Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhät" kerran vuodessa ulkomailla kävijät

Vierailija
26.04.2020 |

Ja tämä ei ole raflaavasta otsikosta huolimatta mikään arvosteluketju. Asiaan, eli mistä te saatte vuoden aikana raavittua säästöön esim. 5 hengen perheen Thaimaan matkan vaatimat rahat? Lennot, majoitus, ruoka jne. jne.? Itse olen suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava ja tuntuu ettei kuukaudessa jää kuin maksimissaan 100e säästöön. Itseni kyllä saisin reissuun, mutta 5 henkeä aika utopistista. Vinkkejä?

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne "köyhät" ei lähde Thaimaan reissulle vaan jonnekin euroopan lomaviikolle Kroatiaan tai vastaavaan.

Vierailija
2/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät, reissavat opiskelijat ovat kanssa mystinen ilmestys! Ja köyhä eläkeläinen joka ryyppää talvet Kanarialla. Niin on köyhää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitkä ne vinkit on, kun reissuihin päästään? Kroatian reissukin maksaa 5 hengelle. Köyhällä tarkoitin tässä lähinnä sellaista tavan duunaria.

Vierailija
4/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla vaan ole varaa matkustaa ja osa heistä, joilla on tajuavat säästää. En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka kokevat olevansa kovinkin köyhiä ja käyvät säännöllisesti kampaajalla, matkoilla, ottamassa uudet ripset/kynnet, kahvittelevat yms.

Minä en edes koe olevani köyhä vaikka "joudun hoitamaan" kauneudenhoidon itse kotona, harrastan ilmaista liikuntaa ja kaikki vaatteeni ovat kirpparilta. Elämä on mukavaa, rahaa jää säästöön ja ruokaan sekä lääkkeisiin on toistaiseksi varaa ja lapsetkin ovat tyytyväisiä.

On myös oikeasti köyhiä ihmisiä, Suomessakin, mutta he eivät ole niitä jotka ottavat mieluummin uuden tatuoinnin kuin maksavat vuokran.

Vierailija
5/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla vaan ole varaa matkustaa ja osa heistä, joilla on tajuavat säästää. En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka kokevat olevansa kovinkin köyhiä ja käyvät säännöllisesti kampaajalla, matkoilla, ottamassa uudet ripset/kynnet, kahvittelevat yms.

Minä en edes koe olevani köyhä vaikka "joudun hoitamaan" kauneudenhoidon itse kotona, harrastan ilmaista liikuntaa ja kaikki vaatteeni ovat kirpparilta. Elämä on mukavaa, rahaa jää säästöön ja ruokaan sekä lääkkeisiin on toistaiseksi varaa ja lapsetkin ovat tyytyväisiä.

On myös oikeasti köyhiä ihmisiä, Suomessakin, mutta he eivät ole niitä jotka ottavat mieluummin uuden tatuoinnin kuin maksavat vuokran.

kampaaja 120 eur

ripset 180 eur

kynnet 120 eur

kahvit 20 eur

matka 1000 eur

Vierailija
6/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava ja tuntuu ettei kuukaudessa jää kuin maksimissaan 100e säästöön"

Jotain on kulutuksessasi pahalla tavalla vialla. Minä saan säästöön (omaisuuden kasvattamiseen) 1000-1900 €/kk, vaikka tienaan vain hiukan keskivertoa enemmän.

7/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys taitaa olla aina subjektiivinen kokemus. Mutta kannattaa keskituloistenkin itseään köyhäksi tituleeraavan muistaa, että joillakin tulot ovat oikeasti minimaaliset.

Vierailija
8/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

lennot Kroatiaan saa ehkä edullisemmin mitä Thaimaahan, mutta majoitus/ruoka/muu eläminen on huomattavasti edullisempaa Thaimaassa.

Kaikki on valinnoista kiinni, jos esim. asuu hieman pienemmässä asunnossa/hieman syrjemmässä saa asunnon edullisemmin (oli sitten oma- tai vuokra). Jos asumisessa säästää esim. 100e/kk, tekee tuo vuodessa 1200e. Joskin kannattaa huomioida "muut kulut" joita sijainti voi tuoda (esim. maksaako bussikortti enemmän, meneekö bensaan enemmän rahaa töihin/harrastuksiin mennessä jne.)

Sama kaikessa muussa, vähän säästämällä "kaikesta" saa rahaa matkakassaan. Jos ihminen ns. tietää mihin jokainen euro menee, voi huomata yllättäviä menoreikiä. Monesti juuri ne "pienet summat" ovat se johon rahaa menee vuodessa isot määrät.

Esim. vaikka jos ostaa 1,5e kahvikupin tmv. 5päivänä/vko tekee viikossa 7,5e ja vuodessa 390e.

Tiettyjä hankintoja kannattaa ostaa silloin kun on halpaa, esim. ostaa lasten kaverisynttärien lahjat kun joku halpa tarjous tulee vastaan, kannattaa hyödyntää nettikauppoja, esim. Aku Ankka taskareita ostin joskus n 1e/kpl kirjakaupan alesta.

Vierailija
9/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä köyhän ei kannata matkustella?

En koe olevani köyhä vaikka käyn vain kerran vuodessa talvella matkoilla. Rahoja ei tarvitse ”raapia” mistään kokoon. Ne vaan on jo tilillä, sitte vaan päätetään minne ja milloin mennään. Ehkä se erottaa köyhät muista. Mistään ei tarvi luopua siksi et talvella mennään koko perhe lomalle aurinkoon. Mut ei olis kyllä rahaa käydä yhtään enempää kuin kerran vuodessa.

Vierailija
10/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en reissaa ollenkaan. Miten saatanan köyhä mahdan sitten ollakaan?

Mulla on yksin omistamani velaton asunto ja velaton auto. Säästän joka kuukausi 200-300 € katastrofirahastoon.

Vastakysymys: miten köyhää on ihmisen elo, jos vuotuinen ulkomaanmatka mittaa elämänlaatua?

Vierailija
11/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viiteen vuoteenkäynyt ulkomailla, eron jälkeen ei ole varaa muuta kuin maksaa lainoja ja elareita ja rahat riittää nippa nappa vaikka hyvät tulot onkin..

Vierailija
12/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaa voi monella budjetilla. Riippuu siitä, pystyykö lähtemään silloin kun liput ovat halvimmillaan, missä yöpyy ja mitä syö. Majapaikka voi olla jonkun sohvalla tai hyvässä hotellissa. Itse nuorena Interraililla nukuin makuupussissa milloin missäkin ja söin lähinnä patonkia. Perheen kanssa ei ihan noin voi toimia. Olemme nyt keskituloisia ja matkustamme Euroopan sisällä kohtuullisin mukavuuksin. Koronan jälkeen kaikki on varmasti toisin.

Vierailija
13/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittamalla rahaa säästöön, käyttämällä veronpalautuksia, maksamalla pikku hiljaa. Eipä ole oikotietä onneen. Vaatii pitkäjänteisyyttä. Mies alle keskitulon, minä pienituloinen.

Vierailija
14/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaaseen ei saa mennä, koska turismi hävittää kilpikonnien ja merilehmien elinalueet.

Vierailija
15/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava ja tuntuu ettei kuukaudessa jää kuin maksimissaan 100e säästöön"

Jotain on kulutuksessasi pahalla tavalla vialla. Minä saan säästöön (omaisuuden kasvattamiseen) 1000-1900 €/kk, vaikka tienaan vain hiukan keskivertoa enemmän.

Ehkä arvionne eivät ole oikeassa: "suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava" ja  "tienaan vain hiukan keskivertoa enemmän"

Vierailija
16/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät, reissavat opiskelijat ovat kanssa mystinen ilmestys! Ja köyhä eläkeläinen joka ryyppää talvet Kanarialla. Niin on köyhää.

Ainakin meidän köyhä reissaava opiskelija teki töitä ja paljon tekikin 16h vuorokaudessa joko opiskeli tai oli töissä, otti opintolainaa, opintotuen kanssa oli kyllä hankalaa koska sitä oli välillä maksettava pois. Kun pieni pesämuna oli koossa lähti maailmalle 3-12kk, esim ausseissa teki myös töitä. Välillä kyllä oli luottokortitkin tapissa. Muistan kerran lähettäneen johonkin maailman kolkkaan 100€ pyynnöstä, yhteensä ehkä 1000€ lähinnä joulu tai synttärilahjoina viiden vuoden aikana.

Nyt makselee opintolainoja ja asuntolainaa, on kunnon työssä käyvä perheenäiti kun löysi samanlaisen maailman kiertäneen puolison, kokevat uudenlaista täyttä elämää kasvattaessaan ihania lapsenlapsiani.

Vierailija
17/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en reissaa ollenkaan. Miten saatanan köyhä mahdan sitten ollakaan?

Mulla on yksin omistamani velaton asunto ja velaton auto. Säästän joka kuukausi 200-300 € katastrofirahastoon.

Vastakysymys: miten köyhää on ihmisen elo, jos vuotuinen ulkomaanmatka mittaa elämänlaatua?

Miksi ihmeessä matka ei voisi parantaa elämänlaatua? Tai miksi velaton auto parantaisi sitä enemmän?

Vierailija
18/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1900€/kk säästöön vain hiukan yli keskituloilla on kyllä jo niin huima summa, että olisi kiva kuulla mitä menoja sinulla on.

Oletan, että ei ole lapsia, ei ainakaan teinejä. Ei autoa, ei lainoja, ei mökkiä, ei venettä, vakuutukset minimissä. Syöt halvalla tai ilmaiseksi jossain (vanhemmilla?).

Vierailija
19/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten mediaanipalkka on 2500 euroa kuussa. Eli jis tienaat 3000 kuussa ja käteen jäisi 2200 euroa, niin ihme velho olet jos saat 1900 euroa säästöön.

Tai sitten joku muu maksaa asumisesi ja ruokasi.

Vierailija
20/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisin suomalaisen palkka on n. 2500€/kk brutto.

Pienipalkjaisena pidän sellaista, jolla on kokoaikatyöstä bruttoansio 1300-2000€

Näitä on paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä