Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa hehkutetaan ihanaa korona-aikaa

Vierailija
25.04.2020 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000006484813.html?fbclid=IwAR1ar4L_pOfCsjf…

"Ihanaa kun on aikaa perheelle ja saa tehdä etätöitä ja on aikaa leipoa ja siivota kaappeja ja kulkea luonnossa"

Joo mikään ei ole mustaa eikä valkoista, eikä ole minulta pois, mutta kyllähän nämä ovat hyväosaisten kommentteja. Niitähän nuo Hesarin tilaajat taitavat olla.

Itse olen ollut masentunut jo kauan ennen korona-aikaa, olen työtön ja huolehdin luonani asuvasta vanhemmastani, jolla alkava muistisairaus. Arki on nyt väsymystä, tyhjyyttä, maksamattomia laskuja ja murehtimista siitä että sairastummeko.

Tältä tuntuu nyt, jonain toisena päivänä vähemmän pahalta.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua tuo kolumni ärsytti. Ihan liikaa on nähty näitä korona-arjen ylistyksiä, joissa hehkutellaan, kuinka ihanaa on tehdä sitä sun tätä, jota normaaliarjessa ei viitsitä tehdä. Jollain kierolla tavalla siis kehutaan itseä siitä, että pakon sanelemana esimerkiksi luetaan kirjoja, vaikkei oikeasti edes haluta lukea. Samaan syssyyn kehutaan sitä, kuinka tästä eristyksestä on nyt opittu ja opitut tavat pidetään pandemian jälkeenkin, mutta tottahan ne suurimmalta osaltaan ovat pelkkiä valheita. Entiseen palataan pikavauhtia, kun lupa saadaan.

Ennole lukenut Hesarin juttua, mutta asiantuntijatyötä tekevänä komppaan tuota, että elämä on nyt suht mukavaa. Sen sijaan, että herään aamulla klo 6 näkemättä vilaustakaan lapsistani, aloitamme nyt yhteisellä aamupalalla päivän ja autan esikoista koulutehtävien alkuun.

Työntekoa lounasaikaan asti. Lapsi saattaa kysyä jotain koulujuttuja, mutta se ei ole häiritsevää työpaikan avotoimiston hälinään ja keskeytyksiin verrattuna. Lämmitetään eilinen ruoka ja jutellaan koko perhe pöydän ääressä.

Itselläni jatkui työt iltapäivään lapset ulkoilevat, tekevät koulujuttuja.

Klo 17 kone kiinni ja teemme koko perhe yhdessä ruokaa, kun kenenkään ei tarvitse kiirehtiä harkkoihin. Meillä tosin vain yksi lapsi harrastaa, mutta harkkoja oli ennen koronaa kolme arkipäivää viikossa ja kuljettaminen oli haaste.

Perheen yhteistä ulkoiluaikaa ja tv-aikaa, lapset rauhallisia, kun heiltä ei vaadita läksyjentekoa illalla.

Nuoremman lapsen raivarit poissa. Minä äitinä olen kotona 10 tuntia enemmän per viikko, koska ei ole työmatkaa, isä kotona 5 tuntia enemmän per viikko, koska ei työmatkaa.

Niin, mitäpä siitä muuta ihminen tarvitsee kuin pelkästään oman perheensä ja kotitalonsa eikä harrastuksiakaan tarvitse hyh kotitalon ympäri juokseminen kyllä riittää. Ja jos uskaltaa poistua kodin ulkopuolelle muistaa sitten vähintäänkin mulkoilla mahdollisia vastaantulijoita. Tekee todella hyvää lapsen psyykelle ja kehitykselle tämä..kyllä äiti rakastaa kyllä äiti auttaa ei ikinä muita kontakteja enää kuin äiti tai naama ruudulla. Ja äidinkään ei enää ikinä tarvitse poistua töihin tai minnekkään muuallekkaan kun kaiken voi tehdä kotona nenä kiinni ruudussa, hyllyjen putsaamista joka viikko, nyt on aikaa.

Oikeasti..

