin varovasti " ja ilmeisesti tämä on hyvä uutinen?"
Tilanteeni oli sellainen että erottiin alkuraskauden aikana ja useampaan kertaan kyseltiin jaksanko viedä raskauden loppuun yms.
Puhuttiin suoraan että saisin abortin jos sitä haluaisin.
Olin elänyt siinä kuvitelmassa että äitejä kannustetaan ja tuetaan kun on raskaana. Tämä osottautui vääräksi.
Toisen lapsen kohalla kun ekaa kertaa aikaa varasin, kysyi neuvolantäti, että halutako pitää lapsen, vai oliko muita suunitelmia? Tuo nyt oli kuitenkin kohteliaammin kysytty kuin ap:n tapauksessa. Kolmatta odottaessani soitin ä-neuvolaan ja terkka kysyi silloin että oliko lapsi ihan tarkoituksella saanut alkunsa, ja kysyi haluanko keskustella jatkosta. Silloin valitin tuosta neuvolan tätistä. Vielä eka käynillä terkka sanoi, että tokalle ja kolmannelle tulee niin pieni ikäero etten tule jaksamaan heidän kanssa että on muitakin ratkaisuja olemassa:( itse vaihdoin tuosta neuvolasta yksityiselle.
Se kuuluu ns. etikettiin kysyä KOHTELIAASTI meinaako pitää vauvan. Kaikki ei sitä kysy vaikka niin kuuluisi kysyä. th
Uskoisitteko, että nämä asiat ovat neuvolan henkilökunnalle ihan jokapäiväisiä asioita työn puolesta. Ei sitä jaksa joka ikisestä raskaudesta hihkua onnesta...
jotenkin niin, että se tuli heti ilmi, että toivottu ja haluttu on.
Hirveää kun neuvolan täti ei onnitellut, oletkohan itsekin vielä rintamaidolla kun tuollaisesta pahastut. Ne saa samanlaisia soittoja joka päivä eikä varman jaksa hehkuttaa joka helvetin ipanasta. Ja ihan asiallista kysyä lapsen pitämisestä, aborttiasiatkin ovat neuvolan tädeille arkipäivää, ikävä kyllä.
Maailmassa on kuitenkin pahempiakin ongelmia. Mieti vaikka sitä afrikkalaista äitiä jolla ei ole koko neuvolaa mihin soittaa.. Ärsyttää tämmöset pullamössöihmiset..
lapsen pitoaikeista, niin minusta nuo oli ihan asiallisia kysymyksiä.
-20-
Ei sitä onnitellakaan tarvitse. Hoitaa vaan ajanvarauksen.
Minulta kysyttiin nätisti, heti ekalla soitolla. Kyllähän se vähän hätkäytti, kun itse olin onneni kukkuloilla. Ei ollut tullut mieleenkään, että joku vois epäillä ettei me halutakaan tätä lasta. Mutta mistäpä ne siellä puhelimessa voi tietää. Ja mun mielestä parempi kysyä puhelimessa kuin päin naamaa, eipähän ainakaan voi lukea ilmeistä rivien välejä.
Minulta kysyttiin varovasti, että " Pitääkö onnitella?" , kun olin soittaessani aivan tunteiden vallassa ja itkin.
Ei minusta tarvi loukkaantua, jos kysytään suoraan " Aiotko pitää sen?" . Abortteja tehdään niin paljon, että on järkevää kysyä heti suoraan mistä on kyse. Ja, onnittelun voi vain unohtaa. Ihan inhimillistä.
Ja, jos kunnallinen neuvola ei kelpaa, voi mennä yksityiselle.
Ja tuo kysymys vauvan pitämisestä tehdään heti alkuun siksi, että tiedetään miten suhtautua. Ei ole kovin tahdikasta heti ruveta onnittelemaan raskuden johdosta, mikäli kyseessä olisikin epätoivottu raskaus ja asiakas tahtoo keskeytyksen. On minultakin kysytty melkein heti ensimmöisenä että saako onnitella raskudesta. Tilanteita on niin monenlaisia, mutta eihän sitä tule heti ajatelleeksi muita vaihtoehtoja kun itselle on oma tilanne se päällimmäinen tottakai. Aivan oikein on siis th toiminut, näin pitääkin toimia. Raskaana ollessa sitä tietysti ottaakin helpommin nokkiinsa. Hyvää jatkoa sinulle ap ja onnittelut tulevasta vauvasta:)!
th-opisk.
Minäkin aloin odottamaan toista lasta ja varasin aikaa äitiysneuvolaan niin hoitaja sanoi että " vai niin, no onneksi olkoon nyt sitten" tuli vähän ikävä olo.