Myyjä Heidi Kohonen, 23, aikoo jäädä eläkkeelle jo 45-vuotiaana ja elää säästöillään - linkki
Mulla samanlaiset suunnitelmat, tosin ikä eri.
Onko muita joilla samat suunnitelmat? Jaetaanko vinkkejä?
Kommentit (85)
Maksumuuri estää jutun lukemisen. Aion itse mennä naimisiin rikkaan naisen kanssa ilman avioehtoa ja ottaa eron.
Nuoren sinisilmäistä haihattelua 😁
Onko tuo sama juttu kuin oli Pirkassa tai Yhteishyvässä tms.? Meille ei tule hesaria mutta vastikään olen tuollaisen lukenut.
Tuo myyjä pihtaa aivan kaikessa. Hän ei osta mitään, ei kuluta mitään, ei harrasta mitään, ei matkustele, syö huonosti. Hänellä on mies jakamassa asumiskuluja. Hänellä ei ole lapsia, ja jos hän aikoo jäädä 20 vuoden päästä eläkkeelle ja elää säästöillään 25 vuotta ennen kuin oikea eläkeikä alkaa, hänelle ei myöskään tule lapsia. Se 25 vuotta ennen oikeaa eläkeikää - joka ei sekään leveää elintasoa tuo noilla tuloilla - on sitä samaa kitkuttamista mutta vain ilman töihin menemistä.
Elämä on valintoja. Minä valitsen elämääni sisällön, en sitkua.
Jutusta ei käynyt ilmi, miten Heidi aikoo säästää eläkevuosiin tarvittavan summan reilussa 20 vuodessa. Hän kertoi tällä hetkellä sijoittavansa 100 euroa kuukaudessa, mutta kasvattavansa summaa vähitellen. Siitä huolimatta haave tuntuu epärealistiselta, ellei Heidi sitten kouluttaudu selvästi paremmin palkattuun ammattiin.
Aion kyllä itsekin jäädä eläkkeelle kolme vuotta etuajassa 62,5-vuotiaana, mutta minä laitankin palkastani säästöön ja sijoituksiin yli tonnin kuukaudessa. Sen lisäksi minulla on tällä hetkellä jo säästössä 160 000 euroa + puolet velattomasta asunnosta.
N54, DI
No mä oon nyt 46 ja voisin jo jäädäkin "eläkkeelle"", mutta mitä mä sitten tekisin?
Elämää olisi pitänyt elää silloin, kun olin vielä nuori ja ystäviäkin oli.
Työnteko ja ainainen säästäminen vei kaverit.
Perhettä ikinä ollutkaan.
Mullakin pomo on suunnitellut jäävänsä eläkkeelle 50-vuotiaana kuulemma. Kun täytti 50, sanoi että 60-vuotiaana. Nyt kun on 60-vuotispäivä lähestymässä, sanoo, että eiköhän tässä jäädä virallisen eläkeikän koettaessa eläkkeelle.
Ovat tosi tuttuja karsimisvinkkejä, eikä itselläni ainakaan ole käytössä noista tuhlaustavoista yhtäkään. Mutta mun ei tarvitse itse säästää, perin juuri miljoonan. Jos tuo nainen haluaa perheen, niin ei hän voi jäädä töistä pois 45-vuotiaana. Siis jos tavoite on se, että siihen mennessä on oma asunto maksettuna. Tai vaikka sen lisäksi olisi saanut sijoituksilla kokoon vaikkapa 200 000e. Ei se tuota kuin 5-10 000 nettoa vuodessa.
Noilla säästömäärillä ei tule onnistumaan. Näistähän on tehty aika paljon laskelmia ja tosiasiassa säästösumman pitäisi olla nelinumeroinen summa vähintään.
Minä jäin eläkkeelle 38 vuotiaana.
M. 54
Phnom Penh
Sijoittaminen on hieno juttuu ja sillä voi aikaistaa eläkkeelle jäämistään vuosilla, kun aloittaa noin nuorena ja ehtii saada hyödyt korkoa korolle-efektistä. Mutta melkoista optimismia, että voisi elää säästöillään jopa yli 40 vuotta ilman palkkatuloja. Silti hyvä esimerkki nuorille, jotka tuntuvat elävän ihan kädestä suuhun, kun kaikki arjen ylellisyys pitää saada.
Jos tulotaso ei tuosta parane, 3000€/vuosi sijoittamisella saa 45-vuotiaaksi mennessä ehkäpä 200te kokoon. Sillä ei vielä vapaarouvaksi ryhdytä. Mutta jos samaan tahtiin jatkaa 55-vuotiaaksi, voi hyvinkin olla riittävästi rahaa säästössä. Toki kannattaa muistaa että pienistä tuloista kertyvä eläke ei ole kovin suuri, omia sijoituksia pitää olla riittävästi myös eläkkeen alkaessa.
Itselläni samanlaisia suunnitelmia, mutta ehkäpä 55-vuotiaana on koossa miljoona euroa. Sillä jo pärjää mukavasti ennenkuin oikea eläke alkaa.
Säästän joka kuukausi 1500e indeksiin + käteistä jää säästötilille 500-1000€ joka kuukausi.
Hyvä olla säästeliäs, mutta 3000 euron vuosisäästö pitää vähintään 10-kertaistaa välittömästi jos hän meinaa jäädä eläkkeelle 20 vuoden päästä. Toivottavasti edes on opiskelemassa hyväpalkkaiseen ammattiin, kassamyyjän tuloilla tuo on mahdotonta...
Ajatus eläkkeelle jäämisestä nuorena on tosi kiva, mutta todellisuudessa elämä on aika tylsää jos ei ole töissä!
Itse tein juuri näin ja tylsistyin todella nopeasti ja olen nykyään takaisin töissä.
Mitä sitä tekee päivät pitkät kun kaikki muut ovat töissä? Ei paljon mitään muuta kuin hukkaa aikaa. Ja työkavereita tuli ikävä.
Pari vuotta jaksoin olla kotona ja harrastamassa, sitten takaisin töihin. Se hyvä puoli on että voin tehdä töitä mistä oikeasti tykkään eikä tarvitse ottaa mitä tahansa työtä eli se on kyllä bonus eikä ole taloudellisia huolia. Eli säästäminen kyllä kannatti mutta eri syystä kuin nuorena ajattelin.
Mulla on sellainen ongelma, että pitäisi kerralla tunkea miljoona jonnekin. Tai no varat ovat kiinni romahtaneissa osakkeissa ja alkuperäiskuntoisissa 60-luvun asunnoissa. Ja perintövero pitäisi maksaa. Mietin, että miten nuokin nyt uskaltaa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo sama juttu kuin oli Pirkassa tai Yhteishyvässä tms.? Meille ei tule hesaria mutta vastikään olen tuollaisen lukenut.
Tuo myyjä pihtaa aivan kaikessa. Hän ei osta mitään, ei kuluta mitään, ei harrasta mitään, ei matkustele, syö huonosti. Hänellä on mies jakamassa asumiskuluja. Hänellä ei ole lapsia, ja jos hän aikoo jäädä 20 vuoden päästä eläkkeelle ja elää säästöillään 25 vuotta ennen kuin oikea eläkeikä alkaa, hänelle ei myöskään tule lapsia. Se 25 vuotta ennen oikeaa eläkeikää - joka ei sekään leveää elintasoa tuo noilla tuloilla - on sitä samaa kitkuttamista mutta vain ilman töihin menemistä.
Elämä on valintoja. Minä valitsen elämääni sisällön, en sitkua.
Eikä kukaan tiedä, kuinka vanhaksi elää. Äitini eli kiireistä yrittäjän elämää ja suunnitteli mitä kaikkea voi tehdä eläkkeelle. Eipä jäänyt koskaan eläkkeelle, vaan haudattiin pari vuotta ennen kuin se aika olisi koittanut. Tiedän nuoria täysin oireettomia ihmisiä, jotka ovat kuolleet äkilliseen sairauskohtaukseen, nuorin näistä alle 30 ja ihan terveet elämäntavatkin. Aivoverenvuoto. Eikä onnettomuuksiin joutumista voi koskaan tietää etukäteen. Minä en suunnittele sitkua, vähän pahan päivän varalle, mutta muuten nautin elämästä tässä ja nyt.
Kun aina sanotaan, ettei sitä rahaa pidä kerralla sijoittaa. Mutta ei saa makuuttaa tililläkään! Niin? No mihin se raha sit pistetään? Jos on sanotaan 200 000?
Vierailija kirjoitti:
Ajatus eläkkeelle jäämisestä nuorena on tosi kiva, mutta todellisuudessa elämä on aika tylsää jos ei ole töissä!
Itse tein juuri näin ja tylsistyin todella nopeasti ja olen nykyään takaisin töissä.
Mitä sitä tekee päivät pitkät kun kaikki muut ovat töissä? Ei paljon mitään muuta kuin hukkaa aikaa. Ja työkavereita tuli ikävä.
Pari vuotta jaksoin olla kotona ja harrastamassa, sitten takaisin töihin. Se hyvä puoli on että voin tehdä töitä mistä oikeasti tykkään eikä tarvitse ottaa mitä tahansa työtä eli se on kyllä bonus eikä ole taloudellisia huolia. Eli säästäminen kyllä kannatti mutta eri syystä kuin nuorena ajattelin.
Jep. Jotkut vuorotteluvapaalta palaavat kertovat, että oli kivaa mutta oli kiva tulla takaisin töihin.
Mikä ihmeen idea tuo aikainen eläköityminen oikein on? Sitku, sitku ja sitku.
Eläkää ihmiset NYT, muuta kun meillä ei ole.
Mullakin on suunnitelmana jäädä nuorena eläkkeelle. Aion mennä naimisiin rikkaan miehen kanssa ilman avioehtoa ja ottaa eron.