Puhun tästä hetkestä. Aikuisena pystyn käsittelemään näitä hetkellisiä rajoitteita. En ole poteroitumassa kotiini perheen kanssa yhtään pidemmäksi aikaa kuin mikä on hallituksen ja työnantajani suositus.

Yritän löytää päivistäni sen positiivisen puolen, vaikka tietysti esikoisen kouluikävä, työyhteisöyhteisön kaipuu ja päivien tietynlainen yksipuolisuus välillä latistaa mielialaa.

Enimmäkseen olen hyvällä fiiliksellä. Työt sujuu, lasten koulu sujuu, olen löytänyt uusia harrastuksia kotoiluun liittyen: uudet ruokareseptit, leipominen, pihatyöt. Live stream ja Andy McCoy tänään päiväkahvin kera - vaikken ole edes Andy fani.

Lapset eivät ole kertaakaan valittaneet, että heillä on tylsää. Ja ovat hyvällä tuulella. Tuskin lasten psyyke yhdestä koronakeväästä ja kesästä

häiriintyy.

Mutta miehen kanssa juuri juteltiin tänään, että tunnelmat pienessä kt-huoneistossa voi olla erilaiset kuin tilavassa okt:ssa.

Vierailija
62/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lomautettu ja erityislapsen kanssa kahden kerrostaloasunnossa. En nauti korona-ajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lomautettu ja erityislapsen kanssa kahden kerrostaloasunnossa. En nauti korona-ajasta.

Tsemppiä! Tämä aika jakaa ihmiset ja korostaa joko elämän hyviä puolia tai kurjia sellaisia.

Yritä tehdä mukavia arkijuttuja lapsen kanssa kaikesta huolimatta.

Vierailija
64/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua tuo kolumni ärsytti. Ihan liikaa on nähty näitä korona-arjen ylistyksiä, joissa hehkutellaan, kuinka ihanaa on tehdä sitä sun tätä, jota normaaliarjessa ei viitsitä tehdä. Jollain kierolla tavalla siis kehutaan itseä siitä, että pakon sanelemana esimerkiksi luetaan kirjoja, vaikkei oikeasti edes haluta lukea. Samaan syssyyn kehutaan sitä, kuinka tästä eristyksestä on nyt opittu ja opitut tavat pidetään pandemian jälkeenkin, mutta tottahan ne suurimmalta osaltaan ovat pelkkiä valheita. Entiseen palataan pikavauhtia, kun lupa saadaan.

Ennole lukenut Hesarin juttua, mutta asiantuntijatyötä tekevänä komppaan tuota, että elämä on nyt suht mukavaa. Sen sijaan, että herään aamulla klo 6 näkemättä vilaustakaan lapsistani, aloitamme nyt yhteisellä aamupalalla päivän ja autan esikoista koulutehtävien alkuun.

Työntekoa lounasaikaan asti. Lapsi saattaa kysyä jotain koulujuttuja, mutta se ei ole häiritsevää työpaikan avotoimiston hälinään ja keskeytyksiin verrattuna. Lämmitetään eilinen ruoka ja jutellaan koko perhe pöydän ääressä.

Klo 17 kone kiinni ja teemme koko perhe yhdessä ruokaa, kun kenenkään ei tarvitse kiirehtiä harkkoihin. Meillä tosin vain yksi lapsi harrastaa, mutta harkkoja oli ennen koronaa kolme arkipäivää viikossa ja kuljettaminen oli haaste.

Perheen yhteistä ulkoiluaikaa ja tv-aikaa, lapset rauhallisia, kun heiltä ei vaadita läksyjentekoa illalla.

Nuoremman lapsen raivarit poissa. Minä äitinä olen kotona 10 tuntia enemmän per viikko, koska ei ole työmatkaa, isä kotona 5 tuntia enemmän per viikko, koska ei työmatkaa.

Et siis ymmärtänyt kirjoitustani. Sinun tapauksessasi on kyse siitä, että ennen ei ole ollut aikaa tehdä kaikkea kuvailemaasi, ei siitä, ettet olisi viitsinyt, jos aikaa olisi ollut. Paitsi tietysti tuossa yhden lapsen harrastamisessa, jonka olette antaneet kasvaa perheen yhteisestä ajasta aimo osan haukkaavaksi toiminnaksi, vai mitä?

Vierailija
65/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä on ihanaa. 

Pelataan ja leikitään lasten kanssa. Ulkoillaan, retkeillään, mökkeillään.

Leivotaan ja askarrellaan, pidetään soittotunteja ja tehdään käsitöitä.

Ollaan siivottu koko talo lattiasta kattoon ja lahjoitettu ylimääräinen tavara pois.

Sisustettiin vähän uusiksi ja nyt alkaa terassinlaajennus ja puutarhahommat.

Todellakin aijotaan jatkaa tätä syksyyn asti. 

Suosittelen kaikille!

# Kotoilu # Rentoilu # Hidastaminen # Elämän arvot

Vierailija
66/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan siivottu koko talo lattiasta kattoon ja lahjoitettu ylimääräinen tavara pois.

Suosittelen kaikille!

Se on kiva. Meillä minä olen ainoa jonka ja käy töissä ja rahat on ihan loppu. Ei paljon puutarhaa laiteta eikä terassia laajenneta kun ei ole rahaa laittaa niihin penniäkään

Vierailija
67/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille!

Se on kiva. Meillä minä olen ainoa jonka ja käy töissä ja rahat on ihan loppu. Ei paljon puutarhaa laiteta eikä terassia laajenneta kun ei ole rahaa laittaa niihin penniäkään

Käytin siemeniin 20 euroa. Ei se muuta maksanut.

Vierailija
68/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille!

Ei ne siemenet paljon maksa. Lisäksi pitää ostaa uutta multaa sekä lannoitteita. Toki laitan pienesti puutarhaan kasvamaan hyötykasviksia, mutta uudistamiseen ei ole varaa

Vierailija
69/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuhan se kaamealta, jos suhtautuu lähtökohtaisesti koko touhuun jo asennevammalla. Toisten lasi puolityhjä, toisten puolitäysi. Suomessa enemmistön lasi tuntuu olevan aina puolityhjä.

Vierailija
70/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille!

Ei ne siemenet paljon maksa. Lisäksi pitää ostaa uutta multaa sekä lannoitteita. Toki laitan pienesti puutarhaan kasvamaan hyötykasviksia, mutta uudistamiseen ei ole varaa

Mullan sain omasta kompostista. Lannoitan hevonkakalla jota sain viime keväänä.

Vierailija
71/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu ei saa iloita koska AP on masentunut?

Ei.

Vaan juttu antaa sellaisen kuvan, että kaikille tämä oisi ihanaa aikaa.

Ei anna.

Olen järkyttynyt siitä, että OLUMPPIALAISET on peruttu, koska urheilu on tylsää.

Koen tilanteen minua loukkaavana.

Vierailija
72/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärtänyt kirjoitustani. Sinun tapauksessasi on kyse siitä, että ennen ei ole ollut aikaa tehdä kaikkea kuvailemaasi, ei siitä, ettet olisi viitsinyt, jos aikaa olisi ollut. Paitsi tietysti tuossa yhden lapsen harrastamisessa, jonka olette antaneet kasvaa perheen yhteisestä ajasta aimo osan haukkaavaksi toiminnaksi, vai mitä?

Aiemmin ei ollut energiaa.

Vierailija
73/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista miten moni pahoittaa mielensä siitä, että ihan kaikkien elämä ei ole paskaa.

Vierailija
74/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuo toimittajatkin lomautetaan pian ja he voivat sitten fiilistellä sitä odotellessaan liiton ansiosidonnaista 104 päivää.

Vierailija
75/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan niin vain Helsinkiin...

Vierailija
76/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa ihmetellyt tuota, että on aikaa katsella netflixia ym.

Käyn töissä normaalisti. Lisäksi pitää ruokkia tuo susilauma useaan otteeseen päivässä. Ennen söivät sentään päivällä oppilaitoksissa.

Minäkin ihmettelen, miten ma-pe työviikkoa tekevillä on viikonloppuisin aina niin paljon aikaa tehdä asioita, kun itse olen lähes aina viikonloppuisin töissä.

*Köh* ymmärsitkö pointin...?

Vierailija
77/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu ei saa iloita koska AP on masentunut?

Maailman pitää pysähtyä, koska ap.

Vierailija
78/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvittaa, että eräs etelän vetelä itkee somessa, kun on ollut 1,5 viikkoa eristäytyneenä.

Täällä pohjoisessa monet on ollut eristäytyneenä hiihtolomasta asti omasta halustaan eikä ulise somessa, vaikka eristäytymisviikkoja on takana jo ties kuinka monta.

Terkkuja vaan Viikkiin.

Vierailija
79/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä minäkään tajua tätä lisääntyneen vapaa-ajan hehkutusta. Teemme miehen kanssa kumpikin etätöitä 8 h päivässä (ennen 2-3 päivää/viikko), mutta käytännössä työpäivät venyvät entistä pidemmiksi, kun kotona on yksinäinen ja seurankipeä 4-vuotias, joka ei todellakaan viihdytä itseään yksinään kuin ihan maksimissaan puoli tuntia kerrallaan, yleensä vähemmän. Koko ajan tulee jotain katkosta, kun jomman kumman on pakko viihdyttää lasta toisen vanhemman puhelinkonferenssin ajan, laittaa lounasta/välipalaa/päivällistä, pyyhkiä pylly, auttaa jossain akuutissa ongelmassa, kaivaa esiin nenään eksynyttä legoa, selittää miksi juuri nyt ei voida lukea yhdessä kirjaa, lohduttaa itsensä kolhinutta lasta, lähteä ulkoiluttamaan liian kauan sisällä ollutta lasta, joka kiipilee seinillä, hiljentää kiukkukohtaus, tai tehdä jotain muuta rauhoittaakseen huomionkipeän lapsen, joka ei millään suostu ymmärtämään, miksi vanhemmilta ei riitä hänelle virka-aikaan huomiota jne. Joka kerta tietysti leimataan ulos töistä, ja jatketaan kun ehditään. Ja aina kun tulee keskeytys ja ajatus katkeaa, työ hidastuu. Tuntuu että olen aina töissä, kun työpäivä alkaa klo 7 (aikaisemmin ei työnantaja salli aloittaa), ja jatkuu huonolla tuurilla klo 20 saakka (sen jälkeen ei saa työskennellä, jos kahdeksan tuntia ei ole kasassa, korvaat seuraavana päivänä). Ei tässä ole yhtään omaa aikaa eikä yhteistä perheaikaa.

Nyt on kyllä pakko sanoa, että voi lapsi parka! Ihan oikeastiko te odotatte että 4-vuotias viihdyttää itsensä teidän työpäivän ajan?!? Hyvät ihmiset, laittakaa se lapsi päivähoitoon!

Vierailija
80/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaava juttu oli iltalehdessä ja huvittaa erään lukijan kommentti lopussa: "korona, älä häviä vielä pitkään aikaan!"

Anteeksi mitä?? Osa riskiryhmäläisistä ja varmasti perusterveetkin ihmiset pelkäävät ja miettivät miten käy, jos tartunnan saa. Ihmisiä kehotetaan eristämään koteihinsa, lomautuksia tulee ja työpaikkoja menee vielä nurin.

Ja tämä lukija toivoo, ettei korona häviäisi vielä hetkeen (no faktahan tämä muutenkin on), kun on niiiin mukavaa viettää lasten ja vaimon kanssa aikaa pelaten lautapelejä. Mitä tää ihminen tekee normaalissa arjessa, jos ei ehdi ottamaan aikaa perheelle?

Tämäpä se aika pitkälti kertoo, mikä pistää ärsyttämään. Tuollaiset "korona, älä häviä vielä pitkään aikaan" -kommentit.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi