Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kovasti kehutun kirjan suosiota et ymmärrä?

Vierailija
26.04.2020 |

Perustele

Kommentit (1753)

Vierailija
1341/1753 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ovatko nämä enää suosittuja, mutta mummoni, äitini ja tätini rakastivat Anni Polvan kirjoja. Eikä pelkästään Tiina-kirjoja, vaan niitä romanttisia romaaneja. Aina sama juoni: äkäpussi nainen tapaa miehen, jota inhoaa heti ensinäkemältä. Hän kiukuttelee ja riitelee miehen kanssa, mutta lopulta sittenkin rakastuu ja he päätyvät yhteen. Tämä ei toki ole vain Polvan, vaan lukemattomien kirjailijoiden stereotypia. Viha, ystävyys, rakkaus.

Kun on yhden Polvan lukenut, on lukenut ne kaikki.

Älä unohda että mies oli agronomi, jolla oli kaunis, kärttyisä kaupunkilaistyttöystävä.

Sankaritar oli punatukkainen ja vihreäsilmäinen ja hänellä oli 50-senttinen vyötärö.

Anni Polvan romanttiset kirjat ovat aivan mahtavia jos lukee huumorimielellä. Teini-ikäisenä luettiin näitä parhaan kaverini kanssa ääneen toisillemme ja meinattiin tukehtua nauruun. Pitäiskin etsiä näitä jostain.

Vierailija
1342/1753 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalle Päätalon kirjat.

Epämiellyttäviä seksijuttuja täynnä.

Päätalo oli seksiriippuvainen. En lukisi.

Miehet on. Yllätys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1753 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

koraani

Vierailija
1344/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalle Päätalon kirjat.

Ja monikin taivalkoskilainen on loukkaantunut,kun Kalle ihan avoimesti oikeilla nimillä kertoo ja halveeraa ihmisiä. Päätalo-päivillä olin kerran ja kyrväksi Päätaloa haukkuivat!

Asetelmaa voi katsoa monesta kulmasta. Minusta Päätalo koko kirjailijauransa ajan kosti kyläläiselle itsensä ja varsinkin äitinsä ja muunkin perheen kohtelua. Ja hän oli älykäs, tajusi että silloin on oltava raatorehellinen myös isosta osasta omaa elämääkin. Ja Päätalo onnistui. On ollut varmaan palkitsevaa ja/tai terapoivaa, kun entinen kotikunta on puuhastellut Päätalo-päiviä, patsasta ja hyvä ettei nimeänsä muuta Päätalontaipaleeksi.

Ja siinä samalla kyläläisiä ketuttaa, kun heidän v''tumainen käytös on tuotu esille, esim. yksinhuoltajaksi joutunutta rutiköyhää raskaana olevaa viiden lasten äitiä on tullut nöyryyttäneeksi ja juoksuttaneeksi yhden jauhosäkin takia (vaikka se niin kivaa ja hauskaa olikin sen hetken kun sitä kesti) vähän kuin puolivahingossa, niin eihän se nyt jumaliste kerro mitään minun luonteesta, kele. Pitääkö siitä nyt kirjottaa koko kansan luettavaksi? 

Vierailija
1345/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koraani

Raamattu

Vierailija
1346/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Holma: Kaikki elämästä(ni)

Kirja alkaa suht hauskasti, vaikka huumori onkin sitä samaa toistoa kuin aina ennenkin. Hyvä alku kuitenkin lässähtää nopeasti. Suurin osa kirjasta on laadultaan huonoa tekstiä, jota ei ole hiottu ja editoitu riittävästi. Vaikutti, että kirja on mennyt painoon niin kiireellä, ettei kustannustoimittaja ole ehtinyt tehdä työtään. Siitähän kirja itse asiassa kertookin, kirjan kirjoittamisen vaikeudesta.

Huvittavaa, että joku ei saa lupaamaansa työtä tehdyksi ja avautuu siitä kuin kirjoittaen päiväkirjaa, ja avautuminen julkaistaan kirjana ja ihmiset vieläpä maksavat päästäkseen lukemaan luokattoman huonoa päiväkirjalle avautumista. Itse en onneksi maksanut kirjasta penniäkään.

Toivottavasti Antti Holma ei julkaise enää yhtään kirjaa.

Vierailija
1347/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antti Holma: Kaikki elämästä(ni)

Kirja alkaa suht hauskasti, vaikka huumori onkin sitä samaa toistoa kuin aina ennenkin. Hyvä alku kuitenkin lässähtää nopeasti. Suurin osa kirjasta on laadultaan huonoa tekstiä, jota ei ole hiottu ja editoitu riittävästi. Vaikutti, että kirja on mennyt painoon niin kiireellä, ettei kustannustoimittaja ole ehtinyt tehdä työtään. Siitähän kirja itse asiassa kertookin, kirjan kirjoittamisen vaikeudesta.

Huvittavaa, että joku ei saa lupaamaansa työtä tehdyksi ja avautuu siitä kuin kirjoittaen päiväkirjaa, ja avautuminen julkaistaan kirjana ja ihmiset vieläpä maksavat päästäkseen lukemaan luokattoman huonoa päiväkirjalle avautumista. Itse en onneksi maksanut kirjasta penniäkään.

Toivottavasti Antti Holma ei julkaise enää yhtään kirjaa.

Holman kirjasta oli täällä oma ketju, jonka aloittaja kirjoitti:

Olen aina tykännyt Antti Holmasta. Nauran ääneen hänen somepostailuilleen ja olen kuunnellut kaikki podcastit, jotka ovat mielestäni todella hyviä.

Nyt luin, tai no loppukirjan selasin, uutta Kaikki elämästäni -kirjaa. Mitä ihmettä? Miten kustantaja on päästänyt tällaista läpi? Näin sekavaa, huonosti kirjoitettua, muka-nokkelaa ja pinnallista höpötystä sisältävää "omaelämäkertaa" ei ikinä olisi julkaistu, jos kirjailijan nimi ei myisi jo valmiiksi ja jotakin ilmeisesti vain oli pakko saada ulos (no siitähän se kirjakin kertoo, kun pakolla väännettiin jotakin.) Mutta siis oikeasti, mä olen lukenut tällaisia tekstiaihioita jossain kansalaisopiston kirjoituspiirin alkeiskurssilla.

Olenko ainoa hämmästynyt ja pettynyt, vai mitä mieltä muut opuksen lukeneet ovat?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3971122/antti-holman-kaikki-elamastani-…

Vierailija
1348/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hararin Homo Deus.

Puppua alusta loppuun.

Vierailija
1349/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalle Päätalon kirjat.

Ja monikin taivalkoskilainen on loukkaantunut,kun Kalle ihan avoimesti oikeilla nimillä kertoo ja halveeraa ihmisiä. Päätalo-päivillä olin kerran ja kyrväksi Päätaloa haukkuivat!

No höpöhöpö, taivalkoskelaisena voin sanoa, että jos joku on pahoittanut mielensä, niin siihen on ollut todella painava syy.

Kalle kertoo Iijoki-sarjassaan paikallisista ihmisistä hyvinkin kauniisti ja arvostavasti.

Ja jos jostakin kertoo ikävämmässä sävyssä, niin ei esim. kerro häntä kiusanneista tytöistä nimillä.

Ja seksijuttuja niissä on todella vähän.

Vierailija
1350/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalle Päätalon kirjat.

Päätalo oli seksiriippuvainen. En lukisi.

Ihan perusmiehen libido.

Vierailija
1351/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuo kommentoidut kirjat ovat sellaisia, joista niiden lukijat eivät käsittäneet höykäsen pöläystä.

Eivät tajunneet kirjailijan sanomaa.

Jos kirjailijan tarvitsee selittää "sanomaansa", kannattaa olla kirjoittamatta.

Vierailija
1352/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Tämä piti lukea yläasteella. Vaikka pidän lukemisesta ja äidinkielen numero oli päättötodistuksessa 9, en pystynyt lukemaan sitä loppuun.

Antoine de Saint-Exupéryn Pikku prinssi. Toinen yläasteen pakollinen luettava. Kaikkia niitä lapsellisia ja kaukaa haettuja metaforia ja piilomerkityksiä oli suorastaan raastava kaivella esiin. "Kun aikuisten maailma on niin kamala ja hirveä. Miksi ei kaikki voitaisi olla niin viattomia kuin lapset? Laadidaa elämä on sateenkaaria ja koiranpentuja!"

Saint-Exupéry haiskahtaa pedarilta

Vierailija
1353/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota ja rauha. Massiivinen järkäle, ja minulla on siitä vieläpä hyvin vanha englanninkielinen käännös. Käännös, joka on Tolstoin itsensä hyväksymä, ns. official englanninkielinen käännös.

Odotin koko ajan jotain suurta sanomaa tai oivallusta, tai muuten vain merkittävää käännettä. Jotain minkä kokisin merkitykselliseksi. Sitä ei koskaan tullut tai sitten se meni minulta ohi.

Te, jotka pidätte kirjasta, selittäkäkää miksi se on mestariteos? Jos se siis on.

Minulla on kesken tällä hetkellä suomenkielisenä. Mielestäni se on todella mielenkiintoinen seurapiirien elämää sekä aikansa sotia kuvatessaan. Anna Karenina oli lukukokemuksena paljon pitkäveteisempi eikä siitä juuri muuta jäänyt mieleen kuin Annan veljen verhot.

Sota ja rauha on vahingollinen. Sen esittämä virheellinen kuva Ranskan-Venäjän sodasta 1812 on päätynyt jopa historian oppikirjoihin. Onhan se romaanina ihan kohtuullinen. Tolstoin kirjat on sitä parempia mitä enemmän rouva Tolstoja oli mukana. Anna Karenina oli loistava, Sota ja rauha kohtuullinen, Ylösnousemus pitkäpiimäistä roskaa

Vierailija
1354/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aristoteleen kootut. Arvostetaan kovasti koska kukaan ei ole oikeasti jaksanut lukea. Minä olen ja voin sanoa että ihan kuraa.

Vierailija
1355/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V.P. Chili kirjoitti:

Sinuhe egyptiläinen. Mielestäni tarinaa oli venytetty viisi kertaa pidemmäksi kuin oli tarpeen, hahmot olivat epärealistisia ja inhottavia, arvomaailma kauhea.

Historiantuntemukselle nostan hattua, muuten en vain voi ymmärtää suosion syytä.

Et tainnut ymmärtää sitä kirjan syvällisintä tarkoitusta

Vierailija
1356/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerttu Lettusen syntymäpäivä.

Vierailija
1357/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän veljestä. Olkoon jonkinlainen kansalliskirja mutta ihan helvetin tönkköä tekstiä ja tarina on todella lapsellinen.

Täysin eri mieltä. Seitsemän veljestä on loistavasti kirjoitettu. se vain pitää lukea aikuisiässä. Mika Waltaria taas pitää lukea nuorella iällä, sopii hyvin jopa lapsille. Itse luin Sinuhen jotain kymmenvuotiaana ja pidin siitä todella paljon. Yritin sitten aikuisena uudestaan mutta ei enää kiinnostanut ollenkaan.

Vierailija
1358/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalle Päätalon kirjat.

Asetelmaa voi katsoa monesta kulmasta. Minusta Päätalo koko kirjailijauransa ajan kosti kyläläiselle itsensä ja varsinkin äitinsä ja muunkin perheen kohtelua. Ja hän oli älykäs, tajusi että silloin on oltava raatorehellinen myös isosta osasta omaa elämääkin. Ja Päätalo onnistui. On ollut varmaan palkitsevaa ja/tai terapoivaa, kun entinen kotikunta on puuhastellut Päätalo-päiviä, patsasta ja hyvä ettei nimeänsä muuta Päätalontaipaleeksi.

Ja siinä samalla kyläläisiä ketuttaa, kun heidän v''tumainen käytös on tuotu esille, esim. yksinhuoltajaksi joutunutta rutiköyhää raskaana olevaa viiden lasten äitiä on tullut nöyryyttäneeksi ja juoksuttaneeksi yhden jauhosäkin takia (vaikka se niin kivaa ja hauskaa olikin sen hetken kun sitä kesti) vähän kuin puolivahingossa, niin eihän se nyt jumaliste kerro mitään minun luonteesta, kele. Pitääkö siitä nyt kirjottaa koko kansan luettavaksi? 

Ja omaa huonouttaan Kalle korosti liikaakin, mutta kyseessähän on omaelämäkerrallisen romaanisarja. Vähättelemällä itseään, hän tosiaan mahdollisti myös muiden tekemisistä kertomisen. Eniten osaa, Kallea vähätelleitä taivalkoskelaisia v..ttaa varmasti Kallen menestyminen ja seuraavan sukupolven tai lapsuudessa ja nuoruudessa Kallea tuntemattomien tai inhimillisesti kohdelleiden antama arvostus Päätalopäivineen.

Nykyään Päätalon kirjat ovat ongelmajätettä (niistä otettiin niin valtavia painoksia), mutta ne antavat kuitenkin ehkä parhaimman kuvan sotiin asti pohjoissuomalaisesta niukasta arkielämästä, sotavuosina tavallisen sotilaan ei niin sankaruuden täyttämästä sotatiestä, jälleenrakennussukupolven aherruksesta ilman siihen kuulumatonta poliittista paatosta. Päätalonkaltaisen kirjailijan ei kertakaikkiaan pitänyt menestyä tuossa ajassa, mutta kansan syvät rivit näyttivät, että se lukee, mitä haluaa.

Vierailija
1359/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra Darwinin puutarha. Tulin ostaneeksi kehutun kirjalahjan, jota emme ymmärtäneet.

Vierailija
1360/1753 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistus. Oli minusta todella vastenmielinen kirja, suorastaan kuvottava.

Myös Paolo Coehlon kirjat ovat aivan hirveää tuubaa.