Olen naimisissa narsistin kanssa, haluatko kysyä minulta jotain?
Kommentit (101)
Mitä tapahtuu niinä hetkinä kun narsisti menettää malttinsa ja yrittää painaa sinut maan rakoon?
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi on narsisti, se vaikuttaa lapsiin aina tuhoisasti. Se rikkoo heidän persoonaansa, rikkoo luottamusta ihmisiin ja häneen itseensä. Vie itsetunnon ja sairastuttaa henkisesti ja jopa aikanaan fyysisesti.
Narsistilla tulee aina lopulta se hirviö esiin. Hän ei pysty rakentamaan ollenkaan hyviä, arvostavia, tasapainoisia ja luottamuksellisia suhteita, koska häneen ei voi ikinä luottaa.
Ymmärrän mitä sanot mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Lapsilla on aina isänsä riippumatta minun valinnoistani. Ap
Narsistin kanssa elämä on hellvetin raskasta. Yhtä vuoristorataa ja jatkuvaa lapsellista draamaa. Meininki kuin yläasteella. Narsistin kanssa ei voi vain relata ja olla ja luottaa. Aina pitää olla varuillaan että mistä tuulee. Narsisti on epävakaa ja impulsiivinen ja käyttäytyy kohtauksen iskiessä kuin naurettava teini.
Toki yrittää välttää paljastumista mahdollisimman pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu niinä hetkinä kun narsisti menettää malttinsa ja yrittää painaa sinut maan rakoon?
Hyvin harvoin hän menettää malttiaan tai mitenkään yrittää painaa minua maan rakoon. Manipulointi on hienovaraista. Toki joskus keskustelu menee jankkaamiseksi jos hän ei suostu joustamaan näkemyksestään mutta silloin nykyään poistun paikalta. Olen ymmärtänyt, että minun on tärkeä pitää rajoista kiinni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi on narsisti, se vaikuttaa lapsiin aina tuhoisasti. Se rikkoo heidän persoonaansa, rikkoo luottamusta ihmisiin ja häneen itseensä. Vie itsetunnon ja sairastuttaa henkisesti ja jopa aikanaan fyysisesti.
Narsistilla tulee aina lopulta se hirviö esiin. Hän ei pysty rakentamaan ollenkaan hyviä, arvostavia, tasapainoisia ja luottamuksellisia suhteita, koska häneen ei voi ikinä luottaa.
Tämä. Tämän takia en ole koskaan ymmärtänyt tätä tyypillisesti narsistin ja empaattisen läheisriippuvaisen suhdetta. Ilmeisesti läheisriippuvuus on suurempi tarve kuin empatia omia lapsia kohtaan.
Millaiseksi koet oman, entä lastesi itsetunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä sanot mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Lapsilla on aina isänsä riippumatta minun valinnoistani. Ap
Joo mutta valinnoistasi riippuu, miten paljon altistat heidät seuralle, ja millaisen mallin annat parisuhteesta. Toivoisitko lapsillesi samanlaista puolisoa ja parisuhdetta.
Jos te molemmat olette rikkinäisistä perheistä, niin miten luulet että pystyt kasvattamaan lapsistasi terveitä?
Onko arkenne mukavaa? Teettekö perheenä paljon asioita? Miten narsisti jaksaa joustaa kun palettiin kuuluu lapset omine oikutteluineen jne? Pysyykö ilmapiiri viihtyisänä vai kiukutteleeko narsisti vain miten hän toimii perhedynamiikassa?
Onko hän työelämässä johtavassa asemassa, kuten röyhkeät narsistit yleensä ovat?
Millaisista ihmisistä hänen lähipiirinsä (ystävät ym.) koostuu, ovatko he peesailijoita, joilla on jollain tapaa alisteinen asema narsistiin tai muutoin kova miellyttämisen tarve häntä kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tämän takia en ole koskaan ymmärtänyt tätä tyypillisesti narsistin ja empaattisen läheisriippuvaisen suhdetta. Ilmeisesti läheisriippuvuus on suurempi tarve kuin empatia omia lapsia kohtaan.
Oma itsetuntoni on huono, lapsilla minusta parempi. Ainakin heidän elämänsä vaikuttaa hyvältä, koulu menee kivasti ja ystäviä on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta valinnoistasi riippuu, miten paljon altistat heidät seuralle, ja millaisen mallin annat parisuhteesta. Toivoisitko lapsillesi samanlaista puolisoa ja parisuhdetta.
Tässä on varmaan hyvä mainita, että lapsemme ovat jo aikuisia tai aikuisuuden kynnyksellä. Minun eroamiseni tuskin vaikuttaisi siihen, kenen seurassa he aikaansa haluavat viettää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos te molemmat olette rikkinäisistä perheistä, niin miten luulet että pystyt kasvattamaan lapsistasi terveitä?
Emme ole molemmat rikkinäisistä perheistä, vain minä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko arkenne mukavaa? Teettekö perheenä paljon asioita? Miten narsisti jaksaa joustaa kun palettiin kuuluu lapset omine oikutteluineen jne? Pysyykö ilmapiiri viihtyisänä vai kiukutteleeko narsisti vain miten hän toimii perhedynamiikassa?
Itse asiassa hän kestää lasten oikuttelua hyvin, ehkä paremmin kuin minä. Teemme asioita yhdessä aika paljon ja meillä on yleensä aina mukavaa kun olemme yhdessä. Toki harmittavan usein hänellä on jotain tärkeämpää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko hän työelämässä johtavassa asemassa, kuten röyhkeät narsistit yleensä ovat?
Millaisista ihmisistä hänen lähipiirinsä (ystävät ym.) koostuu, ovatko he peesailijoita, joilla on jollain tapaa alisteinen asema narsistiin tai muutoin kova miellyttämisen tarve häntä kohtaan?
On johtavassa asemassa. Ystäväpiiristä en oikein osaa sanoa, minusta siihen kuuluu sekä hännystelijöitä, että niitä joita hän ihailee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Empaattinen" läheisriippuvainen on äärimmäisen epäitsenäinen ihminen. Hän lakkaa olemasta ilman sitä läheistä. Empaattinen on lainausmerkeissä, koska läheisriippuvainen esittää empatiaa, jotta läheinen ei hylkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaako mies sinua? Oletko miettinyt, miten vähän tukea saat, jos vaikka sairastut vakavasti?
Ei ehkä varsinaisesti kiusaa, mutta jonkinasteista henkistä väkivaltaa (manipulointia) ja kontrollointia on ollut. Olen miettinyt jälkimmäistä kyllä, mutta toisaalta tietääkö kukaan meistä mitä sitten tositilanteessa kävisi? Ap
Kyllähän sen siinä tapauksessa hyvin voi ennustaa, jos puoliso on narsisti. Hän todennäköisesti jättää sut kuin nallin kalliolle, kun olet kipeä (koska silloin olet ruma, hyödytön, kuluerä, raskasta seuraa jne.) Parhaassa tapauksessa hän huolehtii sinusta, että saa näyttää muulle maailmalle kuinka esimerkillinen pelastaja on. Silloinkin luultavasti juoksisi pettämässä tämän tästä, koska olet niin heikoilla, että sinua on helppo viilata linssiin ja tämä tekee hommasta vielä kutkuttavampaa. Kiinni jäätyään hän puolustelisi, että hänellä on ollut niiiin rankkaa tämän sairauden takia, että aika pakkokin oli heittäytyä vieraan piparin kanssa puuhastelemaan. - kysyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakka kantensa löytää
Tämä on osittain totta.
Entä pamaus eli onko lapsia, toivottavasti ei
Epäiletkö diagnoosia? Mitä kaikkia testejä tehtiin?
Narsisminkaltaisena voi näyttäytyä borderline personality disorder, ADHD, aleksitymia, Asperger... Siis samoja oireita, mutta eri syystä ja erilainen psyyke ja persoonallisuus pohjalla. Kokemattomalla diagnosointi voi helposti mennä vikaan, jos toisia mahdollisuuksia ei suljeta hyvin pois.
Kuulostaa täysin eräältä tutulta pariskunnalta. Yksityiskohdat ei toki täsmää, mutta olen aina epäillyt tutun pariskunnan miehen olevan narsisti. Tämän ketjun luettuani kuvaukset ap:n miehestä täsmää kyllä pelottavan hyvin tähän mieheen, kuin myös parisuhteen dynamiikka.
Nainen on ylikiltti, empaattinen, läheisriippuvainen alistuja rikkinäisestä perheestä, mies on itsekeskeinen ja manipuloiva, hänen ympärilleen jää pidemmäksi aikaa vain ne hännystelijät, mutta jonkin verran tekemisissä myös niiden kanssa, joita ihailee. Kiukuttelee välillä kuin teini, ei siedä yhtään erilaisia mielipiteitä, keskustelut ei onnistu jos joku on eri mieltä. Haukkuu muita, mutta ei kestä minkäänlaista kritiikkiä itsestään, eikä vitsaile itsestään.