Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa hehkutetaan ihanaa korona-aikaa

Vierailija
25.04.2020 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000006484813.html?fbclid=IwAR1ar4L_pOfCsjf…

"Ihanaa kun on aikaa perheelle ja saa tehdä etätöitä ja on aikaa leipoa ja siivota kaappeja ja kulkea luonnossa"

Joo mikään ei ole mustaa eikä valkoista, eikä ole minulta pois, mutta kyllähän nämä ovat hyväosaisten kommentteja. Niitähän nuo Hesarin tilaajat taitavat olla.

Itse olen ollut masentunut jo kauan ennen korona-aikaa, olen työtön ja huolehdin luonani asuvasta vanhemmastani, jolla alkava muistisairaus. Arki on nyt väsymystä, tyhjyyttä, maksamattomia laskuja ja murehtimista siitä että sairastummeko.

Tältä tuntuu nyt, jonain toisena päivänä vähemmän pahalta.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nämä on niitä tekopirteitä, joilla on aina lasi täynnä. Amerikasta kopsattu, jalat irti maasta -näkökulma. Näillä on aina kiirekin vain korvien välissä ts. voivat tehdä kaiken omaan tahtiinsa muista piittaamatta.

Vierailija
2/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin ihmetyttää tää jatkuva ”lisääntyneen vapaa-ajan” hehkutus. Ihan normaalisti mun täytyy käydä töissä tänäkin aikana, enkä ole ainoa. En voi siirtyä etätöihin, toisin sanoen viettämään laatuaikaa ihanan perheen kanssa, pelaamaan lautapelejä ja ulkoilemaan ja bonuksena vielä auttamaan lapsia etäkoulussa kivoissa tehtävissä, joihin koko perhekin voi osallistua. Ja palkka juoksee. Ihqua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä on ollut koko lapsiperhearjen parasta aikaa.

Nyt kyllä sitten taas stressaa kun erehdyin katsomaan sen eilisen kuvottavan hallituksen tiedotustilaisuuden. Pitää ruveta tappelemaan kotiopetuksesta jne.

Vierailija
4/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu ei saa iloita koska AP on masentunut?

Vierailija
5/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Vaan juttu antaa sellaisen kuvan, että kaikille tämä oisi ihanaa aikaa.

Vierailija
6/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kökötän yksin kotona jo valmiiksi haudassa ja odotan että sairastun koronaan tai näännyn nälkään jotta kuolisin pois. Silti kukaan ei jää kaipaamaan.

Vierailija
7/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Vaan juttu antaa sellaisen kuvan, että kaikille tämä oisi ihanaa aikaa.

No hyvä että edes yksi juttu. Muutenhan onkin mässäilty syvällä ranteet auki -mentaliteetissa, missä lapset on turvattomia ja aikuiset itsetuhoisia.

Vierailija
8/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa ihmetellyt tuota, että on aikaa katsella netflixia ym.

Käyn töissä normaalisti. Lisäksi pitää ruokkia tuo susilauma useaan otteeseen päivässä. Ennen söivät sentään päivällä oppilaitoksissa.

Vierailija
9/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni on oikeastaan samanlaista kuin aiemmin mutta lisäksi on pelko sairastumisesta. Yritän tosin olla vaipumatta epätoivoon mitä äitini tekee, ja iloita siitä mitä on. Perhe ja asunto pään päällä ja unohtaa kuinka hemmetin kallis vuokra meillä on enkä murehdi kaikista sairauksista mitä perheellämme on😬😁

Vierailija
10/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän normaalijärkinen ihminen haluaa päästä takaisin normaali arkeen mahdollisimman pian..monet oppilaatkin jo toivovat kouluun pääsyä, ei se kotona muhiminen 24h naama kiinni ruudussa mitään oikeaa elämää ole.

On todella huolestuttavaa miten terveet aikuiset,vanhemmat ovat hyväksyneet tämän tietyllä tavalla loisimis-tyylin, kuvitellaan ettei mihinkään tarvitse enää ikinä poistua kodista ja kaikki kannetaan nenän eteen, töitäkin voi tehdä silleen leikisti koneella. Onko suomalainen todella näin "laiska paska", haluaa vain löllyä kotona jossain kalsareissa ja hautoa perheenjäseniään vaikka vuosia?

Vierailija
11/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työkavereistani saanut sen kuvan, ettei se etätyön tekeminen kovin tehokasta ole. Tosiasiassa ihmiset laiminlyövät töitään ja siivoilevat niitä kaappeja kotona. Tulee kovat tehokkuustappiot yrityksille. Jos olisin esimies, antaisin potkut noin puolelle porukasta joka vaan lusmuilee koronan varjolla.

Vierailija
12/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän normaalijärkinen ihminen haluaa päästä takaisin normaali arkeen mahdollisimman pian..monet oppilaatkin jo toivovat kouluun pääsyä, ei se kotona muhiminen 24h naama kiinni ruudussa mitään oikeaa elämää ole.

On todella huolestuttavaa miten terveet aikuiset,vanhemmat ovat hyväksyneet tämän tietyllä tavalla loisimis-tyylin, kuvitellaan ettei mihinkään tarvitse enää ikinä poistua kodista ja kaikki kannetaan nenän eteen, töitäkin voi tehdä silleen leikisti koneella. Onko suomalainen todella näin "laiska paska", haluaa vain löllyä kotona jossain kalsareissa ja hautoa perheenjäseniään vaikka vuosia?

Jatkan vielä, jos täällä tapahtuisi eritason katastrofi luonnonmullistus tai oikea sota ja silloin todella vaadittaisiin kaikkien yhteistoimintaa ja työtä, aktiivisuutta ja sieltä sohvalta ylösnousemista, olisimme kusessa. Koska niin moni terve kykenevä aikuinen (äiti?) haluaa mennä sieltä missä aita matalin ja lukkiutua neljän seinän sisälle vaikka vuosiksi jos saa mahdollisuuden että mitään ei tarvitsisi tehdä, ulos mennä. Nyt tätä korona-korttia tullaan käyttämään laiskuuden jatkumiseksi ja kotona pysymiseen.

Vierailija
13/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, jos täällä tapahtuisi eritason katastrofi luonnonmullistus tai oikea sota ja silloin todella vaadittaisiin kaikkien yhteistoimintaa ja työtä, aktiivisuutta ja sieltä sohvalta ylösnousemista, olisimme kusessa. Koska niin moni terve kykenevä aikuinen (äiti?) haluaa mennä sieltä missä aita matalin ja lukkiutua neljän seinän sisälle vaikka vuosiksi jos saa mahdollisuuden että mitään ei tarvitsisi tehdä, ulos mennä. Nyt tätä korona-korttia tullaan käyttämään laiskuuden jatkumiseksi ja kotona pysymiseen.

Niinpä. Tuossa jutussakin joku äiti kommentoi, kuinka haluaa elämän jatkuvan mahdollisimman samanlaisena sitten kun korona-aika on ohi. Eli kotona lusmuilua.

Vierailija
14/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä sössötät?

Suurin osa tekee töitä kotona ja koululaiset opiskelee ihan normaalisti. Myös harrastukset pyörivät etänä.

Me ulkoilemme ja kuntoilemme enemmän kuin ennen, pihatöitä ehtii tekemään, mökkeilemme ja sosiaaliset kontaktit on ihan ennallaan.

Kotona on ehtinyt siivota ja sisustaa ja lasten kanssa olla.

Kun lapsilla ei ole sitä 2-3 tunnin koulumatkarumbaa, hekin on huomattavan paljon jaksavampia.

Vierailija
15/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös haaveilen, että saisin olla kotona lapseni kanssa viettämässä laatuaikaa. Nyt käyn töissä, joka vie kaikki voimat ja palkkakin on surkea. Ahdistaa mahdollinen sairastuminenkin. Mietin jos laittaisi asuntolainan lyhennyksen katkolle ja yrittäisi elää sen uuden Kelan tuen avulla, kun ottaa palkatonta vapaata? Mutta jos vuoden päästä korko onkin paljon korkeampi? Jos jään vuoden lopussa työttömäksi? Sain onneksi kaikki luottokorttivelat pois, nyt pitäisi säästääkin...

Vierailija
16/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen kanssa tuota selitystä lisääntyneestä vapaa-ajasta. Säästän työmatkoista ehkä tunnin päivässä, mutta siivoamista ja ruuanlaittoa on paljon aiempaa enemmän. Lapsen kouluasioiden selvittely vie myös enemmän aikaa. Ei riitä, että hetken aikaa illalla tsekataan läksyt vaan kaikenlaista sälää on koko ajan. Muutenkin tämä jatkuva kotona nyhjääminen on tehnyt olon todella alavireiseksi enkä kyllä saa tästä mitään nautintoa. Ei tulisi mieleenkään vielä jotain kaappeja siivota, kun se vähäinenkin energia menee kokkailuun ja siivoamiseen.

Vierailija
17/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tuo kolumni ärsytti. Ihan liikaa on nähty näitä korona-arjen ylistyksiä, joissa hehkutellaan, kuinka ihanaa on tehdä sitä sun tätä, jota normaaliarjessa ei viitsitä tehdä. Jollain kierolla tavalla siis kehutaan itseä siitä, että pakon sanelemana esimerkiksi luetaan kirjoja, vaikkei oikeasti edes haluta lukea. Samaan syssyyn kehutaan sitä, kuinka tästä eristyksestä on nyt opittu ja opitut tavat pidetään pandemian jälkeenkin, mutta tottahan ne suurimmalta osaltaan ovat pelkkiä valheita. Entiseen palataan pikavauhtia, kun lupa saadaan.

Vierailija
18/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tämä on ollut koko lapsiperhearjen parasta aikaa.

Nyt kyllä sitten taas stressaa kun erehdyin katsomaan sen eilisen kuvottavan hallituksen tiedotustilaisuuden. Pitää ruveta tappelemaan kotiopetuksesta jne.

Se sanabon etäopetus. Ja on siyä suystä. Kotiopetus on aivan eri asia.

Vierailija
19/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen todella kyllästynyt tähän kotona kykkimiseen. Jokainen päivä on samanlainen, eikä niitä rutiineja pysty nyt rikkomaan juuri mitenkään.

20/107 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kaikilla on muka yhtäkkiä kauheasti lisää aikaa. Minun vähäinenkin vapaa-aika vietiin lasten kotikoulun myötä pois...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä