Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhät" kerran vuodessa ulkomailla kävijät

Vierailija
26.04.2020 |

Ja tämä ei ole raflaavasta otsikosta huolimatta mikään arvosteluketju. Asiaan, eli mistä te saatte vuoden aikana raavittua säästöön esim. 5 hengen perheen Thaimaan matkan vaatimat rahat? Lennot, majoitus, ruoka jne. jne.? Itse olen suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava ja tuntuu ettei kuukaudessa jää kuin maksimissaan 100e säästöön. Itseni kyllä saisin reissuun, mutta 5 henkeä aika utopistista. Vinkkejä?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän viisihenkinen perhe oli Thaimaassa ihan tämän vuoden puolella. Eli siis kaksi aikuista ja kolme lasta, lennot ihan tavallisessa luokassa, kaksi viikkoa "luxory resortissa" ja muutama retki.

"Luxory resort" lainausmerkeissä siksi, että luksus on ihan suhteellinen käsite. Tämä ei ollut mitään verrattuna siihen, mitä luksus on Dubaissa (tai kuvittelisin että on, en halua ikinä nähdä koko Dubaita) tai muualla. Mutta Suomen hotellitasoon verrattuna hyvinkin luksus.

Thaimaa ei ole kallis maa olla turisti, ja Thaimaahan ja muualle Aasiaan pääsee hyvin pienellä budjetilla jos haluaa. Meidän matka maksoi tällä kertaa lentoineen, majoituksineen, ruokineen ja retkineen vähän yli 7000€.

Meidän käteenjäävät tulot on kuussa n. 4700€ yhteensä. Siitä voi sitten miettiä, miten itse tulisi toimeen ja miten matkustaisi, jos matkustaisi. Kuten lainavirkailija meille pari vuotta sitten sanoi, näillä tuloilla toisilla rahat riittää ja toisilla ei.

Vierailija
102/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme pidä itseämme köyhinä emmekä todellakaan rikkainakaan. Mutta jokseenkin joka vuosi on kahden lapsen kanssa jossakin ulkomailla käyty. Ei pukeuduta kalliisiin vaatteisiin eikä ajella hienoilla autoilla. Tekokynsiä tms ei ole. On haluttu ne viimeisetkin pennoset laittaa yhteisiin kokemuksiin ja muistoihin. Kun koskaan ei tiedä milloin se ei enää ole mahdollista. Tosin ne matkakohteetkin ovat kohtuuhintaisia, pari kalliimpaa reissua on tehty. Nyt ovat lapset aikuisia, edelleenkään ei ole ylimääräistä rahaa saati säästöjä, mutta kivoja muistoja siitäkin edestä. Kuitenkin olen sitä mieltä että ei se matkustelu ole mikään onnen edellytys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä voi matkustaa jos pitää sitä tärkeänä. Itse reissasin Euroopassa opiskeluaikana opintotuella ja kaupan kassalla tienatuilla rahoilla. Ei opintolainaa, perintöä tai rikkaita vanhempia. Joululahjaksi tms saatoin saada jonkin kalliimman käyttöesineen, kuten ompelukoneen tai puolet polkupyörän hinnasta. Asuin opiskeluvuosina solussa, kimppakämpässä ja poikaystävän kanssa halvassa vuokra-asunnossa. Osuuteni vuokrasta oli aina alle 400 €/kk. Söin yliopistolla opiskelijahintaisen lounaan ma-pe, ravintoloissa en käynyt syömässä tai juomassa kuin satunnaisesti, harrastuksena juoksu ja jumppa. Merkkivaatteita oli muutama (ostettu alesta), muuten kuljin halpis- ja kirppisvaatteissa. Töitä tein tulorajan maksimiin asti, joten arki oli opintoja ja töitä 6-7 päivää viikossa 6-12 h, loma-ajat meni pääosin töissä. Vähät yli jääneet rahat käytin matkusteluun. Matkustin sesongin ulkopuolella, joten lennot ja hostellit/hotellit oli edullisia, välillä yövyin tuttujen luona. Se tuntui silloin 2000-luvun alussa tärkeältä, halusin nähdä maailmaa. Opintojen jälkeen tuli reissattua Yhdysvalloissa työn puolesta, lisäksi tein pari reissua Aasiaan kulttuurikohteisiin. Nyt yli keskituloisena, keskiluokkaisena ja melkein keski-ikäisenäkin ei ole tarvetta enää matkustaa, kun tietää että ulkomailla ei ole sen kummallisempaa kuin Suomessa ja lentomatkailu on epäekologista. En tykkää kuumasta ja mies palaa helposti auringossa, joten löhölomat ei kiinnosta. Sisko asuu ulkomailla, hänen luonaan pitää käydä välillä kohteliaisuudesta, mutta sekin on halpaa matkailua, koska siskolla on vierashuone jossa saamme yöpyä.

Vierailija
104/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en reissaa ollenkaan. Miten saatanan köyhä mahdan sitten ollakaan?

.......

Vastakysymys: miten köyhää on ihmisen elo, jos vuotuinen ulkomaanmatka mittaa elämänlaatua?

Presiis... kaikki ei kaipaa matkustelua. Vaikka ois varaakin.

Vierailija
105/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt ei tiedä, milloin seuraavaksi pääsee matkustamaan, olen iloinen että ehdittiin parin viime vuoden aikana käydä useammalla kunnon matkalla edes Euroopan sisällä. Minun ei tarvitse päästä Euroopan ulkopuolelle ollenkaan, mutta toivottavasti jonnekin matkoille pääsee ennen kuin kuolen vanhuuteen. Jollei lentäen, vaikka oin mennä junalla, autolla tai vaikka fillarilla.

Vierailija
106/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan, että 2 viikon matka Thaimaahan maksaa 5000 euroa.

Minä matkustan joka vuosi Suomesta Thaimaahan ja vietän suomessa alle viikon.

Menopaluu lippu suomesta ostettuna on n. 400 euroa.

Vuokra on 6500 bahtia eli 180 € ja asunto 2h+k

72 m2 kahdella parvekkeella 23 kerros talossa oma uima-allas ja kuntosali rannalle noin 300 metriä.

Ruokaan autoiluun moottoripyöriin ja muuhun menee kuukaudessa 750 euroa.

Enempää emme täällä pysty tuhlaamaan kahteen ihmiseen.

Vierailija
107/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailusta on tullut ihmisten uusi uskonto. Kaikkien pitäisi koko ajan päästä matkustamaan sinne tänne. On todella säälittävää elämää jos vain matkalla pystyy rentoutumaan ja nauttimaan elämästään.

Vierailija
108/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailusta on tullut ihmisten uusi uskonto. Kaikkien pitäisi koko ajan päästä matkustamaan sinne tänne. On todella säälittävää elämää jos vain matkalla pystyy rentoutumaan ja nauttimaan elämästään.

Mistä tällainen mielikuva tulee että VAIN matkalla pystyy rentoutumaan?

Me matkustellaan 4 krt vuodessa mutta kyllä mä ihan kotonakin rentoudun😊

Vierailija
109/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheloman viikoksi saa esim Bulgariaan ja Turkkiin 350e/aikuinen ja silloin hotellissa on jo uima-altaita ja vesiliukumäkiä yms. Joskus matkatarjoukset ja äkkilähdöt voi olla jopa alle 300e ja jopa 2 yhden hinnalla.Lasten onnistunut loma ei vaadi ihmeempiä satsauksia.Uumista,aurinkoa ja jätskiä.Jos on joku retkikohde, lasten hinta on yleensä puolet aikuisen hinnasta.

Vierailija
110/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

72 m2 kahdella parvekkeella 23 kerros talossa oma uima-allas ja kuntosali rannalle noin 300 metriä.

Kyseessä on ollut perhematka.

Vierailija
111/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopaluu on kyllä yleensä 500€ poikkeukset erikseen. Ja jos haluaa silloin kun lapsilla on lomaa niin vielä kalliimmat.

Vierailija
112/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaaseen ei saa mennä, koska turismi hävittää kilpikonnien ja merilehmien elinalueet.

Vähän sama juttu, kun Uusimaaseen ei saanut mennä koronakaranteenin aikana.

Vierailija
113/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme hokema. Voit vaihtaa sanan matkailu tilalle mitä tahansa mistä et itse pidä. Jos matkailu on ollut viime vuodet edullista, totta kai moni haluaa matkustaa. Sen vaikutukset ilmastoon on järkevä vasta-argumentti, ei tuollaiset uskontohöpinät.

Vierailija
114/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin kykenevä rentoutumaan kotona, ja olen myös rentoutunut joka ikisellä tekemälläni matkalla. Viimeksi tosiaan kaksi viikkoa Thaimaassa "luxory resortissa".

Vierailija
115/115 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme hokema. Voit vaihtaa sanan matkailu tilalle mitä tahansa mistä et itse pidä. Jos matkailu on ollut viime vuodet edullista, totta kai moni haluaa matkustaa. Sen vaikutukset ilmastoon on järkevä vasta-argumentti, ei tuollaiset uskontohöpinät.

Et ymmärtänyt koko pointtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi