Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhät" kerran vuodessa ulkomailla kävijät

Vierailija
26.04.2020 |

Ja tämä ei ole raflaavasta otsikosta huolimatta mikään arvosteluketju. Asiaan, eli mistä te saatte vuoden aikana raavittua säästöön esim. 5 hengen perheen Thaimaan matkan vaatimat rahat? Lennot, majoitus, ruoka jne. jne.? Itse olen suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava ja tuntuu ettei kuukaudessa jää kuin maksimissaan 100e säästöön. Itseni kyllä saisin reissuun, mutta 5 henkeä aika utopistista. Vinkkejä?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät, reissavat opiskelijat ovat kanssa mystinen ilmestys! Ja köyhä eläkeläinen joka ryyppää talvet Kanarialla. Niin on köyhää.

Tuliko mieleen että joillakin opiskelijoilla hyvätuloiset vanhemmat säästäneet lapsilisät (20 tonnia ylimääräistä rahaa hauskanpitoon) tai muuten vaan vanhemmat rahoittaa?

Vielä muutamam vuosi sitten sain opiskelijana 500e/kk 9kk vuodessa, eli vuositulot 4500e. Laske siitä reissataanko Thaimaaseen kun summalla pitää maksa myös asumiset, ruoat jne koko vuoden ajan.

Joten opiskelijat ovat köyhiä, ellei hyvätuloiset vanhemmat elätä. Jotkut harvat ehkä pystyvät tienaamaan töissä opintojen ohessa mutta se taas haittaa opiskelua.

Vierailija
22/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en reissaa ollenkaan. Miten saatanan köyhä mahdan sitten ollakaan?

Mulla on yksin omistamani velaton asunto ja velaton auto. Säästän joka kuukausi 200-300 € katastrofirahastoon.

Vastakysymys: miten köyhää on ihmisen elo, jos vuotuinen ulkomaanmatka mittaa elämänlaatua?

Se voi olla myös niin täyttä että ainoa missä voi oikeasti rentoutua on viikko hotellissa Kanarian saarilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit tunnistaa pakonomaisesta matkustamisesta. Ihan sama, mihin, kunhan pääsee pois junttielämästä ja junttikämpästä. Ne pakenevat sietämätöntä elämäänsä.

Vierailija
24/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden hengen perhe, molemmat vanhemmat töissä. Palkka kun tulee tilille, niin automaattisesti siirtyy rahaa kolmeen eri paikkaan eli sijoituksiin, pahanpäivän säästötilille ja lomatilille. Summat eivät ole suuria, mutta kyllä aina on saatu rahat kahteen reissuun vuodessa (eli yhteensä n. 5 000). Lisäksi lomarahat ovat aina korvamerkitty lomailuun. Jos palkka jää kokonaisuudessaan tilille, niin hyvin äkkiä se tulee tuhlattua mutta nyt tulee säästettyä kuin huomaamatta.

Meidän reissut ovat yleensä Euroopan tai kotimaan reissuja. Varmaan saataisiin kaukomatkaankin säästettyä, mutta kukaan ei oikein halua lähteä niin pitkälle plus sitten jäisi toinen matka tekemättä.

Vierailija
25/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en reissaa ollenkaan. Miten saatanan köyhä mahdan sitten ollakaan?

Mulla on yksin omistamani velaton asunto ja velaton auto. Säästän joka kuukausi 200-300 € katastrofirahastoon.

Vastakysymys: miten köyhää on ihmisen elo, jos vuotuinen ulkomaanmatka mittaa elämänlaatua?

Se voi olla myös niin täyttä että ainoa missä voi oikeasti rentoutua on viikko hotellissa Kanarian saarilla.

Täysi tarkoittaa siis kyvyttömyyttä karsia turhaa touhua. Jämäkkyyden puutetta, työnarkomaniaa, oman elämänsä alle jäämistä.

Vierailija
26/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava ja tuntuu ettei kuukaudessa jää kuin maksimissaan 100e säästöön"

Jotain on kulutuksessasi pahalla tavalla vialla. Minä saan säästöön (omaisuuden kasvattamiseen) 1000-1900 €/kk, vaikka tienaan vain hiukan keskivertoa enemmän.

Ehkä arvionne eivät ole oikeassa: "suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava" ja  "tienaan vain hiukan keskivertoa enemmän"

Mediaanipalkka on noin 3000e/kk, tämän pohjalta hirmusäästäjä lienee hieman väärässä ketjussa. Selkeästi et ole "köyhä", jos jää melkein koko tilille tuleva palkka säästöön. Eli asuminen sinulla ilmaista...

Vierailija
27/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni ei ole paikka vaan mielentila.

Vierailija
28/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät, reissavat opiskelijat ovat kanssa mystinen ilmestys! Ja köyhä eläkeläinen joka ryyppää talvet Kanarialla. Niin on köyhää.

Eräs köyhyyttä valittava opiskelija kävi viime vuonna surffailemassa Balilla ja tänä keväänä ennen koronaa Karibialla.

Vierailija
29/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä ei ole määränpää vaan matka itsessään. Navigare necesse est.

Vierailija
30/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"suhteellisen hyvin päivätöissä tienaava ja tuntuu ettei kuukaudessa jää kuin maksimissaan 100e säästöön"

Jotain on kulutuksessasi pahalla tavalla vialla. Minä saan säästöön (omaisuuden kasvattamiseen) 1000-1900 €/kk, vaikka tienaan vain hiukan keskivertoa enemmän.

Suomalaisten mediaanipalkka on 2500 euroa kuussa. Eli jis tienaat 3000 kuussa ja käteen jäisi 2200 euroa, niin ihme velho olet jos saat 1900 euroa säästöön.

Tai sitten joku muu maksaa asumisesi ja ruokasi.

Velaton asunto, pieni vastike, puoliso maksaa siitäkin puolet, tekee kaiken ruuan itse tyyliin makkarakastike, vaatteita ostaa harvoin, harrastaa ulkoilua, tuulipuku vuodelta 1990, työpaikalle kävelee, ei lapsia. Telkkaria katselee, vain välttämättömät vakuutukset, ei autoa jne.

Säästäminen voisi olla harrastus

Vierailija
31/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on hemmetin pitkäveteistä puuhaa.

Vierailija
32/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän säästää 50-100e kuukaudessa matkakassaan ja päästä kerran vuodessa ulkomaille. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa eli tulot ei ole mahdottoman suuret, mutta elämä on valintoja sen suhteen mihin rahansa haluaa käyttää. Katson aina edulliset lennot ja edullisen huoneistohotellin (voin kokata osan matkan ruoista huoneessani eli siinä säästää myös) ja mietin etukäteen missä nähtävyyksissä käyn ym. ettei rahaa kulu ihan tolkuttomasti.

Vierailija
33/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä ei ole määränpää vaan matka itsessään. Navigare necesse est.

Eli pääasia on istua lentokentällä ja koneessa? Eikö ton vois simuloida omassa olkkarissa?

Vierailija
34/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tarkastella niitä omia menoja mihin se raha menee. Joillain valinnoilla voi vaikuttaa minkä verran jää säästöön (syökö lounasravintolassa vs. eväät jne).

Miettisin isoimpia rahareikiä: asuminen, auto ja ruoka. Jos me asuisimme omakotitalossa niin ei olisi varaa matkustella niin paljon. Jos auto olisi uusinta uutta niin sama juttu. Jos ruokakaupassa ei katsoisi hintojen perään niin loppusumma voisi hyvinkin olla kaksinkertainen nykyiseen verrattuna.

Tunnen vain yhden henkilön kenelle on vara noihin kaikkiin: omakotitalo (ja mökki), aina uusi auto, kaupasta mitä vaan + useita matkoja vuoden aikana. Hänen bruttopalkkansa onkin 8000 euron luokkaa ja puolisolla n. 6000 eli hyvätuloisia ovat.

Vierailija
35/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyviä, 3 lasta, netto molemmilla n. 2000 e/kk. Kerta vuoteen käydään koko perhe Kreikassa. Ja miehen kanssa tehdään oma viikon reissu, joko ulkomaille tai kotimaahan. Thaimaa ei kiinnosta, liian pitkä lento ja terveys vähän huono, niin "epäilyttää" lähteäkään sinne.

Ja säästöön saan joitakin satoja kk. Osa menee säästötilille, osa lomatilille. Mietin jo edellisen reissun jälkeen, mikä on seuraavan kesän kohde, reissun hinta ja jaan sen 11 kuukauden säästötavoitteeksi. Jonain kk voin säästää enemmänkin, kuin tavoite. "Ylimääräinen" jää odottamaan seuraavaa reissua.

Vierailija
36/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne "köyhät" ei lähde Thaimaan reissulle vaan jonnekin euroopan lomaviikolle Kroatiaan tai vastaavaan.

Ollaan joka vuosi käyty mökillä Uuraisilla.

Vierailija
37/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Navigare oli tärkeää ennen muinoin, jotta saatiin mausteita ja orjia.

Nykyään niitä voi tilata verkkokaupasta.

Vierailija
38/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritän säästää 50-100e kuukaudessa matkakassaan ja päästä kerran vuodessa ulkomaille. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa eli tulot ei ole mahdottoman suuret, mutta elämä on valintoja sen suhteen mihin rahansa haluaa käyttää. Katson aina edulliset lennot ja edullisen huoneistohotellin (voin kokata osan matkan ruoista huoneessani eli siinä säästää myös) ja mietin etukäteen missä nähtävyyksissä käyn ym. ettei rahaa kulu ihan tolkuttomasti.

Tämähän ap juuri onnistuukin helposti, mutta mukaan kun lähtee 4 muuta... Helposti köyhä yksinäinen opiskelijakin lähtee reissuun surffaamaan jne. Melko vähällä rahalla pääsee, jos asuminen on tyyliin jossakin nurkassa, tiskaa tms...

Vierailija
39/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyviä, 3 lasta, netto molemmilla n. 2000 e/kk. Kerta vuoteen käydään koko perhe Kreikassa. Ja miehen kanssa tehdään oma viikon reissu, joko ulkomaille tai kotimaahan. Thaimaa ei kiinnosta, liian pitkä lento ja terveys vähän huono, niin "epäilyttää" lähteäkään sinne.

Ja säästöön saan joitakin satoja kk. Osa menee säästötilille, osa lomatilille. Mietin jo edellisen reissun jälkeen, mikä on seuraavan kesän kohde, reissun hinta ja jaan sen 11 kuukauden säästötavoitteeksi. Jonain kk voin säästää enemmänkin, kuin tavoite. "Ylimääräinen" jää odottamaan seuraavaa reissua.

Kuulostaa kamalalta. Suoritatte elämää kuin 65-vuotias eläkeläispariskunta, joka ei kestä katsella toisiaan muuten kuin hönössä viinilasin läpi.

Vierailija
40/115 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa ymmärrän, miksi kotihälytykset on lisääntyneet 40%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä